Obowiązujące od 2019 r. przepisy dotyczące raportowania schematów podatków od początku były uważane za jedne z najtrudniejszych do wdrożenia i wciąż budzą szereg wątpliwości. Jednak praktyka, która ukształtowała się w tym czasie, pozwala przedsiębiorcom łatwiej spełnić wymagania dotyczące MDR.
Raportowanie schematów podatkowych – przeczytaj kolejny wartościowy artykuł >>
Skarbówka pyta o raportowanie
- Zauważamy, że przez ponad 5 lat wiele zmieniło się w stosowaniu tych przepisów. Z jednej strony organy podatkowe przyjęły praktykę większego dialogu z podatnikami. Organy często występują do podatników z pytaniami, które mają pomóc im właściwie wypełnić obowiązki wynikające z przepisów. Zdarza się też, że przedstawiciele szefa KAS pytają podatników, czy na pewno chcą zaraportować dane uzgodnienie jako schemat. Z drugiej strony coraz częściej organy podatkowe pytają przy okazji innych kontroli, czy określone zdarzenia zostały zaraportowane jako schemat. Kluczowe jest wówczas przedstawienie argumentacji, zwłaszcza w sytuacji gdy nie raportujemy danego zdarzenia – mówi Agnieszka Wnuk, doradczyni podatkowa, partnerka w Quidea.
Wyjaśnia, że po pięciu latach warto zweryfikować firmowe procedury dotyczące raportowania MDR, które co do zasady, były wdrażane w 2019 r. Pełni obaw przedsiębiorcy przyjmowali wówczas bardzo rozbudowane, skomplikowane i przez to trudne do zastosowania procedury.
- Przedsiębiorcy posiadają często zbyt restrykcyjne procedury, których w praktyce nie stosują. Nie można zapominać, że na podatnikach ciąży obowiązek prawidłowej realizacji procesu identyfikowania i raportowania schematów podatkowych oraz dochowania należytej staranności. Posiadanie wewnętrznych procedur, ale brak ich zastosowania, może mieć dotkliwe konsekwencje – mówi Agnieszka Wnuk.
Czytaj również: Ostrożnościowe raportowanie MDR – praktyka skarbówki
Co się zmieniło od 1 lipca
Okazją do weryfikacji procedur jest zmiana przepisów dotyczących MDR od 1 lipca 2024 r. Zmiany w ordynacji podatkowej wprowadziła nowelizacja ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, wdrażająca dyrektywę DAC7. Zgodnie z nowelizacją, promotorzy i wspomagający będą zobligowani do informowania na piśmie osób fizycznych w zakresie informacji, które tych osób dotyczą, o gromadzeniu, przetwarzaniu, przekazywaniu, a także o naruszeniu ochrony danych osobowych, jeżeli informacje te mogą skutkować wysokim ryzykiem naruszenia praw lub wolności tych osób.
- Wprowadzane regulację mają umożliwić tym osobom podjęcie niezbędnych działań zapobiegawczych. Informacja taka powinna zawierać opis charakteru naruszenia ochrony danych osobowych oraz zalecenia dla danej osoby fizycznej co do minimalizacji potencjalnych niekorzystnych skutków. Informacje należy przekazywać osobom, których dane dotyczą, tak szybko, jak jest to rozsądnie możliwe, w ścisłej współpracy z organem nadzorczym– wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
Cena promocyjna: 154.76 zł
|Cena regularna: 212 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 154.76 zł
Jakie zdarzenia budzą wątpliwości
Michał Kwaśniewski, adwokat, partner w Quidea zaznacza, że ze względu na stopień skomplikowania przepisów o schematach podatkowych i trudności w zakresie oceny spełnienia poszczególnych kryteriów, przepisy dotyczące MDR-ów wciąż budzą wiele wątpliwości. Nie bez znaczenia są też potencjalne kary. Zgodnie z art. 80f kodeksu karnego skarbowego za brak raportowania lub nieterminowe składanie informacji grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych, czyli aktualnie ponad 41 mln zł. Narzędziem pozwalającym uniknąć kary jest złożenie czynnego żalu.
W praktyce podatnicy najczęściej pytają o takie zdarzenia, jak m.in.
- dokonywanie płatności do zagranicznych podmiotów,
- zmiany umów z pracownikami na kontrakty B2B, wdrożenie przez pracodawcę 50 proc. kosztów uzyskania przychodów w wynagrodzeniach pracowników, wdrożenia programów motywacyjnych,
- pakiety konferencyjne dające możliwość odliczenia 23 proc. VAT,
- zawarcie umowy leasingu na samochód osobowy o wartości ponad 150 tys. zł, która przewiduje możliwość zawarcia kolejnej umowy po osiągnięciu limitu 150 tys. zł.
Wyjaśnia, że po wejściu w życie przepisów Polskiego Ładu wiele firm wdraża nowe rozwiązania w zakresie wynagrodzeń pracowników (np. zmiany formy umów, 50 proc. koszty uzyskania przychodów czy programy motywacyjne). W takich przypadkach, mogą powstać wątpliwości, czy nie jest schemat podatkowy. Poza tym o ile zwykły leasing operacyjny nie powinien być uznawany za schemat podatkowy, to schematem może być korzystanie z nowych rozwiązań proponowanych przez firmy leasingowe, dotyczących aut o wartości powyżej 150 tys. zł.
- Trudno jednoznacznie określić, że dany typ uzgodnienia podlega raportowaniu Do każdej sytuacji trzeba bowiem podejść indywidualnie. Niektóre z tych operacji mogę spełniać warunki uznania za schemat podatkowy, inne nie, w zależności od wielu indywidualnych czynników. Dlatego na pytanie, czy dana transakcja podlega raportowaniu, doradcy podatkowi odpowiadają najczęściej: to zależy. Ważne jest, żeby w każdej sytuacji powstania wątpliwości przeprowadzić analizę z wykorzystaniem wewnętrznych procedur identyfikowania schematów podatkowych, by w razie ewentualnej kontroli móc przedstawić organom odpowiednie argumenty– mówi Michał Kwaśniewski.
W praktyce zdarza się, że złożenie przez podatnika MDR skutkuje wszczęciem kontroli podatkowej w tym zakresie.
- Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że takich sytuacji nie było dotychczas wiele. Powstaje jednak pytanie, jak dalej będzie się kształtować praktyka organów podatkowych – mówi Michał Kwaśniewski.
Dziękujemy, że przeczytałeś ten artykuł o zagadnieniach MDR. To również powinno Cię zainteresować >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.