Zmiana ustawy o doręczeniach elektronicznych.

USTAWA
z dnia 21 listopada 2024 r.
o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych

Art.  1. 

W ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 w pkt 6 w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f oraz g w brzmieniu:

"f) uczelnię niepubliczną,

g) federację podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;";

2)
w art. 11 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) automatycznie po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:

a) o którym mowa w art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym albo w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy - danych przekazanych w związku z wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego albo do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,

b) operatora wyznaczonego - danych, o których mowa w art. 14 ust. 1 i 2, w przypadku podmiotów niepublicznych.";

3)
w art. 12:
a)
w ust. 1 wyrazy "o którym mowa w art. 11 pkt 2" zastępuje się wyrazami "o którym mowa w art. 11 pkt 2 lit. a",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:

"1a. Minister właściwy do spraw informatyzacji tworzy, z uwzględnieniem ust. 1c, jeden adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla:

1) urzędu gminy;

2) starostwa powiatowego;

3) urzędu marszałkowskiego;

4) podmiotu obsługującego związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne albo związki metropolitalne.

1b. Adres, o którym mowa w ust. 1a, jest adresem wspólnym dla:

1) jednostki samorządu terytorialnego oraz jej organów - w przypadku, o którym mowa w ust. 1a pkt 1-3;

2) związku międzygminnego, związku powiatów, związku powiatowo-gminnego albo związku metropolitalnego oraz ich organów - w przypadku, o którym mowa w ust. 1a pkt 4.

1c. Dla każdej jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej numer identyfikacyjny REGON, tworzy się odrębny adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.";

4)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. Minister właściwy do spraw informatyzacji tworzy adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego na wniosek podmiotu niepublicznego skierowany do tego ministra, a w przypadku podmiotów niepublicznych:

1) wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego albo do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,

2) będących osobami fizycznymi

– także odpowiednio w trybie, o którym mowa w art. 11 pkt 2.";

5)
w art. 14 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę sieciową umożliwiającą przekazanie przez operatora wyznaczonego danych, o których mowa w ust. 1 i 2, za pomocą bezpośredniej wymiany danych między systemem teleinformatycznym operatora wyznaczonego a bazą adresów elektronicznych.";

6)
w art. 15 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego może być złożony z wykorzystaniem usługi online udostępnianej przez operatora wyznaczonego - dla podmiotów niepublicznych.";

7)
w art. 16 w ust. 1 w pkt 2 w lit. h kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) operatora wyznaczonego - dane, o których mowa w art. 14 ust. 1 lub 2.";

8)
w art. 26:
a)
w pkt 2 w lit. p średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. q w brzmieniu:

"q) informację o korzystaniu z dodatkowych usług, o których mowa w art. 53 ust. 1, w zakresie wymiany korespondencji między podmiotami niepublicznymi;",

b)
w pkt 3 w lit. l kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. m w brzmieniu:

"m) informację o korzystaniu z dodatkowych usług, o których mowa w art. 53 ust. 1, w zakresie wymiany korespondencji między podmiotami niepublicznymi.";

9)
w art. 34:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych dokonuje się bezterminowo.",

b)
uchyla się ust. 2-4;
10)
w art. 35 w ust. 4 w pkt 6 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 7;
11)
w art. 53 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W przypadku świadczenia dodatkowych usług, o których mowa w ust. 1, w zakresie wymiany korespondencji między osobami fizycznymi lub podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi operator wyznaczony przekazuje informacje o korzystaniu z tych usług ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.";

12)
w art. 60 w ust. 1:
a)
w pkt 1:
w lit. b dodaje się tiret dziesiąte w brzmieniu:

"– informacji o korzystaniu z dodatkowych usług, o których mowa w art. 53 ust. 1, w zakresie wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi,",

w lit. c w tiret dziesiątym średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się tiret jedenaste w brzmieniu:

"– informacji o korzystaniu z dodatkowych usług, o których mowa w art. 53 ust. 1, w zakresie wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi;",

b)
w pkt 2 w lit. i kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. j w brzmieniu:

"j) informacji o korzystaniu z dodatkowych usług, o których mowa w art. 53 ust. 1, w zakresie wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi.";

13)
w art. 63 w pkt 2 w art. 1312 uchyla się § 3;
14)
w art. 141 w pkt 2 w art. 6a w ust. 2 skreśla się zdanie drugie;
15)
w art. 147:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego do dnia 31 grudnia 2025 r.

3. Doręczenie korespondencji nadanej przez podmiot publiczny posiadający elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP do osoby fizycznej lub podmiotu niebędącego podmiotem publicznym, o których mowa w ust. 2, nieposiadających adresu do doręczeń elektronicznych, jeżeli:

1) korespondencja ta stanowi odpowiedź na podanie albo wniosek złożone w ramach usługi udostępnionej w ePUAP, albo

2) ta osoba fizyczna lub ten podmiot wystąpiły do organu administracji publicznej o doręczenie korespondencji na konto w ePUAP

– jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego do dnia 31 grudnia 2025 r.",

b)
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. Do dnia 31 grudnia 2025 r. przepisów art. 4 i art. 5 nie stosuje się w przypadku gdy korespondencja nie może być doręczona na adres do doręczeń elektronicznych albo z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej ze względu na przesłanki organizacyjne. Istnienie przesłanek organizacyjnych ocenia nadawca.

6. Do doręczeń, o których mowa w ust. 1-3 i 5, przepis art. 41 stosuje się odpowiednio.";

16)
w art. 152 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W przypadku adresów do doręczeń elektronicznych podmiotów wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które zostały wpisane do bazy adresów elektronicznych od dnia 5 lipca 2022 r., informacja w przedmiocie tych adresów zostanie przekazana automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z bazy adresów elektronicznych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w innej ustrukturyzowanej formie elektronicznej, nie później niż do dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10.";

17)
w art. 155:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, uczelnie niepubliczne, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe instytucje kultury oraz inne państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie ust. 10.",

b)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne i resort obrony narodowej są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia 31 grudnia 2026 r.",

c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, samorządowe instytucje kultury, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe zakłady budżetowe są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie ust. 10, a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej od dnia 1 października 2029 r.";

18)
art. 156 otrzymuje brzmienie:

"Art. 156. Do podmiotów publicznych w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 105 udostępniających elektroniczną skrzynkę podawczą w systemie innym niż ePUAP w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2025 r. stosuje się art. 157 i art. 158.".

Art.  2. 

Do korespondencji, o której mowa w art. 147 ust. 2 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, nadanej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i niedoręczonej przed tym dniem stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art.  3. 
1. 
Do wniosków o utworzenie adresów do doręczeń elektronicznych złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego, związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki metropolitalne albo jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 12 ust. 1a-1c ustawy zmienianej w art. 1.
2. 
Wnioski o utworzenie adresów do doręczeń elektronicznych innych niż adresy, o których mowa w art. 12 ust. 1a-1c ustawy zmienianej w art. 1, złożone przez jednostki i związki, o których mowa w ust. 1, i nierozpatrzone do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pozostawia się bez rozpatrzenia.
Art.  4. 
1. 
W przypadku gdy dla jednostki samorządu terytorialnego, związku międzygminnego, związku powiatów, związku powiatowo-gminnego albo związku metropolitalnego utworzono adres do doręczeń elektronicznych inny niż ten, o którym mowa w art. 12 ust. 1a i 1b ustawy zmienianej w art. 1, wpisany do bazy adresów elektronicznych, minister właściwy do spraw informatyzacji wykreśla ten adres z urzędu w terminie roku od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. 
Przed wykreśleniem adresu do doręczeń elektronicznych innego niż ten, o którym mowa w art. 12 ust. 1a i 1b ustawy zmienianej w art. 1, z bazy adresów elektronicznych minister właściwy do spraw informatyzacji informuje jednostki i związki, o których mowa w ust. 1, o konieczności pobrania zasobów znajdujących się w skrzynce doręczeń powiązanej z adresem do doręczeń elektronicznych, który podlega wykreśleniu, i wyznacza termin wykreślania tego adresu z bazy adresów elektronicznych.
3. 
Wykreślenie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czynność materialno-techniczną.
Art.  5. 

Adresy do doręczeń elektronicznych wpisane przed dniem 1 marca 2025 r. do bazy adresów elektronicznych na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, i niewykreślone z bazy adresów elektronicznych do tego dnia stają się adresami, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art.  6. 
1. 
Operatorowi wyznaczonemu mogą być zrefundowane z budżetu państwa, w wysokości nieprzekraczającej 100 mln zł, koszty inwestycyjne poniesione przez tego operatora w latach 2020-2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, służących do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
2. 
Refundacja nie może przekroczyć kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy sumą kosztów inwestycyjnych poniesionych przez operatora wyznaczonego w latach 2020-2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, służących do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej a kwotą przekazaną operatorowi wyznaczonemu z budżetu państwa na sfinansowanie tych kosztów w formie dotacji przedmiotowej, o której mowa w art. 52 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1.
3. 
Refundacja kosztów, o których mowa w ust. 1, jest przyznawana na wniosek operatora wyznaczonego złożony do ministra właściwego do spraw łączności, zawierający w szczególności:
1)
oznaczenie podmiotu, do którego jest kierowany wniosek;
2)
oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby oraz adres do korespondencji;
3)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy;
4)
adres poczty elektronicznej wnioskodawcy;
5)
wnioskowaną wysokość refundacji wynikającą z oszacowania kosztów, o których mowa w ust. 1;
6)
numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot kosztów.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, operator wyznaczony dołącza rozliczenie kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie tych kosztów, zweryfikowane przez niezależnego biegłego rewidenta.
5. 
Refundacja kosztów, o których mowa w ust. 1, jest przyznawana na podstawie umowy zawartej między Skarbem Państwem reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw łączności a operatorem wyznaczonym, która określa w szczególności rodzaje kosztów objętych refundacją, zestawienie tych kosztów oraz wysokość i termin udzielania refundacji.
6. 
Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 5, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się przez operatora wyznaczonego z wszelkich roszczeń wobec Skarbu Państwa związanych z kosztami inwestycyjnymi poniesionymi w latach 2020-2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz kosztami oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, służących do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
7. 
Refundacja jest przyznawana w ramach maksymalnego limitu określonego w art. 163 ust. 2 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1.
8. 
Refundacja kosztów, o których mowa w ust. 1, stanowi pomoc publiczną udzielaną na podstawie decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).
Art.  7. 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., z wyjątkiem:

1)
art. 1 pkt 2 i 4-7, które wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.;
2)
art. 1 pkt 9 i 10, które wchodzą w życie z dniem 1 marca 2025 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1841

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Data aktu: 21/11/2024
Data ogłoszenia: 12/12/2024