Organizacja i tryb pracy Rządowego Zespołu Ochrony Ludności.

ZARZĄDZENIE Nr 166
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 grudnia 2024 r.
w sprawie organizacji i trybu pracy Rządowego Zespołu Ochrony Ludności

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W celu realizacji zadań Rządowego Zespołu Ochrony Ludności, zwanego dalej "Zespołem", przewodniczący Zespołu zwołuje posiedzenia Zespołu.
2. 
Posiedzenia Zespołu odbywają się w terminach określonych przez przewodniczącego Zespołu.
§  2. 
1. 
Sekretarz Zespołu, na polecenie przewodniczącego Zespołu, niezwłocznie informuje Prezesa Rady Ministrów, członków Zespołu, Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz inne organy, wskazane w art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, których udział w posiedzeniu Zespołu jest celowy ze względu na przedmiot posiedzenia, o terminie, miejscu oraz przedmiocie posiedzenia Zespołu.
2. 
Posiedzenia Zespołu odbywają się w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, chyba że przewodniczący Zespołu wskaże inne miejsce.
3. 
Zespół może prowadzić prace w trybie zdalnym, w szczególności przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych służących do przesyłania obrazu i dźwięku.
4. 
Zespół może prowadzić prace w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk przez członków Zespołu (tryb obiegowy), w szczególności przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
§  3. 
1. 
Przewodniczący Zespołu wyznacza na sekretarza Zespołu dyrektora komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych właściwej do spraw ochrony ludności.
2. 
Obsługę techniczno-organizacyjną prac Zespołu zapewnia komórka organizacyjna urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych właściwa do spraw ochrony ludności.
§  4. 
1. 
Decyzje Zespołu zapadają w drodze uzgodnienia.
2. 
W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, decyzje Zespołu poddawane są głosowaniu. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania zapadają zwykłą większością głosów, a w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zespołu.
§  5. 
1. 
Z posiedzenia Zespołu sekretarz Zespołu sporządza protokół.
2. 
Protokół zawiera zestawienie decyzji podjętych na posiedzeniu Zespołu.
3. 
Protokół podpisuje przewodniczący Zespołu.
4. 
Sekretarz Zespołu przesyła protokół Radzie Ministrów, członkom Zespołu oraz innym organom wskazanym przez przewodniczącego Zespołu, którzy uczestniczyli w posiedzeniu Zespołu.
§  6. 
1. 
Przewodniczący Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu może zarządzić rozpatrzenie projektu dokumentu w trybie obiegowym i wyznaczyć termin do zajęcia stanowiska.
2. 
Projekt dokumentu uważa się za przyjęty przez Zespół, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zgłoszono do niego uwag. W przypadku zgłoszenia uwag do projektu dokumentu, które nie zostały uwzględnione lub wyjaśnione w trybie obiegowym, projekt dokumentu wymaga rozpatrzenia przez Zespół na posiedzeniu w trybie przewidzianym w § 2 ust. 2 lub 3.
3. 
Sekretarz Zespołu na najbliższym posiedzeniu Zespołu przedstawia przewodniczącemu i członkom Zespołu wykaz przyjętych dokumentów rozstrzygniętych w trybie obiegowym.
§  7. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu jego przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu może tworzyć zespoły robocze złożone z organów i osób, o których mowa w art. 16 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
2. 
Przewodniczący Zespołu wyznacza kierującego zespołem roboczym oraz określa zakres zadań do realizacji.
§  8. 
1. 
Przewodniczący Zespołu może zlecać członkom Zespołu sporządzanie opinii lub ekspertyz dotyczących spraw z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.
2. 
W przypadku braku możliwości sporządzenia opinii lub ekspertyz, o których mowa w ust. 1, przez członków Zespołu, przewodniczący Zespołu może zlecać ich sporządzanie podmiotom zewnętrznym.
§  9. 
Przewodniczący Zespołu, do dnia 30 kwietnia każdego roku, przedkłada Radzie Ministrów sprawozdanie z prac Zespołu za rok ubiegły.
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024