Będą niższe stawki za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach komórkowych

Rynek i konsument Prawo europejskie

Jeszcze w pierwszej połowie tego roku obniżone zostaną stawki za usługę zakańczania połączeń głosowych we wszystkich sieciach stacjonarnych i mobilnych w Unii Europejskiej - poinformował w środę Urząd Komunikacji Elektronicznej. Zmiany, które dotyczą także polskich operatorów, to efekt postanowień aktu delegowanego przyjętego 18 grudnia przez Komisję Europejską.

03.02.2021

UOKiK ostrzega konsumentów przed inwestowaniem w piramidy i w klejnoty

Prawo cywilne Rynek i konsument

Spółka Alternet i platforma Adblast zostały uznane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za systemy promocyjne typu piramida. Decyzja urzędu ma ułatwić konsumentom odzyskanie pieniędzy przed sądem. Natomiast firma Jewel Lines, namawiająca do inwestycji w kamienie szlachetne, została ukarana za to, że nie udzieliła informacji na żądanie UOKiK.

03.02.2021

Billboard kusi adwokatów, ale spierają się o kształt zmian

Prawnicy Rynek i konsument

Pandemia zdecydowanie zwiększyła konkurencję na rynku usług prawnych. Adwokaci radzą sobie jak mogą, czasem naciągając zasady etyki. Część z nich mówi, że czas odejść od zakazu reklamy, bo utrudnia skuteczne informowanie o praktyce. Inni podkreślają jednak, że wolna amerykanka może się środowisku odbić czkawką, a adwokat na billboardzie niekoniecznie przyciągnie klientów.

03.02.2021

TSUE: Ogłuszenie zwierzęcia przed ubojem rytualnym zgodne z unijnym prawem

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Prawo europejskie

Unijne prawo nie stoi na przeszkodzie, aby państwo członkowskie wprowadziło przepisy zobowiązujące do ogłuszenia zwierzęcia przed jego uśmierceniem w ramach uboju rytualnego. Obowiązek ten nie narusza wolności religii i nie dyskryminuje jej wyznawców. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie, która zawisła przed belgijskim Trybunałem Konstytucyjnym.

31.01.2021

Usługi płatnicze do deregulacji, bezpieczeństwo klientów ma nie ucierpieć

Rynek i konsument Finanse

Zredukowanie rosnących kosztów utrzymania biur usług płatniczych oraz zmniejszenie wymogów regulacyjnych stawianych tej grupie przedsiębiorców - taki cel przyświeca opublikowanemu w czwartek projektowi nowelizacji ustawy o usługach płatniczych. Według jego autorów nie zagrozi to bezpieczeństwu klientów, bo wysokość transakcji realizowanych przez te firmy będzie ograniczona.

28.01.2021

Youtuber ukarany za reklamowanie kryptowalutowej „piramidy” – precedensowa decyzja UOKiK

Prawo karne Rynek i konsument Nowe technologie

Systemy typu „piramida” nie są nowym zjawiskiem na rynku finansowym, podobnie jak różne metody zachęcania klientów do udziału w nich. Jednak dotychczas „naganiacze” na systemy typu piramida nie otrzymywali kar finansowych - pisze Katarzyna Gorzkowska, prawnik w kancelarii APLAW Artur Piechocki, komentując surową karę dla prowadzącego taką działalność youtubera.

25.01.2021

UE: Więcej praw dla pasażera kolei i łatwiejszy przewóz rowerów

Rynek i konsument Prawo europejskie

Łatwiejszy transport rowerów oraz większa ochronę praw pasażera w przypadku konieczności zmiany trasy przejazdu - takie m.in. zmiany w przepisach dotyczących funkcjonowania rynku pasażerskich przewozów kolejowych zatwierdziła w poniedziałek Rada Europejska. Nowe przepisy mają zachęcać do mobilności mieszkańców.

25.01.2021

TSUE: Konsument musi mieć łatwy dostęp do informacji o kosmetyku

Rynek i konsument Farmacja

Informacje dotyczące szczególnych środków ostrożności przy stosowaniu produktu kosmetycznego, jego funkcji i składników, nie mogą być zawarte w katalogu firmowym, do którego odsyła symbol. Powinny się one znaleźć na opakowaniu zewnętrznym lub pojemniku produktu. Natomiast użyty język musi być zrozumiały dla konsumentów, ponieważ wymaga tego ochrona ich zdrowia

23.01.2021

UOKiK: Ponad 320 tys. zł kary dla firmy pożyczkowej za dodatkowe opłaty

Prawo cywilne Rynek i konsument

Ponad 320 tys. zł kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na firmę pożyczkową Mogo za naruszające zbiorowe interesy konsumentów praktyki polegające na tym, że pobierała ona od klientów dodatkowe opłaty za zaległości w spłacie kredytu, obciążała ich też innymi kosztami nieprzewidzianymi w umowie. Firma ma zwrócić poszkodowanym konsumentom bezprawnie pobrane opłaty

22.01.2021

Sejm rozpoczął prace nad likwidacją Rzecznika Finansowego

Rynek i konsument

Sejm skierował w czwartek do prac w komisji projekt ustawy przewidujący przejęcie zadań Rzecznika Finansowego przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według opozycji te rozwiązania są niepotrzebne i nieuzasadnione. Rząd z kolei przekonuje, że nowe prawo wzmocni ochronę konsumentów.

21.01.2021

Naganiacz do piramid finansowych surowo ukarany przez UOKiK

Rynek i konsument Finanse

Youtuber Damian Żukiewicz (INVESTPROVIDER) otrzymał łącznie blisko 450 tys. zł kary za namawianie do przystąpienia do systemów FutureNet, FutureAdPro i NetLeaders - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To pierwsza decyzji dotycząca tzw. naganiaczy na systemy typu piramida.

20.01.2021

COVID nakręca ceny, klient płaci więcej i podwójnie - za usługę i za bezpieczeństwo

Rynek i konsument Koronawirus

Opłaty covidowa lub gabinetowa już na stałe wpisały się do cennika wielu gabinetów stomatologicznych i lekarskich, ale wprowadziło je też wiele innych firm, np. kurierskie. Klient często dopiero przy płatności dowiaduje się, że musi dopłacić za ochronę przed koronawirusem. Według prawników wymaga to szybkiego doregulowania w przepisach, bo choć przedsiębiorcy mają prawo kształtować swój cennik, nie mogę zaskakiwać dodatkowymi kosztami.

19.01.2021

NSA: Broszura porównująca ceny leków w aptekach narusza zakaz reklamy

Pacjent Rynek i konsument Farmacja

Spółka zaprzeczała, że stoi za rozpowszechnianiem broszur. Tymczasem materiały te jednoznacznie wskazywały na możliwość nabycia w prowadzonych przez nią aptekach produktów leczniczych w atrakcyjnych cenach i dyskredytowały placówki prowadzone przez innych przedsiębiorców. Działanie to zostało uznane za zabronioną reklamę. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

19.01.2021

Firma pożyczkowa ukarana za bezpodstawne opłaty

Rynek i konsument

Firma pożyczkowa Profi Credit Polska zapłaci ponad 4 mln zł kary za to, że zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pobierała opłaty przewyższające zaciągnięte kredyty konsumentów, a także wypłacała im kolejne pożyczki bez uzyskania ich zgody i bez oceny zdolności kredytowej.

18.01.2021

Po brexicie umowy elektroniczne i usługi zaufania z ograniczeniami

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Brexit

Tuż przed świętami konsumenci i przedsiębiorcy otrzymali prezent w postaci informacji, że wbrew wcześniejszym obawom UE i Wielka Brytania zawrą umowę handlową, która obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Można wprawdzie narzekać na brak vacatio legis, ale warto cieszyć się z braku twardego brexitu - pisze adwokat Sylwester Szczepaniak.

15.01.2021

Rząd wraca do sprawy rekompensat za wzrost cen energii

Rynek i konsument Administracja publiczna

Przygotowujemy kompleksowe i długoterminowe rozwiązania służące ochronie odbiorców wrażliwych przed wzrostem cen energii elektrycznej - poinformował w czwartek minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Nie podał szczegółów, a jedynie zasygnalizował, że mają one "służyć ochronie odbiorców wrażliwych i wzmocnieniu ich pozycji na rynku".

14.01.2021

SN oceni, czy nieuzasadniony wpis na listę niesolidnych dłużników narusza dobra osobiste

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Bank dokonał nieuzasadnionego wpisu do rejestru dłużników, a potem ponad cztery lata zajęło mu wykreślenie z rejestru niesolidnych dłużników danych klienta, który nie zaciągnął u niego kredytu. Klient wciąż walczy o zadośćuczynienie za naruszenie dóbr osobistych - pierwszej instancji wygrał, ale w sądzie apelacyjnym przegrał. Skargę do SN skierował w tej sprawie Rzecznik Finansowy.

14.01.2021

Przejęcie Idea Banku pozwala na dochodzenie odszkodowań, ale kto je wypłaci?  

Prawo cywilne Rynek i konsument

Decyzja KNF w sprawie Idea Banku stanowi potwierdzenie i znaczące ułatwienie dochodzenia roszczeń klientów, których – stosując agresywne i podstępne metody sprzedaży – przekonano do zakupu obligacji. Jednak gdy bankowi odebrano narzędzia służące do osiągania dochodu i funkcjonowania to można mieć daleko idące wątpliwości czy będzie mógł zasądzone odszkodowania w przyszłości wypłacić

14.01.2021

Ponad 20 mln zł kary dla ubezpieczyciela za sprzedaż ryzykownych funduszy

Rynek i konsument Domowe finanse Finanse

Towarzystwo ubezpieczeniowe Open Life TU Życie zapłaci ponad 20 mln zł kary za stosowanie wobec konsumentów nieuczciwej sprzedaży ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Według UOKiK, zawierały one fundusze kapitałowe bardziej ryzykowne, niż wynikało to z potrzeb konsumentów i oceny ich profilu ryzyka.

13.01.2021