Od lat eksperci wskazują na konieczność zwiększania świadomości dotyczącej zdrowia i profilaktyki, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Brak odpowiedniej edukacji jest wymieniany jako jeden z powodów niewydolności Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Poza brakiem dostępu do lekarzy specjalistów, pacjenci bardzo często nie są świadomi tego, w jakich przypadkach powinni zgłaszać się do szpitala, a w jakiej sytuacji mogliby uzyskać pomoc, np. w placówkach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Nie wynika to ze złej woli - o ile pacjent nie zapozna się dokładnie z warunkami udzielania pomocy, może po prostu w ogóle nie być świadomy, jaka jest różnica w poszczególnych sytuacjach. W efekcie na SOR trafiają ofiary poważnych wypadków i pacjenci ze zwykłym przeziębieniem.
Czytaj też: Problemów na SOR-ach nie rozwiąże sama ustawa
Czytaj też w LEX: Postępowanie z pacjentem w SOR - warianty przebiegu wizyty i jej dokumentowanie >
Nowy przedmiot od 2025 roku
Tymczasem w szkolnych podstawach programowych na próżno szukać kompleksowych rozwiązań dotyczących edukacji w zakresie zdrowia. Elementów pierwszej pomocy uczniowie uczą się w ramach Edukacji dla Bezpieczeństwa, to jednak nie wystarczy. Część szkół decyduje się na utworzenie klas o profilu ratowniczo-medycznym, w których uczniowie uczą się bardziej zaawansowanych zagadnień związanych z ratowaniem życia i zdrowia. To jednak tylko opcja dla zainteresowanych. Dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Zdrowia podjęło decyzję o utworzeniu nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. Od kolejnego roku szkolnego (w 2025 r.) zastąpi on obecnie obowiązujące wychowanie do życia w rodzinie i ma być nauczany zarówno w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych.
Sprawdź też w LEX: Czy pacjentowi SOR przysługują napoje i wyżywienie? >
W programie zdrowie psychiczne i nauka o systemie
Nad przygotowaniem podstawy programowej nowego przedmiotu pracuje interdyscyplinarny zespół ekspertów (w jego skład wchodzą m.in.: konsultanci krajowi w dziedzinie medycyny rodzinnej, psychiatrii oraz eksperci związani z wychowaniem fizycznym i psychologią). Jego przewodniczącym został prof. Zbigniew Izdebski, który podczas wysłuchania publicznego na temat nowego przedmiotu wskazywał, że jego nauczanie ma być wolne od kwestii światopoglądowych. - Dlatego też prezentujemy takie obszary zdrowia, które sądzimy, że są ważne: od zdrowia fizycznego, psychicznego, po kwestie, te które są ważne, a związane są i z dojrzewaniem, z systemem ochrony zdrowia, i tego, co również oparte na różnych wartościach i postawach – wskazał.
Ministerstwo Zdrowia zapowiadało, że chce, aby do programu włączyć na pewno te kwestie, które były przedmiotem działań edukacyjnych resortu w szkołach. Chodzi o: aktywność fizyczną, zdrową dietę, wiedzę na temat cukru, szkodliwości wyrobów tytoniowych i alkoholowych oraz promieniowania UV. Uczniowie mają też zyskać wiedzę na temat zdrowego środowiska, szczepień i profilaktyce HPV (wirusa brodawczaka ludzkiego).
Zobacz też procedurę: Ustalenie minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek - szpitalny oddział ratunkowy >
Efekty pracy ekspertów prawdopodobnie poznamy już wkrótce – zespół miał czas na stworzenie podstawy programowej do końca czerwca br. Podczas publicznego wysłuchania zapewniano również, że przedmiot będzie nauczany dopiero od przyszłego roku, po to, by rzetelnie przeanalizować uwagi i stworzyć program rzeczywiście przydatny uczniom. - Przedmiot wejdzie w życie 1 września 2025 r., jest więc czas, by uwzględnić wszystkie możliwe postulaty, które pojawią się ze strony środowisk zajmujących się zarówno ochroną zdrowia, jak i chociażby zdrowiem fizycznym, zdrowiem psychicznym i innymi elementami odporności, które potrzebne są dzieci i młodzieży – stwierdziła ministra edukacji Barbara Nowacka.
Zobacz też szkolenie online: Jak uniknąć naruszeń praw pacjenta w placówce - wskazówki dla personelu i kadry zarządzającej >
Zdaniem Marka Wójcika, eksperta Związku Miast Polskich, budowanie świadomości wśród młodych ludzi jest kluczową kwestią. – Mam nadzieję, że dzieci i młodzież będą uczyć się podstaw ratownictwa medycznego, bo pod tym względem mamy naprawdę dużo do zrobienia. Trzeba wykorzystać szansę na to, by profesjonaliści mogli uczyć, w jaki sposób można uratować komuś życie. To nie będzie służyło tylko samemu ratownictwu medycznemu, ale generalnie całemu społeczeństwu. Świat się zmienia, potrzebujemy osób, które potrafią szybko reagować na zagrożenia. My, jako społeczeństwo potrzebujemy kompetentnych ludzi, potrafiących ratować życie – zaznacza ekspert.
Standardy ochrony małoletnich w podmiocie wykonującym działalność leczniczą >
Wzory dokumentów wdrażających standardy ochrony małoletnich w placówce medycznej >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.