Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka"

UCHWAŁA Nr 38
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 marca 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka"

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 889) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 W uchwale nr 126 Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka" (M.P. poz. 766) w załączniku do uchwały:
1)
spis treści otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały;
2)
rozdział VIII "Zakres rzeczowo-finansowy inwestycji" i rozdział IX "Miernik planowanej inwestycji" otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały;
3)
w rozdziale XI "Ocena efektywności inwestycji" wyrazy "Tabela nr 13" zastępuje się wyrazami "Tabela nr 17".
§  2.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SPIS TREŚCI

I. DANE INWESTORA

II. DANE OGÓLNE

2.1. Nazwa inwestycji

2.2. Lokalizacja inwestycji adres i nr ew. działek

III. INFORMACJE O INWESTORZE

3.1. Ogólne informacje o działalności Instytutu Matki i Dziecka

3.2. Zasięg oddziaływania świadczeń

3.3. Potencjał Naukowy Instytutu

3.4. Potencjał zespołu projektowego Instytutu (techniczny, prawny, finansowy i administracyjny)

3.4.1. Potencjał techniczny oraz administracyjny

3.4.2. Potencjał prawny

3.4.3. Potencjał finansowy

IV. SYTUACJA DEMOGRAFICZNA I EPIDEMIOLOGICZNA W REGIONIE

4.1. Sytuacja demograficzna w odniesieniu do planowanej inwestycji

4.1.1. Rozwój Kliniki Położnictwa i Ginekologii

4.1.2. Rozwój Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka

4.1.3. Rozwój Zakładu Badań Przesiewowych

4.2. Sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do planowanej inwestycji

V. DIAGNOZA USŁUG MEDYCZNYCH

5.1. Usługi w zakresie ochrony zdrowia w regionie

5.2. Dane o udzielanych świadczeniach zdrowotnych

VI. STRATEGIE I KIERUNKI ROZWOJU OPIEKI MEDYCZNEJ

6.1. Strategie rozwoju w jakie wpisuje się Program inwestycyjny

6.1.1. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)

6.1.2. Strategia rozwoju województwa mazowieckiego 2030+

6.1.3. ZDROWA PRZYSZŁOŚĆ. Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027 z perspektywą do 2030 r.

VII. OPIS INWESTYCJI.

7.1. Cel ogólny Programu inwestycyjnego oraz cele szczegółowe służące realizacji celu głównego wraz z uzasadnieniem konieczności podjęcia działań inwestycyjnych

7.2. Aktualny stan techniczny infrastruktury

VIII. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY INWESTYCJI

8.1. Zakres rzeczowy inwestycji

8.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji

8.3. Zestawienie źródeł finansowania inwestycji

IX. MIERNIK PLANOWANEJ INWESTYCJI

9.1. Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji

X. PLANOWANE EFEKTY MEDYCZNE I RZECZOWE

10.1. Planowane efekty dla pacjenta uzyskane w wyniku realizacji inwestycji

10.2. Planowane efekty medyczne uzyskane w wyniku inwestycji

XI. OCENA EFEKTYWNOŚCI INWESTYCJI XII. ANALIZA CELOWOŚCI I MOŻLIWOŚCI WYKONANIA INWESTYCJI ETAPAMI

XIII. DANE O PLANOWANYM OKRESIE ZAGOSPODAROWANIA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH I INNYCH SKŁADNIKÓW MAJĄTKOWYCH PO ZAKOŃCZENIU REALIZACJI INWESTYCJI

XIV. PRAWO DO DYSPONOWANIA NIERUCHOMOŚCIĄ NA CELE BUDOWLANE

ZAŁĄCZNIK Nr  2

VIII. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY INWESTYCJI

Ogólny zakres Inwestycji:

1) prace projektowe:

a) opracowanie dokumentacji projektowej budowlanej dla całego zakresu Inwestycji wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych zgód i pozwoleń,

b) opracowanie dokumentacji wykonawczej;

2) roboty budowlane i instalacyjne:

a) budowa nowego budynku D,

b) przebudowa istniejącego budynku B;

3) przebudowa części powierzchni poradni specjalistycznych w budynku A.

8.1. Zakres rzeczowy inwestycji

Tabela nr 13 - Planowany zakres rzeczowy inwestycji
Lp. KOMÓRKI ORGANIZACYJNE OBJĘTE INWESTYCJĄ Powierzchnia całkowita w m 2 Liczba łóżek
przed inwestycją po inwestycji przed inwestycją po inwestycji
0 1 2 3 4 5
Zadanie nr 1 - Budowa nowego budynku D
ISTNIEJĄCE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE
1.1. Medyczne laboratorium diagnostyczne (Zakład Badań Przesiewowych) 637 730 0 0
1.2. Zakład Patomorfologii 204 350 0 0
1.3. Izba przyjęć szpitala dla dzieci 138 900 0 0
1.4. Klinika Hospitalizacji Jednego Dnia 493 940 4 12
1.5. Strefa Bloku Operacyjnego 524 1060 0 0
1.6. Klinika Anestezjologii i Oddział Intensywnej Terapii 423 720 7 7
1.7. Centralna Sterylizatornia 72 180 0 0
1.8. Zaplecze administracyjno-techniczne z częścią wspólną dla rodzin 0 5758 0 0
Zadanie nr 2 - Przebudowa budynku B
ISTNIEJĄCE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE
2.1. Klinika Neonatologii i Intensywnej Terapii 465 720 43 45
2.2. Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży 367 1030 21 21
2.3. Klinika Chirurgii i Ortopedii Dzieci i Młodzieży 1019 1810 38 38
2.4. Klinika Położnictwa i Ginekologii z Izbą Przyjęć 2126 2530 48 50
2.5. Zaplecze administracyjno-techniczne z częścią wspólną dla rodzin 2400 2472 0 0
Zadanie nr 3 - Przebudowa części powierzchni w budynku A
ISTNIEJĄCE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE
3.1. Poradnia Położniczo-Ginekologiczna 104 240 0 0
3.2. Poradnia Chirurgiczna Dzieci i Młodzieży 59 92 0 0
3.3. Poradnia Neonatologiczna 13 39 0 0
3.4. Poradnia Onkologiczna 88 133 0 0
RAZEM 9 132 19 704 161 173

8.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji

Tabela nr 14. Prognozowany harmonogram realizacji inwestycji w ujęciu rocznym

Lp. Etapy inwestycji Prognozowany harmonogram rzeczowy:
2024 2025 2026 2027
1 2 3 4 5 6
1 Pozyskanie działki budowlanej
2 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci
3 Budowa obiektów podstawowych
4 Instalacje
5 Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
6 Wyposażenie
7 Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny

W ramach Programu inwestycyjnego nie przewiduje się finansowania wydatków związanych z grupą pierwszą Wartości Kosztorysowej Inwestycji, tj. pozyskanie działki budowlanej. Posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane było jednym z warunków udziału w konkursie na wybór projektów strategicznych FM-SIS.01.PED.2021.

Minister Zdrowia będzie nadzorować realizację Programu inwestycyjnego oraz wydatkowanie udzielonej dotacji celowej zgodnie z przyjętym Programem inwestycyjnym oraz harmonogramem rzeczowo-finansowym określonym umową na udzielenie dotacji celowej, uwzględniającym Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji - w celu zapewnienia osiągnięcia zaplanowanego w Programie inwestycyjnym końcowego efektu rzeczowego oraz założonych do realizacji mierników.

8.3. Zestawienie źródeł finansowania inwestycji

Tabela nr 15 - Harmonogram finansowy z podziałem na źródła finansowania inwestycji
Lp. Źródła finansowania inwestycji Wartość

Kosztorysowa

Inwestycji

Nakłady poniesione do końca 2022 r. Planowane nakłady w poszczególnych latach:
2023 2024 2025 2026 2027
0 1 2 3 4 5 6 7 8
1 Środki własne Inwestora 18 617 580 36 900 0 39 050 1 500 000 7 000 000 10 041 630
2 Środki z Subfunduszu Infrastruktury Strategicznej

- Fundusz Medyczny

281 182 420 0 2 600 000 250 000 22 000 000 101 430 119 154 902 301
OGÓŁEM 299 800 000 36 900 2 600 000 289 050 23 500 000 108 430 119 164 943 931

IX. MIERNIK PLANOWANEJ INWESTYCJI

9.1. Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji

Tabela nr 16 - Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji
Lp. Rok realizacji Zakres rzeczowy realizowanego celu Wartość wg

WKI

w złotych

Mierniki - udział realizowanego zakresu rzeczowego
rocznie

%

narastająco

%

0 1 2 3 4 5
1 2023 Wyposażenie 299 800 000 1 1
2 2024 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci 0 1
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie
3 2025 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci 8 9
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie
4 2026 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci 36 45
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie
5 2027 Budowa obiektów podstawowych 55 100
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.242

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka"
Data aktu: 13/03/2025
Data ogłoszenia: 14/03/2025
Data wejścia w życie: 15/03/2025