UE ma nową listę rajów podatkowych
Unijny wykaz rajów podatkowych został zaktualizowany. W zeszłym roku 60 krajów wyeliminowało ponad 100 szkodliwych systemów podatkowych. Teraz na czarną listę zostało wpisanych 15 państw.
Unijny wykaz rajów podatkowych został zaktualizowany. W zeszłym roku 60 krajów wyeliminowało ponad 100 szkodliwych systemów podatkowych. Teraz na czarną listę zostało wpisanych 15 państw.
Pomiędzy podmiotami powiązanymi, w szczególności wewnątrz grup kapitałowych, dochodzi do wielu różnych transakcji. Mają one na celu usprawnienie zarządzania strukturą oraz zwiększenie efektywności prowadzonej działalności. Bardzo istotne jest zidentyfikowanie transakcji restrukturyzacyjnych podlegających obowiązkom związanym z cenami transferowymi – tłumaczy Michał Mieszkiełło z kancelarii Ożóg Tomczykowski.
Zasady, które miały uprościć rozliczenia podatku u źródła tzw. WHT, przyniosły zgoła odwrotny skutek. Z uproszczeń właściwie nie da się skorzystać. Niektóre firmy zamiast pobierać podatek od kontrahentów, płacą go z własnej kieszeni. Tylko po to, żeby uniknąć skomplikowanych i czasochłonnych procedur. Odzyskanie nadpłaconych danin może jednak okazać się niemożliwe.
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy o Innovation Box (znanego w innych krajach pod nazwą Patent Box, IP Box). Jest to preferencyjne opodatkowanie 5-proc. stawką dochodów z patentów i innych praw własności intelektualnych. Na ich rezultaty przyjdzie nam jednak poczekać.
Ministerstwo Finansów planuje wydłużyć niektórym firmom termin składania CIT-8 aż do końca października. Do tego czasu mają zostać opracowane nowe rozwiązania, które uproszczą rozliczenie z fiskusem. Chodzi przede wszystkim o małe podmioty, fundacje i stowarzyszenia, których dochody są zwolnione z CIT.
Organy podatkowe coraz dokładniej sprawdzają rozliczenia między podmiotami powiązanymi. Jeszcze niedawno fiskusowi wystarczał sam fakt posiadania dokumentacji. Obecnie urzędnicy bardzo drobiazgowo weryfikują prawidłowość i rynkowość zawieranych transakcji. Na cenzurowanym są wszystkie podmioty powiązane, także te małe i działające tylko w Polsce.
Od początku roku nie można już automatycznie stosować zwolnień lub obniżonych stawek podatku u źródła (WHT). Możliwe jest jednak ubieganie się o zwrot pobranego podatku. Zdaniem ekspertów, procedura jest nadmiernie skomplikowana. W wielu sytuacjach zwrot, ale i korzystanie z uproszczeń, mogą okazać się niemożliwe.
Rok 2018 był w Polsce jednym z najbardziej chwiejnych pod względem stabilności prawa podatkowego. Nowelizacje ustaw dotyczących podatków liczyły aż 362 strony, gdy całe prawo podatkowe ma ich 1330. To oznacza, że zmieniono 25 procent tego prawa - wynika z raportu firmy doradczej Grant Thornton.
Podatnicy mają problem z zaliczaniem do kosztów wydatków związanych z samochodami służbowymi. Nowe przepisy powodują wiele niejasności, zwłaszcza, że są skrajnie różne od regulacji VAT. Resort finansów wyjaśnił Prawo.pl, w jaki sposób można teraz odliczać VAT od wydatków samochodowych. Zdaniem ekspertów, odpowiedź MF nie jest jednak taka oczywista.
Prawo do skorzystania z 9-proc. stawki CIT będzie miało około 460 tysięcy podatników tego podatku. Obecnie MF prowadzi analizy dotyczące kolejnych udogodnień dla podatników, jednakże obecnie nie jesteśmy w stanie określić, kiedy zostaną zaprezentowane – tłumaczy Maciej Żukowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów.
Matczyne emerytury nie będą wypłacane wstecz. Jeżeli wniosek złożymy w kwietniu to dostaniemy świadczenie za kwiecień, za marzec już nie - podkreśliła minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska.
Co z samochodami, które do tej pory użytkujemy jako środki trwałe? Mamy je przyjęte do ewidencji od 1 marca2017 r. Amortyzowaliśmy je z ograniczeniem do 20 tys. euro. Czy możemy podwyższyć limit amortyzacji do 150 tys. zł?
W myśl nowych przepisów dotyczących procedury poboru podatku u źródła (ang. withholding tax – WHT), od 1 stycznia 2019 r. na płatników został nałożony ustawowy obowiązek dochowania należytej staranności przy poborze WHT oraz przy analizie możliwości zastosowania zwolnienia ustawowego lub obniżonej stawki WHT – tłumaczą Izabela Ścierska-Kulma i Jarosław Józefowski z Enodo Advisors.
Zagadnienia związane z ociepleniem klimatu w ostatnim czasie nie schodzą z pierwszych stron gazet. Ciągłe alerty smogowe stały się stałym elementem serwisów informacyjnych. Nie dziwi więc fakt, że rośnie również zainteresowanie kwestiami związanymi z odnawialnymi źródłami energii, alternatywnymi metodami zasilania pojazdów czy innych urządzeń, mającymi zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza.
Nowe przepisy podatkowe dotyczące rozliczeń wydatków związanych z samochodami są na tyle niejasne, że Ministerstwo Finansów postanowiło wydać do nich objaśnienia. Dokumentu ciągle nie ma. Dealerzy samochodowi opublikowali więc własne stanowisko.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) pracuje nad wprowadzeniem nowego systemu rekompensat dla przedsiębiorstw energochłonnych. Ma to być odpowiedź na skokowy wzrost cen energii wynikających m.in. z rosnących kosztów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Z wstępnych szacunków MPiT wynika, iż skorzystać z niego będzie mogło około 300 podmiotów – piszą Marzena Michałeczko i Weronika Bratek z PwC.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydał trzecią opinię zabezpieczającą. Ma ona szczególne znaczenie dla firm, które korzystają ze zwolnienia z CIT w specjalnych strefach ekonomicznych. Rezygnacja z amortyzacji na czas zwolnienia, czy obniżenie stawek, nie jest zakazaną optymalizacją, mimo że da firmie pewne korzyści finansowe.
Firmy nie są specjalnie zainteresowane korzystaniem z ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R). Niezbyt interesujące okazuje się także nowe rozwiązanie IP Box. Z ulgi B+R korzysta tylko co ósma firma. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez KPMG.
Rok od wejścia w życie art. 15e ustawy o CIT można z całą pewnością powiedzieć, że jest to jedno z niewielu rozwiązań, które w ciągu 12 miesięcy obowiązywania doczekało się aż 540 interpretacji. Ten swoisty rekord nie jest, niestety, skutkiem nad wyraz skomplikowanej materii ustawowej, a jedynie mizernej jakości legislacji, pełnej nieprecyzyjnych sformułowań i niekonsekwencji – pisze Daniel Więckowski z RSM.
Największym problemem polskiego systemu podatkowego są brak stabilności przepisów i późne informowanie podatników o wchodzących w życie zmianach. Najwięcej kłopotów sprawiają jednak ceny transferowe. Średnia ocena systemu wynosi 2,2 w pięciostopniowej skali. Takie wnioski płyną z przedstawionego w poniedziałek raportu KPMG.