Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie na poziomie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Różnica polega na tym, że nowy przedmiot rozbudowano o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, internetem i profilaktyką uzależnień.
Nauka o zdrowiu już od przedszkola
Projekt rozporządzenia MEN tworzy podstawę programową dla nowego przedmiotu na każdym etapie edukacji, poczynając od wychowania przedszkolnego oraz kształcenia na poziomie szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
– Dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie nieobowiązkowego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie skupia się jedynie wokół treści związanych z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją oraz problemami związanymi z okresem dojrzewania – argumentuje MEN.
MEN przypomina, że dotychczas w szkołach nie realizowano odrębnego, obowiązkowego przedmiotu, który byłby dedykowany wyłącznie zagadnieniom dotyczącym szeroko rozumianego zdrowia. W świetle pogarszających się wskaźników zdrowia całej populacji niezbędne są systemowe działania edukacyjne, mające na celu rozwijanie umiejętności troski o holistycznie rozumiane zdrowie.
Ministerstwo proponuje, aby nowy przedmiot był realizowany obowiązkowo począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz klasach I–III branżowej szkoły I stopnia. Tym samym z rozkładu lekcji zniknie wychowanie do życia w rodzinie.
"Alfabetyzm" zdrowotny
Zmiany dotyczą także podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, co precyzuje projekt rozporządzenia.
MEN proponuje się, aby nowy przedmiot – edukacja zdrowotna – był realizowany obowiązkowo począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasach I–III liceum ogólnokształcącego oraz klasach I–III technikum (2 godziny tygodniowo w cyklu kształcenia).
– Wprowadzenie w liceum ogólnokształcącym i technikum nowego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna wynika z potrzeby wyposażenia uczniów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które pozwolą na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych oraz nakierują na podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych, które będą skupiały się na identyfikacji problemów i ich rozwiązywaniu – argumentuje ustawodawca.
MEN przypomina, że edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania "alfabetyzmu" zdrowotnego, czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych. – Szkoła pełni w tych działaniach szczególną rolę – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Czytaj także: Potrzebujemy rzetelnej edukacji zdrowotnej - wreszcie jest na nią szansa
Są nowe podstawy programowe - edukacja zdrowotna i obywatelska już od września
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.