RPO interweniuje w UOKiK w sprawie opłat za infolinie konsumenckie

Rynek i konsument Prawo europejskie

Ludzie skarżą się na stawki opłat za połączenie z infoliniami konsumenckimi. Koszt rozmowy zależy od decyzji firmy prowadzącej infolinię, taryfy z jakiej korzysta konsument, a do tego koszt tej opłaty jest naliczany poza abonamentem, co oznacza, że konsument ponosi dodatkową opłatę.

17.08.2020

Prof. Kalinowski: Pozew sposobem na zwrot prowizji od banku po spłacie kredytu

Rynek i konsument Finanse

Banki odmawiają klientom, którzy zaciągnęli kredyty zwrotu części kosztów, w tym prowizji i opłat przygotowawczych proporcjonalnie do okresu wcześniejszej spłaty. Chociaż TSUE w wyroku z 2018 r. i ustawa o kredycie konsumenckim gwarantują zwrot należności. Ale klienci, którzy powinni otrzymać zwroty opłat są przed sądem na wygranej pozycji - zapewnia prof. WSB. dr hab. Marcin Kalinowski

17.08.2020

Rzecznik upomina ubezpieczycieli za niekorzystne dla klientów rozliczanie szkody całkowitej

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Cztery duże firmy ubezpieczeniowe, posiadające łącznie ponad 50 procent rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, przy odszkodowaniach z polis autocasco stosują różne kryteria do wyceny szkody całkowitej i szkody częściowej. Rzecznik Finansowy twierdzi, że to nieuczciwe praktyki rynkowe i daje im czas do końca sierpnia na zaniechanie ich stosowania.

14.08.2020

Deutsche Bank Polska zapłaci prawie 5 mln zł kary za opłaty od zaświadczeń dla klientów

Prawo cywilne Rynek i konsument

Stosowane przez Deutsche Bank Polska postanowienia odnoszące się do mechanizmu wyliczania opłat za wydanie zaświadczenia o historii spłaty kredytu są klauzulami niedozwolonymi - stwierdził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bank ma zakaz wykorzystywania kwestionowanych klauzul w zawartych umowach kredytowych i ma zapłacić karę w wysokości prawie 5 mln zł.

13.08.2020

UOKiK sprawdza, czy banki udzielają wakacji kredytowych

Rynek i konsument Finanse

Urząd Ochrony Konsumentów postanowił sprawdzić, jak banki realizują rozwiązanie, które wprowadziły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0, pozwalające na zawieszenie kredytu na trzy miesiące, gdy klient stracił pracę lub inne główne źródło dochodu. Postępowaniem wyjaśniającym objętych jest 26 banków.

11.08.2020

UODO: Można legitymować użytkownika Karty Dużej Rodziny

Pomoc społeczna Rynek i konsument RODO

Sprzedawca ma prawo żądać, by osoba chcąca skorzystać z uprawnień przysługujących jej z tytułu posiadania Karty Dużej Rodziny, a posługująca się tradycyjną jej wersją, uwiarygodniła swoją tożsamość np. poprzez okazanie swojego dowodu osobistego - twierdzi prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

10.08.2020

115 mln zł kary dla Biedronki za złe informacje o cenach

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Spółka Jeronimo Martins Polska otrzymała karę w wysokości 115 mln zł -za to, że w sklepach Biedronka naruszała prawa konsumentów, nieprawidłowo informując o cenach. Według UOKiK firma przez kilka lat stosowała taką praktykę, ze cena w kasie była wyższa niż umieszczona na półce, albo brak było informacji o cenie produktu.

10.08.2020

Sąd: Mąż nie musi wiedzieć, że jego żona zadłuża się w banku

Prawo cywilne Rynek i konsument

Małżonkowie mają swobodę w zaciąganiu zobowiązań. Ważności umowy pożyczki nie podważy zatem brak zgody i wiedzy drugiego z nich o jej zawarciu - orzekł Sąd Okręgowy w Poznaniu. Bez znaczenia będzie również fakt, że bank nie sprawdził zdolności kredytowej swojego klienta.

09.08.2020

Uwaga na vouchery i inne pułapki wypoczynku turystycznego

Prawo cywilne Rynek i konsument

Na turystów w czasie wakacyjnym czekają kuszące oferty tanich urlopów. Jednak niektóre z nich mogą być zwykłymi oszustwami. Pułapką mogą się też okazać odwołanie imprezy wyjazdowej z powodu pandemii. Jednak nie zawsze ten argument traktowany jest jako obiektywna przyczyna odstąpienia od umowy i biuro turystyczne musi wypłacić odszkodowanie.

08.08.2020

Kolejna firma ukarana przez UOKiK za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Prawo cywilne Rynek i konsument

Firma Comfort Med+, sprzedająca na pokazach m.in. urządzenia masujące, naczynia, odkurzacze, ma zapłacić 3,5 mln kary za łamanie praw konsumentów na pokazach handlowych i podczas prezentacji produktów. UOKiK nałożył taką karę za wprowadzanie konsumentów w błąd co do celu spotkań oraz utrudnianie im odstąpienia od umowy zawartej na pokazie.

05.08.2020

UOKiK: Rekordowo niskie stopy, a kredyty wciąż drogie

Rynek i konsument Finanse

Niektóre banki obniżają oprocentowanie kredytów jedynie do określonego w umowie poziomu, podczas gdy zmiana stóp procentowych powinna każdorazowo wpływać na zmianę oprocentowania kredytów opartych o np. WIBOR - zauważa prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I dodaje, że niedopuszczalne jest ustanowienie dolnego limitu oprocentowania kredytów

04.08.2020

UOKiK: Ofiary działań antykonkurencyjnych mogą występować o odszkodowania

Rynek i konsument Prawo europejskie

Poszkodowani przez praktyki ograniczające konkurencję mogą dochodzić roszczeń odszkodowawczych przed sądami - twierdzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. I dodaje, że nie ma przy tym znaczenia, że decyzję w sprawie naruszenia prawa wydała Komisja Europejska, a siedziba firmy łamiącej przepisy znajduje się na terenie innego państwa UE.

30.07.2020

SN: Łagodniejsza kara dla współpracującej spółki uczestniczącej w zmowie cenowej

Prawo cywilne Rynek i konsument

Podjęcie współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ujawnianiu zmowy cenowej na rynku cementu powinno być uwzględnione przez sąd i wpływać na ocenę działań oraz na wysokość wymierzonej kary - orzekła Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego i uchyliła wyrok sądu II instancji, aby ustalił, kiedy spółki przestały stosować porozumienie.

30.07.2020

UOKiK: Uwaga na fundusz hipoteczny udzielający ryzykownych pożyczek 

Prawo cywilne Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed wekslami inwestycyjnymi wystawianymi przez Fundusz Hipoteczny Yanok. Zdaniem Urzędu konsumenci muszą liczyć się z poważnymi straty finansowymi, bo z ich pieniędzy udzielane są pożyczki m.in. przedsiębiorcom posiadającym obniżoną zdolność kredytową i zalegającym ze spłatą zadłużenia instytucjom finansowym.

29.07.2020

UOKiK: Surowa kara za sprzedaż certyfikatów z gwarancjami spółki GetBack

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Spółka Lartiq (dawniej Trigon) ma zapłacić karę w wysokości 7,2 mln zł za wprowadzanie konsumentów w błąd przy sprzedaży funduszy inwestycyjnych. Zdaniem UOKiK prawa konsumentów zostały naruszone poprzez zamieszczanie nierzetelnych informacji w prezentacjach produktowych

27.07.2020

Umowy o kredyt w złotych też mogą zawierać nieuczciwe klauzule

Prawo cywilne Rynek i konsument

Do Sądu Okręgowego w Warszawie wpłynął pierwszy pozew w sprawie kredytów złotowych zawierających tzw. klauzulę progu minimalnego oprocentowania. Chodzi o umowę z zawartą z Bankiem Millennium. To może być początek nowego rozdziału w sporach konsumentów z bankami, podobnie jak stało się w przypadku kredytów frankowych.

25.07.2020

Kolejna firma ukarana za handel pod pozorem badań medycznych

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Opieka zdrowotna

Ponad 114 tys. zł kary ma zapłacić firma Quantumlive, która zapraszała konsumentów na pokazy handlowe pod pretekstem badań, które w rzeczywistości nie miały wartości medycznej. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, wprowadzając ich w błąd w telefonicznych zaproszeniach i nakazał też zaniechać kwestionowanej praktyki.

23.07.2020

UKNF: Zbyt ogólne informacje przy odmowie kredytu

Rynek i konsument RODO

Zdaniem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego kredytodawcy przekazują zbyt ogólne stwierdzenia bez wskazania konkretnych i szczegółowych danych o wnioskującym oraz jego sytuacji finansowej, które miały wpływ na podjętą decyzję kredytową. Urząd zwraca też uwagę na niejednolitą praktykę kredytodawców w tym zakresie.

22.07.2020

UOKiK ukarał firmę telekomunikacyjną za naruszanie praw klientów

Rynek i konsument

Firma Telekomunikacja Stacjonarna ma zapłacić ponad 320 tys. zł za to, że jej przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd i nie zostawiali im kompletnych umów. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spółka bezprawnie pobierała również opłaty: aktywacyjną i wyrównawczą.

20.07.2020

SN: Można odzyskać pieniądze zgromadzone na polisolokacie

Prawo cywilne Rynek i konsument

Postanowienia umów ubezpieczenia na życie połączone z funduszem kapitałowym dotyczące opłaty likwidacyjnej mogą być niedozwolone. Nie są one świadczeniem głównym w takich umowach – stwierdził Sąd Najwyższy w kolejnej uchwale potwierdzającej dotychczasowa linię orzecznictwa.

17.07.2020