united kingdom
ukraine

Sposób prowadzenia sądowego rejestru spółdzielni.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 23 lutego 1995 r.
w sprawie sposobu prowadzenia sądowego rejestru spółdzielni.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 39, poz. 176, z 1986 r. Nr 39, poz. 192, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 3, poz. 12 i Nr 6, poz. 33, z 1990 r. Nr 6, poz. 36 i 37 i Nr 14, poz. 87, z 1991 r. Nr 83, poz. 373, Nr 111, poz. 480 i Nr 115, poz. 496, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 oraz z 1994 r. Nr 90, poz. 419) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr spółdzielni składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się spółdzielnie i banki spółdzielcze, zwane dalej "spółdzielniami",
2)
działu B, do którego wpisuje się związki rewizyjne i związki gospodarcze, zwane dalej "związkami".
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
§  3.
Księgi rejestrowe w dziale A i B składają się z rubryk, do których wpisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę i siedzibę spółdzielni lub związku,
3)
przedmiot działalności spółdzielni lub przedmiot działania związku oraz czas trwania spółdzielni lub związku, jeśli jest ograniczony,
4)
wysokość i ilość udziałów, które członek powinien wnieść, oraz wzmiankę o prawie lub obowiązku wnoszenia wkładów, jeśli statut przewiduje takie prawo lub obowiązek,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu, sposób reprezentowania przez nich spółdzielni lub związku, imiona i nazwiska osób pełniących czasowo funkcje członków zarządu, ograniczenia uprawnień zarządu, imiona i nazwiska likwidatorów, a gdy likwidatorem jest osoba prawna - jej nazwę i siedzibę, ograniczenie uprawnień likwidatora, wzmiankę o udzieleniu likwidatorowi uprawnień przez związek rewizyjny do dokonywania czynności określonego rodzaju, które wymagają uchwały walnego zgromadzenia lub rady spółdzielni, imię i nazwisko syndyka masy upadłości, a gdy jest on osobą prawną - jego nazwę i siedzibę,
6)
imiona i nazwiska pełnomocników upoważnionych do dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością spółdzielni oraz jej wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki lub związku oraz granice ich umocowania,
7)
wzmianki o zmianie statutu, ze wskazaniem paragrafów objętych zmianą, a dotyczących danych nie przewidzianych w poprzednich rubrykach, dane dotyczące połączenia spółdzielni lub związków, podziału, likwidacji albo upadłości spółdzielni lub związku,
8)
cyfrowy identyfikator nadany w systemie informacji statystycznej, numer ewidencji podatkowej oraz uwagi.
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę dokonania wpisu i podpis sekretarza sądu.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdej spółdzielni i związku prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się za objęte treścią wpisu.
§  8.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  9.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  10.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd żąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
§  11.
Sąd może wezwać właściwy związek rewizyjny lub Krajową Radę Spółdzielczą do udziału w postępowaniu, jeżeli uzna, że przyczyni się to do wyjaśnienia sprawy.
§  12.
W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
§  13.
Postanowienia zarządzające wpis są skuteczne z chwilą ich wydania; nie dotyczy to postanowienia o wpisaniu spółdzielni do rejestru. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  14.
Postanowienie zarządzające wpis uzasadnia się tylko na wniosek.
§  15.
Przepisy dotyczące wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  16.
1.
W rubryce "uwagi" wpisuje się z urzędu wzmiankę o wniesieniu rewizji od postanowienia zarządzającego wpis, a na wniosek - wzmiankę o wytoczeniu powództwa o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia, na której podstawie wpis został dokonany. Wzmianki te ulegają wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania, którego dotyczą.
2.
W rubryce "uwagi" wpisuje się również wzmiankę o upoważnieniu likwidatora do dokonania czynności, które wymagają uchwały rady lub walnego zgromadzenia.
§  17.
1.
Sąd rewizyjny nie jest związany granicami rewizji i może uchylić zaskarżone orzeczenie również na niekorzyść skarżącego.
2.
Sąd rejestrowy nie jest związany swym postanowieniem ani orzeczeniem wyższej instancji, jeżeli ujawniły się nowe okoliczności faktyczne lub te, które stanowiły podstawę orzeczenia, uległy zmianie.
§  18.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w razie uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie tego wpisu.
§  19.
1.
Sąd rejestrowy bada, czy zgłoszony wniosek i dołączone do niego dokumenty zgadzają się pod względem formy i treści z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa oraz czy zgłoszone dane są zgodne z prawdziwym stanem rzeczy, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości.
2.
Jeżeli się okaże, że w rejestrze figuruje wpis, który jest niedopuszczalny ze względu na obowiązujące przepisy prawa lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy, sąd z urzędu zarządzi jego wykreślenie.
§  20.
1.
Rejestr oraz złożone do akt rejestrowych dokumenty stanowiące podstawę wpisu może przeglądać każdy pod nadzorem sekretarza sądowego.
2.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.23.129

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia sądowego rejestru spółdzielni.
Data aktu: 23/02/1995
Data ogłoszenia: 09/03/1995
Data wejścia w życie: 24/03/1995