Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego (cz. 5)
Rozstrzygnięcia nadzorcze są daleko idącym środkiem nadzoru, ale możliwość ich zastosowania jest ograniczona czasowo. Gminy mają także możliwość ochrony swojej samodzielności.
Rozstrzygnięcia nadzorcze są daleko idącym środkiem nadzoru, ale możliwość ich zastosowania jest ograniczona czasowo. Gminy mają także możliwość ochrony swojej samodzielności.
Zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umw użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony dotyczących nieruchomości można...
Trzeba pamiętać, że udostępnianie informacji publicznych należy do istotnych obowiązkw organw administracji publicznej, co oczywiste rwnież jednostek samorządu terytorialnego
Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodny z Konstytucją przepis ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, pozwalający na karanie grzywną osb, ktre nie wykonują obowiązkw określonych w...
Jednym z najistotniejszych uprawnień nadzorczych jest orzekanie o nieważności aktów prawnych organów jednostek samorządu terytorialnego.
Charakter prawny rozstrzygnięcia organu wykonawczego gminy w sprawie zakwalifikowania osoby do zawarcia umowy najmu lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy.
Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczystanowi integralną część organizacji bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą, w celu ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie i...
1 sierpnia 2009 r. weszła w życie ustawa wprowadzająca zmiany w podziale zadań administracji publicznej, ktra przekazała samorządom wykonywanie niektrych zadań wykonywanych do tej pory przez...
Środki nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego mają różny charakter i zakres zastosowania.
Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w ktrej uznał, że trzyletni termin na wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej dotyczy rozstrzygnięcia przez organ pierwszej instancji.
Realizacja projektw inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (jst) wymaga wyboru źrdeł ich finansowania,
Kompetencje nadzorcze przyznane są ściśle określonym organom, co wynika z przepisów rangi konstytucyjnej. Tylko i wyłącznie one mogą sprawować nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego i...
Dnia 6 listopada 2008 r. została uchwalona ustawa o konsultantach w ochronie zdrowia (dalej: ustawa o konsultantach, Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 419, ze zm.), ktra weszła w życie w dniu 5 czerwca...
Jednostki samorządu terytorialnego cieszą się dużą samodzielnością w wykonywaniu swoich zadań. Ich działalność podlega jednak nadzorowi ze strony organów administracji rządowej.
Z dniem 4 sierpnia 2009 r.zmieniają sięprzepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U....
Glosowany wyrok dotyczyokreślania statusu prawnego pracownikw szkł publicznych, prowadzonych przez samorządy terytorialne - w kontekście unormowań ustawy o pracownikach samorządowych. Dokonana...
Jednostki samorządu terytorialnego mogą zawierać porozumienia z organami administracji rządowej i w ten sposb przejmować wykonywanie ich zadań.
W czasie kryzysu na rynku finansowym gminy mogą mieć trudności z pozyskaniem kapitału zewnętrznego, np. w postaci kredytw czy pożyczek, niezbędnego do finansowania inwestycji komunalnych. Trudności...
W wyniku nowelizacji ustawy o spłdzielniach socjalnych jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać m. in. jednostki samorządu terytorialnego. Ma to ułatwić tworzenie i działanie spłdzielni.
W ostatnim okresie ustawodawca wprowadził rewolucyjne zmiany w zakresie organw kompetentnych do uczestniczenia w procesie powoływania do życia nowych form ochrony przyrody lub zmiany istniejących...