Beata Dązbłaż

Artykuły autora

Krajowa Sieć Onkologiczna jest, ale póki co tylko na papierze

Pacjent Opieka zdrowotna

Jedyna realna zmiana, którą mogą odczuć pacjenci, jeśli chodzi o działanie Krajowej Sieci Onkologicznej, dotyczy koordynatorów onkologicznych. Osoby te mają prowadzić pacjentów w procesie leczenia. Z tym, że nie ma przepisów, które określą jak w praktyce ich wsparcie ma wyglądać. Niegotowe są jeszcze akty wykonawcze do ustawy o KSO. Specjalnie powołany zespół przedłużył prace o pół roku, choć pierwotnie miał skończyć je już w lipcu.

09.10.2023

Orzeczenie o niepełnosprawności - kluczowy jest wniosek i dokumentacja

Niepelnosprawność

Osoby ubiegające się o orzeczenie często nie wiedzą, co zaznaczyć we wniosku, aby uzyskać rehabilitację czy miejsce w środowiskowym domu samopomocy. Tymczasem prawidłowo wypełniony wniosek i dokumentacja, w tym medyczna, to większa szansa na otrzymanie wsparcia adekwatnego do stanu zdrowia. Eliminuje też często konieczność odwoływania się do wyższej instancji i skraca czas oczekiwania na wydanie orzeczenia – podkreślają eksperci.

07.10.2023

Rząd porządkuje przepisy dotyczące leczenia podczas wojny

Zawody medyczne

Ratownictwo medyczne, w tym zespoły lotnicze, w razie wojny lub zagrożenia mają być gotowe na większą liczbę interwencji. Będzie to co najmniej 10 proc. więcej świadczeń udzielonych na potrzeby obronne. Przekazany do konsultacji projekt rozporządzenia dotyczy także zaangażowania szpitali i innych pomiotów leczniczych, które będą tworzyć "zastępcze miejsca szpitalne", centrów krwiodawstwa i sanepidu.

04.10.2023

Zakłady aktywności zawodowej mają mieć łatwiej

Samorząd terytorialny Prawo pracy Niepelnosprawność

Zakłady aktywności zawodowej będą mogły bardziej elastycznie niż dotąd dysponować środkami zgromadzonymi w zakładowym funduszu aktywności, co pomoże im poprawiać warunki pracy i rozwijać działalność. Zmieni się także sposób prowadzenia rehabilitacji w zakładach – ma być ona realizowana na wniosek osoby z niepełnosprawnością i w wybranej przez nią formie. To dobre zmiany, które odpowiadają na dzisiejszą rzeczywistość i upodmiotawiają pracowników ZAZ – twierdzą eksperci.

04.10.2023

Jakość leczenia lepsza, gdy lekarz umie rozmawiać z pacjentem

Pacjent Opieka zdrowotna Zawody medyczne

Pacjenci bardziej doceniają personel medyczny, który umie się z nimi odpowiednio komunikować i przez ten pryzmat oceniają jego kompetencje. Kompetencje miękkie kadry medycznej, a także tworzenie dobrych warunków pracy grupowej i interdyscyplinarnej, to oczywiste kierunki rozwoju i budowania jakości w ochronie zdrowia - mówią eksperci. Na rozwój tych kompetencji stawiają także nowe standardy kształcenia lekarzy.

04.10.2023
1    35  36  37  38  39  40  41  42  43    104