Obowiązujące od 2019 r. przepisy dotyczące raportowania schematów podatków od początku były uważane za jedne z najtrudniejszych do wdrożenia i wciąż budzą szereg wątpliwości. Ponadto za brak raportowania lub nieterminowe składanie informacji grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych, czyli aktualnie ponad 44 mln zł. Dlatego wielu przedsiębiorców składa MDR-y "na wszelki wypadek", co dotyczy także umów leasingu.
Kiedy leasing jest schematem podatkowym
Minister finansów wydał 24 grudnia ub.r. interpretację ogólną (nr DTS5.8092.4.2024), która co do zasady kończy z taką praktyką.
-Zawarcie umowy leasingu jest często niewłaściwie kwalifikowane przez podmioty składające informację o schemacie podatkowym (leasingodawców, leasingobiorców) jako uzgodnienie podlegające raportowaniu z uwagi na spełnienie ogólnej cechy rozpoznawczej, o której mowa w art. 86a par. 1 pkt 6 lit. d ordynacji podatkowej - wskazuje minister finansów w interpretacji ogólnej.
MF wyjaśnia, że umowy oferowane przez firmy leasingowe opierają się na gotowych wzorach, a wprowadzane w trakcie negocjacji modyfikacje nie wprowadzają istotnych zmian. Umowy te mogą co prawda spełniać ogólną cechę rozpoznawczą, jednak zawsze należy badać kryterium głównej korzyści - czy leasingobiorca kierował się celem uzyskania korzyści podatkowej.
Zgodnie z interpretacją ogólną nieuzasadnione jest raportowanie schematów podatkowych przez leasingodawców, w przypadku gdy:
- kryterium głównej korzyści nie jest spełnione (nie wystąpi tu w ogóle schemat podatkowy z uwagi na niespełnienie definicji z art. 86a par. 1 pkt 10 ordynacji podatkowej);
- leasingodawca, co do zasady, nie ma wiedzy czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy.
Jak wyjaśnia MF, jeśli leasingodawca przykładowo:
- nie zna motywacji zawarcia umowy przez klienta (korzystającego);
- umowa jest umową o standardowym kształcie (np. typowa wysokość opłaty, standardowy okres na jaki została zawarta itp.);
- to nie ma przesłanek do uznania, że przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego zostało spełnione kryterium głównej korzyści – w konsekwencji nie będą spełnione warunki do uznania takiego uzgodnienia za schemat podatkowy (niespełnienie przesłanek z art. 86a par. 1 pkt 10 ordynacji podatkowej).
Jeśli jednak leasingodawca:
- zaoferował klientowi ten model finansowania (mimo że klient początkowo planował zawrzeć innego rodzaju umowę), ale z uwagi na przedstawienie klientowi korzyści podatkowych, klient zdecydował się jednak na leasing operacyjny;
- posiada informację o zawarciu umowy głównie z uwagi na korzyści podatkowe (np. klient sam złoży takie oświadczenie lub leasingodawca jest podmiotem powiązanym z korzystającym);
- zdaje sobie sprawę (lub powinien zdawać sobie sprawę), że klient żąda ustalenia takich postanowień umownych, które jednoznacznie na taki cel wskazują (np. poprzez ustalenie niespotykanych postanowień umownych przez ustalenie szczególnie wysokiej opłaty wstępnej, której nie oczekiwałby działający racjonalnie przedsiębiorca),
- to należy uznać, że mogło zostać spełnione kryterium głównej korzyści – tym samym będą spełnione warunki do uznania takiego uzgodnienia za schemat podatkowy podlegający raportowaniu do szefa KAS.
Czytaj w LEX: Leasing operacyjny kosztem kwalifikowanym w Polskiej Strefie Inwestycji > >
Elżbieta Chojna-Duch, Hanna Elżbieta Litwińczuk, Elżbieta Kornberger-Sokołowska
SprawdźCena promocyjna: 84.16 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 79.2 zł
To podatnik wie lepiej
Co z leasingobiorcą? Jak wyjaśnia MF, aby zidentyfikować, czy obowiązek raportowania powstanie po stronie leasingobiorcy nadal należy każdorazowo badać, czy zostało spełnione kryterium głównej korzyści:
- a) czy tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe;
- b) czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy;
Jeśli leasingobiorca zawiera jedynie umowy leasingu (co pozwala mu na szybką i efektywną wymianę floty) nie dochodzi do spełnienia kryterium głównej korzyści tylko dlatego, że mógł wybrać np. finansowanie kredytem bankowym - wyjaśnia MF.
Dodatkowo - jak wyjaśnia MF - należy brać pod uwagę kryteria finansowe. Obowiązek zgłoszenia powstaje m.in. gdy wartość przedmiotu leasingu przekracza 2,5 mln euro wartości rynkowej.
- Powyższe stanowisko nie oznacza, że zawarcie umowy leasingu operacyjnego nigdy nie będzie spełniać przesłanek do uznania jej za schemat podatkowy, czy leasing operacyjny może spełniać jedynie omawianą tu cechę rozpoznawczą. Leasing operacyjny może spełniać także inne cechy rozpoznawcze – w zależności od okoliczności danego uzgodnienia, co należy każdorazowo badać - zaznacza na koniec minister finansów.
Sprawdź w LEX: PIT: wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu nie oznacza korekty kosztów > >
Czy to koniec ostrożnościowego raportowania
Agnieszka Wnuk, doradczyni podatkowa, partnerka w Quidea przyznaje, że podobne w brzmieniu zastrzeżenie pojawiało się już w wcześniej w objaśnieniach podatkowych w sprawie MDR (np. w odniesieniu do obniżenia stawek amortyzacji podatkowej), ale też zmniejsza ono pewność, jaką powinna dawać przedsiębiorcom interpretacja ogólna.
-Umowy leasingu nie stanowią co do zasady schematu podatkowego. Przedsiębiorcy zawierają je bowiem ze względów biznesowych, a nie w celu uzyskania korzyści podatkowych. Z interpretacji ogólnej wynika jednak, że do każdej sytuacji trzeba podejść indywidualnie, ponieważ niektóre umowy leasingu mogą spełniać kryteria uznania za schemat podatkowy. Należy mieć świadomość, że dotychczas w branży leasingowej powszechną praktyką jest ostrożnościowe raportowanie schematów, co zresztą wskazuje MF w wydanej interpretacji. Z kolei organy podatkowe przyjęły praktykę większego dialogu z podatnikami, zwłaszcza w przypadkach nadmiarowego raportowania. Coraz częściej przedstawiciele szefa KAS pytają podatników, czy na pewno chcą zaraportować dane uzgodnienie jako schemat. - mówi Agnieszka Wnuk.
Zobacz także w LEX: Glosa do wyroku NSA z dnia 14 kwietnia 2015 r., II FSK 187/13 > >
Odpowiedzialność i tak ponosi podatnik
Marcin Zarzycki, adwokat, doradca podatkowy, partner zarządzający w Kancelarii LTCA, zauważa, że interpretacja ogólna, wydana po sześciu latach nieustannych wątpliwości, w praktyce niewiele zmienia. Ostateczna odpowiedzialność za prawidłową kwalifikację leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego nadal pozostaje po stronie podatników.
- Minister finansów podaje kilka przykładowych okoliczności, w których leasingodawcy lub leasingobiorcy powinni zgłosić schemat podatkowy. Jednak z przykładów tych również nie wynika nic nowego, skupiono się bowiem na kryterium głównej korzyści, stwierdzając jednocześnie, że każdorazowo powinno być ono oceniane indywidualnie. Dodatkowo część przykładów (w szczególności dotyczący powstania schematu po stronie leasingodawcy) została - w mojej opinii - albo wymyślona na potrzeby chwili, albo wskazana zupełnie przypadkowo - mówi Anna Kubicz.
- Pełna analiza interpretacji ogólnej prowadzi do przykrego wniosku, że oprócz tego, że została ona wydana, nic nie zmieniło się w rzeczywistości raportowania leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego. Z interpretacji dowiadujemy się, że: występuje ogólna cecha rozpoznawcza; raportowanie zależy od wystąpienia kryterium głównej korzyści, spełnienie ogólnej cechy i kryterium głównej korzyści powoduje obowiązek raportowania MDR. Ostatecznie minister stwierdza, że analizę, czy wystąpiło kryterium głównej korzyści, każdorazowo powinien przeprowadzić sam podatnik. To wszystko wiedzieliśmy już sześć lat temu - podsumowuje Anna Kubicz, doradca podatkowy, partner zarządzający w Kancelarii LTCA.
Czytaj również: Podatek od budowli na nowych zasadach - firmy czeka pilny przegląd
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.