Z nietrafionego zakupu dokonanego przez internet najprościej zrezygnować, korzystając z instytucji odstąpienie od umowy. Jest to tzw. prawo do zwrotu towaru. Można z niego skorzystać bez podawania przyczyny, nawet jeśli towar nie ma żadnych wad. W sklepach stacjonarnych na mocy ustawy takie uprawnienie nie przysługuje, a możliwość zwrotu zależy jedynie od dobrej woli sklepu. 

W przypadku sprzedaży przez internet, termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni. Konsument realizuje swoje prawo, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie to można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta

Ta sama ustawa w rozdziale 4 (Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa - art. 27 i nast.) reguluje szczegółowe kwestie związane z odstąpieniem.

Co jednak w sytuacji, gdy 14-dniowy termin minie, a produkt okaże się wadliwy? Konsumentowi pozostaje ścieżka reklamacyjna.

 

Ważna jest data

Szukając jakichkolwiek informacji o reklamacji towarów, trzeba mieć na względzie ich aktualność. Wiele zmieniło się bowiem 1 stycznia 2023 r. Tego dnia zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy z 4 listopada 2022 r. o prawach konsumenta, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo prywatne międzynarodowe, która implementowała do polskiego prawa unijne dyrektywy: tzw. cyfrową i towarową oraz w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. 

Nowe przepisy inaczej niż do tej pory regulują uprawnienia konsumentów z tytułu odpowiedzialności za wady towarów. Zapewnia też analogiczną ochronę w przypadku treści i usług cyfrowych. 

 

Reklamacja od 1 stycznia 2023 r. – niezgodność z umową zamiast rękojmi

Zasadniczą zmianą dotyczącą reklamacji produktów zakupionych po 1 stycznia 2023 r. jest to, że konsument nie korzysta już z rękojmi – została ona zastąpiona niezgodnością towaru z umową. To instytucja w zasadzie podobna, choć zmieniło się to, czego konsument może żądać w pierwszej kolejności od sprzedawcy. Do tej pory nie było to wyraźnie wartościowane.

Czego konsument może żądać z tytułu niezgodności z umową?

  • naprawy;
  • wymiany towaru;

Albo – wyłącznie, jeśli wada jest istotna, a więc uniemożliwia korzystanie z towaru zgodnie z przeznaczeniem:

  • obniżenia ceny;
  • odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy.

Aby skorzystać z reklamacji, konsument powinien złożyć sprzedawcy oświadczenie. Przedsiębiorca ma 14 dni na odpowiedź – jeśli nie zrobi tego w terminie, jest to równoznaczne z uznaniem żądania.

Trzeba też zaznaczyć, że nadal w procesie reklamacji można korzystać z gwarancji, jeśli taka została udzielona (np. przez producenta). To do konsumenta należy wybór odpowiedniej podstawy, a przedsiębiorca nie może mu niczego narzucić ani zmienić jego decyzji.

 

Przedsprzedaż
Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz [PRZEDSPRZEDAŻ]
-25%
Przedsprzedaż

Dominik Lubasz, Monika Namysłowska

Sprawdź  

Cena promocyjna: 194.25 zł

|

Cena regularna: 259 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 194.25 zł


Odpowiedzialność przedsiębiorcy -  o czym trzeba pamiętać?

Przedsiębiorca ma natomiast prawo do tego, by wybrać inny sposób naprawienia niezgodności niż wyznaczony przez konsumenta – na przykład wymienić towar, zamiast go naprawiać. Musi to być jednak uzasadnione niemożliwością spełnienia żądania albo nadmiernymi kosztami dla przedsiębiorcy. Powinien on następnie dokonać naprawy lub wymiany w rozsądnym terminie od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

WAŻNE: Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca. Również odbiór towaru odbywa się na koszt przedsiębiorcy.

Jeśli okoliczności uzasadniają odstąpienie od umowy przez konsumenta, przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.

 

Stare zasady odchodzą do lamusa

Wspomniana nowelizacja z 1 stycznia 2023 r. wprowadziła pewien dualizm: jeżeli produkt został kupiony po tym terminie, w grę wchodziły nowe regulacje, jeżeli konsument zakupił go wcześniej, powinien reklamować towar na starych zasadach. W 2025 r. zasada ta nie ma już jednak większego praktycznego znaczenia, sprzedawca odpowiada bowiem wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie dwóch lat od momentu jego wydania.

Nie oznacza to jednak, że przepisy dotyczące rękojmi przestały zupełnie obowiązywać. Pozostałe one w kodeksie cywilnym i mają zastosowanie w przypadku umów, których stroną nie jest konsument oraz w przypadku nieruchomości.