Katarzyna Nocuń

Katarzyna Nocuń

Kontakt: katarzyna.nocun@wolterskluwer.com

Artykuły autora

Równi i równiejsi w niewydolnym publicznym systemie ochrony zdrowia

Pacjent Zawody medyczne

Prawo co prawda gwarantuje równy dostęp do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, jednak rzeczywistość się z nim rozmija. Nie chodzi jedynie o wizyty w gabinetach lekarskich, poza kolejnością, znajomych i rodziny, ale o niewydolny system i wykluczenie mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy do specjalisty nie mają po prostu czym dojechać.

23.02.2023

Witamina wlana do żyły - naciąganie klientów i wielki biznes

Pacjent Opieka zdrowotna Zawody medyczne

"Kliniki", "instytuty" i "centra", które przekonują, że dzięki wlewom witaminowym wspomogą powrót do zdrowia, w tym nawet leczenie chorób onkologicznych czy alergii, żerują na naiwności klientów i ryzykują ich zdrowiem. Kontrola nad rynkiem tych usług pozostawia wiele do życzenia. Nie oznacza to jednak, że lekarze i pielęgniarki firmujący i wykonujący wlewy witaminowe, bez wskazań medycznych, nie ryzykują odpowiedzialnością zawodową. 

20.02.2023

Pacjenci nie stawiają się na wizytach, a wystarczyłby SMS

Pacjent Opieka zdrowotna

Tylko w województwie zachodniopomorskim w 2022 roku ponad 19,5 wizyt u lekarzy u specjalistów nie odbyło się, bo pacjenci, mimo że byli umówieni, nie stawili się w szpitalu lub przychodni. Skala zjawiska rośnie z roku na rok, co powoduje frustrację pacjentów czekających w kolejkach, a także lekarzy. Rozwiązaniem byłaby możliwość odwołania wizyty przez pacjenta SMS-em - tak jak w prywatnych placówkach.

18.02.2023

Lekarska komisja etyki krytycznie o komercyjnym wystawianiu zwolnień

Zawody medyczne

Błędną interpretacją zasad obowiązujących w telemedycynie jest komercyjne wystawianie zwolnień i recept online na żądanie - takie stanowisko przyjęła Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej. Krytycznie odnosi się m.in. do sytuacji, gdy wystarczające ze strony pacjenta jest wypełnienie krótkiej ankiety, a także gdy procedurę otrzymania dokumentu uruchamia płatność.

16.02.2023

Coraz więcej sztucznej inteligencji w medycynie, ale nie zastąpi relacji lekarz-pacjent

Pacjent Opieka zdrowotna

Boty i sztuczna inteligencja w medycynie mogą wspierać pracę personelu na przykład w diagnostyce, ale nie zastąpią relacji lekarza i pacjenta, kluczowej w procesie leczenia. Tymczasem czasu na kontakt z pacjentem w niewydolnym systemie - publicznym, ale i prywatnym - jest coraz mniej. Tu z kolei jest pole do działania dla technologii, które personalizują kontakt na linii lekarz-pacjent.

15.02.2023
1    87  88  89  90  91  92  93  94  95    162