Przepisy dotyczące nieklasyfikowania uczniów są często nieprawidłowo rozumiane. Jak pokazuje ubiegłoroczny raport Stowarzyszenia Umarłych Statutów, dotyczący przestrzegania praw uczniów, według 75,2 proc. respondentów w statucie placówki jest zapis mówiący, iż uczeń może być nieklasyfikowany, jeżeli jego frekwencja na zajęciach jest niższa niż 50 proc., 10,1 proc. stwierdziło, że takiego punktu nie ma, a 14,7 proc. nie potrafiło odpowiedzieć. Wielu nauczycieli uznaje, że na podjęcie takiej decyzji pozwala wyłącznie zbyt niska frekwencja. Tymczasem w pierwszej kolejności należy rozważyć, czy faktycznie nieobecności ucznia uniemożliwiają wystawienie mu oceny śródrocznej lub rocznej.
Czytaj: Egzamin poprawkowy na koniec wakacji lub we wrześniu>>
Więcej o nieklasyfikowaniu uczniów w czerwcowym numerze "Dyrektora Szkoły">>
Trzeba sprawdzić, czy są podstawy
Materię tę reguluje art. 44k ustawy o systemie oświaty. Stanowi on, że uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
WZORY dokumentów w LEX:
- Wniosek rodzica o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego dziecka >
- Wniosek o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego dla dziecka >
- Powołanie komisji egzaminacyjnej w celu przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego >
- Zarządzenie w sprawie powołania komisji do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego >
- Protokół egzaminu klasyfikacyjnego >
Jak wyjaśnia dr hab. Mateusz Pilich w komentarzu do tego przepisu, nieklasyfikowanie ucznia oznacza: "brak podstaw do wystawienia mu oceny klasyfikacyjnej. Należy przy tym odróżnić nieklasyfikowanie od ustalenia oceny klasyfikacyjnej w stopniu negatywnym, ponieważ w tym ostatnim przypadku podstawy do ustalenia oceny są, lecz osiągnięcia edukacyjne ucznia nie są dostateczne w porównaniu do wymagań postawionych dla danych zajęć edukacyjnych."
- Przesłanką nieklasyfikowania jest nieobecność ucznia na danych zajęciach edukacyjnych; kwestia usprawiedliwienia nieobecności nie odgrywa roli co do samego nieklasyfikowania, a jedynie wpływa ona na możliwość uzyskania oceny klasyfikacyjnej w drodze egzaminu (zob. następną tezę). Przekroczenie połowy (50 proc.) czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja, należy odnosić do rozkładu zajęć edukacyjnych ustalonego zgodnie ze szkolnym planem nauczania - wskazuje w komentarzu.
Sprawdź w LEX: Czy można skreślić z listy uczniów ucznia, który jest nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów? >>
Oczywiście nieobecności ucznia będą miały tu kluczowy wpływ na podjęcie przez nauczyciela takiej decyzji (jest ona fakultatywna), natomiast trudno, by była ona uzasadniona, w sytuacji gdy uczeń porozumiał się z nauczycielem i mimo nieobecności zaliczył kolejne partie materiału, uzyskując z nich oceny. Wtedy nauczyciel ma podstawy do wystawienia noty śródrocznej lub rocznej.
Nieklasyfikowany uczeń zdaje egzamin
Uczeń nieklasyfikowany w każdym wypadku może uzyskać ocenę klasyfikacyjną, zdając egzamin klasyfikacyjny, zgodnie z zasadami określonymi w art. 44l ustawy o systemie oświaty. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna. Dla ucznia technikum i branżowej szkoły I stopnia, nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności, szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
- Co oczywiste, egzamin ten ogranicza się tylko do zakresu danych zajęć, obejmuje jednak całość treści nauczania z okresu, za który przeprowadzana jest klasyfikacja - wskazuje prof. Pilich w komentarzu.
Egzamin w ósmej klasie
Podobnie jest z uczniem kończącym ósmą klasę - warunkiem ukończenia szkoły podstawowej jest - zgodnie z art. 44q ust. 1 ustawy o systemie oświaty - otrzymanie w wyniku klasyfikacji końcowej ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywnych końcowych ocen klasyfikacyjnych, a także przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty.
- Uczeń szkoły podstawowej, który nie spełnił powyższych warunków, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej i przystępuje w roku szkolnym, w którym powtarza tę klasę, do egzaminu ósmoklasisty – art. 44q u.s.o. - wyjaśnia Bogusława Wojtczak, specjalizująca się w prawie oświatowym. Tłumaczy, że jeśli uczeń był nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów i nie przystąpił o egzaminów klasyfikacyjnych, to powtarza klasę ósmą.
W takiej sytuacji nie otrzyma świadectwa - bo te otrzymują uczniowie klas I-VII szkoły podstawowej, także otrzymują je uczniowie, którzy nie otrzymali promocji do następnej klasy. - Świadectwo ukończenia szkoły otrzymują uczniowie, którzy spełnili warunki określone w art. 44q ust. 1 u.s.o. W załączniku nr 2 do r.ś.d. określone są wzory świadectw promocyjnych oraz wzory świadectw ukończenia szkoły – nie ma wzoru świadectwa nieukończenia szkoły - tłumaczy.
Cena promocyjna: 63.2 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 71.11 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.