Nadanie Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 grudnia 2024 r.
w sprawie nadania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Instytutowi Badań Edukacyjnych z siedzibą w Warszawie, o numerze identyfikacyjnym REGON 000178235 i numerze identyfikacji podatkowej NIP 525-000-86-95, utworzonemu zarządzeniem nr 21 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie przekształcenia Instytutu Badań Pedagogicznych w Instytut Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN poz. 31 oraz z 1994 r. poz. 25), zwanemu dalej "Instytutem", nadaje się status państwowego instytutu badawczego.
2. 
Instytut używa nazwy "Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy".
3. 
Instytut może używać skróconej nazwy "IBE - Państwowy Instytut Badawczy" lub "IBE PIB".
4. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
§  2. 
Przedmiotem działania Instytutu jest:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, ścisłych i przyrodniczych oraz założeń, organizacji, metodyki i efektywności systemu kształcenia, roli rodziny i innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, a także rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie;
2)
przystosowywanie i wdrażanie wyników prowadzonych badań do zastosowania w praktyce;
3)
badanie funkcjonowania systemu oświaty i innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, a także rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie oraz opracowywanie propozycji kierunków ich rozwoju.
§  3. 
Do zadań Instytutu, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rozwoju edukacji, wykonywanych w sposób ciągły, należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie, o którym mowa w § 2 pkt 1 oraz przystosowanie ich wyników do upowszechnienia lub wdrożenia w praktyce;
2)
prowadzenie, reprezentatywnych i dających podstawę do ewaluacji polityki oświatowej i na rzecz uczenia się przez całe życie oraz monitorowania stanu systemu oświaty i rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie, badań dotyczących:
a)
nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach systemu oświaty,
b)
dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, słuchaczy, wychowanków i innych osób uczących się oraz osób zdających egzaminy zewnętrzne,
c)
jednostek systemu oświaty oraz innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, egzaminowania oraz uczenia się przez całe życie;
3)
ewaluacja programów i przedsięwzięć istotnych dla rozwoju systemu kształcenia i uczenia się przez całe życie;
4)
analiza danych umożliwiających monitorowanie losów uczniów, słuchaczy, wychowanków i absolwentów szkół i placówek działających w systemie oświaty w celu oceny efektów kształcenia oraz zapotrzebowania na kwalifikacje uczniów i nauczycieli;
5)
wsparcie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w analizie, doskonaleniu i wdrażaniu kluczowych regulacji systemu oświaty, w tym dotyczących podstaw programowych, ramowych planów nauczania, podręczników, zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy, przyznawania im stypendiów, warunków kształcenia, pracy, doskonalenia i awansu zawodowego nauczycieli;
6)
formułowanie rekomendacji i wspieranie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz innych organów państwowych i samorządowych w osiąganiu celów stawianych przed systemem kształcenia i uczenia się przez całe życie.
§  4. 
Źródłem finansowania zadań Instytutu są środki finansowe:
1)
uzyskiwane ze źródeł, o których mowa w art. 18 ust. 7 i 8 oraz art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
2)
przyznawane Instytutowi przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897);
3)
pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Nauki;
4)
pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;
5)
uzyskiwane z innych źródeł.
§  5. 
Dysponentem środków budżetowych na realizację zadań, o których mowa w § 3, jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
§  6. 
Umowy zawarte przez Instytut Badań Edukacyjnych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują moc. Umowy te są realizowane na dotychczasowych zasadach.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1959

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego.
Data aktu: 27/12/2024
Data ogłoszenia: 30/12/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025