a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do trzech mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) 2 marca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/317 2 wprowadzające odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 zgodnie z procedurą na podstawie art. 13 ust. 5 tego rozporządzenia w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami łodziowymi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Manfredonia), które wygasło 8 marca 2021 r.
(4) 10 marca 2021 r. Komisja otrzymała od Włoch wniosek o przedłużenie tego odstępstwa.
(5) Włochy przedstawiły aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają przedłużenie tego odstępstwa.
(6) 11 lutego 2022 r. Włochy przyjęły w drodze dekretu 3 plan zarządzania zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("włoski plan zarządzania"). Przyjęty plan zarządzania został wprowadzony na cały czas trwania odstępstwa.
(7) Wniosek dotyczy działalności połowowej już zatwierdzonej przez Włochy i obejmuje statki zarejestrowane w dyrekcji morskiej Manfredonia, które prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat i działają na podstawie planu zarządzania regulującego połowy babki przezroczystej (Aphia minuta) niewodami łodziowymi w okręgu połowowym Manfredonia.
(8) Odstępstwo, o które wnioskowały Włochy, obejmuje łącznie 60 statków, spośród 100 statków upoważnionych w 2018 r., przy czym maksymalnie 30 statków jest upoważnionych każdego dnia na zasadzie rotacyjnej. Łodzie z floty w okręgu Manfredonii prowadzące połowy babki przezroczystej (Aphia minuta) mają długość całkowitą mniejszą niż 15 m. Włoski plan zarządzania wyklucza jakiekolwiek przyszłe zwiększenie nakładu połowowego, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Można zatem stwierdzić, że odstępstwo dotyczy ograniczonej liczby statków.
(9) Statki te wpisano do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(10) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiły Włochy, oraz związanego z nim projektu planu zarządzania podczas sesji plenarnych, które odbyły się w marcu 4 i lipcu 5 2021 r. Podczas tych sesji STECF zauważył, że włoski plan zarządzania zawiera różne elementy techniczne, które wymagają doprecyzowania. W marcu 2021 r. STECF podkreślił potrzebę doprecyzowania poziomów odniesienia, danych dotyczących rybołówstwa, lokalizacji operacji połowowych i specyfikacji narzędzi technicznych. W lipcu 2021 r., po przedstawieniu zmienionego planu zarządzania, STECF podkreślił, że nadal potrzebne są wyjaśnienia dotyczące danych społeczno-gospodarczych, przyłowów, projektowania narzędzi połowowych i poziomów odniesienia dla wielkości progowej. W celu rozwiązania tych problemów władze włoskie zgodziły się zaktualizować plan zarządzania w odniesieniu do tych elementów.
(11) Na sesji plenarnej w listopadzie 2021 r. 6 STECF ocenił przedłużenie odstępstwa, o które wnioskowały Włochy, oraz powiązany z nim zmieniony włoski plan zarządzania. Ogólna ocena STECF jest pozytywna, a projekt planu zarządzania zawiera główne wymagane elementy uzasadniające wniosek. STECF uważa, że zmieniony plan zarządzania znacznie się poprawił, określa on bardziej ostrożnościowe wielkości progowe i działania naprawcze w przypadku niskiej biomasy. STECF stwierdza również, że nowe środki wprowadzone we włoskim planie zarządzania są bardziej restrykcyjne niż w poprzednim planie. STECF zauważył jednak, że wszystkie dane, które mają być gromadzone w ramach włoskiego planu zarządzania (połów wszystkich gatunków, skład wielkościowy, odrzuty i dane społeczno-ekonomiczne), powinny być jasno opisane, a także powinny być konsekwentnie gromadzone, analizowane i zgłaszane w celu odpowiedniego monitorowania skuteczności planu zarządzania. Włochy zgodziły się włączyć do planu ściślejsze monitorowanie działalności połowowej floty.
(12) Odstępstwo, o które wystąpiły Włochy, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(13) W szczególności występują pewne specyficzne ograniczenia geograficzne zarówno z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego, jak również rozmieszczenie przestrzenne docelowego gatunku, który występuje wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m. W związku z tym obszar przedmiotowych łowisk jest niewielki.
(14) Połowy te nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie i są wysoce selektywne, ponieważ niewody wybiera się w toni wodnej i nie dotykają one dna morskiego, gdyż zebranie materiału z dna morskiego mogłoby spowodować straty w obrębie docelowego gatunku i niemalże uniemożliwić selekcję poławianego gatunku ze względu na bardzo małe rozmiary osobników.
(15) Połowy przy użyciu niewodów łodziowych są prowadzone blisko wybrzeża na małych głębokościach. Ze względu na charakter tego rodzaju połowów nie można ich prowadzić za pomocą żadnych innych narzędzi.
(16) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ we włoskim planie zarządzania wyraźnie zakazuje się prowadzenia połowów nad chronionymi siedliskami.
(17) W odniesieniu do wymogu zgodności z minimalnym wymiarem oczka Włochy zezwoliły na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu.
(18) Część B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 7 umożliwia dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych wymiarów oczek wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, chyba że w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241 określono inaczej.
(19) Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiły Włochy i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia.
(20) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu w płytkich wodach pasa trzech mil morskich, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków ani z narzędziami innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.
(21) Działalność niewodów łodziowych jest uregulowana we włoskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 zastępującego załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 były minimalne. Ponadto, zgodnie z ust. 5.1.2 włoskiego planu zarządzania, połowy babki przezroczystej (Aphia minuta) są ograniczone do sezonu połowowego od 1 listopada do 31 maja każdego roku i do najwyżej 60 dni na łódź w każdym okresie połowowym.
(22) Niewody pełnomorskie to narzędzia wysoce selektywne, którymi nie poławia się głowonogów.
(23) Włoski plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(24) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 i 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 8 .
(25) Należy zatem przyznać wnioskowane przedłużenie odstępstwa na okres trzech lat.
(26) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym we włoskim planie zarządzania Włochy powinny przedstawić Komisji sprawozdanie.
(27) Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewnić rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania.
(28) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/317 wygasło 8 marca 2021 r., a sezon połowowy rozpoczyna się co roku 1 listopada, niniejsze rozporządzenie należy stosować ze skutkiem od 1 listopada 2021 r.
(29) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(30) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: