Wymagania egzaminacyjne w tym roku szkolnym dostosujemy do sytuacji wywołanej epidemią - ogłosił w niedzielę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. I dodał, że najbardziej poszkodowani z powodu przejścia na naukę zdalną są 8-klasiści, maturzyści i uczniowie szkół zawodowych podchodzący do egzaminów.
Krzysztof Sobczak
25.10.2020
Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Na zastępstwie z religii tylko opieka

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą
Nauczyciel, który zastępuje katechetę nie prowadzi lekcji ze swojego przedmiotu, tylko organizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Choć nauczyciele i tak pomijają tę regułę - zwłaszcza jeżeli katechety nie ma miesiącami, a sami nie mieli czasu zrealizować wszystkich tematów. Ale naruszają wtedy obowiązujące prawo.
Beata Igielska
24.10.2020
Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą
Większość szkół od 24 października 2020 r. pracuje zdalnie - wyjątkiem są klasy I-III w szkołach podstawowych. Na razie ograniczenie obowiązuje do 8 listopada 2020 r. Nowe rozporządzenie zlikwidowało tez wyjątki dotyczące zajęć praktycznych w szkołach zawodowych i lekcji gry na instrumentach muzycznych.
Jolanta Ojczyk Monika Sewastianowicz
24.10.2020
Koronawirus a prawo
Anna Florek ze Społecznego Przedszkola Integracyjnego Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA w Warszawie otrzymała tytuł Super Dyrektora Przedszkola. Super Dyrektorem Szkoły została Ewa Wawrzak ze Szkoły Podstawowej im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Psarach. Wyniki ogłoszono w czwartek wieczorem podczas VII Kongresu Edukacja i Rozwój.
Monika Sewastianowicz
23.10.2020
Kadry w oświacie

"Martwe dusze" w szkołach dla dorosłych zawyżają dotacje

Samorząd terytorialny Koronawirus a prawo
Każdy miesiąc dla szkoły dla dorosłych to walka o frekwencję, bo nigdy nie wiadomo, kiedy zostanie zamknięta, a w nauczaniu zdalnym przy rozliczaniu dotacji liczy się ostatni miesiąc stacjonarnej pracy. Także w wielu "młodzieżowych" szkołach niepublicznych liczba uczniów nie zawsze odpowiada liczbie deklarowanej do dotacji lub wręcz wykazywane są „martwe dusze”. Pandemia i niedoskonałe przepisy utrudniają samorządom zapanowanie nad tą sytuacją.
Katarzyna Kubicka-Żach
23.10.2020
Samorząd terytorialny Koronawirus a prawo
Obecnie w polskich uwarunkowaniach jest dążenie do usztywnienia edukacji i poddania jej ścisłemu nadzorowi administracji rządowej. Dotyczy to przykładowo działań kuratorów i inspektorów sanitarnych. Takie działania to wynik ograniczonego zaufania do samorządu, a to nie służy edukacji - ocenił przedstawiciel samorządów podczas VII Kongresu Edukacja i Rozwój.
Katarzyna Kubicka-Żach
22.10.2020
Samorząd terytorialny Koronawirus a prawo
Na pewno trzeba ostatecznie skończyć z pedagogiką wstydu, do jakiej nas wpędzano w ciągu ostatnich dziesięcioleci III RP. Mamy zbyt mało informacji i wiedzy na temat naszych wybitnych przodków, naszych wybitnych twórców naszej kultury - mówił minister nauki Przemysław Czarnek w wywiadzie dla radia Opole.
Monika Sewastianowicz
22.10.2020
Budżet państwa wyłoży 57 mld 077 mln 534 tys. zł. na oświatę w 2021 r. - wynika z projektu ustawy budżetowej. Subwencja wzrośnie tak, by pokryć wzrost wynagrodzeń nauczycieli od września 2020 r., jednak kwota bazowa, na podstawie której wyliczane są pensje pedagogów nie ulegnie podwyższeniu.
Monika Sewastianowicz
22.10.2020
Samorząd terytorialny

Nie atak hakera, a mail nauczyciela bardziej groźny dla ochrony danych?

Samorząd terytorialny Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą RODO Koronawirus a prawo
Wysyłanie maili z widocznymi adresami wszystkich odbiorców, informacje dla małej grupy w mailu ogólnym czy prowadzenie lekcji w centrach handlowych przez otwartą sieć – może prowadzić do naruszeń ochrony danych osobowych. Aby tego uniknąć, dyrektorzy placówek oświatowych powinni zadbać o bezpieczeństwo danych osobowych przy pracy zdalnej.
Katarzyna Kubicka-Żach
22.10.2020
Samorząd terytorialny Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą RODO Koronawirus a prawo
Za bezpieczeństwo uczniów w szkole, również w czasie pandemii, odpowiadają dyrektor i organ prowadzący, jednak rozporządzenia większość odpowiedzialności złożyły na barki osoby zarządzającej placówką. Jeżeli ktoś zachoruje, wygranie sprawy o odszkodowanie jest trudne, ale nie niemożliwe - mówił podczas VII Kongresu Edukacja i Rozwój radca prawny Robert Gałęski z kancelarii Lexbridge.
Monika Sewastianowicz
22.10.2020
Zarządzanie oświatą
Przejście na zdalne nauczanie nie zmienia tego, że trzeba organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dyrektor musi przekazać uczniom i rodzicom, w jaki sposób w trybie zdalnym będą realizowane zadania szkoły - mówiła podczas VII Kongresu Edukacja i Rozwój Joanna Wrona, wicedyrektor w szkole specjalnej.
Monika Sewastianowicz
21.10.2020
Pandemia pogorszyła i tak złą sytuację finansową placówek oświatowych. Za mała subwencja, wysokie koszty wynagrodzeń nauczycieli, a do tego wydatki związane z COVID rujnują finanse samorządów, które są organami prowadzącymi. Co gorsza - z dnia na dzień dowiadują się o zamykaniu i otwieraniu placówek oraz zmianach zasad ich prowadzenia, których rząd z nimi nie konsultuje.
Katarzyna Kubicka-Żach Monika Sewastianowicz
21.10.2020
Samorząd terytorialny
Brakować nam będzie bliskości, możliwości spotkania, podania ręki, uśmiechu, rozmów kuluarowych, ale wszyscy uczymy się funkcjonować w nowej rzeczywistości - mówiła Elżbieta Piotrowska-Albin, pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju Edukacji w Wolters Kluwer Polska, otwierając tegoroczny VII Kongres Edukacja i Rozwój.
Monika Sewastianowicz
21.10.2020
Od czwartku 15 października godziny dla seniorów obowiązują także w szkolnych sklepikach, chyba że za ladą stoi właściciel. To kolejny z absurdów rozporządzenia w sprawie ograniczeń w związku z koronowirusem, który może dotknąć ponad 3 tysiące placówek. Ministerstwo Zdrowia pracuje jednak nad doprecyzowaniem przepisów, choć jednocześnie większość uczniów i tak przejdzie na naukę zdalną.
Jolanta Ojczyk
21.10.2020
Koronawirus a prawo
Aby wyegzekwować przestrzeganie nakazu noszenia maseczek przez młodzież, rząd będzie karał mandatem ich rodziców. A być może również nauczycieli. Także w przypadku, gdy zbuntowane "dziecko" ma metr osiemdziesiąt, 17 lat i nie sposób na nie wpłynąć. Taki przepis Sejm uchwali być może już dziś.
Monika Sewastianowicz Patrycja Rojek-Socha
21.10.2020
Prawo karne
Licea przeszły na pracę zdalną lub hybrydową. Tymczasem o tym, czy szkoła podstawowa przejdzie na zdalne nauczanie, nadal decyduje dyrektor. Może się to zmienić w środę, bo premier zapowiedział, że starsze klasy mogą przejść na zdalne nauczanie.
Monika Sewastianowicz
20.10.2020
Szkoła i uczeń
Absolutnym priorytetem od pierwszych godzin w ministerstwie jest organizacja pracy szkół i uczelni w dobie walki z koronawirusem - oświadczył Przemysław Czarnek, nowy minister edukacji. Powołując go na to stanowisko, prezydent Andrzej Duda zasugerował też, że należy zająć się niektórymi nauczanymi w szkole treściami.
Monika Sewastianowicz
19.10.2020
Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych wnioskuje o przejęcie przez państwo sfery wydatków oświatowych związanych z zatrudnieniem personelu. Samorządy byłyby zobowiązane do utrzymania infrastruktury oraz realizowania nowych inwestycji w obszarze opieki oraz edukacji dzieci i młodzieży.
Katarzyna Kubicka-Żach
19.10.2020
Samorząd terytorialny
Prezydent Andrzej Duda powołał w poniedziałek rano Przemysława Czarnka na ministra edukacji i nauki. Jego nominacja została przełożona w związku z tym, że miał dodatni wynik testu na obecność koronawirusa.
Agnieszka Matłacz
19.10.2020
Zarządzanie oświatą

Jest rozporządzenie - od poniedziałku szkoły średnie pracują zdalnie lub hybrydowo

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Szkoły ponadpodstawowe w czerwonych strefach pracują zdalnie, a w żółtych hybrydowe. Ograniczenia nie dotyczą szkół dla niepełnosprawnych oraz częściowo szkół branżowych i artystycznych. Rozporządzenia w tej sprawie już obowiązują - szkoły zawieszone są od 19 października 2020 r.
Jolanta Ojczyk Krzysztof Sobczak
17.10.2020
Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Dyrektorzy i nauczyciele ostrzegali, że podstawy programowej nie da się zrealizować przy zdalnym nauczaniu. Po pół roku rząd w końcu dostrzegł problem i zapowiedział, że dokona zmian. Problem w tym, że na razie nie wiadomo jakich, ani w jakim trybie będą one wprowadzane. Bardzo prawdopodobne, że znów bez szerszych konsultacji ze specjalistami.
Monika Sewastianowicz
17.10.2020
Resort edukacji będzie pracował nad rozporządzeniami dotyczącymi zasad pracy szkół w systemie mieszanym. Określimy je w rozporządzeniach - poinformowała rzecznik MEN Anna Ostrowska. Dodała, że ograniczenie pracy szkół zmniejszy liczbę interakcji i ograniczy rozprzestrzenianie się wirusa.
Monika Sewastianowicz
16.10.2020

Można pozwać za zakażenie w szkole, ale procesu łatwo się nie wygra

Prawo cywilne Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo
Pedagodzy i związkowcy od dawna alarmują, że przy rosnącej liczbie zakażeń nie da się zapewnić bezpieczeństwa w szkołach. MEN się z tym nie zgadza, tymczasem coraz więcej nauczycieli choruje na COVID-19, zdarzały się nawet przypadki śmiertelne. W takiej sytuacji można wystąpić o odszkodowanie, ale trudno będzie wygrać proces.
Monika Sewastianowicz
16.10.2020
Prawo cywilne Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo

Gdy szaleje COVID, szkołę można zamknąć bez opinii Sanepidu

Samorząd terytorialny Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Coraz więcej dyrektorów szkół podejmuje decyzje o zdalnym nauczaniu - część z nich bez uzyskania pozytywnej opinii inspektora sanitarnego, bo kontakt z tymi organami bywa bardzo utrudniony. Nikt nie neguje, że zalecenia Sanepidu trzeba stosować, ale wątpliwości budzi ich wiążący charakter. A z drugiej strony - wątpliwe są podstawy prawne takich decyzji.
Katarzyna Kubicka-Żach Monika Sewastianowicz
15.10.2020
Samorząd terytorialny Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Całe kierownictwo MEN, a także ja osobiście jestem przeciwny zamykaniu odgórnemu wszystkich szkół w Polsce. System, w którym musi być zgoda sanepidu na inny tryb pracy niż stacjonarny, sprawdził się - ocenia minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski. Wskazał, że inspekcja sanitarna jest tą służbą, która powinna reagować, zwalczać epidemie i nie ma lepiej przygotowanej służby.
Patrycja Rojek-Socha
13.10.2020
Szkoła i uczeń

Przybywa szkół pracujących zdalnie

Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo
We wtorek 13 października w trybie mieszanym pracowało 801 placówek oświatowych, a 284 w trybie zdalnym. Pozostałe, czyli 47,39 tys., działa normalnie – podało we wtorek Ministerstwo Edukacji Narodowej. Liczby są podobne jak poprzedniego dnia, ale przybyło placówek pracujących wyłącznie zdalnie. W poniedziałek działało tak 264 placówek.
Krzysztof Sobczak
13.10.2020
Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo
WHO zaleca, żeby dzieci miały każdego dnia co najmniej 60 minut ruchu. Tymczasem aktywność fizyczna dzieci i młodzieży spada. Ruch coraz częściej przegrywa ze smartfonem i komputerem. Państwowe programy, które mają pobudzić aktywność fizyczną w tej grupie, nie pomagają.
Agnieszka Matłacz
13.10.2020
Szkoła i uczeń Opieka zdrowotna
O przejściu na nauczanie zdalne lub w tryb hybrydowy decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii sanepidu. Wraz z rosnącą liczbą zakażeń pojawiły się apele o to, by szkoły łatwiej mogły przechodzić na zdalne nauczanie. Tymczasem rząd nie postrzega szkół jako źródła transmisji COVID-19.
Monika Sewastianowicz
12.10.2020
Opiekunowie mogą wchodzić do szkoły i przedszkola, zachowując minimum 1,5 m dystansu od innych opiekunów z dzieckiem i od pracowników szkoły. Rodzice powinni pamiętać o osłanianiu ust i nosa, o zakładaniu rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcji rąk - przypomina resort edukacji.
Monika Sewastianowicz
12.10.2020

Rząd nie zdecydował o zmianach w pracy szkół

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Wbrew spekulacjom i zapowiedzi premiera, że w sobotę przedstawi jakieś decyzje, rząd nie zdecydował o żadnych zmianach w pracy szkół. Tymczasem narasta nacisk ze strony samorządów i rodziców, by szkoły przeszły na nauczanie zdalne lub hybrydowe. Premier zapewnił, że rząd analizuje sytuację.
Krzysztof Sobczak
10.10.2020
Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Prawo.pl