Marcin Nagórek

Radca prawny w państwowej jednostce budżetowej. Członek organów dyscypliny finansów publicznych. Od kilku lat współpracownik czołowych wydawnictw prawniczych i finansowych, m.in. w zakresie - prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, postępowania administracyjnego, prawa finansowego w tym podatków lokalnych i rachunkowości budżetowej, zamówień publicznych oraz dyscypliny finansów publicznych.

Artykuły autora

Jak gmina powinna zakwalifikować zakup osuszaczy dla powiatu?

Samorząd terytorialny Finanse publiczne Powódź

Wydatek na zakup osuszaczy kwalifikuje się do ujęcia jako zakup związany z utrzymaniem i funkcjonowaniem jednostek. Innych specjalnych podziałek rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie przewiduje - wyjaśnia Marcin Nagórek, ekspert z LEX.

24.09.2024

Jak zarejestrować samochód

Administracja publiczna

Rejestrować samochód można jako nowy kupiony w kraju, używany kupiony w kraju albo sprowadzony z zagranicy. Procedura rejestracji w każdej z tych sytuacji trochę się jednak różni. Za niespełnienie pewnych wymogów można zapłacić karę - nawet 1000 zł.

06.07.2024

Przekroczenie limitu punktów karnych grozi utratą prawa jazdy

Prawo karne

Punkty karne są ważne tylko przez rok, licząc od daty opłacenia mandatu. Punkty otrzymane przed 17 września 2023 roku zostaną jednak skasowane dopiero po dwóch latach - to wyjątek od zasady. Przekroczenie 24 (lub 20) punktów karnych przy zatrzymaniu powoduje wiele negatywnych konsekwencji (oprócz mandatu).

13.06.2024

Kiedy wymienić prawo jazdy?

Administracja publiczna

Zmiana adresu właściciela prawa jazdy nie powoduje konieczności wymiany dokumentu na nowy. Przy wymianie nie ma potrzeby zasadniczo przeprowadzać nowych badań lekarskich. Jest ono jednak obowiązkowe dla osób, które otrzymały terminowe uprawnienia do kierowania pojazdami ze względu na problemy zdrowotne.

04.06.2024

Kiedy trzeba wymienić dowód osobisty

Administracja publiczna

Sprawy związane z dowodami osobistymi szczegółowo określone są w przepisach. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dokument wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Kto uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego, podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Warto mieć tę zasadę na uwadze.

29.05.2024
1  2  3