Firma po lupą UOKiK za łamanie prawa na pokazach handlowych

Rynek i konsument

Zaproszenia pod fałszywym pretekstem, wprowadzanie w błąd co do nagród, utrudnianie odstąpienia od umowy – zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów takie nieuczciwe praktyki mogła stosować firma Med Professional. Prezes Urzędu zdecydował o wszczęciu postępowanie przeciw tej spółce, a kara finansowa grozi także osobie nią zarządzającej.

03.02.2023

Większy nadzór nad szybkimi pożyczkami może ograniczyć ich dostępność

Rynek i konsument Finanse

Czekająca na wejście w życie nowelizacja ustawy antylichwiarskiej, która wprowadza m.in. nadzór KNF nad firmami pożyczkowymi, budzi wiele emocji przede wszystkim w środowisku tych instytucji i może mieć znaczący wpływ na dostępność pożyczek dla wielu podmiotów korzystających z usług instytucji pożyczkowych - piszą Marcin Wnukowski i Patrycja Pacholczak, Squire Patton Boggs Krześniak sp.k.

02.02.2023

UOKiK oskarża Amazon o naruszanie praw klientów

Prawo cywilne Rynek i konsument

Zamów w ciągu 2 godzin, a my i tak nie dostarczymy - tak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów komentuje praktyki w firmie Amazon, w sprawie której wszczęte zostało postępowanie. Zarzuty dotyczą wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

01.02.2023

Już nie tylko UOKiK, KNF też będzie nadzorował firmy pożyczkowe

Rynek i konsument Finanse

Od początku 2024 roku Komisja Nadzoru Finansowego będzie miała kolejne, nowe kompetencje. Przejmie w nadzór firmy pożyczkowe i to nie za darmo. Za nadzorowanie będą musiały jej bowiem zapłacić - rocznie nie więcej niż 0,5 proc. przychodów z kredytów i nie mniej niż 5 tys. euro. Choć modele w różnych krajach są różne, prawnicy uważają, że należy unikać takich zależności, a firmy pożyczkowe - że czas zwijać interes.

01.02.2023

UOKiK: Uwaga na ceny w popularnej wyszukiwarce turystycznej

Rynek i konsument

Aż dwie trzecie ofert prezentowanych w popularnym portalu turystycznym Wakacje.pl ma zaniżone ceny w stosunku do tych, które klient musi finalnie zapłacić - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes tego urzędu postawił firmie zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. - Pokazujemy tylko oferty biur podróży - broni się firma.

31.01.2023

KNF: Giełdy i kantory kryptowalut nie podlegają nadzorowi

Rynek i konsument Finanse

Giełdy i kantory kryptowalut nie są zobowiązane do wprowadzenia rozwiązań prawno-organizacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo środków klientów - przypomniał Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. I dodał, że Komisja Nadzoru Finansowego nie licencjonuje, nie rejestruje ani nie nadzoruje takich instytucji. To reakcja na powoływanie się przez jedną z firm na "współpracę z organami regulacyjnymi".

27.01.2023

Sejm przyjął ustawę, która ma zablokować wzrost opłat za ciepło

Rynek i konsument Domowe finanse

Jeżeli nastąpi wzrost cen ciepła większy niż 40 proc. w stosunku do cen obowiązujących 30 września 2022 r., to przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają wyrównanie, tak by uprawnieni odbiorcy nie zostali obciążeni nadmiernymi kosztami ciepła - takie rozwiązanie przewiduje uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy ograniczającą podwyżki cen ciepła. Przepisy obejmą gospodarstwa domowe i instytucje użyteczności publicznej.

26.01.2023

Lex pilot - pierwsze kanały jednak nie tylko dla rządowej telewizji

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Niezależnie od tego, z usług którego operatora widz korzysta, zawsze na pozycjach od 1 do 5 będą kanały telewizji publicznej. Taką zasadę miała wprowadzić nowelizacja ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, w którym znalazła się też propozycja zmian w ustawie o radiofonii i telewizji. Sejm już pracuje nad tym projektem, ale posłowie PiS nagle zaproponowali usunięcie tego kontrowersyjnego przepisu.

26.01.2023

Mandat za brak biletu nie wtedy, gdy biletomat był zepsuty

Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument

Pasażer nie odpowiada za brak biletu, jeżeli nie mógł go kupić z powodu awarii biletomatu - orzekł krakowski sąd. Wyjaśnił także, że nie musi płacić ani podwyższonej opłaty przewozowej, ani nawet zwracać przewoźnikowi kosztów biletu. Argumentem w sprawie nie jest też to, że pasażer potencjalnie mógł skorzystać z aplikacji na smartfonie.

26.01.2023

UOKiK: „Kwit dochodowy” to nie zawsze korzystna inwestycja

Prawo cywilne Rynek i konsument

Firma, która wystawia weksle, by pozyskać od konsumentów fundusze na swoją działalność, wprowadza konsumentów w błąd co do bezpieczeństwa ich pieniędzy i obiecywanych zysków - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu nałożył na spółkę ponad 150 tys. zł kar i nakazał jej natychmiast zaniechać kwestionowanych praktyk.

25.01.2023

Najem pojazdów to inwestycja z ryzykiem - UOKiK stawia zarzuty

Prawo cywilne Rynek i konsument

Firma Total Finance z Warszawy, która oferowała inwestycje w pojazdy i czerpanie zysków z ich wynajmu, otrzymała z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuty dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd co do braku ryzyka takiej inwestycji, a także co do danych pojazdu wskazanego w umowie. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

24.01.2023

KE konsultuje przepisy o lepszej ochronie nabywców energii

Rynek i konsument

Lepsza ochrona konsumentów przed nadmierną zmiennością cen, wspieranie ich dostępu do bezpiecznej energii z czystych źródeł i zwiększanie odporności rynku - to cele projektowanej przez Komisję Europejską reformy struktury rynku energii elektrycznej w UE. Komisja Europejska poinformowała w poniedziałek o rozpoczęciu konsultacji społecznych w tej sprawie.

23.01.2023

Vectra zapłaci 22 mln zł kary za bezpodstawne podwyższanie opłat za internet i telewizję

Rynek i konsument

Firma Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której nałożył na spółkę ponad 22 mln zł kary. Konsumenci mają otrzymać zwrot części opłaconego abonamentu.

23.01.2023

"Współpraca" to za mało - influencer ma jednoznacznie informować o reklamie

Rynek i konsument Nowe technologie

Użycie pojęcia „współpraca” bądź „materiał powstał we współpracy” nie jest wystarczające - stwierdza w swoich rekomendacjach dla influencerów prezes UOKiK. Jest to bardzo istotne, ponieważ wielu z nich wykorzystuje w praktyce właśnie te pojęcia, podczas gdy urząd uznał je za niejednoznaczne. Konieczne jest dodatkowe szczegółowe określenie podmiotu, z którym współpraca komercyjna ma miejsce.

21.01.2023

Poczta Kwiatowa ukarana za brak gwarancji terminowości w popularne święta

Rynek i konsument

Poczta Kwiatowa w komunikacji marketingowej zachęcała do składania zamówień na święta, ale nie gwarantowała terminowej realizacji usługi, czyli dostarczenia na czas kwiatów lub upominków w dni szczególnego zapotrzebowania na jej usługi, np. w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki i Dzień Ojca. Prezes UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości 1,6 mln zł.

20.01.2023

UOKiK sprawdza, czy producenci podają skład surowcowy ubrań

Rynek i konsument

Na podstawie kontroli Inspekcji Handlowej powstała wątpliwość, czy producenci odzieży podają prawdziwy skład surowcowy ubrań. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął więc postępowania wyjaśniające wobec spółek: Polskie Sklepy Odzieżowe (producenta m.in. ubrań Lavard) i Lord. Urząd podkreśla, że etykiety muszą zawierać prawdziwe informacje i jest to odpowiedzialność producentów.

19.01.2023

UOKiK: Stracisz dane, stracisz pieniądze

Rynek i konsument RODO

Cyberprzestępcy sięgają po różne techniki manipulacji, aby pozyskać dane konsumentów. Może to nieść za sobą bardzo poważne skutki dla naszych portfeli i oszczędności - ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I przypomina o swojej akcji: „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. Aż 80 procent uczestników ankiety UOKiK otrzymało SMS o dopłacie za przesyłkę z podejrzanym linkiem

17.01.2023

Omnibus - UOKiK sprawdza, jak sklepy informują o obniżkach cen

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Rzekome obniżki cen, fałszywe opinie konsumentów w sieci, źle oznaczone płatne reklamy w wynikach wyszukiwania - UOKiK sprawdza, jak rynek dostosował się do nowych przepisów wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus. Inspekcja Handlowa najpierw zajmie się informowaniem o obniżkach cen. Kontrole ruszają w 6 sieciach handlowych, a do ok. 40 przedsiębiorców zostały wysłane wystąpienia w sprawie możliwych nieprawidłowości.

16.01.2023

WSA: Trzeba udowodnić, że ząb wyrwany w Czechach był w koszyku świadczeń NFZ

Pacjent Rynek i konsument

Obywatel Polski może żądać od NFZ zwrotu kosztów zabiegu medycznego udzielonego mu w innym państwie UE, gdy wykaże, że udzielone mu świadczenie znajdowało się w koszyku świadczeń, a sposób wykonania zabiegu odpowiadał polskim wymogom. Inne warunki realizacji świadczenia, choć zgodne z prawem miejscowym, nie wystarczą - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach.

14.01.2023

Firmy pożyczkowe straciły na ustawie antylichwiarskiej, skorzystały lombardy

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Finanse

Ustawa antylichwiarska, która zaczęła obowiązywać w grudniu, uderzyła w firmy pożyczkowe. W ocenie podmiotów prowadzących działalność pożyczkową, obniżenie maksymalnej wysokości kosztów pozaodsetkowych do aktualnie obowiązującego poziomu, nie pokrywa kosztów ponoszonego przez te podmioty ryzyka czy kosztów operacyjnych. Okazało się to szansą dla lombardów, które sprawnie omijają rafy legislacyjne.

14.01.2023