a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") przekazało notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii na podstawie art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. W dniu 17 października 2019 r. Unia i Zjednoczone Królestwo osiągnęły porozumienie w sprawie umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii 2 ("umowa o wystąpieniu"), do której dołączono zmieniony protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej oraz zmienioną deklarację polityczną 3 . Zgodnie z umową o wystąpieniu i po tym, jak została ona ratyfikowana przez Izbę Gmin w Zjednoczonym Królestwie, przyjęta przez Parlament Europejski i zawarta przez Radę, Zjednoczone Królestwo stało się w dniu 1 lutego 2020 r. państwem trzecim, a prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w dniu 31 grudnia 2020 r.
(2) Centralne depozyty papierów wartościowych ("CDPW") mają zasadnicze znaczenie dla rynków finansowych. Rejestrowanie papierów wartościowych w systemie zapisów księgowych ("usługi notarialne") oraz prowadzenie rachunków papierów wartościowych na najwyższym poziomie ("centralne usługi prowadzenia rachunku") zwiększają przejrzystość i zapewniają ochronę inwestorów, ponieważ gwarantują integralność emisji papierów wartościowych zapobiegając bezzasadnemu stworzeniu lub redukowaniu emitowanych papierów wartościowych. CDPW prowadzą również systemy rozrachunku papierów wartościowych, które zapewniają prawidłowe i terminowe rozliczanie transakcji na papierach wartościowych. Te funkcje mają kluczowe znaczenie w procesie posttransakcyjnego rozliczania i rozrachunku. Systemy rozrachunku papierów wartościowych mają również istotne znaczenie w kontekście polityki pieniężnej, ponieważ bezpośrednio uczestniczą w zabezpieczaniu zabezpieczeń na potrzeby operacji polityki pieniężnej.
(3) Począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r. CDPW ze Zjednoczonego Królestwa będą uznawane za "CDPW z państw trzecich" w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 909/2014. Jako takie będą mogły świadczyć usługi notarialne i centralne usługi prowadzenia rachunku w odniesieniu do instrumentów finansowych utworzonych na gruncie prawa państwa członkowskiego wyłącznie wówczas, gdy są uznane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") zgodnie z art. 25 tego rozporządzenia. W przypadku braku uznania CDPW, emitenci z Unii nie mogą korzystać z usług CDPW ze Zjednoczonego Królestwa, aby świadczyć usługi notarialne i centralne usługi prowadzenia rachunku dotyczące zbywalnych papierów wartościowych utworzonych na gruncie prawa państwa członkowskiego. Taka sytuacja może skutkować dla emitentów z UE przejściowymi trudnościami w wypełnianiu spoczywających na nich obowiązków, gdyż usługi te, świadczone przez CDPW ze Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do korporacyjnych papierów wartościowych i funduszy inwestycyjnych typu ETF utworzonych na gruncie prawa krajowego Irlandii ("irlandzkie korporacyjne papiery wartościowe i fundusze inwestycyjne typu ETF"), nie są obecnie świadczone przez CDPW które uzyskały już zezwolenie w Unii ("CDPW z Unii"). Zatem uzasadnione jest i leży w interesie Unii i jej państw członkowskich zapewnienie, aby CDPW ze Zjednoczonego Królestwa mogły nadal świadczyć usługi w Unii po dniu 31 grudnia 2020 r. przez ograniczony okres.
(4) ESMA może uznać CDPW mający siedzibę w państwie trzecim wyłącznie wówczas, gdy Komisja przyjęła akt wykonawczy stwierdzający równoważność rozwiązań prawnych i nadzorczych, które regulują ten CDPW, z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014. Z uwagi na niebezpieczeństwo wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez zawarcia umowy o wystąpieniu, w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/2030 4 stwierdzono równoważność ram prawnych i nadzorczych Zjednoczonego Królestwa z unijnymi na okres do dnia 30 marca 2021 r. W związku z zawarciem umowy o wystąpieniu ta decyzja wykonawcza nigdy nie weszła w życie. CDPW z Unii są na zaawansowanym etapie procesu opracowywania usług w odniesieniu do irlandzkich korporacyjnych papierów wartościowych i funduszy inwestycyjnych typu ETF, co ma umożliwić emitentom z UE migrację pozycji, jednak prace te nie będą w pełni ukończone, kiedy prawo unijne przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w dniu 31. grudnia 2020 r. Konieczne, i w interesie Unii i jej państw członkowskich, jest zatem uznanie ram prawnych i nadzorczych regulujących CDPW ze Zjednoczonego Królestwa za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014 przez okres sześciu miesięcy.
(5) Zgodnie z art. 25 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 909/2014, aby istniejące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CDPW z siedzibą w tym państwie trzecim zostały uznane za równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu, muszą być spełnione trzy warunki.
(6) Po pierwsze, ramy prawne i nadzorcze tego państwa trzeciego muszą gwarantować, że CDPW z tego państwa trzeciego spełniają prawnie wiążące wymogi, które są faktycznie równoważne z wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014. Do końca okresu przejściowego w dniu 31 grudnia 2020 r. CDPW ze Zjednoczonego Królestwa muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014. W dniu 26 czerwca 2018 r. Zjednoczone Królestwo włączyło przepisy rozporządzenia (UE) nr 909/2014 do prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa ze skutkiem od końca okresu przejściowego.
(7) Po drugie, ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego muszą gwarantować, że CDPW mające siedzibę w tym państwie trzecim podlegają na bieżąco skutecznemu nadzorowi, dozorowi i egzekwowaniu prawa. Do końca okresu przejściowego w dniu 31 grudnia 2020 r. CDPW ze Zjednoczonego Królestwa znajdują się pod nadzorem Banku Anglii, jak przewidziano w przepisach prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014. Włączenie przepisów rozporządzenia (UE) nr 909/2014 do prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa wiąże się między innymi z tym, że Bank Anglii pozostanie odpowiedzialny za nadzór nad CDPW po upływie okresu przejściowego, przy czym na chwilę obecną nie ma przesłanek sugerujących, że ten tryb nadzoru miałby ulec istotnym zmianom.
(8) Po trzecie, ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CDPW, które uzyskały zezwolenie na gruncie systemów prawnych państw trzecich. Skutek ten zostaje osiągnięty poprzez włączenie przepisów art. 25 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 do prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa. Ponadto Zjednoczone Królestwo wprowadziło szczegółowe przepisy przejściowe, które umożliwiają CDPW z państwa trzeciego świadczenie usług notarialnych i centralnych usług prowadzenia rachunku w Zjednoczonym Królestwie przez okres co najmniej sześciu miesięcy po stwierdzeniu równoważności ram prawnych państwa trzeciego.
(9) Na tej podstawie można stwierdzić, że rozwiązania prawne i nadzorcze Zjednoczonego Królestwa, które będą miały zastosowanie do CDPW ze Zjednoczonego Królestwa po upływie okresu przejściowego, o którym mowa w art. 126 umowy o wystąpienie, spełniają warunki określone w art. 25 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 909/2014.
(10) Niniejsza decyzja opiera się na obecnie dostępnych informacjach na temat rozwiązań prawnych i nadzorczych, które będą miały zastosowanie do CDPW ze Zjednoczonego Królestwa od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z zapowiedzią Zjednoczonego Królestwa, że pewne wymogi, które wejdą w życie zgodnie z przyszłymi unijnymi ramami prawnymi, nie zostaną włączone do jego prawa krajowego, ramy prawne i nadzorcze mające obecnie zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie można uznać za równoważne z unijnymi tylko przez ograniczony okres. Biorąc pod uwagę zapowiedź Zjednoczonego Królestwa o przyszłych rozbieżnościach w odniesieniu do ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CDPW ze Zjednoczonego Królestwa, od uczestników rynku oczekuje się, że przygotują się oni do sytuacji, w której nie będzie dalszych decyzji w sprawie równoważności w tym obszarze.
(11) Zawarcie kompleksowych i skutecznych uzgodnień dotyczących współpracy między ESMA a Bankiem Anglii zgodnie z art. 25 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 gwarantuje proaktywną wymianę informacji i koordynację działań nadzorczych. W szczególności uzgodnienia te muszą zapewniać ESMA natychmiastowy dostęp na bieżąco do wszystkich informacji, o które ten urząd wystąpił, w każdej sytuacji, w tym w sytuacji nadzwyczajnej.
Te uzgodnienia o współpracy również gwarantują, że ESMA może wymieniać wszelkie istotne informacje z organami, o których mowa w art. 25 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr. 909/2014, do celów konsultowania się z tymi organami w kwestii statusu uznania CDPW ze Zjednoczonego Królestwa lub w przypadku, gdy informacje te są niezbędne tym organom do wykonywania ich zadań nadzorczych.
(12) Oczekuje się, że organy Zjednoczonego Królestwa będą informować Unię o wszelkich zmianach ram prawnych lub nadzorczych Zjednoczonego Królestwa mających wpływ na świadczenie usług notarialnych i centralnych usług prowadzenia rachunku Zjednoczonym Królestwie. Komisja, we współpracy z ESMA, będzie monitorować wszelkie zmiany wprowadzone w rozwiązaniach prawnych i nadzorczych mające wpływ na świadczenie takich usług w Zjednoczonym Królestwie, rozwój sytuacji rynkowej, jak również skuteczność współpracy w zakresie nadzoru, w tym szybką wymianę informacji między ESMA a Bankiem Anglii. Komisja może dokonać w dowolnym momencie przeglądu, w przypadku gdy rozwój sytuacji powoduje konieczność przeprowadzenia przez Komisję ponownej oceny równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją, w tym w przypadku gdy organy Zjednoczonego Królestwa nie współpracują skutecznie lub ich postępowanie uniemożliwia skuteczną ocenę ryzyka, jakie CDPW ze Zjednoczonego Królestwa stwarzają dla Unii lub jej państw członkowskich, bądź też w przypadku gdy działania podejmowane przez CDPW ze Zjednoczonego Królestwa lub Bank Anglii sprzyjają niewłaściwej i nieuczciwej konkurencji.
(13) Aby realizować interesy Unii i państw członkowskich, oraz aby dać CDPW z Unii wystarczająco dużo czasu na dalszy rozwój oferty usług w odniesieniu do irlandzkich korporacyjnych papierów wartościowych i funduszy inwestycyjnych typu ETF, a emitentom z UE wystarczająco dużo czasu na migrację pozycji do CDPW z Unii, niniejsza decyzja powinna wygasnąć sześć miesięcy po dacie rozpoczęcia jej stosowania.
(14) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić emitentom z UE pewność prawa, jeszcze zanim okres przejściowy dobiegnie końca zgodnie z umową o wystąpieniu. Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia następującego po dniu, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: