Projekt o konsumenckich pozwach grupowych wzbudza kolejne wątpliwości

Prawo cywilne Rynek i konsument

W toku opiniowania pojawiają się kolejne krytyczne uwagi do projektu nowelizacji dotyczącej pozwów grupowych w postępowaniach konsumenckich. Tym razem swoje wątpliwości zgłosiło Rządowe Centrum Legislacji. W przedstawionym stanowisku zaznacza, że nie jest do końca jasne, czy projekt prawidłowo zrealizuje założenia unijnej dyrektywy, a część regulacji jest nieprecyzyjna.

24.02.2023

Już są ceny ciepła dla chronionych obiorców

Rynek i konsument

Urząd Regulacji Energetyki opublikował maksymalne ceny dostaw ciepła, które będą obowiązywały od 1 marca do 31 grudnia br. To decyzja realizująca przepisy znowelizowanej ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, według których ceny dla obiorców ciepła nie mogą być wyższe niż te z 30 września ubiegłego roku plus 40 proc.

23.02.2023

UOKiK sprawdza, czy doszło do zmowy cenowej na rynku ekspresów do kawy

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwej zmowy cenowej i odgórnego ustalania cen ekspresów do kawy i akcesoriów marki Jura. Nieprawidłowości i umówienie się na utrzymywanie konkretnych cen detalicznych mogło dotyczyć zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Za ewentualne naruszenie przepisów przedsiębiorcom grożą wysokie kary.

22.02.2023

Dwie firmy ubezpieczeniowe pod lupą UOKiK za niedozwolone klauzule

Prawo cywilne Rynek i konsument

Spółki Generali Życie TU oraz TU Allianz Życie stosowały niedozwolone postanowienia umowne - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego prezes zakwestionował mechanizm pobierania przez Generali Życie opłat alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk. W przypadku Allianz zastrzeżenia budziły niejasne klauzule modyfikacyjne umożliwiające podwyżki różnych opłat.

20.02.2023

Prawo ochrony konsumenta w pogoni za technologią i praktyką rynkową

Rynek i konsument Nowe technologie

Kolejne zmiany w prawie mają walczyć z takimi praktykami, jak kryptoreklama w serwisach influencerów, modyfikowanie cen przed późniejszymi obniżkami, czy np. zamieszczanie fałszywych opinii o produktach lub dostawcach, które wprowadzają chaos informacyjny. To nieustające batalia, której wyniki wciąż nie są zadowalające - twierdzą Wojciech Majkowski, Paweł Szala i Łukasz Porada z KPMG.

18.02.2023

UOKiK w drugiej połowie roku zacznie karać za złe informowanie o obniżkach cen

Rynek i konsument

W drugiej połowie roku zaczniemy nakładać kary na handlowców za złe informowanie o obniżkach cen - zapowiada prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny. Według Urzędu wielu handlowców próbuje "obchodzić" nowe przepisy. Ale zanim będą kary, UOKiK opublikuje szczegółowe wytyczne określające jak taka informacja o promocjach powinna wyglądać.

17.02.2023

Przepisy implementujące unijną dyrektywę Omnibus działają, ale wymagają doprecyzowania

Rynek i konsument Prawo europejskie

Mija półtora miesiąca od wejścia w życie zmian związanych z unijną dyrektywą Omnibus, która ma przede wszystkim wzmacniać ochronę praw konsumentów. UOKiK kontroluje zwłaszcza sposób prezentacji promocji w sklepach, a prawnicy zaznaczają, że choć sam kierunek zmian jest dobry, to niektóre przepisy już teraz wymagają poprawy i rozwiązania wątpliwości interpretacyjnych.

17.02.2023

Rzecznik TSUE: Dyrektywa ma chronić konsumentów, a nie rynki finansowe

Rynek i konsument Kredyty frankowe

Argument, że w sytuacji pozbawienia banków możliwości dochodzenia wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z kapitału kredytu zagrożona byłaby stabilność rynków finansowych w Polsce i całej Unii Europejskiej, nie ma znaczenia w kontekście wykładni dyrektywy w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich - ocenił w swojej opinii Rzecznik Generalny TSUE Anthony Michael Collins, akcentując wagę ochrony konsumentów.

16.02.2023

Wątpliwości wobec organizacji mogą zniweczyć pozew zbiorowy konsumentów

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Aby zapewnić niezależność organizacji reprezentujących konsumentów w postępowaniach grupowych, sądy mają zyskać prawo badania źródeł ich finansowania. Jeżeli w trakcie postępowania dojdą do wniosku, że podmiot upoważniony uwikłał się w konflikt interesów, pozew zostanie odrzucony. Problem w tym, że - zdaniem prawników - takie rozwiązanie negatywnie odbije się na konsumentach.

15.02.2023

Ustawa ograniczająca wzrost cen ciepła dla odbiorców z podpisem prezydenta

Rynek i konsument

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację wprowadzającą mechanizm, który ma ograniczyć wzrost cen ciepła dla odbiorców - poinformowała Kancelaria Prezydenta RP. Według tej regulacji wzrost cen ciepła nie może być większy niż 40 proc. w stosunku do cen obowiązujących 30 września 2022 r.

14.02.2023

Znani influencerzy mogą być ukarani przez UOKiK za kryptoreklamy

Rynek i konsument

Tróje influencerów: Filip Chajzer, Dorota Rabczewska i Małgorzata Rozenek-Majdan, usłyszało zarzuty prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych. Natomiast za brak współpracy z UOKiK została ukarana spółka PRIME MMA, która organizuje i transmituje w internecie pojedynki influencerów.

13.02.2023

Oglądanie filmów w internecie bez jasnych przepisów o wynagrodzeniu twórców

Prawo cywilne Rynek i konsument

Obecnie prawo autorskie nie uwzględnia w sposób oczywisty eksploatacji utworu audiowizualnego w internecie. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby serwisy streamingowe same wynagradzały twórców utworów audiowizualnych. Pod koniec 2022 r. Netflix ogłosił pilotażowy program dodatkowych wynagrodzeń dla twórców lokalnych produkcji, które cieszą się wysoką oglądalnością.

11.02.2023

Polisolokata może być nieuczciwą praktyką rynkową. Można się z tego wycofać

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Niezrozumiałe postanowienia umowy dotyczącej grupowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym mogą stanowić nieuczciwą praktykę rynkową - stwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE. Aby odzyskać pieniądze z polisolokaty należy złożyć reklamację do zakładu ubezpieczeń, a gdy to nie przyniesie rezultatu, konieczne będzie złożenie pozwu i dochodzenie roszczeń na drodze postępowania sądowego.

11.02.2023

Upadłość konsumencka przedsiębiorcy możliwa, ale są ograniczenia

Rynek i konsument Małe i średnie firmy Upadłość konsumencka

Upadłość konsumencka – jak sama nazwa wskazuje – jest postępowaniem prowadzonym wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nierzadko zdarza się, że z procedury tej chcą skorzystać byli przedsiębiorcy. Bywają także sytuacje, w których upadły konsument chciałby prowadzić działalność gospodarczą już po zakończeniu postępowania upadłościowego, a czasami nawet w jego toku.

10.02.2023

UOKiK zarzuca Auchan i Intermarche nadużywanie przewagi kontraktowej

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej dwóm dużym sieciom: Auchan i SCA PR Polska (Intermarche). Dotyczą one przede wszystkim nieuzasadnionego pobierania opłat od dostawców produktów rolno-spożywczych oraz zmian zasad współpracy w trakcie jej trwania.

08.02.2023

UOKiK chce związać sądy swoimi decyzjami w sprawach konsumenckich

Rynek i konsument Spółki Prawo gospodarcze

Prawomocna decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma być wiążąca dla sądu orzekającego o naruszeniu interesu konsumentów w postępowaniu grupowym. Eksperci wskazują, że tak znaczące poszerzenie kompetencji urzędu to krok za daleko i postulują usunięcie propozycji z projektu. Podkreślają też, że tego typu zmiana powinna być najpierw szeroko przedyskutowana.

08.02.2023

Kontrowersyjne normy w ustawie deregulacyjnej dotyczące miejsc parkingowych

Rynek i konsument Nieruchomości

Uchwaloną przez sejm tzw. ustawą deregulacyjną mają zająć się senackie komisje Budżetu i Gospodarki Narodowej. Organizacje przedsiębiorców ostrzegają, że może mieć ona negatywny wpływ na rynek mieszkaniowy w Polsce z uwagi na wyśrubowane normy dotyczące współczynnika parkingowego.

07.02.2023

Zaporowe opłaty nie zachęcą konsumentów do postępowań grupowych

Prawo cywilne Rynek i konsument

Projektowana nowelizacja ma ułatwiać konsumentom inicjowanie pozwów zbiorowych. Jednak z powodu proponowanej bardzo wysokiej opłaty wstępnej - do 5 procent wartości dochodzonego roszczenia - nowe przepisy nie tylko nie przełożą się na wzrost popularności takich powództw, ale wręcz je ograniczą i doprowadzą do powstania nieuzasadnionych różnic w zakresie opłat sądowych.

07.02.2023

SN odpowie na trzy pytania o wzajemność umów kredytu, ale osobno

Prawo cywilne Rynek i konsument Kredyty

Pytania prawne o wzajemność umów kredytów "frankowych", które trafiły do Sądu Najwyższego, nie będą połączone do wspólnego rozpoznania. Na odpowiedź oczekują trzy pytania w tej sprawie - dwa skierowały sądy, a jedno Rzecznik Finansowy. Rozpatrzenie pierwszej z tych spraw, która trafiła do SN jeszcze w 2021 r., Izba Cywilna zaplanowała w najbliższych dniach.

05.02.2023

Nowe zasady informowania o cenach w promocji nie zawsze sprawiedliwe

Rynek i konsument Prawo europejskie

Obowiązujące od niedawna przepisy mają zwiększyć ochronę konsumentów, poprzez zapewnienie im wiedzy co do tego, czy obniżka ceny rzeczywiście ma charakter promocyjny, a nie pozorny. Część rynku podnosi jednak zastrzeżenia do słuszności takiego podejścia, wskazując, że w przypadku niektórych produktów zmiany cen są częste i uzależnione od czynników zewnętrznych.

04.02.2023