Stowarzyszenia jeszcze walczą o prawo do zajęć w szkole

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Prezydencki projekt ustawy o organizacjach pozarządowych w szkołach - tzw. ustawa weryfikacyjna „Rodzice decydują” - po raz drugi w ubiegły piątek nie doczekał się pierwszego czytania na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Zaprotestowały, podobnie jak w lipcu, ZNP i organizacje pozarządowe, które nie mogły w tym uczestniczyć.

24.09.2020

Trudny start centralnej obsługi szkół w Łodzi

Finanse samorządów Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Wprowadzaniu Centrum Usług Wspólnych Oświaty w Łodzi od początku towarzyszy chaos i niepokoje. Obecnie zaniepokojeni są dyrektorzy liceów, które wkrótce mają być obsługiwane przez Centrum. Poziom tej obsługi od początku budził niepokój i niezadowolenie pracowników oświaty.

21.09.2020

Nieudany start prac nad ustawą ograniczającą dostęp stowarzyszeń do szkół

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Nie doszło w piątek do pierwszego czytania prezydenckiego projektu ustawy o działalności stowarzyszeń w szkole, która ma ograniczyć możliwości prowadzenia zajęć przez stowarzyszenia. Zostało zdjęte z porządku obrad sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w związku z postulatami, by w posiedzeniu mogły wziąć udział związki zawodowe i organizacje pozarządowe.

18.09.2020

W czwartek 204 placówki oświatowe pracują w trybie mieszanym, a 64 w zdalnym

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

W trybie mieszanym pracowały dziś 204 placówki oświatowe, a 64 w trybie zdalnym. Pozostałe, czyli 48,2 tys. placówek, działa normalnie – poinformowało w czwartek Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzień wcześniej w trybie mieszanym pracowało 170 placówek oświatowych, a 61 w trybie zdalnym.

17.09.2020

Szkolne kluby sportowe działają bez przeszkód

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Z bezpłatnych zajęć sportowych w ramach Programu Szkolny Klub Sportowy korzysta obecnie około 300 000 uczniów w całej Polsce - poinformowała w środę minister sportu. I podkreśliła, że od września br., mimo aktualnej sytuacji epidemiologicznej, w większości szkół Program SKS realizowany jest zgodnie z założeniami.

16.09.2020

NSA: Sprzedaż obiadów w szkolnej stołówce bez VAT

Samorząd terytorialny VAT Zarządzanie oświatą

Gmina nie jest podatnikiem VAT w związku ze świadczonymi usługami sprzedaży obiadów w szkolnej stołówce. W takiej sytuacji działa jako organ władzy publicznej, który realizuje swoje zadania własne. Nie można jej więc uznać za usługodawcę i zarzucić, że narusza zasady konkurencji. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził takie stanowisko

16.09.2020

MEN i GIS: Zasady przechodzenia na naukę hybrydową lub zdalną działają dobrze

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Procedury dotyczące przechodzenia na naukę hybrydową lub zdalną działają dobrze - ocenili zgodnie minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski i główny inspektor sanitarny Jarosław Pinkas. I poinformowali, że służby sanitarne dostały 646 wniosków o zmianę trybu nauczania; 239 rozpatrzyły do tej pory pozytywnie, a 331 - negatywnie.

15.09.2020

Dyrektor decyduje o maseczkach w szkole - obowiązek uczniów nieoczywisty

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Rozporządzenie i wytyczne sanepidu nie nakazują uczniom zasłaniania ust i nosa, taki obowiązek może wprowadzić dyrektor szkoły. "Miękkie" zapisy sprawiają też, że państwo nie musi finansować zakupu maseczek i innych środków zabezpieczających - choć w pewnym zakresie to zrobiło. Jak jednak alarmują nauczyciele, maseczek zakupionych dla szkół wystarczy na kilkanaście dni.

09.09.2020

We wtorek poprawkowe matury

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Dziś od godziny 14.00 przeprowadzone zostaną w całym kraju poprawkowe egzaminy maturalne. Będą to tylko egzaminy pisemne, a zamiar ich zdawania zgłosiło 57,3 tys. abiturientów. Maturzyści będą je pisać w miejscach wskazanych przez ich macierzyste okręgowe komisje egzaminacyjne.

08.09.2020

Przepisy o zdalnym nauczaniu już obowiązują

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń – nauczyciel, do tego lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut, a nauczyciel może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć – takie możliwości przewidują rozwiązania prawne wprowadzone na ten rok szkolny, pomocne w organizowaniu kształcenia w czasie pandemii.

08.09.2020

Minister: Przerwa w nauce stacjonarnej nie dłuższa niż 2 tygodnie

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Przerwa w nauce stacjonarnej powinna trwać nie dłużej niż 2 tygodnie, czyli mniej więcej tyle, by stwierdzić, czy dana osoba jest zakażona koronawirusem - stwierdził w poniedziałek minister edukacji Dariusz Piontkowski. Poinformował też, że na ponad 48,5 tys. szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych w całym kraju w trybie zdalnym pracują 44 placówki, a 33 w trybie mieszanym .

07.09.2020

Zmiana przepisów pozwoli na trzy formy indywidualnego nauczania w szkole i przedszkolu

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty dwóch rozporządzeń, które zmienią przepisy dotyczące indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Dostępne będą trzy formy: bezpośredni kontakt dziecka z nauczycielem, forma hybrydowa lub zdalna. Decyzja będzie należeć do rodziców, bo to oni będą musieli wystąpić z odpowiednim wnioskiem do dyrektora.

05.09.2020

Zdalne lekcje pełne wyzwań dla ochrony danych osobowych

Zarządzanie oświatą

Zdalne nauczanie to problemy z dystrybucją wizerunku, „rajdowaniem” lekcji przez niepowołane osoby czy z potencjalnym nagrywaniem zajęć. Tymczasem zdarzało się, że nauczyciele nie do końca dostrzegali zagrożenia związane z korzystaniem ze służbowego maila - mówi dr Marlena Sakowska-Baryła, radca prawny. Radzi dyrektorom, by przygotowali procedury postępowania w takich sytuacjach.

05.09.2020

NIK: Wciąż wiele szkół bez dostępu do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego Internetu

Zarządzanie oświatą

Program Ogólnopolska Sieć Edukacyjna ma zapewnić szkołom dostęp do szerokopasmowego, bezpłatnego internetu do końca 2020 roku, a uczniowie mają zyskać możliwość korzystania z materiałów multimedialnych dostępnych on-line, takich jak m.in.: scenariusze zajęć, filmy animowane, prezentacje, gry edukacyjne czy kursy e-learningowe. Z kontroli przeprowadzonej przez NIK wynika, że podłączanie kolejnych szkół do sieci w latach 2018-19 opóźniało się.

04.09.2020

MEN: Na razie bez zmian w podstawie programowej

Zarządzanie oświatą

Mądrzejsi ludzie, bardziej zorientowani w rzeczywistości politycznej, historycznej, bardziej przywiązani do pewnych tradycji i bardziej utożsamiający się z tą tradycją z pewnością będą głosować na...

03.09.2020

Sama białaczka to za mało, by uczyć się zdalnie

Samorząd terytorialny Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Przewlekła choroba lub osłabiona odporność nie są same w sobie powodem, by dziecko uczyło się wyłącznie zdalnie. Nie wystarczy wniosek rodziców i zaświadczenie lekarskie - potrzebne jest uzyskanie opinii Sanepidu, a ta będzie w większości przypadków negatywna.

03.09.2020

Zdalna edukacja nadal bez jednej platformy i jednolitych zasad

Zarządzanie oświatą

Polski na Teamsie, praca domowa na Librusie, matematyka na Zoomie, a plastyka na Google Classroom. Mimo sugestii dyrektorów i związkowców MEN nie stworzyło nowej, jednolitej platformy do zdalnego nauczania. Tymczasem improwizacja oznacza ryzyko, choćby w kwestii ochrony danych osobowych.

01.09.2020

NIK: Indywidualne nauczanie na nowych zasadach, ale nie zawsze prawidłowo

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

W polskich szkołach jest coraz więcej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co wymaga dostosowania oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych w ramach indywidualizacji ich kształcenia. Szkoły nie wykorzystują jednak w pełni możliwości, które mają. Przede wszystkim nie diagnozują potrzeb uczniów i nie wprowadzają nowych form pomocy - to najważniejsze ustalenia NIK po kontroli wdrożenia zmian dotyczących procesu indywidualizacji.

31.08.2020

Według MEN szkoły przygotowane - dyrektorzy mówią o wielu zagrożeniach

Zarządzanie oświatą

Trudno znaleźć dyrektorów szkół podzielających optymizm ministra w sprawie przygotowania do stacjonarnej nauki w warunkach pandemii. Mówią o trudnościach z zapewnieniem dystansu społecznego pomiędzy uczniami, o braku środków i ludzi do sprzątania i dezynfekcji pomieszczeń, dziwią się, że nie będzie obowiązku chodzenia w maseczkach.

31.08.2020

Większość Polaków chce powrotu dzieci do szkół

Zarządzanie oświatą

Santander Consumer Bank sprawdził, jak Polacy oceniają naukę zdalną, co sądzą o powrocie dzieci do szkoły oraz jakie są największe wyzwania związane z edukacją. Większość respondentów chce, by dzieci wróciły do szkół - 33,5 proc. Polaków chce powrotu dzieci do szkoły w trybie zmianowym, 31,8 proc. chce powrotu na zasadach sprzed pandemii.

27.08.2020