UOKiK: Firmy mają problem z prezentacją cen sprzed promocji

Rynek i konsument

Od początku tego roku przedsiębiorcy mają obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Z kontroli i monitoringu rynku przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek. - Rynek ma trudności z tym przepisem - ocenia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

08.05.2023

Początek końca zielonego mydlenia oczu? Unijna dyrektywa ma ograniczyć greenwashing

Środowisko Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej konsumentów, firmy coraz chętniej wykorzystują argumenty związane z ochroną środowiska, by przyciągnąć do siebie klientów. Jednak chwytliwe hasła często nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. Takie praktyki ma ukrócić nowa unijna dyrektywa. Przedsiębiorcy już teraz powinni zacząć przygotowywać się do planowanych zmian.

02.05.2023

Prosument lokatorski korzystniej rozliczy koszty energii

Rynek i konsument

Już niedługo właściciele i zarządcy budynków wielorodzinnych, będą mogli składać wnioski o otrzymanie statusu prosumenta lokatorskiego i wypłacanie wynagrodzenia za energię bezpośrednio na wskazane konto. Rada Ministrów przyjęła na ostatnim posiedzeniu przepisy o rozliczeniach prosumenta lokatorskiego, które znalazły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.

28.04.2023

Urząd prezesa UOKiK kadencyjny - prezydent podpisał ustawę

Rynek i konsument Administracja publiczna Ochrona konkurencji

Prezydent podpisał dziś nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Przewiduje ona m.in. 5-letnią kadencję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego wcześniejsze odwołanie będzie możliwe tylko w określonych przypadkach. Wymaga tego unijna dyrektywa, która już prawie dwa lata temu powinna być wprowadzona do polskiego prawa.

27.04.2023

UOKiK ostrzega przed inwestowaniem w weksle

Rynek i konsument Domowe finanse

Firma dzwoni i proponuje alternatywną inwestycję na stały, zabezpieczony procent, z wypłacanymi regularnie odsetkami i zwrotem kapitału. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed takimi ofertami i przypomina, że w prawie nie istnieje pojęcie „weksla inwestycyjnego”. Zostało ono wymyślone przez przedsiębiorców na określenie kolejnego produktu umożliwiającego im pozyskanie kapitału.

27.04.2023

Kancelaria odszkodowawcza zawiesza działalność - sytuacja klientów zależy od umowy

Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Kancelaria CERTO proponująca program "Ulga od długu" poinformowała o zawieszeniu działalności oraz że umowy zostaną wypowiedziane co spowoduje, że wpłaty, po potrąceniu należnego kancelarii wynagrodzenia za dotychczasowe usługi, będą zwrócone lub rozliczone. Sytuacja poszczególnych klientów może się jednak od siebie różnić.

27.04.2023

Ochrona nazwy „organizator turystyki” to za mało do zwalczenia szarej strefy

Turystyka Rynek i konsument

Projekt ustawy wprowadzającej szereg zmian w przepisach dotyczących przedsiębiorców przewiduje też znowelizowanie ustaw dotyczących prawa turystycznego. Jedną z istotniejszych ma być wzmocnienie ochrony nazwy "organizator turystyki", dzięki której turyści mają być zabezpieczeni przed wprowadzaniem w błąd. Eksperci oceniają jednak, że to za mało - a istotniejszych kwestii w ogóle w projekcie nie poruszono.

27.04.2023

Opisowe logo firmy - atrakcyjne marketingowo, ale trudne do zarejestrowania

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Wielu przedsiębiorców wybierając nazwę dla swojego biznesu, wchodzi w określenia opisowe. Dają one pewne korzyści od strony marketingowej, ale mają kluczową wadę. Nie da się ich zastrzec w formie znaków towarowych. Często szata graficzna logo bardziej im szkodzi niż pomaga. Zawiera bowiem elementy wzmagające ten opisowy charakter. Takie wnioski możemy wyciągnąć z wyroku sądu w sprawie znaku towarowego ECO STORAGE.

25.04.2023

Compensa odstąpi od ubezpieczeń podwyższonych bez zgody klientów

Rynek i konsument

Jeśli konsument nie zareagował odmownie na propozycję dodatkowej ochrony za wyższą składkę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę. Prezes UOKiK zakwestionował taką praktykę i zobowiązał spółkę do jej zaniechania i usunięcia skutków naruszeń, firma też zawiadomić konsumentów, że mogą anulować zmiany w umowie wprowadzone bez ich zgody i odzyskać pobrane składki za dodatkową ochronę.

24.04.2023

Opinie konsumenckie nowym wyzwaniem dla internetowych platform sprzedażowych

Prawo cywilne Rynek i konsument

Obowiązujące od początku roku przepisy implementujące dyrektywę Omnibus w istotny sposób wpływają one na branżę e-Commerce. Nakładają na podmioty prowadzące sprzedaż przez internet wiele nowych wyzwań – nie tylko stricte prawnych, ale także organizacyjnych i technicznych. Jeden z nich dotyczy obowiązków związanych z publikowaniem przez użytkowników opinii o produktach lub usługach.

22.04.2023

Surowa kara dla zarządcy parkingu za ograniczanie prawa do reklamacji

Rynek i konsument

Zarządca parkingu, spółka APCOA Parking Polska, która ogranicza sposoby składania reklamacji i twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć, a także straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych, zapłaci ponad 820 tys. zł kary nałożonej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Uznał on te działania za niezgodne z prawem i wystąpił o wyjaśnienia także do spółek ATPark i Europark.

20.04.2023

Producenci piwa mocniej oznaczą zagrożenia dla konsumentów

Rynek i konsument Opieka zdrowotna

Producenci piwa wprowadzają bardziej czytelne i widoczne dla konsumentów oznaczenia odpowiedzialnościowe, na opakowaniach piwa i w przekazach reklamowych. Dotychczasowe znaki z hasłami „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu” zastąpią piktogramy, ilustrujące te przekazy. Zmiana obejmie również zyskujące na popularności „zerówki”, na których pojawi się znak „18+”.

18.04.2023

Cyfrowy Polsat ma wycofać opłaty za usługi uruchomione bez zgody klientów

Prawo cywilne Rynek i konsument

Cyfrowy Polsat zwróci konsumentom opłaty za usługi „Ochrona Internetu” i „Serwis IPLA 3 z 3”. To skutek decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie usług dodatkowych tej firmy, uruchamianych bez wyraźnej zgody abonentów. Zgłoszone wcześniej w tej sprawie reklamacje zostaną pozytywnie rozpatrzone.

13.04.2023

Puszkę lub butelkę oddamy do sklepu po 50 gr za sztukę

Środowisko Rynek i konsument

Puszkę lub butelkę oddamy do sklepu po 50 gr za sztukę. Tak mówi projekt rozporządzenia do ustawy kaucyjnej, który pojawił się w środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Przepisy miałyby jednak wejść w życie dopiero w styczniu 2025 roku. Także w środę ukazała się nowa wersja projektu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. 

13.04.2023

Branżę e-commerce czeka wiele wyzwań

Rynek i konsument Prawo AI Prawo gospodarcze

W związku z wprowadzonymi zmianami prawa obserwować możemy ewolucję branży e-commerce w wielu aspektach jej funkcjonowania. Czas na przystosowanie do nowych przepisów prawa przez przedsiębiorców był w istocie krótki – vacatio legis wynosiło zaledwie 14 dni – dlatego rok 2023 upłynie branży e-commerce na dostosowywaniu do nowych realiów prawnych - pisze radca prawny Martyna Popiołek-Dębska.

13.04.2023

Prawo zabrania marnowania żywności, a tony jedzenia trafiają do przysklepowych śmietników

Środowisko Rynek i konsument

W śmietnikach przy dużych sklepach można znaleźć mnóstwo żywności nadającej się do spożycia, o ile śmietniki te są otwarte, co nie jest regułą. Wprawdzie obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, która nakazuje dużym sklepom przekazywanie żywności zagrożonej zmarnowaniem organizacjom pożytku publicznego, ale w praktyce i tak sporo produktów jest wyrzucanych.

11.04.2023

Przepis kulinarny nie jest utworem, ale jego prezentacja może podlegać ochronie

Prawo cywilne Rynek i konsument

Zbliżające się święta ponownie skłaniają do stawiania pytań o to, czy do babcinych przepisów przysługuje jakikolwiek monopol umożliwiający zakazanie ich dalszego rozpowszechniania w przestrzeni publicznej. Ilu z nas bowiem nie usłyszało przy świątecznym stole, że przepis na żurek czy babkę jest najpilniej strzeżoną tajemnicą rodzinną. Zwolenników tej teorii należy niestety rozczarować – nie jest to łatwe.

08.04.2023

UOKiK: Promocja nie może trwać wiecznie

Rynek i konsument

Sklepy sugerowały ograniczony czas szczególnej korzyści cenowej, podczas gdy towary były dostępne w promocji w sposób ciągły. Permanentne promocje stanowiły marketingowy wabik, nie oferowały rzeczywistej korzyści cenowej - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu postawił popularnym sklepom internetowym born2be.pl i renee.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd.

30.03.2023

Mniej towaru za tę samą cenę, czyli jak producenci i handel nabijają klientów w butelkę

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Downsizing w branży spożywczej to praktyka wątpliwa moralnie i niezgodna z dobrymi obyczajami, ale na gruncie prawnym trudno z nią walczyć - uważają prawnicy. Wprost nie zabraniają jej ani przepisy krajowe, ani unijne. Wciąż trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, czy tego typu działania mogą zostać uznane za wprowadzanie konsumentów w błąd i stosowanie tzw. ukrytych podwyżek cen.

30.03.2023

Rzeczkowska: Resort pracuje nad prawnym rozwiązaniem kwestii kredytów hipotecznych w CHF

Rynek i konsument Banki Kredyty

Minister finansów Magdalena Rzeczkowska, cytowana przez agencję Bloomberg powiedziała, że Ministerstwo Finansów pracuje nad prawnym uregulowaniem kwestii walutowych kredytów hipotecznych w CHF. Podkreśliła, że ostateczny kształt rozwiązania będzie zależeć od wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w przedmiotowej sprawie.

27.03.2023