united kingdom
ukraine

Odpowiedzialność i tryb postępowania w sprawach szkód w majątku wojskowym.

USTAWA
z dnia 17 czerwca 1948 r.
o odpowiedzialności i trybie postępowania w sprawach szkód w majątku wojskowym.

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

Art.  1.
1.
Ustalanie i dochodzenie roszczeń Skarbu Państwa z tytułu szkód, powstałych w majątku wojskowym, następuje na zasadach i w trybie, określonym w niniejszej ustawie.
2.
Do roszczeń, określonych w ust. 1, stosuje się przepisy kodeksu zobowiązań.
Art.  2.
1.
Osobami wojskowymi w rozumieniu niniejszej ustawy są żołnierze, pozostający w czynnej służbie wojskowej.
2.
Funkcjonariuszami cywilnymi w administracji wojskowej w rozumieniu niniejszej ustawy są:
a)
urzędnicy, pełniący służbę cywilną w jednostkach wojskowych,
b)
pracownicy cywilni, zatrudnieni na podstawie umowy w jednostkach wojskowych.
Art.  3.

Majątkiem wojskowym w rozumieniu niniejszej ustawy jest majątek Skarbu Państwa albo osób trzecich, znajdujących się w użytkowaniu, pod zarządem lub w przechowaniu władz wojskowych.

Art.  4.

Osoba, odpowiedzialna za szkodę wyrządzoną w majątku, określonym w art. 3, wolna jest od odpowiedzialności wobec osób trzecich do wysokości odszkodowania, przyznanego Skarbowi Państwa.

Rozdział  II.

Tryb postępowania.

Art.  5.
1.
W przypadku powstania szkody w majątku wojskowym władza wojskowa przeprowadza dochodzenie administracyjne.
2.
Zadaniem dochodzenia administracyjnego jest ustalenie przyczyny powstania szkody, jej wysokości, osoby odpowiedzialnej za szkodę, podstaw odpowiedzialności tej osoby oraz ujawnienie jej majątku, z którego szkoda może być pokryta.
3.
Władza wojskowa może w toku dochodzenia administracyjnego wzywać osoby, które uważa za odpowiedzialne za szkodę, świadków i biegłych do stawiennictwa i złożenia wyjaśnień, zeznań lub opinii na zasadach i pod rygorami, przewidzianymi w przepisach o postępowaniu administracyjnym.
Art.  6.
1.
Władza wojskowa może wydać zarządzenie o zabezpieczeniu roszczenia Skarbu Państwa na majątku osoby wojskowej lub funkcjonariusza cywilnego w administracji wojskowej, gdy zwłoka grozi niebezpieczeństwem utraty zaspokojenia
2.
Zarządzenie o zabezpieczeniu, zaopatrzone klauzulą wykonalności przez władzę wojskową, jest tytułem wykonawczym do zabezpieczenia roszczenia Skarbu Państwa w trybie egzekucji administracyjnej.
Art.  7.

Jeżeli w dochodzeniu administracyjnym ustalono, że szkoda w majątku wojskowym powstała z winy osoby wojskowej lub funkcjonariusza cywilnego w administracji wojskowej i w czasie trwania stosunku służbowego lub stosunku pracy, władza wojskowa wydaje zarządzenie o wynagrodzeniu szkody, chociażby w chwili wydania zarządzenia stosunek ten nie istniał.

Art.  8.
1.
Zarządzenie o wynagrodzeniu szkody winno zawierać uzasadnienie i pouczenie co do odwołania.
2.
Od zarządzenia tego przysługuje osobie, której ono dotyczy, odwołanie w ciągu 14 dni od jego doręczenia.
3.
Zarządzenie wojskowej władzy odwoławczej jest ostateczne w toku postępowania administracyjnego.
Art.  9.
1.
Osoba wojskowa lub funkcjonariusz cywilny w administracji wojskowej może - w terminie miesięcznym od dnia doręczenia ostatecznego zarządzenia o wynagrodzeniu szkody - wystąpić na drogę sądową przeciw Skarbowi Państwa z powództwem o ustalenie, czy roszczenie Skarbu Państwa istnieje w całości lub w części. W sporze tym obowiązek udowodnienia istnienia winy i szkody ciąży na Skarbie Państwa.
2.
Wniesienie powództwa, przewidzianego w ust. 1, nie wstrzymuje wykonania zarządzenia o wynagrodzeniu szkody.
Art.  10.

Ostateczne zarządzenie o wynagrodzeniu szkody, zaopatrzone klauzulą wykonalności przez władzę wojskową, jest tytułem wykonawczym do dokonywania potrąceń z uposażenia i z zaopatrzenia emerytalnego osób wojskowych i funkcjonariuszów cywilnych w administracji wojskowej na zasadach i w trybie określonym w osobnych przepisach oraz do wszczęcia egzekucji z innego majątku tych osób w trybie egzekucji administracyjnej.

Art.  11.
1.
Władza wojskowa zarządza skierowanie sprawy o wynagrodzenie szkody na drogę procesu cywilnego w przypadkach:
a)
gdy odpowiedzialność za szkodę ponosi osoba, nie będąca w chwili wyrządzenia szkody osobą wojskową ani funkcjonariuszem cywilnym w administracji wojskowej,
b)
gdy osoba wojskowa lub funkcjonariusz cywilny w administracji wojskowej ponosi odpowiedzialność za szkodę bez względu na swą winę.
2.
Władza wojskowa może w innych przypadkach niż wymienione w ust. 1 odstąpić od wydania zarządzenia o wynagrodzeniu szkody i zarządzić skierowanie sprawy na drogę procesu cywilnego, jeżeli uzna to w danych okolicznościach za celowe.
Art.  12.
1.
W przypadkach, gdy nie ma warunków do wydania zarządzenia o wynagrodzeniu szkody ani do skierowania sprawy na drogę procesu cywilnego, władza wojskowa wydaje zarządzenie o umorzeniu postępowania.
2.
Władza wojskowa może również wydać zarządzenie o umorzeniu postępowania w przypadkach:
a)
gdy roszczenie jest oczywiście nieściągalne,
b)
gdy koszty związane z dochodzeniem roszczenia przewyższają jego wartość,
c)
gdy wysokość szkody nie przewyższa sumy 500 zł.
3.
Minister Obrony Narodowej może w porozumieniu z Ministrem Skarbu obniżyć lub podwyższyć wysokość sumy, określonej w ust. 2 lit. c).
4.
Władza wojskowa może podjąć postępowanie, umorzone w myśl ust. 1 i 2.
Art.  13.

Każda czynność władzy wojskowej, podjęta w trybie postępowania, unormowanego niniejszą ustawą, przerywa bieg przedawnienia wierzytelności Skarbu Państwa.

Art.  14.
1.
Przepisy niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio do roszczeń Skarbu Państwa o zwrot nienależnego świadczenia, otrzymanego z majątku wojskowego.
2.
Do zwrotu nienależnego świadczenia nie stosuje się przepisu art. 127 kodeksu zobowiązań.
Art.  15.

Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości i Skarbu określi w drodze rozporządzenia właściwość władz wojskowych i szczegółowy tryb postępowania w sprawach, unormowanych w niniejszej ustawie.

Rozdział  III.

Przepisy końcowe.

Art.  16.

Stosowanie przepisów niniejszej ustawy nie wyłącza odpowiedzialności osób, wymienionych w art. 2, w trybie karnym, dyscyplinarnym lub honorowym.

Art.  17.

Przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do szkód, powstałych w czasie wojny w związku z działaniami wojennymi.

Art.  18.

Przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do osób, zmobilizowanych na podstawie art. 2 dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 4 listopada 1944 r. o militaryzacji Polskich Kolei Państwowych (Dz. U. R. P. Nr 11, poz. 55).

Art.  19. 1

1.
Przepisy niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio do żołnierzy, urzędników i pracowników cywilnych, pozostających w służbie bezpieczeństwa publicznego lub Powszechnej Organizacji "Służba Polsce", oraz do osób, wykonujących w tejże organizacji powszechny obowiązek przysposobienia młodzieży.
2.
Uprawnienia Ministra Obrony Narodowej, przewidziane w niniejszej ustawie, przysługują w zakresie służby bezpieczeństwa publicznego Ministrowi Bezpieczeństwa Publicznego zaś w zakresie służby w Powszechnej Organizacji "Służba Polsce" - Prezesowi Rady Ministrów.
Art.  20.

Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy tracą moc obowiązującą przepisy art. 13, 14 i 15 ustawy z dnia 2 kwietnia 1925 r. o potrąceniach z uposażenia i zaopatrzenia emerytalnego osób wojskowych oraz funkcjonariuszów państwowych w administracji wojskowej (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 58, poz. 439).

Art.  21. 2

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Prezesowi Rady Ministrów oraz Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, każdemu w jego zakresie działania, w porozumieniu z Ministrami Sprawiedliwości i Skarbu.

Art.  22.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1 Art. 19 zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 19 kwietnia 1950 r. (Dz.U.50.20.169) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 maja 1950 r.
2 Art. 21 zmieniony przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 19 kwietnia 1950 r. (Dz.U.50.20.169) zmieniającej nin. ustawę z dniem 5 maja 1950 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1948.36.246

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Odpowiedzialność i tryb postępowania w sprawach szkód w majątku wojskowym.
Data aktu: 17/06/1948
Data ogłoszenia: 03/08/1948
Data wejścia w życie: 03/08/1948