Z informacji udostępnionych na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji wynika, że nowelizacja przepisów czeka już tylko na podpis ministra, a zmiany zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia rozporządzeń. Zmiany dotyczą:
- rozporządzenia w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
- rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
Jak uzasadnia MEN, konieczność nowelizacji rozporządzeń wynika z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa uczniom klas dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej objętych indywidualnym nauczaniem oraz dzieciom objętym indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym oraz dzieciom i młodzieży objętych indywidualnym nauczaniem. Na terytorium Polski nadal pozostaje ogłoszony stan epidemii związany z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, zatem aktualna sytuacja epidemiologiczna w kraju może zagrażać ich zdrowiu.
Rozporządzenia przewidują, że w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualnego nauczania dla ww. uczniów i dzieci nie muszą odbywać się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami, o ile z wnioskiem w tej sprawie wystąpią do dyrektora przedszkola lub szkoły rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń. Wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi dyrektorowi zorganizowanie ww. zajęć np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Należy przy tym podkreślić, że w przypadku zorganizowania zajęć w ww. sposób zajęcia te nadal będą musiały odbywać się w indywidualnym kontakcie nauczycieli z uczniem lub dzieckiem.
Czytaj też: Zdalne lekcje pełne wyzwań dla ochrony danych osobowych >
MEN podkreśla w uzasadnieniu projektu zmian, że wprowadzone rozwiązanie umożliwi np. zorganizowanie wszystkich zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze wskazanym w przepisach lub zorganizowanie tych zajęć w wersji mieszanej (częściowo w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i częściowo w inny sposób np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość). W przepisach jednoznacznie wskazano, że jedynie na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor szkoły lub przedszkola może wprowadzić taką organizację zajęć. Taki sposób organizacji zajęć będzie możliwy bez względu na przyjęty model edukacyjny związany z sytuacją epidemiologiczną (stacjonarny, hybrydowy, zdalny).
Warto również dodać, że w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualnego nauczania mogą być prowadzone również w dotychczasowy sposób, tj. w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie ucznia z nauczycielem.