Kolejna firma ukarana za sprzedaż pod pozorem badań

Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał firmę Arstele, która dzwoniła do konsumentów i zapraszała na badania w ramach „Akademii Zdrowia", a telemarketerzy nie informowali o tym, że podczas spotkania odbędzie się sprzedaż, a także nie mieli zgody konsumentów na przekazanie informacji marketingowych.

29.10.2019

Odszkodowanie za opóźniony pociąg - do 50 proc. ceny biletu

Rynek i konsument

Pasażer może domagać się zwrotu pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został opłacony, za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży - twierdzi adwokat Daniel Reck z kancelarii Duraj Reck i Partnerzy.

26.10.2019

SN: PZU Życie stosowało praktyki naruszające konkurencję przy polisach grupowych

Prawo cywilne Rynek i konsument

Dopuszczalne jest nałożenie na przedsiębiorcę dwóch kar za jedno zachowanie stanowiące naruszenie zarówno europejskich, jak i polskich przepisów o ochronie konkurencji - orzekła Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego w sprawie pracowniczych ubezpieczeń grupowych na życie.

24.10.2019

Firma ukarana za sprzedaż poza lokalem pod pozorem usługi

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Spółka Kangen z Opalenicy sprzedawała urządzenie filtrujące wodę w trakcie pokazów. W umowach była jednak mowa o modernizacji instalacji, co oznaczało brak prawa do odstąpienia od nich. Jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że ta praktyka naruszała zbiorowe interesy konsumentów

21.10.2019

Reklamacja nieudanych wakacji możliwa, byle szybko

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Uwagi co do standardów zakwaterowania, jedzenia, jakości obsługi oraz dodatkowych atrakcji trzeba zgłaszać rezydentowi biura podróży. Przepisy o turystyce kładą bowiem nacisk na jak najszybsze usuwanie niedogodności, a wypłata rekompensat niezadowolonym podróżnym po powrocie z wakacji ma być ostatecznością - pisze radca prawny Michał Kosiarski.

19.10.2019

UOKiK na tropie wyższych cen w Biedronce przy kasie, niż na półce

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

W sieci sklepów Biedronka zdarzają się sytuacje, że cena przy kasie jest wyższa niż wskazuje na to cena umieszczona przy towarze, albo brakuje informacji o cenie przy produkcie na półce – stwierdza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Właścicielowi sieci - firmie Jeronimo Martins Polska - za takie nieuczciwe praktyki grozi kara do 10 proc. obrotu.

18.10.2019

Nabywcy ciężarówek mogą dochodzić roszczeń wynikających ze zmowy cenowej

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Do 20 czerwca 2020 r. można dochodzić odszkodowania z powodu zmowy cenowej na rynku samochodów ciężarowych. Sprawy tego typu wydają się być nieskomplikowane ponieważ zasada odpowiedzialności jest przesądzona. Najtrudniej będzie jednak udowodnić wysokość szkody, a wtedy trzeba powołać biegłych, co może wydłużyć terminy wypłat.

18.10.2019

UODO: Aplikacje mobilne muszą uwzględniać ochronę danych

Rynek i konsument Nowe technologie RODO

Przepisy określające wymagania dla aplikacji mobilnych muszą precyzyjnie wskazywać, jakie dane osobowe będą w niej przetwarzane oraz kto i na jakich zasadach uzyska do nich dostęp - przypomina Urząd Ochrony Danych Osobowych. I dodaje, że aplikacja służąca do rozliczeń w usługach przewozowych i taksówkowych ma pozwolić na kontrolę danych związanych z przejazdami.

17.10.2019

Wątpliwa odpowiedzialność pośrednika za podróbki

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Wprowadzona niedawno do polskiego prawa odpowiedzialność odszkodowawcza pośredników za naruszenie praw ochronnych na znaki towarowe nie ma uzasadnienia w prawie europejskim - twierdzą dr Daria Gęsicka i Paweł Lipski z praktyki prawa własności intelektualnej w kancelarii Bird & Bird.

17.10.2019

Nowa Telefonia ma nie podszywać się pod innych operatorów

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Przedstawiciele spółki Nowa Telefonia z Warszawy, która oferuje usługi telekomunikacyjne, mogli wprowadzać klientów w błąd sugerując, że reprezentują ich dotychczasowego operatora, który oferuje im zmianę warunków na korzystniejsze. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał firmę do zaprzestania takich praktyk

16.10.2019

SN: Sztywne ceny w menu sieci restauracji franczyzowych - to zmowa

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Każde zachowanie godzące w mechanizm ochrony konkurencji, narusza interes społeczny, niezależnie czy wystąpi skutek w postaci ograniczenia czy eliminacji tej konkurencji - orzekł Sąd Najwyższy w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, oceniając zmowę cenową w sieci restauracji franczyzowych.

10.10.2019

Sąd: Gdy umowa kredytu jest nieważna, to i przelew wierzytelności nieważny

Prawo cywilne Rynek i konsument

Kredyt został udzielony osobie częściowo ubezwłasnowolnionej. Umowa ta była więc nieważna. Gdy następnie doszło do cesji wierzytelności częściowo ubezwłasnowolniony został pozwany o zapłatę. Choć powództwo nie mogło zostać uwzględnione, powód nie musi płacić kosztów procesu pozwanemu - orzekł Sąd Okręgowy w Świdnicy.

08.10.2019

UOKiK apeluje o podawanie prawdziwych cen usług

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd - stwierdził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I zaapelował do firm telekomunikacyjnych o to, aby rzetelnie informowały o rzeczywistej cenie usług.

07.10.2019

Wyrok TSUE: Nieważność umowy lub odfrankowienie kredytu

Prawo cywilne Rynek i konsument Domowe finanse

W długo oczekiwanym przez cały rynek wyrok w polskiej sprawie frankowej Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że sądy krajowe nie mogą uzupełniać umowy kursem średnim NBP oraz że w toku procesu to konsument decyduje czy nieważność umowy jest dla niego korzystna. Sądy krajowe mogą więc albo stwierdzać nieważność umowy albo orzekać o przewalutowaniu

04.10.2019

Szymański: TSUE chroni konsumentów, w tym frankowiczów

Prawo cywilne Rynek i konsument Kredyty frankowe

Konsumenci w Polsce nie zasługują na niższy poziom ochrony niż obowiązuje w innych krajach Unii Europejskiej, dlatego sądy krajowe powinny usuwać z umów kredytu nieuczciwe postanowienia dotyczące przeliczeń walutowych, bez możliwości ich zmiany lub zastąpienia innymi, a potem ocenić czy taka umowa może nadal istnieć - uważa Marcin Szymański

02.10.2019

"Polski" czosnek z Egiptu - handel wciąż nie oznacza pochodzenia warzyw i owoców

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Handel ma obowiązek oznaczania świeżych warzyw i owoców krajem pochodzenia, a tymczasem okazuje się, że w sklepach można kupić „polski” czosnek z Egiptu, a "polską" cebulę jednocześnie z kilku krajów. Inspekcja Handlowa wykryła takie nieprawidłowości w prawie co trzecim z kontrolowanych sklepów.

01.10.2019

Kolejne sądy unieważniają umowy o tzw. polisolokaty

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Osoby, które straciły duże pieniądze na tzw. polisolokatach, mogą powalczyć o ich odzyskanie. Zapadają już kolejne wyroki - ostatnio w Krakowie i Wolsztynie - które potwierdzają, że umowy z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym były nieważne. Dla ubezpieczycieli to nie jest dobra informacja.

27.09.2019