Spis treści
2. DANE IDENTYFIKUJĄCE INWESTYCJĘ
3. INFORMACJE O INWESTORZE
4. SYTUACJA DEMOGRAFICZNA I EPIDEMIOLOGICZNA W REGIONIE
5. DIAGNOZA USŁUG MEDYCZNYCH
5.1. Usługi w zakresie ochrony zdrowia w regionie
5.2. Dane o udzielanych świadczeniach zdrowotnych
6. STRATEGIE I KIERUNKI ROZWOJU OPIEKI MEDYCZNEJ
7. OPIS INWESTYCJI
7.1. Cel ogólny programu inwestycyjnego oraz cele szczegółowe służące realizacji celu głównego wraz z uzasadnieniem konieczności podjęcia działań inwestycyjnych
7.2. Aktualny stan techniczny infrastruktury
8. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY INWESTYCJI
8.1. Zakres rzeczowy inwestycji
8.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji
8.3. Zestawienie źródeł finansowania inwestycji
9. MIERNIK STOPNIA REALIZACJI INWESTYCJI
10. PLANOWANE EFEKTY MEDYCZNE I RZECZOWE
10.1. Planowane efekty rzeczowe uzyskane w wyniku realizacji inwestycji
10.2. Planowane efekty dla pacjenta uzyskane w wyniku realizacji inwestycji
10.3. Planowane efekty medyczne uzyskane w wyniku inwestycji
11. OCENA EFEKTYWNOŚCI INWESTYCJI
12. ANALIZA CELOWOŚCI I MOŻLIWOŚCI WYKONANIA INWESTYCJI ETAPAMI
13. DANE O PLANOWANYM OKRESIE ZAGOSPODAROWANIA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH I INNYCH SKŁADNIKÓW MAJĄTKOWYCH PO ZAKOŃCZENIU REALIZACJI INWESTYCJI
14. MONITORING PROGRAMU INWESTYCYJNEGO
15. PRAWO DO DYSPONOWANIA NIERUCHOMOŚCIĄ NA CELE BUDOWLANE
1) budowa i wyposażenie nowego budynku AOS z parkingiem podziemnym;
2) modernizacja i doposażenie Kliniki Rehabilitacji Dziecięcej z Oddziałem Rehabilitacji Neurologicznej z rozszerzeniem bazy łóżkowej;
3) modernizacja i wyposażenie Bloku Operacyjnego;
4) przeniesienie i modernizacja Apteki Szpitalnej z Pracownią Przygotowania Cytostatyków;
5) przeniesienie i modernizacja Zakładu Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej (dalej ZLDP) wraz z nowo powstającą Pracownią Mikrobiologii;
6) zakup sprzętu i aparatury medycznej;
7) wymiana 4 dźwigów osobowych, modernizacja elewacji z wymianą stolarki okiennej, wymiana pokrycia dachowego wraz z montażem instalacji fotowoltaicznej, modernizacja węzła cieplnego, przyłączy wodnych i kanalizacyjnych, przebudowa ciągów komunikacyjnych i pomieszczeń administracyjnych;
8) zagospodarowanie terenu z modernizacją dróg wewnętrznych.
UDSK jest jedynym specjalistycznym ośrodkiem specjalistycznej opieki koordynowanej dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia w województwie podlaskim. Poradnie specjalistyczne AOS rocznie udzielają blisko 130 tys. porad, co przekłada się na ponad 500 porad dziennie. Pozycja UDSK w regionie ma charakter strategiczny i nie ma możliwości zastąpienia lub uzupełnienia jego działalności przez inne regionalne jednostki.
Stan techniczny budynków wymaga pilnych modernizacji, konstrukcja budynku jest w dobrym stanie, natomiast wszystkie instalacje nie spełniają współczesnych standardów, wykazują znaczne zużycie techniczne oraz awaryjność. UDSK nie posiada części powszechnie obecnie stosowanych instalacji (w budynkach o zbliżonych funkcjach), zwłaszcza dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Budynek wymaga również termomodernizacji, aby ograniczyć koszty eksploatacyjne.
Poradnie specjalistyczne AOS nie spełniają przepisów w zakresie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, nie spełniają też wymogów przeciwpożarowych (ppoż.), bezpieczeństwa i higieny pracy. Dostęp do poradni dla osób ze szczególnymi potrzebami jest utrudniony.
Wyzwaniem jest również zbyt mała powierzchnia medycznych komórek organizacyjnych rozlokowanych w budynkach C i D, gdzie mieszczą się poradnie specjalistyczne. Ograniczony obszar nie pozwala rozlokować wszystkich jednostek w sposób zapewniający wymagany standard udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
Niezbędne jest zapewnienie dodatkowej powierzchni na potrzeby Kliniki Rehabilitacji Dziecięcej i Oddziału Rehabilitacji Neurologicznej, które z uwagi na rosnące kolejki pacjentów, wymagają ponad dwukrotnego zwiększenia bazy łóżkowej (z 12 na 30 łóżek) i powierzchni (230 m2 na 760 m2). Zmiana charakteru leczenia prowadząca do wzrostu liczby świadczeń ambulatoryjnych kosztem leczenia szpitalnego wymaga także większej powierzchni poradni specjalistycznych, w tym części zabiegowej.
Jedyną możliwością sprostania wskazanym wymogom jest powiększenie powierzchni przeznaczonej na poradnie AOS. Powyższe zostanie osiągnięte przez budowę nowego budynku i przeznaczenie części budynków już istniejących na infrastrukturę wspomagającą taką jak: Apteka Szpitalna, ZLDP z Pracownią Mikrobiologii, Zakład Diagnostyki Obrazowej (dalej ZDO) oraz Klinikę Rehabilitacji Dziecięcej i Oddział Rehabilitacji Neurologicznej, a także poradnie zabiegowe, które powinny być ulokowane w pobliżu SOR oraz Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii.
Mając na uwadze powyższe, uzasadnienie celowości inwestycji jest bezsprzeczne. Konieczne są pilne działania zapewniające sprostanie przez UDSK wymogom prawnym i potrzebom regionu wynikającym z Map Potrzeb Zdrowotnych i Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego.
Głównym zakresem inwestycji jest budowa nowoczesnego, spełniającego wymogi sanitarne, ppoż. i BHP budynku na potrzeby poradni specjalistycznych z parkingiem podziemnym dla pacjentów. Budynek będzie posiadał 3 kondygnacje. Wyposażony zostanie w sprzęt obecnie wykorzystywany oraz nowo zakupiony.
Po wybudowaniu nowego budynku, w miejsce obecnie zajmowanych poradni, zostanie przeniesiona i powiększona Apteka Szpitalna z Pracownią Przygotowywania Cytostatyków, Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej wraz z nową Pracownią Mikrobiologii. Dzięki temu proces diagnostyczny zostanie skrócony z korzyścią dla zdrowia i życia małych pacjentów.
W ramach realizacji Programu inwestycyjnego rozbudowana zostanie Klinika Rehabilitacji Dziecięcej z Oddziałem Rehabilitacji Neurologicznej. Obecnie jest to jedyny oddział rehabilitacji dla dzieci w całym województwie podlaskim. UDSK pragnie sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na te świadczenia opieki zdrowotnej, dlatego zakup nowoczesnego sprzętu rehabilitacyjnego oraz zwiększenie bazy łóżkowej jest jak najbardziej celowe i zasadne.
Zmodernizowany i wyposażony zostanie także Blok Operacyjny. Zwiększone zapotrzebowanie na zabiegi operacyjne u dzieci wymusza podniesienie jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w pomieszczeniach o jak najwyższych standardach z zachowaniem reżimu sanitarnego. W ostatnich latach UDSK znacznie rozszerzył listę oferowanych zabiegów chirurgicznych oraz ortopedycznych, wykonuje skomplikowane operacje skoliozy z wszczepianiem prętów magnetycznych, operacje klatki piersiowej, artroskopie.
Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje również modernizację infrastruktury UDSK, tj. wymianę 4 dźwigów osobowych, które obsługują ośmiokondygnacyjne budynki AL, AP wymianę pokrycia dachowego na całym kompleksie UDSK, modernizację węzła cieplnego, przyłączy wodnych i kanalizacyjnych, przebudowę ciągów komunikacyjnych i pomieszczeń administracyjnych, renowację elewacji i wymianę stolarki okiennej, wykonanie instalacji fotowoltaicznej oraz zagospodarowanie terenu. Tak szeroki zakres potrzeb wynika z przestarzałej infrastruktury szpitalnej, niemodernizowanej od czasu rozpoczęcia działalności leczniczej, w budynku szpitalnym.
Program inwestycyjny składa się z 5 zadań inwestycyjnych:
Zadanie 1. Budowa poradni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) z parkingiem podziemnym.
Zadanie 2. Przebudowa medycznych komórek organizacyjnych w budynkach C, D oraz części wspólnych i administracji w budynkach A, E, F.
Zadanie 3. Modernizacja Bloku Operacyjnego (budynek B).
Zadanie 4. Montaż instalacji fotowoltaicznej.
Zadanie 5. Modernizacja dróg wewnętrznych i miejsc postojowych.
Schemat rozmieszczenia budynków UDSK z uwzględnieniem nowo powstałej poradni AOS zlokalizowanej w budynku H.
Ryc. nr 1. Schemat rozmieszczenia budynków UDSK.
Legenda:
Na schemacie literami A, B, C, D, E, F, G oznaczono istniejące budynki UDSK.
Oznaczenia budynków | Opis funkcji budynków |
ALiAP |
1/ Onkologia, pokoje lekarskie oraz Chirurgia jednego dnia - budynek ośmiokondygnacyjny. 2/ AL, AP - oznaczają podział budynku A na część prawą i lewą - podział zastosowano na potrzeby PPOŻ. |
Al | Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej oraz część komunikacyjna obejmująca windy - budynek dziewięciokondygnacyjny. |
B, C, D, E, F, G | Budynki trzykondygnacyjne. |
B | Centralna Sterylizatornia (niski parter), SOR (parter), Blok Operacyjny (I piętro). |
C | Budynek poradni - Rejestracja i Poradnia Rehabilitacyjna (niski parter), Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna, poradnie (parter), Zakład Diagnostyki Obrazowej (I piętro). |
Cl | Wejście do budynku C i D, rejestracja. |
D | Poradnie Specjalistyczne oraz Klinika Rehabilitacji Dziecięcej (3 piętra). |
E | Komunikacja, szatnia, przyjęcia (1 piętro). |
F | Administracja (3 pietra). |
G | Apteka Szpitalna, Kuchnia (1 piętro). |
H | Planowany budynek poradni AOS |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Zadanie nr 1. Budowa poradni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) z parkingiem podziemnym.
Na schemacie rozmieszczenia budynków zadanie nr 1 oznaczono kolorem szarym i literą H. Zadanie dotyczy budowy oraz wyposażenia nowo powstałego budynku AOS o powierzchni ok. 9461 m2, z czego 4606 m2 stanowi AOS, a pozostałą powierzchnię, tj. 4855 m2, stanowi podziemny parking. Parking będzie zlokalizowany na poziomie -1. Na poziomie gruntu zaplanowano chodniki i miejsca postojowe dla niepełnosprawnych oraz miejsca postojowe inne (np. dla matek z dziećmi) w ramach zagospodarowania terenu zlokalizowane bezpośrednio przy nowym budynku. Planowane jest połączenie nowo powstałego budynku poradni z istniejącym budynkiem UDSK łącznikiem na wysokości I piętra.
Dotychczasowy budynek, w którym mieszczą się poradnie, ma zbyt małą powierzchnię i nie posiada wentylacji. Zbyt mała liczba gabinetów lekarskich nie pozwala na dostosowanie czasu pracy poradni do grafików lekarzy specjalistów. Warunki pobytu dzieci oczekujących na wizytę są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Brakuje m.in. pomieszczeń, w których rodzice mogą przewinąć lub nakarmić niemowlę.
Optymalną drogą powiększenia powierzchni jest budowa nowego budynku z ulokowaniem w nim poradni specjalistycznych z przeznaczeniem uwolnionej (istniejącej) powierzchni na infrastrukturę wspomagającą.
Obsługa pacjenta wymaga:
1) stworzenia nowych systemów rejestracji;
2) zwiększenia powierzchni korytarzy/poczekalni;
3) wydzielenia sanitariatów dla różnych grup pacjentów, opiekunów dzieci, rodziców itp.;
4) stworzenia miejsc parkingowych i możliwości dojazdu do budynku UDSK, który z racji na lokalizację w centrum Białegostoku, boryka się z problemami w zakresie zapewnienia wymaganej powierzchni parkingów.
Nowy budynek poradni będzie spełniać obowiązujące normy i przepisy prawa, w związku z czym:
1) wymaga przystosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i dla osób ze szczególnymi potrzebami, łazienki muszą być większe, drzwi szersze;
2) musi posiadać dźwig osobowy w wymiarach odpowiadających przepisom, dzieci w wózkach oraz wózkach inwalidzkich dziecięcych muszą mieć ułatwiony dostęp do poszczególnych gabinetów;
3) należy w nim zastosować nowoczesne rozwiązania pozwalające na utrzymanie odpowiedniej wentylacji i temperatury.
Cały budynek zostanie zaprojektowany w proekologiczny sposób zgodnie z aktualnymi wymogami prawnymi oraz z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań i odnawialnych źródeł energii (np. fotowoltaika na dachu budynku).
Dodatkowa powierzchnia przeznaczona na poradnie AOS pozwoli podnieść jakość wysokospecjalistycznych i specjalistycznych świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie diagnozy, leczenia i opieki nad pacjentem. Pozwoli na dostosowanie infrastruktury UDSK do obowiązujących przepisów prawa (w zakresie dotyczącym poradni), zapewni skrócenie czasu trwania realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej, a także umożliwi rozwój opieki koordynowanej. Zakres Programu inwestycyjnego obejmuje również doposażenie poradni w nową aparaturę medyczną oraz w sprzęt i aparaturę medyczną obecnie wykorzystywaną, co wpłynie na jakość świadczeń opieki zdrowotnej i zmniejszy kolejki do specjalistów.
Nowy budynek poradni AOS będzie posiadał 3 kondygnacje naziemne (rzut w kształcie litery U). AOS będzie znajdował się w środkowej części budynku na 3 kondygnacjach (0 +1 i +2) oraz na jednej kondygnacji na poziomie +2 w bocznych skrzydłach budynku. Parking będzie znajdował się na poziomie -1. Planowana liczba miejsc parkingowych 206.
Realizacja Programu inwestycyjnego obejmuje przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, wykonanie dokumentacji budowlanej z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz wykonanie pełnej dokumentacji wykonawczej. Realizacja robót budowlanych obejmie przygotowanie terenu, roboty budowlane, instalacyjne i wyposażenie obiektu.
Założenia dla planowanego do budowy budynku obejmują powstanie infrastruktury na potrzeby 48 jednostek AOS (poradni, gabinetów, pracowni) - według tabeli poniżej, wraz z wymaganą infrastrukturą towarzyszącą: rejestracja AOS, szatnie AOS, poczekalnie AOS, sanitariaty, korytarze i klatki schodowe, magazynki.
Tabela 11. Wykaz jednostek przewidzianych do rozlokowania w nowym budynku.
Lp. | Wykaz komórek organizacyjnych zlokalizowanych w nowym budynku H | Lokalizacja przed inwestycją | Docelowa lokalizacja po inwestycji | ||
Pow. m 2 | lokalizacja | Pow. m 2 | lokalizacja | ||
1 | Gabinet Diagnostyki Alergologicznej | 75 | D | 133 | H |
2 | Gabinet Odczulań | 38 | D | 89 | H |
3 | Gabinet Spirometrii | 38 | D | 44 | H |
4 | Poradnia Alergologiczna | 189 | D | 265 | H |
5 | Poradnia Audiologii i Foniatrii | 38 | D | 44 | H |
6 | Poradnia Oparzeń dla dzieci | 38 | D | 44 | H |
7 | Poradnia Leczenia Mukowiscydozy | 38 | D | 44 | H |
8 | Poradnia Pulmonologiczna | 38 | D | 89 | H |
9 | Poradnia Chorób Zakaźnych | 38 | C | 89 | H |
10 | Poradnia Dermatologiczna | 38 | D | 44 | H |
11 | Poradnia Cukrzycowa | 38 | D | 89 | H |
12 | Gabinet zabiegowy AOS | 75 | D | 177 | H |
13 | Pracowania Hematologii i Hemostazy | 113 | D | 177 | H |
14 | Poradnia Endokrynologiczna | 75 | D | 133 | H |
15 | Poradnia Gastrologiczna | 38 | D | 44 | H |
16 | Poradnia Hepatologiczna | 38 | D | 44 | H |
17 | Pracownia Biochemiczna Układu Pokarmowego | 75 | D | 89 | H |
18 | Poradnia Hematologiczna | 38 | D | 44 | H |
19 | Pracownia Hodowli Komórkowych | 38 | D | 89 | H |
20 | Pracownia Immunologiczna | 38 | C | 44 | H |
21 | Pracownia Mediatorowa | 38 | D | 44 | H |
22 | Pracownia Echokardiografii | 38 | D | 89 | H |
23 | Poradnia Kardiologiczna | 113 | D | 133 | H |
24 | Poradnia Nefrologiczna | 162 | D | 133 | H |
25 | Poradnia Patologii Noworodka | 75 | D | 89 | H |
26 | Poradnia Zaburzeń Laktacji | 38 | C | 44 | H |
27 | Opisownia EEG | 38 | C | 44 | H |
28 | Pracownia EEG | 113 | C | 133 | H |
29 | Ośrodek Diagnostyki i Leczenia Padaczki | 75 | D | 133 | H |
30 | Poradnia Neurologiczna | 113 | C | 177 | H |
31 | Poradnia Leczenia Jaskry | 38 | C | 44 | H |
32 | Poradnia Leczenia Zeza | 76 | C | 89 | H |
33 | Poradnia Okulistyczna | 76 | D | 177 | H |
34 | Poradnia Retinopatii Wcześniaków | 38 | D | 44 | H |
35 | Pracownia Elektrofizjologii Narządu wzroku | 76 | D | 89 | H |
36 | Poradnia Preluksacyjna | 38 | D | 133 | H |
37 | Poradnia Wad Postawy | 38 | D | 44 | H |
38 | Poradnia Laryngologiczna | 76 | D | 133 | H |
39 | Poradnia Logopedyczna | 38 | D | 89 | H |
40 | Poradnia Pediatryczna | 38 | D | 177 | H |
41 | Poradnia Schorzeń Metabolicznych | 113 | D | 221 | H |
42 | Poradnia Szczepień Ochronnych | 38 | C | 133 | H |
43 | Poradnia Zaburzeń Somatycznych z Gabinetem An tropometrycznym | 38 | D | 44 | H |
44 | Poradnia Żywieniowa dla dzieci | 38 | D | 44 | H |
45 | Poradnia Ginekologiczna | 38 | D | 89 | H |
46 | Poradnia Reumatologiczna | 38 | D | 89 | H |
47 | Poradnia Urologiczna | 38 | D | 44 | H |
48 | Pracownia Urodynamiczna | 38 | D | 89 | H |
RAZEM | 2 848 | - | 4 606 | - |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Powierzchnia budynku C, zwalniana po przeniesieniu komórek organizacyjnych, zostanie zagospodarowana przez przeniesienie do tego budynku:
1) Poradni Anestezjologicznej (przeniesienie z budynku Al, powierzchnia 40 m2);
2) Poradni Chirurgicznej i Poradni Chirurgii Ogólnej (przeniesienie z budynku D, powierzchnia każdej z poradni -40 m2);
3) Poradni Neurochirurgicznej (przeniesienie z budynku D, powierzchnia 40 m2);
4) Poradni Onkologii i Hematologii Dziecięcej (przeniesienie z budynku A, powierzchnia 60 m2);
5) Poradni Ortopedyczna z Gipsownią (przeniesienie z budynku D, powierzchnia 100 m2).
Istniejące komórki organizacyjne pozostające w budynku C zwiększą zajmowaną powierzchnię kosztem uwalnianej powierzchni.
Powierzchnia budynku D, zwalniana po przeniesieniu komórek organizacyjnych, zostanie zagospodarowana przez:
1) przeniesienie do tego budynku Apteki Szpitalnej (przeniesienie z budynku D, powierzchnia 760 m2);
2) przeniesienie do tego budynku ZLDP (przeniesienie z budynku Al, powierzchnia 480 m2);
3) utworzenie Pracowni Mikrobiologii (280 m2).
Istniejące komórki organizacyjne pozostające w budynku D zwiększą zajmowaną powierzchnię, kosztem uwalnianej powierzchni.
Tabela 12. Planowane do zakupu wyposażenie medyczne w ramach Zadania 1.
Nazwa wyrobów medycznych wysokospecjalistyczne oraz pozostałego wyposażenia Liczba szt./ kpi. | |
USG Echokardiograf | 2 |
Stół do badań ginekologiczno-urologicznych z wyposażeniem | 1 |
Aparat USG nefrologiczny | 1 |
Urządzenie do badań urodynamicznych/cystometrycznych | 1 |
UROFLOWMETR Urządzenie do badań urodynamicznych | 1 |
Holter EEG | 1 |
Autoreflektometr | 1 |
USG preluksacyjne | 1 |
USG Ginekologiczne | 1 |
Wyroby medyczne (niewymienione wyżej) niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórek/jednostek organizacyjnych m.in. szafki na farmaceutyki, leżanki lekarskie, drobny sprzęt medyczny itd. | |
Wyposażenie socjalno-bytowe (krzesła, wieszaki, umywalki, dozowniki z mydłem, pojemniki z ręcznikami jednorazowymi, wyposażenie toalet itd.), wyposażenie biurowo-administracyjne (lady recepcyjne, biurka, krzesła), zakupy informatyczne (komputery, drukarki, serwery itp.). |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Zadanie nr 2. Przebudowa medycznych komórek organizacyjnych w budynkach C, D oraz części wspólnych i administracji w budynkach A, E, F.
Zakres zadania nr 2 obejmuje realizację prac budowlano-instalacyjnych w 5 budynkach UDSK: A, C, D, E, F.
Przeniesienie poradni do nowego budynku umożliwi wykorzystanie przestrzeni w budynku D na rozbudowę Kliniki Rehabilitacji Dziecięcej. Jest ona jedyną całodobową jednostką w województwie podlaskim, która prowadzi intensywną rehabilitację dzieci z wrodzonymi schorzeniami układu nerwowego, takiego jak porażenie mózgowe dziecięce, postępujący rdzeniowy zanik mięśni i inne wady wrodzone układu nerwowego. Należy zaznaczyć, że w Klinice Rehabilitacji Dziecięcej jest prowadzone najnowocześniejsze leczenie, które pozwala na spowolnienie przebiegu choroby. Dzieci z takim typem schorzeń wymagają równoległego leczenia z rehabilitacją. UDSK obecnie nie jest wstanie zapewnić dostępu do tych świadczeń opieki zdrowotnej, ze względu na ograniczoną liczbę łóżek. Dodatkowo należy zaznaczyć, że w UDSK działa jedyne w województwie Centrum Urazowe dla Dzieci oraz Klinika Ortopedii i Chirurgii Dziecięcej, gdzie jest prowadzone leczenie urazów oraz deformacji kręgosłupa i klatki piersiowej. Wszyscy pacjenci po wykonanych zabiegach muszą być intensywnie rehabilitowani, a obecnie nie jest to możliwe.
Obszar, w którym znajduje się Apteka Szpitalna (budynek G), nie spełnia wymogów stawianych takiej jednostce. W Aptece Szpitalnej są przygotowywane worki żywieniowe dla ciężko chorych pacjentów oraz worki z lekami cytostatycznymi dla pacjentów onkologicznych. Niestety przygotowanie leku do podania w programie lekowym leczenia dzieci z postępującym zanikiem mięśni musi odbywać się poza strukturami UDSK, ze względu na brak możliwości wstawienia koniecznej do tego aparatury.
Również obszar ZLDP (budynek A1) jest zbyt mały i uniemożliwia wykonywanie wszystkich potrzebnych badań na miejscu, co przy tak dużym, wielospecjalistycznym UDSK jest kluczowe. Z tego samego względu UDSK do chwili obecnej nie uruchomił Pracowni Mikrobiologicznej, która jest bezwzględnie konieczna do prowadzenia szybkiej diagnostyki w przypadku ciężkich zakażeń u dzieci.
Zakres przebudowy wpłynie znacząco na poprawę obsługi pacjentów, warunki leczenia i bezpieczeństwo małych pacjentów, standardy pracy i potencjał medyczny UDSK:
1) wymiana wind (budynek A1) zapewni sprawną komunikację pacjentów między klinikami, Zakładem Diagnostyki Obrazowej, SOR a Blokiem Operacyjnym - przede wszystkim w zakresie przewozu pacjentów na zabiegi i badania oraz zapewni obsługę i komunikację logistyczną dotyczącą klinik i Bloku Operacyjnego (windy ponad 30-letnie, wyeksploatowane i niespełniające wymogów bhp oraz dostępności);
2) ZDO (budynek C) zostanie wyposażony w nowe urządzenia diagnostyczne (rezonans i tomograf), które skrócą czas badania pacjentów i zapewnią wyższą jakość wyników badań. ZDO zyska nowoczesną rejestrację z poczekalnią dla pacjentów;
3) Klinika Rehabilitacji Dziecięcej i Oddział Rehabilitacji Neurologicznej (budynek D) zostaną rozbudowane i ponad dwukrotnie powiększone, zwiększy się też liczba łóżek z 12 do 30; odpowiada to na wysokie zapotrzebowanie na świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu rehabilitacji leczniczej w województwie podlaskim;
4) nowa Pracownia Mikrobiologii (budynek D) zapewni realizację badań z zakresu mikrobiologii na terenie UDSK, co skróci czas badań o 2-3 dni i pozwoli na szybszą diagnostykę i leczenie;
5) przeniesiony do budynku D ZLDP zostanie powiększony i doposażony, wszystkie elementy ZLDP będą w jednym miejscu (gabinet zabiegowy, poczekalnia rejestracja, pracownie laboratorium, nowa Pracownia Mikrobiologii);
6) przeniesiona do budynku D Apteka Szpitalna zyska dodatkową wymaganą powierzchnię na nowoczesne pracownie przygotowania i dystrybucji leków, pracownię cytostatyków, magazyny leków i opatrunków;
7) modernizacja budynków C i D to także nowe instalacje: przeciwpożarowe, dźwiękowy system ostrzegawczy (DSO) oraz wentylacji i klimatyzacji, zapewniające świeże powietrze i optymalną temperaturę dla oczekujących pacjentów niezależnie od warunków zewnętrznych;
8) poradnie chirurgiczne i ortopedyczne zostaną zlokalizowane w pobliżu ZDO (budynek D) w celu skrócenia drogi pacjentów między poradnią a miejscem badań RTG, RM, tomografii i USG;
9) nowy podział pomieszczeń zapewni większą przestrzeń dla pacjentów i przejrzysty podział na jednostki z szerokimi korytarzami i poczekalniami o wymaganej powierzchni i miejscach do siedzenia;
10) termomodernizacja elewacji oraz wymiana okien zapewnią stabilną temperaturę w pomieszczeniach szpitalnych, mniejsze straty ciepła wynikające z przewiewów.
Dzięki modernizacji budynku E (przez wymianę drzwi wejściowych i dachu), zmniejszeniu ulegną straty ciepła. Budynek jest centrum komunikacyjnym UDSK i łączy budynki B, C, D i F z wejściem do UDSK oraz zapewni komunikację z nowo powstałym budynkiem H przez łącznik. Modernizacja zapewni dopasowanie estetyki budynku do nowych budowanych, przebudowywanych i modernizowanych pomieszczeń UDSK, dla których budynek jest łącznikiem.
Modernizacja budynku F dotyczy modernizacji pomieszczeń administracyjnych i komunikacyjnych oraz klatek schodowych i korytarzy. W ramach modernizacji zostaną wykonane nowe instalacje, które są potrzebne do sprawnego funkcjonowania budynku oraz systemów obsługi administracyjnej UDSK. Zaplanowano także prace termomodernizacyjne w celu zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych.
Budynek A - planowany zakres prac:
W ramach budynku A prace będą obejmowały:
1) wymianę 4 dźwigów osobowych (wind) w celu zapewnienia wymaganych standardów technicznych i bezpieczeństwa;
2) modernizację szybów windowych i dostosowanie do wymagań dokumentacji technicznej wind;
3) modernizację instalacji elektrycznej w zakresie wymaganym w dokumentacji technicznej wind;
4) termomodernizację i malowanie elewacji.
Budynek C i D - planowany zakres prac:
W ramach budynków C i D prace będą obejmowały przebudowę układu pomieszczeń, wymianę stolarki okiennej oraz pokrycia dachowego. Modernizacja będzie prowadzona na wszystkich 3 kondygnacjach budynków C i D oraz na dachu. Zakres zadania w obrębie bloków C i D dotyczy również doposażenia w sprzęt medyczny i wyposażenia w meble.
Zakres prac obejmuje:
1) przebudowę i doposażenie Kliniki Rehabilitacji Dziecięcej i Oddziału Rehabilitacji Neurologicznej oraz Poradni Rehabilitacyjnej (Oddział Rehabilitacyjny Dzienny) z ośrodkiem "Dać szansę" oraz rozszerzenie bazy łóżkowej w oddziale, zapewnienie wymaganej powierzchni i standardów sanitarnych;
2) przebudowę (przeniesienie z budynku G do budynku D) oraz doposażenie Apteki Szpitalnej z Pracownią Przygotowania Cytostatyków, zapewnienie wymaganej powierzchni i standardów sanitarnych;
3) przebudowę (przeniesienie z Bloku A1) oraz doposażenie ZLDP wraz z nowo powstającą Pracownią Mikrobiologii, zapewnienie wymaganej powierzchni;
4) modernizację i doposażenie ZDO;
5) modernizację i doposażenie 8 jednostek AOS i POZ (Poradni: Rehabilitacyjnej, Anestezjologicznej, Chirurgicznej, Chirurgii Ogólnej, Neurochirurgicznej, Onkologii i Hematologii Dziecięcej, Ortopedycznej z Gipsownią, Stomatologii Dziecięcej z Gabinetem Chirurgii Stomatologicznej), zapewnienie wymaganej powierzchni i standardów sanitarnych;
6) modernizację pokrycia dachowego;
7) modernizację węzła cieplnego, przyłączy wodnych i kanalizacyjnych.
Realizacja tej części zadania wymaga przeprowadzenia pełnego programu inwestycji obejmującego przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, wykonania dokumentacji budowlanej na potrzeby pozwolenia na budowę oraz pełnej dokumentacji wykonawczej.
Realizacja robót budowlanych rozpocznie się od wyburzeń wewnątrz budynków (ściany działowe, przegrody).
Zakres prac obejmuje:
1) wykonanie prac modernizacyjnych wewnątrz pomieszczeń;
2) dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów ppoż., wydzielenie dróg ewakuacyjnych, rozbudowa systemu DSO;
3) wymianę stolarki wewnętrznej i zewnętrznej;
4) wykonanie sanitariatów dostępnych dla osób niepełnosprawnych;
5) rozbudowę i budowę przyłączy istniejących instalacji.
Tabela 13. Wykaz komórek organizacyjnych przewidzianych do rozlokowania w budynku C.
Lp. | Wykaz komórek organizacyjnych | Lokalizacja przed inwestycją | Lokalizacja po inwestycji | ||
Pow. m2 | lokalizacja | Pow. m2 | lokalizacja | ||
1 | Zakład Diagnostyki Obrazowej | 680 | C | 800 | C |
2 |
Poradnia Rehabilitacyjna (Oddział Rehabilitacyjny Dzienny) |
640 | C | 800 | C |
3 | Poradnia Anestezjologiczna | 14 | A1 | 40 | C |
4 | Poradnia Chirurgiczna | 14 | D | 40 | C |
5 | Poradnia Chirurgii Ogólnej | 14 | D | 40 | C |
6 | Zakład Immunologii Klinicznej | 14 | C | 120 | C |
7 | Poradnia Neurochirurgiczna | 14 | D | 40 | C |
8 | Poradnia Onkologii i Hematologii Dziecięcej | 14 | A | 60 | C |
9 | Poradnia Ortopedyczna z Gipsownią | 58 | D | 100 | C |
10 | Poradnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej | 204 | C | 204 | C |
11 | Poradnia Stomatologii Dziecięcej z Gabinetem Chirurgii Stomatologicznej | 64 | C | 80 | C |
12 | RAZEM | 1730 | - | 2324 | - |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Poradnia Anestezjologiczna (budynek A1-14 m2) mieści się w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dzieci i Młodzieży z Pododdziałem Pooperacyjnym i Leczenia Bólu. Pomieszczenie po poradni zostanie zagospodarowane przez Klinikę na bieżące potrzeby (pomieszczenie nie wymaga modernizacji).
Poradnia Onkologii i Hematologii Dziecięcej (obecnie budynek A - 14 m2, w ramach Programu inwestycyjnego zostanie przeniesiona do budynku C) mieści się w Klinice Pediatrii Onkologii i Hematologii. Pomieszczenie po poradni zostanie zagospodarowane przez Klinikę na bieżące potrzeby.
Do budynku D (w miejsce Poradni Chirurgicznej, Poradnia Chirurgii Ogólnej, Poradnia Ortopedyczna z Gipsownią) zostaną przeniesione: Apteka Szpitalna (760 m2), Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej (480 m2), powstanie Pracownia Mikrobiologii (280 m2).
Zwolniona powierzchnia w budynku C zostanie przeznaczona na zwiększenie metrażu jednostek organizacyjnych pozostających w tym budynku, tj. ZDO (zmiana powierzchni użytkowania z 680 m2 do 800 m2), Poradnia Rehabilitacyjna (zmiana powierzchni użytkowania z 640 m2 do 800 m2), Zakład Immunologii Klinicznej (zmiana powierzchni użytkowania z 14 m2 do 120 m2), Poradnia Stomatologii Dziecięcej (zmiana powierzchni użytkowania z 64 m2 do 80 m2).
Tabela 14. Wykaz komórek organizacyjnych przewidzianych do rozlokowania w budynku D.
Lp | Wykaz komórek organizacyjnych | Lokalizacja przed inwestycją | Lokalizacja po inwestycji | ||
Pow. m2 | lokalizacja | Pow. m2 | lokalizacja | ||
1 | Apteka Szpitalna | 350 | G | 760 | D |
2 | Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej (ZLDP) | 190 | A1 | 480 | D |
3 | ZLDP - Pracownia Mikrobiologii (nowo powstająca) | 0 | Nd. | 280 | D |
4 | Klinika Rehabilitacji Dziecięcej z Ośrodkiem Wczesnej Pomocy Dzieciom Upośledzonym "Dać Szansę" | 185 | D | 480 | D |
5 | Oddział Rehabilitacji Neurologicznej | 115 | D | 380 | D |
RAZEM | 840 | - | 2380 | - |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
W budynku G znajduje się kuchnia, która wymaga dodatkowej powierzchni w celu spełnienia wymogów sanitarnych. Uwolniona powierzchnia po Aptece Szpitalnej w budynku G (350 m2) zostanie przeznaczona na nowe magazyny i logistykę. Powyższe nie jest objęte zakresem Programu inwestycyjnego.
W budynku Al w uwolnionej powierzchni po ZLDP (190 m2) przewidziano lokalizację pokoi hotelowych dla rodziców dzieci leczonych długoterminowo w UDSK (inwestycja nie będzie finansowana w ramach Programu inwestycyjnego).
Modernizację budynku D uzasadnia przebudowa układu pomieszczeń, w związku ze zwiększeniem metrażu jednostek organizacyjnych pozostających w tym budynku, tj.: Kliniki Rehabilitacji Dziecięcej i Oddział Rehabilitacji Neurologicznej (zmiana powierzchni użytkowania z 230 m2 do 760 m2), Ośrodka Wczesnej Pomocy Dzieciom Upośledzonym "Dać Szansę" (zmiana powierzchni użytkowania z 70 m2 do 100 m2) oraz na utworzenie Pracowni Mikrobiologii (powierzchnia 280 m2).
Budynek E - planowany zakres prac:
Modernizacja ciągów komunikacyjnych, wymiana stolarki okiennej i pokrycia dachowego.
Budynek spełnia funkcje komunikacyjne UDSK, łączy oddziały szpitalne z pracowniami diagnostycznymi, SOR, poradniami specjalistycznymi, izbą przyjęć, wejściem głównym, zlokalizowana jest tutaj szatnia i apteka dla pacjentów oraz zaplecze socjalne.
Zakres prac obejmie:
1) przebudowę ciągów komunikacyjnych i wejścia do budynku z wymianą stolarki drzwiowej i okiennej;
2) modernizację pokrycia dachowego;
3) modernizację instalacji elektrycznej, CO, przebudowę instalacji oświetleniowej i gniazd wtykowych;
4) modernizację innych instalacji przebiegających przez blok E wynikającą z wymian instalacji w blokach C i D;
5) rozbudowę i modernizację systemu DSO, instalacji teletechnicznych (IT, kontrola dostępu, ppoż.).
Budynek F - planowany zakres prac:
Modernizacja pomieszczeń administracji i ciągów komunikacyjnych UDSK, wymiana instalacji, stolarki okiennej i pokrycia dachowego.
Modernizacja będzie prowadzona na wszystkich 3 kondygnacjach budynku F, który zapewnia infrastrukturę na potrzeby jednostek administracyjnych UDSK.
Zakres prac obejmie:
1) wykonanie prac modernizacyjnych wewnątrz pomieszczeń;
2) modernizację ciągów komunikacyjnych klatek schodowych i korytarzy;
3) dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów ppoż., wydzielenie dróg ewakuacyjnych, rozbudowę systemu DSO;
4) modernizację stolarki wewnętrznej i zewnętrznej;
5) modernizację sanitariatów.
Tabela 15. Planowane do zakupu wyposażenie medyczne w ramach Zadania 2.
Nazwa wyrobów medycznych wysokospecjalistyczne oraz pozostałego wyposażenia | Liczba szt./kpl. |
Tomograf | 1 |
Rezonans 1,5 Tesli | 1 |
Cyfrowy aparat RTG | 1 |
Densytometr kostny DXA z dużym stołem skaningowym, z pełnym oprogramowaniem | 1 |
USG wysokiej klasy do pełnej diagnostyki (Doppler itd.) | 2 |
Mikroskop kontrastowo-fazowy | 1 |
Komora laminarna | 2 |
Termocykler | 1 |
Zamrażarka niskotemperaturowa (-860C) | 1 |
Czytnik mikropłytek /spektrofotometr | 1 |
Płuczka mikropłytek | 1 |
System do identyfikacji drobnoustrojów i oznaczania lekowrażliwości | 1 |
System do szybkiej identyfikacji bakterii oraz grzybów w technologii MALDI-TOF | 1 |
System do wczesnego wykrywania bakterii i grzybów we krwi, płynach ustrojowych oraz do hodowli prątków gruźlicy | 1 |
Analizator do bezpośredniej identyfikacji drobnoustrojów z materiału klinicznego metodą Multiplex PCR | 1 |
Kardiomonitor | 5 |
Laser | 1 |
Stół do trakcji kręgosłupa lędźwiowego | 2 |
Zestaw do przygotowywania okładzin parafinowo borowych | 1 |
Aparat do diatermii krótkofalowej BTL 20 | 1 |
Aparat do laseroterapii | 1 |
Aparat do magnetoterapii | 1 |
Stół rehabilitacyjny z regulacją | 1 |
Stół rehabilitacyjno-krzyżakowy | 1 |
Wyroby medyczne (niewymienione wyżej) niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórek/jednostek organizacyjnych m.in. szafki na farmaceutyki, leżanki lekarskie, drobny sprzęt medyczny itd. | |
Wyposażenie socjalno-bytowe (krzesła, wieszaki, umywalki, dozowniki z mydłem, pojemniki z ręcznikami jednorazowymi, wyposażenie toalet itd.), wyposażenie biurowo-administracyjne (lady recepcyjne, biurka, krzesła), zakupy informatyczne (komputery, drukarki, serwery itp.) |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Zadanie nr 3. Modernizacja Bloku Operacyjnego (budynek B)
Lokalizacja budynku została wskazana na schemacie UDSK odpowiednimi literami - budynek B (I piętro).
Zakres prac obejmuje:
1) prace modernizacyjne istniejącego Bloku Operacyjnego;
2) doposażenie Bloku Operacyjnego;
3) modernizację pokrycia dachowego;
4) termomodernizację (w tym wymianę stolarki okiennej).
Zwiększone zapotrzebowanie na zabiegi operacyjne u dzieci wymusza podniesienie jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w pomieszczeniach o jak najwyższych standardach, z zachowaniem reżimu sanitarnego. Modernizacja elewacji, dachów, stolarki wpłynie na lepszą termoizolacyjność budynku, co ograniczy koszty eksploatacyjne UDSK oraz zapewni wyższy komfort pobytu w UDSK pacjentom.
UDSK jest jedynym w regionie, specjalistycznym szpitalem dziecięcym prowadzącym wszelkiego rodzaju zabiegi z zakresu chirurgii, urologii, neurochirurgii, ortopedii, otolaryngologii, okulistyki u najmłodszych pacjentów. Dodatkowo jest jedyną jednostką, w której są wykonywane badania radiologiczne (tomografia, rezonans), punkcje lędźwiowe, biopsje narządów w znieczuleniu ogólnym. Poza leczeniem dzieci po ciężkich urazach przyjmowanych do UDSK w ramach centrum urazowego są prowadzone również nowatorskie unikalne w skali kraju zabiegi ortopedyczne takie jak, leczenie skoliozy za pomocą prętów magnetycznych rosnących czy leczenie ciężkich deformacji klatki piersiowej. Rozbudowa Bloku operacyjnego umożliwi skrócenie czasu oczekiwania na zabiegi. Obecnie czas oczekiwania na niektóre świadczenia opieki zdrowotnej sięga nawet 2 lat, co naraża dzieci na przedłużające się cierpienie fizyczne i psychiczne.
Tabela 16. Wykaz jednostek przewidzianych do rozlokowania w budynku B.
Lp. | Wykaz komórek organizacyjnych | Lokalizacja przed inwestycją | Lokalizacja po inwestycji | ||
Pow. m2 | lokalizacja | Pow. m2 | lokalizacja | ||
1 | Blok operacyjny / Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii | 1070 | B | 1070 | B |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Modernizacja bloku operacyjnego pozwoli przede wszystkim:
1) dostosować infrastrukturę UDSK do obowiązujących przepisów prawa;
2) rozwinąć zakres udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, dla których ograniczeniem było wyposażenie medyczne bloku operacyjnego;
3) zmniejszyć skutki zabiegów operacyjnych przez zastosowanie wysokiej jakości leczenia operacyjnego (przez zakup nowoczesnego wyposażenia i aparatury bloku operacyjnego oraz przebudowę i modernizację);
4) skrócić czas pobytu pacjentów w UDSK i okres rekonwalescencji;
5) podnieść jakość specjalistycznej opieki koordynowanej w jednostce;
6) zapewnić bezpieczeństwo pacjentów i pracowników ochrony zdrowia (mniejsza ilość powikłań i zakażeń szpitalnych).
Realizacja zadania wymaga wykonania dokumentacji budowlanej na potrzeby pozwolenia na budowę oraz pełnej dokumentacji wykonawczej. Realizacja robót budowlanych obejmie roboty wykończeniowe, instalacyjne i wyposażenie obiektu.
Zakres prac obejmuje:
1) wykonanie prac modernizacyjnych wewnątrz pomieszczeń;
2) wykonanie systemów wentylacji mechanicznej w modernizowanych obiektach;
3) dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów ppoż., wydzielenie dróg ewakuacyjnych, rozbudowę systemu DSO;
4) modernizację stolarki wewnętrznej i zewnętrznej;
5) przebudowę instalacji elektrycznej, w tym instalacji oświetleniowej;
6) przebudowę instalacji gazów medycznych;
7) wykonanie sanitariatów dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami;
8) rozbudowę i budowę po nowej trasie instalacji elektrycznej zewnętrznej;
9) modernizację pokrycia dachowego budynku (roboty budowlane i instalacyjne);
10) wymianę stolarki zewnętrznej.
Tabela 17. Planowane do zakupu wyposażenie medyczne w ramach Zadania 3.
Nazwa wyrobów medycznych wysokospecjalistyczne oraz pozostałego wyposażenia | Liczba szt./kpl. |
Aparat do znieczulania | 7 |
Inkubator otwarty | 1 |
Uniwersalny respirator | 1 |
Kardiomonitor | 8 |
Defibrylator | 14 |
Wózek reanimacyjny z wyposażeniem | 2 |
Respirator na salę wybudzeń (zbiorcze zapotrzebowania np. Servo MAQUET z nawilżaniem) | 8 |
Inkubator otwarty | 1 |
Kardiomonitor | 13 |
Stół operacyjny | 2 |
Aparat do kriolezji (wideo cystonefroskop do bloku operacyjnego) | 1 |
Kolumna chirurgiczna anestezjologiczna /CHIRURGIA/ | 1 |
Odsysacz gazów medycznych do diatermii | 1 |
Pediatryczny zestaw laparoskopowy (wideo cystonefroskop) | 1 |
Ureterorenoskop | 1 |
Synoptometr (synopfotor) | 1 |
Synoptometr ze stolikiem (synopfotor) | 1 |
Diatermia mono i bipolarna z opcją kapsulotomii (diatermia chirurgiczna) | 1 |
Kolumna chirurgiczna anestezjologiczna /OKULISTYKA/ | 1 |
Stół operacyjny z wyposażeniem | 3 |
Aparat USG | 1 |
Kolumna chirurgiczna anestezjologiczna /LARYNGOLOGIA/ | 1 |
Tor wizyjny | 1 |
Ramię C z izocentrią oraz opcją rekonstrukcji tomograficznej (obrazowanie 3D) | 1 |
Wyroby medyczne (niewymienione wyżej) niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórek/jednostek organizacyjnych m.in. szafki na farmaceutyki, leżanki lekarskie, drobny sprzęt medyczny itd. | |
Wyposażenie socjalno-bytowe (krzesła, wieszaki, umywalki, dozowniki z mydłem, pojemniki z ręcznikami jednorazowymi, wyposażenie toalet itd.), wyposażenie biurowo-administracyjne (lady recepcyjne, biurka, krzesła), zakupy informatyczne (komputery, drukarki, serwery itp.). |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
Zadanie nr 4. Montaż instalacji fotowoltaicznej.
Instalacja fotowoltaiczna wraz z ogniwami (o przewidywanej moc instalacji ok. 1000 kWp) zostanie zamontowana na nowym budynku AOS (budynek H) oraz na budynkach B, F,C i D.
Głównym założeniem zadania jest budowa nowoczesnego systemu pozyskiwania energii elektrycznej opartego o ogniwa fotowoltaiczne w celu częściowego zaspokojenia potrzeb energetycznych UDSK.
Realizacja zadania wymaga wykonania dokumentacji budowlanej na potrzeby pozwolenia na budowę oraz pełnej dokumentacji wykonawczej. Montaż systemu zapewni ograniczenie kosztów eksploatacyjnych i wpłynie pozytywnie na wynik finansowy UDSK. Instalacja odciąży system energetyczny Białegostoku.
Zakres zadania obejmuje prace projektowe, roboty instalacyjne i elektryczne oraz nadzór inwestorski.
Zadanie nr 5. Modernizacja dróg wewnętrznych i miejsc postojowych.
Zadanie dotyczy modernizacji istniejących dróg wewnętrznych i miejsc postojowych wokół UDSK. Głównym założeniem zadania jest zapewnienie wymaganych dróg dojazdowych do budynku na potrzeby logistyki, służb socjalnych (śmieci, serwis instalacji, zaopatrzenie), dróg dojazdowych do parkingu, a także zapewnienie wymaganych przepisami prawa dróg pożarowych. Zakres inwestycji obejmuje teren wokół nowego budynku, nowe instalacje, przyłącza wymagają prac ziemnych, które spowodują degradację istniejących dróg i trawników. Nowy układ budynków wpłynie na zmianę układu komunikacyjnego dróg wokół UDSK. Przebieg dróg i rozmieszczenie miejsc postojowych będzie wynikać z projektu architektoniczno-budowlanego i bilansu miejsc parkingowych, zgodnie z przepisami prawa dla tego typu obiektów. Zaplanowano miejsca postojowe wzdłuż dróg wewnętrznych wokół budynków szpitala.
Realizacja zadania wymaga wykonania dokumentacji budowlanej na potrzeby pozwolenia na budowę oraz pełnej dokumentacji wykonawczej.
Zakres wymaganych robót obejmuje prace ziemne, prace instalacyjne, budowlane pozwalające na właściwe i zgodne z przepisami zagospodarowanie terenu.
Tabela 18. Zestawienie pozostałych pomieszczeń objętych Programem inwestycyjnym.
Lp. | Komórka organizacyjna | Przed inwestycją | Po inwestycji | ||
Pow. m2 | lokalizacja | Pow. m2 | lokalizacja | ||
1. | Ciągi komunikacyjne UDSK i administracja | 1370 | C, D, E, F | 1 516 | C, D, E, F |
Źródło: Opracowanie własne UDSK.
8.1. Zakres rzeczowy inwestycji
Tabela 19. Planowany zakres rzeczowy inwestycji
Lp. | KOMÓRKI ORGANIZACYJNE OBJĘTE INWESTYCJĄ | Powierzchnia całkowita w m 2 | Liczba łóżek | |||||
przed inwestycją | po inwestycji | przed inwestycją | po inwestycji | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
Zadanie 1. Budowa poradni AOS z parkingiem podziemnym | ||||||||
1 | Gabinet Diagnostyki Alergologicznej | 75 | 133 | 0 | 0 | |||
2 | Gabinet Odczulań | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
3 | Gabinet Spirometrii | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
4 | Poradnia Alergologiczna | 189 | 265 | 0 | 0 | |||
5 | Poradnia Audiologii i Foniatrii | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
6 | Poradnia Oparzeń dla dzieci | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
7 | Poradnia Leczenia Mukowiscydozy | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
8 | Poradnia Pulmonologiczna | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
9 | Poradnia Chorób Zakaźnych | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
10 | Poradnia Dermatologiczna | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
11 | Poradnia Cukrzycowa | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
12 | Gabinet Zabiegowy AOS | 75 | 177 | 0 | 0 | |||
13 | Pracowania Hematologii i Hemostazy | 113 | 177 | 0 | 0 | |||
14 | Poradnia Endokrynologiczna | 75 | 133 | 0 | 0 | |||
15 | Poradnia Gastrologiczna | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
16 | Poradnia Hepatologiczna | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
17 | Pracownia Biochemiczna Układu Pokarmowego | 75 | 89 | 0 | 0 | |||
18 | Poradnia Hematologiczna | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
19 | Pracownia Hodowli Komórkowych | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
20 | Pracownia Immunologiczna | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
21 | Pracownia Mediatorowa | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
22 | Pracownia Echokardiografii | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
23 | Poradnia Kardiologiczna | 113 | 133 | 0 | 0 | |||
24 | Poradnia Nefrologiczna | 162 | 133 | 0 | 0 | |||
25 | Poradnia Patologii Noworodka | 75 | 89 | 0 | 0 | |||
26 | Poradnia Zaburzeń Laktacji | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
27 | Opisownia EEG | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
28 | Pracownia EEG | 113 | 133 | 0 | 0 | |||
29 | Ośrodek Diagnostyki i Leczenia Padaczki | 75 | 133 | 0 | 0 | |||
30 | Poradnia Neurologiczna | 113 | 177 | 0 | 0 | |||
31 | Poradnia Leczenia Jaskry | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
32 | Poradnia Leczenia Zeza | 76 | 89 | 0 | 0 | |||
33 | Poradnia Okulistyczna | 76 | 177 | 0 | 0 | |||
34 | Poradnia Retinopatii Wcześniaków | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
35 | Pracownia Elektrofizjologii Narządu Wzroku | 76 | 89 | 0 | 0 | |||
36 | Poradnia Preluksacyjna | 38 | 133 | 0 | 0 | |||
37 | Poradnia Wad Postawy | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
38 | Poradnia Laryngologiczna | 76 | 133 | 0 | 0 | |||
39 | Poradnia Logopedyczna | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
40 | Poradnia Pediatryczna | 38 | 177 | 0 | 0 | |||
41 | Poradnia Schorzeń Metabolicznych | 113 | 221 | 0 | 0 | |||
42 | Poradnia Szczepień Ochronnych | 38 | 133 | 0 | 0 | |||
43 | Poradnia Zaburzeń Somatycznych z Gabinetem Antropometryczn ym | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
44 | Poradnia Żywieniowa dla dzieci | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
45 | Poradnia Ginekologiczna | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
46 | Poradnia Reumatologiczna | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
47 | Poradnia Urologiczna | 38 | 44 | 0 | 0 | |||
48 | Pracownia Urodynamiczna | 38 | 89 | 0 | 0 | |||
Parking podziemny | 0 | 4855 | 0 | 0 | ||||
Razem | 2848 | 9461 | 0 | 0 | ||||
Zadanie 2. Przebudowa medycznych komórek organizacyjnych w budynkach C, D oraz części wspólnych i administracji | ||||||||
w budynkach A, E, F | ||||||||
49 | Apteka Szpitalna | 350 | 760 | 0 | 0 | |||
50 | Zakład Diagnostyki Obrazowej | 680 | 800 | 0 | 0 | |||
51 | Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej (ZLDP) | 190 | 480 | 0 | 0 | |||
52 | ZLDP - Pracownia Mikrobiologii (nowo powstająca) | 0 | 280 | 0 | 0 | |||
53 | Klinika Rehabilitacji Dziecięcej z Ośrodkiem Wczesnej Pomocy Dzieciom Upośledzonym "Dać Szansę" | 185 | 480 | 6 | 15 | |||
54 | Oddział Rehabilitacji Neurologicznej | 115 | 380 | 6 | 15 | |||
55 | Poradnia Rehabilitacyjna (Oddział Rehabilitacyjny Dzienny) | 640 | 800 | 0 | 0 | |||
56 | Poradnia Anestezjologiczna | 14 | 40 | 0 | 0 | |||
57 | Poradnia Chirurgiczna | 14 | 40 | 0 | 0 | |||
58 | Poradnia Chirurgii Ogólnej | 14 | 40 | 0 | 0 | |||
59 | Zakład Immunologii Klinicznej | 14 | 120 | 0 | 0 | |||
60 | Poradnia Neurochirurgiczna | 14 | 40 | 0 | 0 | |||
61 | Poradnia Onkologii i Hematologii Dziecięcej | 14 | 60 | 0 | 0 | |||
62 | Poradnia Ortopedyczna z Gipsownią | 58 | 100 | 0 | 0 | |||
63 | Poradnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej | 204 | 204 | 0 | 0 | |||
64 | Poradnia Stomatologii Dziecięcej z Gabinetem Chirurgii Stomatologicznej | 64 | 80 | 0 | 0 | |||
65 | Ciągi komunikacyjne UDSK i administracja | 1370 | 1516 | 0 | 0 | |||
Razem | 3940 | 6220 | 12 | 30 | ||||
Zadanie 3. Modernizacja bloku operacyjnego (budynek Bj | ||||||||
66 | Blok Operacyjny (B)/Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii | 1070 | 1070 | 0 | 0 | |||
Zadanie 4. Montaż instalacji fotowoltaicznej | ||||||||
67 | Fotowoltaika 1 000 kWp | |||||||
Zadanie 5. Modernizacja dróg wewnętrznych i miejsc postojowych | ||||||||
68 | Modernizacja dróg wewnętrznych i miejsc postojowych oraz zagospodarowanie terenu (przed modernizacją pow. 7 918 m2, | |||||||
po modernizacji na podstawie dokumentacji projektowej przewidywane ok. 13 000 m2). | ||||||||
RAZEM | 7 858 | 16751 | 12 U | 30 |
8.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji
Realizacja inwestycji jest planowana na lata 2024-2028.
Tabela 20. Prognozowany harmonogram realizacji inwestycji w ujęciu rocznym
W ramach Programu inwestycyjnego nie przewiduje się finansowania wydatków związanych z grupą pierwszą Wartości Kosztorysowej Inwestycji, tj. pozyskanie działki budowlanej. Posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane było jednym z warunków udziału w konkursie na wybór projektów strategicznych FM-SIS.01.PED.2021.
8.3. Zestawienie źródeł finansowania inwestycji
Finansowanie Programu inwestycyjnego będzie pochodzić ze środków Funduszu Medycznego w ramach Subfunduszu infrastruktury strategicznej. Koszty związane z obsługą Programu inwestycyjnego, zespołu projektowego, koszty administracyjne będą pochodziły ze środków własnych UDSK.
Tabela 21. Harmonogram finansowy z podziałem na źródła finansowania inwestycji
Lp. | Źródła finansowania inwestycji | Wartość Kosztorysowa Inwestycji | 2024 | Prognozowane nakłady w poszczególnych latach | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | Środki własne Inwestora | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Środki z Subfunduszu Infrastruktury Strategicznej - Fundusz Medyczny | 227 918 167 | 11 468 801 | 58 016 606 | 87 664 564 | 45 861 945 | 24 906 251 |
OGÓŁEM | 227 918 167 | 11 468 801 | 58 016 606 | 87 664 564 | 45 861 945 | 24 906 251 |
Minister Zdrowia będzie nadzorować realizację Programu inwestycyjnego oraz wydatkowanie udzielonej dotacji celowej zgodnie z przyjętym Programem inwestycyjnym oraz harmonogramem rzeczowo-finansowym określonym umową na udzielenie dotacji celowej, uwzględniającym Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji - w celu zapewnienia osiągnięcia zaplanowanego w Programie inwestycyjnym końcowego efektu rzeczowego oraz założonych do realizacji mierników.
9. MIERNIK STOPNIA REALIZACJI INWESTYCJI
Tabela 22. Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji
Lp. | Rok realizacji | Zakres rzeczowy realizowanego celu | Wartość wg WKI w złotych | Prognozowane mierniki - udział realizowanego zakresu rzeczowego | |
rocznie % |
narastająco % |
||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | 2024 | Budowa obiektów podstawowych | 227 918 167 | 5% | 5% |
Instalacje | |||||
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny | |||||
2 | 2025 | Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci | 25% | 30% | |
Budowa obiektów podstawowych | |||||
Instalacje | |||||
Wyposażenie | |||||
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny | |||||
3 | 2026 | Budowa obiektów podstawowych | 38% | 69% | |
Instalacje | |||||
Wyposażenie | |||||
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny | |||||
4 | 2027 | Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci | 20% | 89% | |
Budowa obiektów podstawowych | |||||
Instalacje | |||||
Wyposażenie | |||||
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny | |||||
5 | 2028 | Budowa obiektów podstawowych | 11% | 100% | |
Instalacje | |||||
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych | |||||
Wyposażenie | |||||
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny | |||||
Ogółem 227 918167 100% 100% |
Zakres rzeczowy inwestycji został przedstawiony w rozdziale 8.1. Przedstawiono tam: powierzchnie jednostek objętych projektem przed i po jego realizacji, liczbę łóżek w Klinice Rehabilitacji Dziecięcej i w Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej przed i po realizacji Programu inwestycyjnego, powierzchnie parkingów, dróg dojazdowych, moc instalacji fotowoltaicznej, koszty realizacji Programu inwestycyjnego w podziale na jednostki. Zakres nowej aparatury medycznej jednostek został pokazany w rozdziale 7 w tabelach 15 i 17. W rozdziale 7 opisano też szczegółowo zakres budowy, przebudowy i modernizacji obiektów.
Efekty rzeczowe uzyskane w wyniku realizacji Programu inwestycyjnego:
1. Nowy budynek poradni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) z parkingiem podziemnym - do nowej lokalizacji zostanie przeniesionych 48 jednostek należących do AOS (33 poradnie, 9 pracowni, 4 gabinety, opisownia EEG i Ośrodek Diagnostyki i Leczenia Padaczki). Powierzchnia jednostek zwiększy się o prawie 2000 m2. Nowo powstały budynek otrzyma nowe wyposażenie, natomiast wyposażenie medyczne i aparatura w większości zostaną przeniesione ze starych lokalizacji. Budynek będzie spełniał wszystkie standardy wymagane dla poradni AOS. Powstanie również parking podziemny.
2. Przebudowane medyczne komórki organizacyjne w budynkach C, D oraz części wspólne i administracja w budynkach A, E, F. Powierzchnia jednostek zwiększy się z 3940 m2 do 6220 m2. Liczba łóżek w Klinice Rehabilitacji Dziecięcej i w Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej wzrośnie z 12 do 30. Przebudowa zapewni wymagane powierzchnie jednostek, nowoczesne wyposażenie i częściowo nową aparaturę medyczną. Część istniejącego wyposażenia medycznego i aparatury zostanie wykorzystana. W wyniku przebudowy budynki spełnią wszystkie standardy wymagane od budynków szpitalnych.
3. Zmodernizowany blok operacyjny (budynek B). Blok operacyjny zostanie zmodernizowany, jednostka otrzyma nowoczesne wyposażenie i częściowo nową aparaturę medyczną. Część istniejącego wyposażenia medycznego i aparatury zostanie wykorzystana. W wyniku przebudowy budynek spełni wszystkie standardy wymagane dla bloków operacyjnych.
4. Instalacja fotowoltaiczna - powstanie instalacja fotowoltaiczna na potrzeby zasilania UDSK w energię elektryczną (moc instalacji to 1000 kWp).
5. Zmodernizowane drogi wewnętrzne i miejsca postojowe.
Efekty rzeczowe i ich wpływ na sytuację finansową UDSK
Dzięki zakupowi nowoczesnych sprzętów i aparatury medycznej oraz wymianie starych urządzeń dźwigowych, nastąpi zmniejszenie wydatków UDSK związanych z naprawami awaryjnego sprzętu, kosztami energii, które obecnie stanowią aż 40 % wydatków.
Poza tym sprzęty takie odznaczają się znakomitymi parametrami technicznymi w zakresie ochrony środowiska, tj. mniejsze zużycie prądu, zminimalizowanie efektów cieplarnianych, ogólnych negatywnych wpływów na środowisko.
Dodatkowo utworzenie Pracowni Mikrobiologii także zaoszczędzi fundusze przeznaczone na opłacanie jednostek zewnętrznych wykonujących usługi dla UDSK.
Dzięki realizacji Programu inwestycyjnego przez budowę nowoczesnego budynku z parkingiem, wykonanie instalacji fotowoltaicznej na budynku oraz innych modułów odnawialnych źródeł energii, znacznie poprawi się wydajność jednostki i zmniejszy się generowanie dodatkowych kosztów dla UDSK.
Z szacunków Inwestora wynika, że wykonanie instalacji fotowoltaicznej na istniejących budynkach obniży koszty energii eklektycznej dostarczanej do UDSK o prawie 20 %, co wygeneruje oszczędności na poziomie ok. 0,8 mln. zł rocznie.
W wyniku Programu inwestycyjnego nie planuje się zmian organizacyjnych ani konsolidacji komórek organizacyjnych UDSK.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | M.P.2025.241 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Budowa poradni Ambulatoryjnej Opieki Szpitalnej oraz modernizacja i doposażenie infrastruktury Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku" |
Data aktu: | 13/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 14/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 15/03/2025 |