Konrad Dyda

Artykuły autora

Za dwa lata polscy konsumenci skorzystają z prawa do naprawy towaru

Prawo europejskie

Na mocy nowych unijnych przepisów większość konsumentów zyska możliwość domagania się od przedsiębiorcy naprawy wadliwego towaru, który został im sprzedany. Przedsiębiorcy zaś będą musieli informować – w sposób niebudzący wątpliwości – swoich klientów o tym ich uprawnieniu. W określonych przypadkach obowiązek naprawy towaru będzie spoczywał nie tylko na jego producencie.

18.07.2024

Zatrzymanie czy potrącenie – jak skutecznie dochodzić wierzytelności?

Prawo cywilne Finanse

Sąd Najwyższy orzekł, że ten, kto ma możliwość skorzystania z potrącenia, nie może sięgnąć po zatrzymanie. Co to znaczy? Otóż celem instytucji zatrzymania jest zabezpieczenie zwrotu spełnionego świadczenia, a więc pełni ono właściwie wyłącznie funkcję zabezpieczającą. Natomiast potrącenie w pierwszym rzędzie służy spełnieniu świadczenia. Dlatego ten, kto może doprowadzić do spełnienia świadczenia (poprzez potrącenie), nie musi zabezpieczać jego spełnienia (poprzez zatrzymanie).

10.07.2024

Roszczenie może przedawnić się także w sobotę lub w święto

Prawo cywilne

Co do zasady, termin przedawnienia wynosi sześć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata. Aby poprawnie obliczyć ten termin, najpierw należy zbadać jego ewentualny związek z prowadzeniem działalności gospodarczej. Właśnie ten związek, a nie charakter roszczenia, ma decydujący wpływ na długość terminu przedawnienia.

06.07.2024

Czy przedsiębiorca może ustanowić pełnomocnika przez internet?

Prawo gospodarcze

Regułą jest, że w sprawach cywilnych i administracyjnych strona może działać przez pełnomocnika. Nie zawsze jednak ustanowienie pełnomocnika możliwe jest przez internet. Niekiedy prostszym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy jest skorzystanie z dokumentu podpisanego elektronicznie.

27.06.2024

Przedsiębiorca też może unieważnić swój kredyt

Banki Kredyty frankowe

Przykład frankowiczów przyzwyczaił nas do myślenia, że największe szanse na unieważnienie swoich umów kredytowych mają konsumenci. Nic bardziej mylnego. Przedsiębiorcy również mają szansę na osiągnięcie tego efektu, a jeżeli profesjonalnie zadbają o swoje prawa, może to nie być wiele trudniejsze niż w przypadku konsumentów.

18.05.2024
1    1  2  3  4  5  6  7  8  9    15