Obowiązujące już rozporządzenie ministra finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących weszło w życie z dniem ogłoszenia, czyli 3 listopada br., ale z mocą wsteczną od 1 lipca 2022 r. Chodzi o zwolnienie z kas samorządów sprzedających węgiel dla gospodarstw domowych. Wprowadziło ono zmiany w rozporządzeniu ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Minister finansów zwolnił samorządy sprzedające węgiel na podstawie ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienie dotyczy jedynie sprzedaży węgla kamiennego na zasadach określonych we wskazanej ustawie. Aby skorzystać ze zwolnienia z tego obowiązku konieczne jest jednak spełnienie określonego warunku.
Zobacz również: Zegar tyka dla gmin, jak i wnioskodawców dodatku węglowego >>
WZORY DOKUMENTÓW:
- Klauzula informacyjna w związku z preferencyjnym zakupem paliw stałego dla gospodarstw domowych >
- Umowa o wspólnym zakupie węgla przez gminy >
- Zaświadczenie uprawniające do zakupu węgla w gminie sąsiedniej/od innego podmiotu >
- Umowa zakupu węgla przez gminę >
Ważne jest właściwe udokumentowanie
Dostawa węgla kamiennego będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej pod warunkiem należytego jej udokumentowania fakturą, a w odniesieniu do dostaw dokonanych przed wejściem w życie ustawy – pod warunkiem jej udokumentowania dowodami dostawy (w tym fakturami), zapisami w ewidencji lub dowodami zapłaty z których jednoznacznie wynika, jakiego towaru dotyczyła ta dostawa (węgiel kamienny) i na czyją rzecz została dokonana (dane uprawnionego nabywcy, w tym jego adres). W tym miejscu pojawiają się jednak wątpliwości.
- Z opublikowanego rozporządzenia ministra finansów wynika, że gminy, które będą prowadziły sprzedaż węgla kamiennego na podstawie ustawy z 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych, nie muszą prowadzić ewidencji sprzedaży węgla kamiennego przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Należy wskazać, że warunkiem do skorzystania z niniejszego zwolnienia będzie konieczność udokumentowania takiej dostawy w całości fakturą – podkreśla Bartosz Tomczak, prawnik, konsultant podatkowy.
Czytaj w LEX: Zasady i organizacja preferencyjnej sprzedaży węgla w gminie - komentarz praktyczny >>>
Sprawdź w LEX: Czy do zlecenia transportu, przechowywania i dystrybucji węgla preferencyjnego prywatnemu przedsiębiorcy należy stosować PZP? >>>
Ekspert wskazuje, że rozporządzenie nie wskazuje na szczególne elementy takiej faktury. - Moim zdaniem w tym przypadku powinny mieć zastosowanie zasady ogólne, o których mowa w ustawie o VAT. Omawiane zwolnienie należy uznać za korzystne dla gmin, ponieważ w obliczu deficytów budżetowych w większości samorządów będą mogły one uniknąć dodatkowych wydatków związanych z zakupem kas rejestrujących online – zauważa Bartosz Tomczak.
Zdaniem eksperta, biorąc pod uwagę fakt, że podmiotem dokonującym dostawy będzie jednostka samorządu terytorialnego, a każda transakcja będzie musiała zostać udokumentowana fakturą, to istnieje niewielkie pole do nadużyć podatkowych związanych z VAT.
Cena promocyjna: 43.8 zł
|Cena regularna: 219 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 219 zł
Gminy odliczą VAT od zakupów
Ponieważ pojawiły się wątpliwości w kwestii rozliczania VAT przez gminy w związku z organizacją systemu sprzedaży węgla w ramach zakupu preferencyjnego, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że na gruncie VAT sprzedaż węgla kamiennego przez gminę w ramach takiego zakupu preferencyjnego stanowić będzie wykonywanie czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zatem, wszelkie zakupy dokonywane przez gminę (w tym nabycie węgla kamiennego na podstawie umowy określonej w tej ustawie), jeśli będą związane wyłącznie ze sprzedażą na rzecz gospodarstw domowych, będą uprawniały gminę do pełnego odliczenia VAT.
Ministerstwo Finansów poinformowało też, że w zakresie, w jakim możliwa jest bezpośrednia alokacja wydatków do działalności opodatkowanej nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące odliczenia proporcjonalnego tzw. prewspółczynnikiem VAT.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.