SN: Nawet jeśli właściciel nie naprawił auta, to odszkodowanie mu się należy

Prawo cywilne Rynek i konsument

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych uznała za zasadną skargę nadzwyczajną Prokuratora Generalnego w sprawie odszkodowania za uszkodzony pojazd. Błędne było stwierdzeniem sądów dwóch instancji, że wartość odszkodowania wypłaconego powodowi przez pozwaną w postępowaniu likwidacyjnym przewyższała wartość poniesionej przez niego szkody.

24.03.2021

Unijna agencja konsultuje zasady używania wirtualnych asystentów głosowych

Rynek i konsument Prawo europejskie

Europejska Rada Ochrony Danych rozpoczęła konsultacje publiczne dotyczące wytycznych w sprawie wirtualnych asystentów głosowych. Ich celem jest zarówno rozpoznanie wyzwań w tej dziedzinie jak i przedstawienie zaleceń i ewentualnie propozycji odpowiednich rozwiązań prawnych. Do 23 kwietnia 2021 r. EROD przyjmuje uwagi na ten temat.

23.03.2021

Zarzuty UOKiK za promowanie piramid finansowych

Rynek i konsument Finanse

Systemy promocyjne typu piramida, a ich tworzenie, prowadzenie i propagowanie jest zakazane i uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową - przypomniał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders.

22.03.2021

Medycyna estetyczna czeka na swoje prawo, a kontrowersji dużo

Pacjent Rynek i konsument Zawody medyczne

Samorząd lekarski chce, by zabiegi z zakresu medycyny estetycznej mogli wykonywać wyłącznie lekarze i lekarze dentyści. Głównym argumentem jest bezpieczeństwo pacjentów. Nie zgadza się z tym branża beauty i wskazuje, że jest to krok do monopolu, który ograniczy dostępność usług i spowoduje wzrost cen. Jednak Ministerstwo Zdrowia przygotowało już projekt nowelizacji.

20.03.2021

Rzecznik Finansowy: Uwaga na pożyczki w kryptowalutach

Prawo cywilne Rynek i konsument

Oferowane ostatnio przez jedną z firm w Polsce pożyczki przewidują zaskakujący mechanizm przekazania klientowi pieniędzy, poprzez bitcoina, dolara, do złotego, który może zaciemniać prawdziwy obraz sytuacji i odwracać uwagę konsumenta, uniemożliwiając mu podjęcie racjonalnej decyzji - alarmuje Rzecznik Finansowy. I ostrzega przed wchodzeniem w takie relacje.

19.03.2021

SN odpowie, czy pochopny kredyt może doprowadzić do unieważnienia umowy

Prawo cywilne Rynek i konsument

Niezbadanie przez bank zdolności kredytowej klienta, który chce wziąć kredyt, może to doprowadzić do stwierdzenia nieważności umowy kredytu konsumenckiego - uznał Sąd Okręgowy. Szuka jednak potwierdzenia swojej tezy w Sądzie Najwyższym. I dodaje, że zarzucenie drugiej stronie naruszenia zasad współżycia społecznego nie likwiduje obowiązku rzetelnej informacji.

18.03.2021

Sejm już pracuje nad ustawą o funduszu chroniącym nabywców mieszkań

Prawo cywilne Rynek i konsument Budownictwo

Zapewnienie bezpieczeństwa obrotów, wzmocnienie pozycji konsumentów nabywających mieszkania i domy od deweloperów oraz zabezpieczenie ich tak w przypadku upadłości banku lub developera, ale również nierealizowania przez bank/developera obowiązków wynikających z umowy - to cele projektu o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Pierwsze czytanie odbyło się w Sejmie w środę.

17.03.2021

Oszustwo w internetowym sklepie? Pieniądze można odzyskać na różne sposoby  

Prawo cywilne Rynek i konsument

Gdy zakupy w internecie okażą się nieudane, a opłacony towar nie zostanie przesłany, pokrzywdzony klient może zgłosić sprawę organom ścigania. Może również podjąć decyzję o zainicjowaniu sprawy cywilnej. A dla wygranej przed sądem cywilnym może mieć znaczenie to, czy sprawcę prawomocnie skazano za popełnienie przestępstwa,

13.03.2021

Rząd wraca do sprawy opłat od smartfonów i tabletów

Prawo cywilne Rynek i konsument

Jest zielone światło, aby procedować temat opłaty reprograficznej - powiedział w czwartek rzecznik rządu Piotr Müller. Pod tym hasłem kryje się propozycja nałożenia specjalnej opłaty m.in. na smartfony czy tablety. Zgodnie z projektem, wpływy z tej opłaty miałyby trafić do funduszu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych dla artystów.

11.03.2021

UOKiK będzie edukować o zagrożeniach w internecie

Rynek i konsument Nowe technologie

Oszustwa zakupowe, piramidy finansowe oraz subskrypcje-pułapki - to tematy działań zaplanowanych od poniedziałku przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z przypadającym tego dnia Światowym Dniem Konsumenta. Zgodnie z jego hasłem - "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci" - od 15 marca przez cały tydzień UOKiK będzie edukować konsumentów nt. zagrożeń w internecie.

11.03.2021

Jest skarga nadzwyczajna ws. inwestycyjnego kredytu frankowego

Prawo cywilne Rynek i konsument Kredyty frankowe

Klient banku posiadający kredyt "frankowy" na cele inwestycyjne po kilku latach zauważył, że jego umowa zawiera klauzule abuzywne i wystąpił o zwrot nadpłaconych jego zdaniem 30 tys. zł. Sprawę w sądzie przegrał, odrzucony został też jego wniosek o wznowienie postępowania w związku z wydaniem przez Trybunał Sprawiedliwości UE wyroku w sprawie Dziubak. RPO składa skargę nadzwyczajną

10.03.2021

Biedronka ma nauczyć klientów korzystania z promocji

Rynek i konsument

Firma Jeronimo Martins Polska została zobowiązana przez prezesa UOKiK do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów, w wyniku której mogą oni otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych. Urząd stwierdził, że właściciel sklepów Biedronka zamieszczał regulaminy promocji z opóźnieniem, a w sytuacji, gdy nie odpowiadał na reklamacje w terminie, nie uznawał roszczeń konsumentów.

10.03.2021

Kończy się czas na zwroty za odwołane wycieczki, ale pozostaje jeszcze pozew

Prawo cywilne Rynek i konsument Koronawirus

Zwroty wpłat za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii dobiegają końca - informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Już ostatni podróżni dostali powiadomienia o konieczności zweryfikowania danych. Jeśli nie zrobią tego w ciągu dwóch tygodni, nie dostaną pieniędzy z Turystycznego Funduszu Zwrotów. To jednak nie zamyka im drogi do odzyskania wpłaconych środków.

10.03.2021

Rząd przyjął projekt o społecznych agencjach najmu pośredniczących w wynajmie mieszkań

Samorząd terytorialny Rynek i konsument Budownictwo

Rząd przyjął projekt ustawy, zgodnie z którą do obrotu prawnego wprowadzony zostanie model pośrednictwa pomiędzy właścicielami mieszkań a osobami, które ze względu na dochody nie mogą wynająć mieszkania na zasadach komercyjnych. Między tymi podmiotami pośredniczyć mają społeczne agencje najmu.

09.03.2021

Rządowy zespół przygotuje zasady walki z ubóstwem energetycznym

Środowisko Rynek i konsument

W Ministerstwie Klimatu i Środowiska powołano zespół, którego zadaniem jest wypracowanie mechanizmów wsparcia odbiorcy wrażliwego oraz zdefiniowanie i określenie granic ubóstwa energetycznego, a także identyfikacja instrumentów, które przyczyniają się do zniwelowania tego zjawiska. Nie podano szczegółów, ale informacji resortu wynika, że chodzi o niwelowanie skutków wzrostu cen energii.

09.03.2021

Rząd ostrzega - tysiące niebezpiecznych stron w internecie

Rynek i konsument Nowe technologie

Na liście ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami jest już ponad 10 tysięcy adresów - informuje pion odpowiedzialny za cyfryzację w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. I przypomina, na co zwracać uwagę, by nie stać się ofiarą cyberprzestępców. Najczęstsza metoda ich działania to tzw. phishing. Nazwa nie przez przypadek budzi dźwiękowe skojarzenia z fishingiem, czyli - po angielsku - łowieniem ryb.

01.03.2021

Nowe etykiety energetyczne na sprzęcie AGD już obowiązują

Rynek i konsument

Od 1 marca zaczynają obowiązywać przepisy nakazujące stosować nowe etykiety energetyczne informujące m.in. o zużyciu energii przez lodówkę, pralkę czy telewizor. Znikają klasy A+++, A++, A+, pojawią się natomiast nowe piktogramy informujące o klasie energetycznej kupowanego sprzętu.

01.03.2021

Coraz więcej ataków phishingowych. Uważać muszą i banki, i ich klienci

Rynek i konsument Nowe technologie Finanse

Pandemia służy oszustom wyłudzającym dane do kont bankowych. By im utrudnić, zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego banki powinny dać klientowi możliwość ustawienia potwierdzenia silnym uwierzytelnieniem każdej płatności. Nie powinny też wysyłać smsów z linkami, bo w ten sposób działają też cyberprzestępcy. Do tego pojawiają się nowe metody przechwytywania naszych danych,

27.02.2021