Kongres rozpoczął panel dyskusyjny: "Szkoła i edukacja. Szkoła Naszych Marzeń" - wzięli w nim udział:

  • Radosław Petrac, Nauczyciel Roku 2018,
  • Agnieszka Święch, Fundacja OFF School,
  • Paula Bruszewska, Fundacja Zwolnieni z Teorii,
  • Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecka Kurator Oświaty
  • Moderacja: Miłosz Łazowski, Rada Dzieci i Młodzieży przy RPD.

 

Uczestnicy dyskutowali o tym, jak ma wyglądać polska szkoła. Radosław Petrac wskazał, że Polska powinna wypracować własny model nauczania dostosowany do jej realiów, a nie kopiować zagraniczne wzorce. Powinna też w większym stopniu skupiać się na kształtowaniu u uczniów praktycznych umiejętności, jak obsługa usług cyfrowych czy codzienne prace manualne. Ważne jest również rozwijanie kompetencji cyfrowych oraz odporności emocjonalnej, które pomagają młodym ludziom radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Mazowiecka Kurator Oświaty, Wioletta Krzyżanowska, w kontekście planowanej reformy programowej, zapytała uczniów o ich potrzeby w szkole. Zebrani mieli wiele pytań do ekspertów - uczniowie pytali o to, czy z listy znikną jakieś lektury, czy planowana jest likwidacja ocen oraz o to, czy dojdziemy do momentu, gdy uczeń będzie mógł mówić nauczycielowi po imieniu. Paneliści podkreślili, że wprowadzenie możliwości zwracania się do nauczyciela na „ty” powinno być decyzją podejmowaną przez całą społeczność szkolną. Zwrócili uwagę, że takie rozwiązanie wymaga wysokiego poziomu zaufania między nauczycielami a uczniami, a także obopólnego szacunku - wskazali też, że są miejsca, gdy to się sprawdza, jak ośrodki socjoterapii, gdzie partnerskie podejście pomaga w pokonywaniu trudności. Zaznaczono również, że kwestia ta powinna pozostać otwarta i zależeć od decyzji poszczególnych szkół lub placówek.

 

Warto znaleźć swoje mocne strony

Następne wystąpienie poświęcone było ścieżce kariery i rozwojowi - swoimi doświadczeniami dotyczącymi budowania kariery aktorskiej i w mediach społecznościowych, a także łączenia ich z codziennymi obowiązkami - przede wszystkim szkolnymi, mówiła Emilia Dankwa. Radziła słuchaczom, którzy rozważają podobną ścieżkę kariery, by nie brali sobie do serca złośliwych komentarzy i przyjmowali jedynie te opinie, które stanowią formę konstruktywnej krytyki. Następnie rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak opowiedziała, jak ważne jest dostrzeganie talentów i pasji w sobie i w innych oraz pomoc dobrego nauczyciela.

 

Podczas kongresu rozmawiano również o sposobach radzenia sobie z kryzysem psychicznym. Panel "Wsparcie i pomoc. Jak wspierać siebie i innych w kryzysie?". W panelu wzięli udział:

  • Weronika Snoch, Zespół Zdrowia i Spraw Socjalnych w Biurze RPD,
  • Aleksandra Maciopa, Dziecięcy Telefon Zaufania RPD,
  • Jagna Hursztyn, osoba samorzecznicza;
  • Moderacja: Marcel Podgórny, Rada Dzieci i Młodzieży przy RPD.

 

Eksperci wskazywali m.in., jak uczniowie mogą pomóc koledze i koleżance w kryzysie. Wskazywali, że warto podejść do sytuacji delikatnie i dyskretnie, ale też dbać o siebie i nie brać na siebie odpowiedzialności. Warto również delikatnie zasugerować profesjonalną pomoc, ponieważ czasem potrzeba czasu, aby osoba w kryzysie zdecydowała się na taki krok. Obawy przed skorzystaniem z pomocy psychologa są naturalne, szczególnie jeśli ktoś nigdy wcześniej nie korzystał z takiego wsparcia. W takim przypadku można wyjaśnić, jak wygląda rozmowa z psychologiem, lub zapytać kogoś z doświadczeniem w tej kwestii, aby rozwiać wątpliwości i złagodzić strach.