Utworzenie, organizacja i tryb działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 grudnia 2003 r.
w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego

Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przy Ministrze Sprawiedliwości tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Prawa Karnego, zwaną dalej "Komisją.
§  2. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący Komisji;
2)
zastępca przewodniczącego Komisji;
3)
członkowie Komisji w liczbie od 8 do 14 osób;
4)
sekretarz Komisji.
§  3. 
1. 
Przewodniczącego Komisji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Sprawiedliwości.
2. 
Zastępcę przewodniczącego Komisji oraz członków Komisji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Sprawiedliwości zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji.
3. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, są powoływane spośród wybitnych przedstawicieli nauki i praktyki prawa karnego.
4. 
Sekretarza Komisji, jako swojego przedstawiciela w Komisji, powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości lub sędziów i prokuratorów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  4. 
Członkowie Komisji, jej przewodniczący, zastępca przewodniczącego oraz sekretarz są powoływani na czas nieoznaczony.
§  5. 
(uchylony).
§  6. 
1. 
Do zadań Komisji należy:
1)
przygotowywanie założeń i ogólnych kierunków zmian w prawie karnym materialnym, procesowym i wykonawczym, w prawie karnym skarbowym oraz w prawie o wykroczeniach, na podstawie bieżącej analizy orzecznictwa i piśmiennictwa w zakresie stosowania przepisów Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego, Kodeksu karnego wykonawczego, Kodeksu karnego skarbowego, Kodeksu wykroczeń, Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;
2)
opracowywanie projektów aktów normatywnych, w tym niezbędnych aktów wykonawczych, o podstawowym znaczeniu dla systemu prawa karnego materialnego, procesowego i wykonawczego, prawa karnego skarbowego oraz prawa o wykroczeniach, z uwzględnieniem zadań wynikających z potrzeb harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.
2. 
Komisja ocenia przedstawione przez Ministra Sprawiedliwości projekty aktów prawnych, opracowane przez inne uprawnione podmioty, zawierające przepisy prawne z zakresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności w aspekcie ich zgodności z podstawowymi kierunkami dokonywanych zmian w systemie prawa.
3. 
Komisja sporządza opinie w przedstawionych przez Ministra Sprawiedliwości kwestiach prawnych budzących wątpliwości, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 lub 2.
§  7. 
1. 
Komisja wykonuje swoje zadania na posiedzeniach plenarnych lub na posiedzeniach zespołów problemowych.
2. 
(uchylony).
3. 
Obsługę organizacyjno-biurową Komisji zapewnia sekretariat Komisji.
§  8. 
1. 
Zespoły problemowe powołuje przewodniczący Komisji.
2. 
Zespoły problemowe powołuje się na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania.
3. 
Przewodniczący Komisji ustala skład zespołu problemowego spośród członków Komisji oraz powołuje przewodniczącego zespołu problemowego.
4. 
Funkcję przewodniczącego zespołu problemowego może pełnić przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji lub członek Komisji.
§  9. 
Przewodniczący Komisji:
1)
sprawuje ogólne kierownictwo nad pracami Komisji;
2)
przydziela zadania członkom Komisji oraz zespołom problemowym, w szczególności w zakresie opracowania projektów aktów normatywnych;
3)
może zapraszać do udziału w pracach albo na posiedzenia Komisji lub zespołów problemowych przedstawicieli nauki lub praktyki prawniczej spoza składu Komisji, posiadających wiedzę przydatną do rozstrzygnięcia poszczególnych zagadnień prawnych;
4)
zleca opracowanie stosownych opinii członkom Komisji lub innym przedstawicielom nauki i praktyki prawniczej albo osobom posiadającym wiadomości specjalistyczne w innych dziedzinach wiedzy;
5)
kieruje na posiedzenia plenarne Komisji projekty aktów normatywnych i opinie przyjęte przez zespoły problemowe;
6)
przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości projekty aktów normatywnych i opinie rozpatrzone i przyjęte przez Komisję na posiedzeniach plenarnych;
7)
zwraca się do Ministra Sprawiedliwości o skierowanie do konsultacji projektów przyjętych przez Komisję.
§  10. 
Zastępca przewodniczącego Komisji:
1)
zastępuje przewodniczącego Komisji w razie jego nieobecności;
2)
wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego Komisji.
§  11. 
Przewodniczący zespołu problemowego:
1)
kieruje pracami zespołu problemowego;
2)
wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego Komisji.
§  12. 
Sekretarz Komisji:
1)
organizuje pracę Komisji;
2)
podejmuje decyzje finansowe w zakresie prac Komisji;
3)
kieruje sekretariatem Komisji;
4)
koordynuje współpracę Komisji z Ministrem Sprawiedliwości.
§  13. 
1. 
Minister Sprawiedliwości informuje przewodniczącego Komisji o przebiegu prac Rady Ministrów, Sejmu i Senatu nad projektami przygotowanych przez Komisję założeń i ogólnych kierunków zmian, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, oraz przyjętych przez nią projektach aktów normatywnych.
2. 
Na podstawie upoważnienia udzielonego przez Ministra Sprawiedliwości, osoby wymienione w § 2 biorą udział w dalszych pracach legislacyjnych nad projektami, o których mowa w ust. 1.
§  14. 
1. 
Koszty związane z działaniem Komisji pokrywane są z części 37 budżetu państwa - Sprawiedliwość w ramach planu dochodów i wydatków Ministerstwa Sprawiedliwości.
2. 
Na finansowanie prac Komisji mogą być kierowane także środki pochodzące z pomocy zagranicznej, przyznane Ministrowi Sprawiedliwości, na podstawie odrębnych przepisów.
3. 
(uchylony).
§  14a. 
1. 
Przewodniczącemu Komisji, zastępcy przewodniczącego Komisji oraz członkom Komisji przysługuje za udział w pracach Komisji miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości:
1)
10 000 zł - przewodniczącemu Komisji;
2)
8500 zł - zastępcy przewodniczącego Komisji;
3)
3500 zł - członkom Komisji.
2. 
(uchylony).
3. 
Osobom wymienionym w ust. 1 przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wynikające z przepisów w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi, który jest zatrudniony w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.
4. 
Za opracowania zlecane w trybie § 9 pkt 4 osoby wymienione w tym przepisie, z wyjątkiem członków Komisji, mogą otrzymywać honoraria na podstawie stosownej umowy, w wysokości zaproponowanej przez sekretarza Komisji i akceptowanej przez Ministra Sprawiedliwości.
5. 
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych rozmiarem opracowania, w szczególności kodyfikacyjnym charakterem projektowanej ustawy, honorarium, na podstawie umowy akceptowanej przez Ministra Sprawiedliwości, może być przyznane autorowi należącemu do składu Komisji.
§  15. 
Obsadę kadrową sekretariatu Komisji, odpowiednie pomieszczenia oraz obsługę techniczną Komisji zapewnia Ministerstwo Sprawiedliwości.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024