Sprawy związane z wymianą praw jazdy są uregulowane przepisami ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 622 ze zm). 

Jak załatwić sprawę w kilku krokach:

1 krok - wypełnienie wniosku o wymianę prawa jazdy:

  •  można pobrać wniosek ze strony internetowej urzędu,
  •  można pobrać wniosek w formie papierowej w urzędzie.

2 krok – dołączyć załączniki do wniosku.

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony wniosek;
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie dokumentu;
  • kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm spełniająca określone kryteria, które są znane podmiotom wykonującym usługi, fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  • dwustronna kserokopia posiadanego prawa jazdy;
  • pełnomocnictwo w przypadku upoważnienia innej osoby do załatwienia sprawy.

3 krok – złożenie dokumentów w urzędzie

4 krok – sprawdzenie stanu realizacji sprawy i korespondencji:

5 krok - prawo jazdy wydaje się uprawnionej osobie (ewentualnie – pełnomocnikowi) w zależności od określonego we wniosku sposobu jego przekazania:

  • w urzędzie przy stanowisku;
  • za pośrednictwem poczty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Opłatę za wymianę prawa jazdy (100 zł) można wpłacić na różne sposoby:

  • przelewem tradycyjnym;
  • na poczcie lub w innej placówce świadczącej tego typu usługi;
  • w kasie jednostki, o ile jest taka możliwość przewidziana przez urząd.

 

Przyczyny wymiany prawa jazdy:

  •  zmiana imienia/nazwiska,
  •  utrata ważności dokumentu,
  •  utrata ważności kategorii prawa jazdy,
  •  zaginięcie, kradzież lub zniszczenie dokumentu (urząd wydaje tzw. wtórnik prawa jazdy).

 

Warto pamiętać, że zmiana adresu właściciela dokumentu nie powoduje konieczności wymiany prawa jazdy na nowe.

Przy wymianie nie ma potrzeby zasadniczo przeprowadzać nowych badań lekarskich, gdy wydany wcześniej dokument był bezterminowy. Badanie lekarskie jest jednak obowiązkowe dla osób, które otrzymały terminowe uprawnienia do kierowania pojazdami ze względu na problemy zdrowotne.

 

Krystian Markiewicz, Marta Szczocarz-Krysiak

Sprawdź  

W jakim urzędzie składa się wniosek?

  •  w starostwie powiatowym,
  •  urzędzie miasta,
  •  urzędzie dzielnicy.

 

Ile się czeka na odbiór nowego prawa jazdy?

  • co do zasady do dziewięciu dni,
  • wyjątkowo nawet do dwóch miesięcy w sprawach skomplikowanych, gdy urząd wyjaśnia dodatkowe kwestie.

 

Zobacz również: Zastrzeżenie numeru PESEL utrudni działania cyberprzestępcom

Wniosek można złożyć elektronicznie. Wizyta w urzędzie jest jednak konieczna, aby przedstawić np. oryginały dokumentów. Wniosek elektroniczny może zostać złożony poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemów Pojazd i Kierowca zamieszczoną pod adresem: www.esp.pwpw.pl. W przypadku złożenia przez kierowcę wniosku drogą elektroniczną, wniosku nieodpowiadającego wzorowi i wymaganiom lub niezałączenia wszystkich wymaganych dokumentów, dowodu opłat czy zdjęcia organ wydający uprawnienia informuje drogą elektroniczną o konieczności dokonania uzupełnienia dokumentów i opłat drogą elektroniczną, co skutkuje koniecznością ponownego wypełnienia i przesłania wniosku.

 

Szczególne zasady dla wymiany praw jazdy wydanych do 18 stycznia 2013 r. 

  •     Osoby posiadające prawa jazdy wydane do 18 stycznia 2013 r. obowiązane są dokonać ich wymiany na prawa jazdy zgodne z nowym wzorem prawa jazdy.
  •     Powyższy obowiązek wymiany praw jazdy dotyczy wszystkich kierowców mających bezterminowe prawo jazdy.
  •     Wymiana jest dokonywana na wniosek osoby zainteresowanej, po uiszczeniu opłaty za wymianę prawa jazdy.
  •     Prawa jazdy wydane do dnia 18 stycznia 2013 r. podlegają wymianie w okresie od dnia 19 stycznia 2028 r. do dnia 18 stycznia 2033 r. w terminach określonych przez ministra właściwego do spraw transportu lub w terminie wcześniejszym na wniosek posiadacza prawa jazdy.
  •     Podlegające wymianie prawa jazdy zachowują ważność w okresie, na jaki zostały wydane, nie dłużej niż do terminów wymiany ustalonych zgodnie z przepisami ust. 4, pod rygorem utraty ważności dokumentu.

Czytaj też: Rodzic z dzieckiem na ścieżce rowerowej jedzie po 5 tys. zł grzywny >

Co  w razie odmowy wymiany prawa jazdy?

  • W razie odmowy wymiany prawa jazdy można się odwołać.
  • Odmowa wymiany prawa jazdy następuje w drodze decyzji administracyjnej.
  • Przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.