Ministerstwo Edukacji Narodowej, zapowiadając reformę edukacji, wskazywało, że punktem wyjścia do zmian ma być opracowanie wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE) profilu absolwenta polskiej szkoły. Konsultacje w tej sprawie trwały od 27 września do 31 października.

Wiceministra przekazała podczas briefingu, że spotkania odbyły się stacjonarnie w Warszawie, Białymstoku, Rzeszowie, Szczecinie i Wrocławiu. - Mieliśmy poza tym 19 spotkań w formule online oraz pięćdziesiąt spotkań konsultacyjnych zorganizowanych oddolnie (...). W sumie 75 spotkań i 2 tys. 900 osób, które wzięły w nich udział - powiedziała Lubnauer. Dodała, że wpłynęło też ponad 40 stanowisk organizacji i instytucji.

Jak przekazała Lubnauer, każdy uczeń kończący szkołę powinien posiadać jasno zdefiniowany zestaw kompetencji umożliwiający dalszy rozwój: osobisty, edukacyjny, zawodowy i społeczny, czyli to jest to, czym jest realnie profil absolwenta.

Zapytana przez PAP, czy można powiedzieć, że prace nad profilem absolwenta się zakończyły i jest on gotowy, odparła: - Proces profilu absolwenta nigdy nie będzie się kończył, dlatego że wraz z nowymi informacjami (...), zawsze będzie możliwość jego doskonalenia. Jednak dodała, że zaprezentowany w czwartek efekt konsultacji "na ten moment wydaje się optymalny".

Lubnauer oceniła, że "jesteśmy na początku końca pierwszego etapu" reformy edukacji. Wśród kolejnych wymieniła, po pierwsze, powołanie "rady reformy, czyli ciała, które będzie cały czas monitorować zmiany, oceniać je i czasami krytycznie nas upominać".

Zobacz również: Parlamentarny zespół chce systemowej pomocy dla uczniów z ADHD