Rozporządzenie wykonawcze 2020/1208 w sprawie struktury, formatu, procedur przekazywania i przeglądu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 oraz uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 749/2014
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1208
z dnia 7 sierpnia 2020 r.
w sprawie struktury, formatu, procedur przekazywania i przeglądu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 oraz uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 749/2014
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 5, art. 26 ust. 7, art. 37 ust. 6, art. 38 ust. 4 i art. 39 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Mechanizm monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 2 określa podstawowe ramy monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach polityki przeciwdziałania zmianie klimatu. Przepisy tego mechanizmu są w pełni włączone do rozporządzenia (UE) 2018/1999, które uchyla rozporządzenie (UE) nr 525/2013 z dniem 1 stycznia 2021 r. W ramach tego mechanizmu należy przyjąć przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie krajowych działań przystosowawczych, wykorzystania dochodów z aukcji, wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się, przybliżonych wykazów gazów cieplarnianych, wykazów gazów cieplarnianych i rozliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych, krajowych systemów wykazów, kompleksowego przeglądu, sprawozdawczości w zakresie polityk i środków oraz prognoz.
(2) Zintegrowany system monitorowania i sprawozdawczości dotyczący wykazów gazów cieplarnianych, prognoz i polityk oraz środków, w tym systemów krajowych, pomaga zapewnić spójność pomiędzy tendencjami w zakresie emisji w przeszłości i przyszłości a wpływem polityk i środków na osiągnięcie celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu. Dodatkowo sprawozdawczość państw członkowskich w zakresie krajowego wykazu gazów cieplarnianych jest zasadniczo powiązana z krajowymi systemami wykazów, które stanowią rozwiązanie instytucjonalne, prawne i proceduralne służące szacowaniu emisji gazów cieplarnianych. Ponadto w ramach kompleksowego procesu przeglądu sprawdzana jest jakość przekazanych danych z wykazów krajowych. Należy zatem ująć w jednym rozporządzeniu wykonawczym przepisy dotyczące krajowych systemów wykazów, kompleksowego przeglądu, systemów polityk i środków oraz prognoz, a także obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich na podstawie rozdziału 4 rozporządzenia (UE) 2018/1999.
(1) W decyzji 18/CMA.1 Konferencja Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) 3 , służąca jako spotkanie stron porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatu 4 , przyjętego w dniu 12 grudnia 2015 r. w wyniku 21. Konferencji Stron UNFCCC ("porozumienie paryskie"), przyjęła tryb, procedury i wytyczne dotyczące ram przejrzystości w odniesieniu do działań i wsparcia, w których określono między innymi sprawozdawczość w zakresie wykazów gazów cieplarnianych, polityk i środków, prognoz, skutków i przystosowania się do zmiany klimatu oraz wsparcia udzielanego krajom rozwijającym się. UE i jej państwa członkowskie powinny przekazać informacje zgodnie z tym trybem, procedurami i wytycznymi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1999 państwa członkowskie są zobowiązane do przedkładania Komisji co dwa lata sprawozdań zawierających informacje na temat krajowych planów i strategii przystosowania się do zmiany klimatu, zgodnie z obowiązkiem sprawozdawczym uzgodnionym w ramach UNFCCC i porozumienia paryskiego. Informacje te będą wykorzystane do monitorowania postępów i działań w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu, zapewnienia informacji służących wdrażaniu i przeglądom unijnej strategii przystosowawczej oraz wspierania tego wdrażania i przeglądów, a także w celu ułatwienia oceny postępów UE w realizacji celu porozumienia paryskiego, umożliwienia państwom członkowskim i Unii Europejskiej wymiany dobrych praktyk oraz oceny ich potrzeb i poziomu przygotowania do zmiany klimatu. Zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami w zakresie sprawozdawczości państwa członkowskie muszą również przedstawić przegląd lub przykłady dobrych praktyk dotyczących działań na szczeblu niższym niż krajowy w celu zwiększenia świadomości na temat działań przystosowawczych na innych poziomach sprawowania rządów i umożliwienia UE lepszego promowania takich działań.
(3) W świetle doświadczeń zdobytych w przeszłości w zakresie sprawozdawczości dotyczącej wykorzystania dochodów z aukcji konieczne jest, aby państwa członkowskie, które przedstawiają sprawozdanie na temat wykorzystania równowartości finansowej dochodów ze sprzedaży na aukcji, przedstawiały wartości, które są reprezentatywne dla ich wydatków zgodnie z art. 3d i art. 10 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(4) Sprawozdawczość państw członkowskich w zakresie wsparcia finansowego i technologicznego na rzecz krajów rozwijających się powinna być jak najbardziej szczegółowa i przekazywana na poziomie programów lub działań. Informacje oznaczone jako "jeżeli są dostępne" należy zgłaszać wyłącznie, jeżeli są dostępne dla państw członkowskich do momentu wprowadzenia sprawozdania do systemu sprawozdawczości. Państwo członkowskie nie musi wypełniać i przedkładać tabeli dotyczącej planowanego udzielenia wsparcia w przypadku, gdy odpowiednie informacje nie są dostępne dla całej tabeli, między innymi z powodu trwających lub zaległych procesów budżetowych. Aby zapewnić spójność, państwa członkowskie powinny również mieć możliwość stosowania formatu sprawozdawczości wykorzystywanego w systemie sprawozdawczości wierzycieli (CRS) wprowadzonego przez Komitet Pomocy Rozwojowej (DAC) Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Zgodnie z decyzją 18/CMA.1 państwa członkowskie przekazują informacje na temat ekwiwalentu dotacji do UNFCCC na zasadzie dobrowolnej. Aby zapewnić spójność ze sprawozdawczością na szczeblu międzynarodowym, wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w niniejszym rozporządzeniu należy dostosować w miarę możliwości do odpowiednich decyzji Konferencji Stron służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego oraz odpowiednich zmian metodologicznych wprowadzonych przez DAC OECD, gdy staną się one dostępne.
(5) Zakres sektorowy przybliżonego wykazu stanowi podsumowanie na najwyższym poziomie bardziej szczegółowego zakresu sektorowego całego wykazu gazów cieplarnianych. Zapewnia to zgodność szacunków emisji i pochłaniania zgłoszonych w przybliżonym wykazie za rok t-1 z szacunkami zawartymi wykazie gazów cieplarnianych przedłożonym w roku t-2. Sektor użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) stanowi integralną część rocznego wykazu, a państwa członkowskie powinny włączyć do swojego przybliżonego wykazu gazów cieplarnianych szacunki emisji i pochłaniania w odniesieniu do LULUCF.
(6) W celu zapewnienia przejrzystości zobowiązań w zakresie redukcji emisji, ciągłej poprawy jakości oraz w celu ułatwienia procesu przeglądu przez zespół ekspertów technicznych, w sprawozdaniach państw członkowskich wymagany jest wysoki stopień szczegółowości i informacji technicznych. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2018/1999 włączono wymogi w zakresie sprawozdawczości wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 6 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 7 do sprawozdawczości dotyczącej rocznych wykazów gazów cieplarnianych oraz dostosowano je do pięcioletniego cyklu sprawdzania zgodności poprzez ustanowienie kompleksowego procesu przeglądu na lata 2027 i 2032. W związku z tym konieczne jest określenie struktury, formatu i procesu sprawozdawczości w zakresie planowanego wykorzystania elastyczności i zakończonych przeniesień emisji oraz wykorzystania powstałych dochodów na mocy rozporządzenia (UE) 2018/842, a także włączenie wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/841 do sprawozdawczości w zakresie prognoz. Na podstawie informacji zgłoszonych w odniesieniu do zakończonych przeniesień na mocy rozporządzenia (UE) 2018/841 i rozporządzenia (UE) 2018/842 nie ujawnia się indywidualnych cen zgłoszonych w odniesieniu do zakończonych przeniesień, natomiast należy udostępnić zakres cen na jednostkę, tj. najniższą i najwyższą cenę spośród wszystkich transakcji zgłoszonych przez państwa członkowskie.
(7) W celu zapewnienia terminowej i skutecznej realizacji zobowiązań określonych przez Konferencję Stron porozumienia paryskiego należy określić harmonogramy współpracy i koordynacji między Komisją a państwami członkowskimi w odniesieniu do przygotowywania sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu gazów cieplarnianych i przeglądu UNFCCC. Należy również określić procedurę i harmonogram przeprowadzania kompleksowych przeglądów wykazów gazów cieplarnianych państw członkowskich w celu zapewnienia terminowego i skutecznego wdrażania tego przeglądu.
(8) Państwa członkowskie powinny ustanowić i prowadzić krajowe systemy wykazów w celu zapewnienia jakości wykazu i jej poprawy poprzez planowanie i przygotowanie działań w zakresie wykazów i zarządzanie nimi, co obejmuje gromadzenie danych dotyczących działalności, właściwy wybór metod i współczynników emisji, oszacowanie antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według ich źródeł i oszacowanie pochłaniania przez pochłaniacze, wdrożenie oceny niepewności i prowadzenie działań w zakresie zapewniania jakości i kontroli jakości oraz realizacji procedur weryfikacji danych z wykazów na poziomie krajowym. Aby zachować wysoką jakość krajowych systemów wykazów z ostatniego okresu, państwa członkowskie muszą nadal stosować takie same standardy planowania i przygotowywania wykazów oraz zarządzania nimi, jak określone w art. 27-29.
(9) Przepisy dotyczące systemów polityk i środków oraz prognoz powinny być spójne z odpowiednimi decyzjami podjętymi przez organy UNFCCC lub porozumienia paryskiego. Ponieważ decyzja 18/CMA.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego wymaga przekazywania informacji niezbędnych do śledzenia postępów w realizacji ustalonych na poziomie krajowym wkładów na mocy art. 4 porozumienia paryskiego, państwa członkowskie powinny przekazywać odpowiednie informacje dotyczące ustaleń instytucjonalnych, administracyjnych i proceduralnych dotyczących krajowego wdrażania ustalonego na szczeblu krajowym wkładu UE.
(10) W odniesieniu do sprawozdawczości w zakresie zanieczyszczeń powietrza zgodnie z dyrektywą Parlamentu i Rady (UE) 2016/2284 8 oraz sprawozdawczości w zakresie gazów cieplarnianych zachowuje się w dużym stopniu podobne podejście, w tym jeśli chodzi o metody stosowane przez państwa członkowskie. W związku z tym zgłaszając polityki i środki oraz prognozy zgodnie z rozdziałem VI niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie stosują spójne podejście metodologiczne uwzględniające informacje o politykach i środkach oraz prognozach przedkładane na mocy dyrektywy (UE) 2016/2284.
(11) E-platforma, o której mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1999, powinna być wykorzystywana do składania przez państwa członkowskie i Komisję, wspierane przez Europejską Agencję Środowiska, sprawozdań dotyczących wszystkich wymiarów unii energetycznej. Komisja przyjmuje środki mające umożliwić, aby informacje przekazywane do e-platformy były kierowane do punktu kompleksowej obsługi Komisji lub były za jego pośrednictwem przekazywane i były w ten sam sposób wymieniane z odpowiednimi powiązanymi systemami sprawozdawczości, takimi jak Reportnet Europejskiej Agencji Środowiska.
(12) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania stosownych przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1999, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.
(13) Zgodnie z art. 57 i 58 rozporządzenia (UE) 2018/1999 uchyla się rozporządzenie (UE) nr 525/2013 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 7, art. 17 ust. 1 lit. a) i d) oraz art. 19 tego rozporządzenia, które mają zastosowanie do sprawozdań zawierających dane za lata 2019 i 2020. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 749/2014 należy zatem uchylić z dniem 1 stycznia 2021 r., jednak jego art. 3-18 oraz 27-43 powinny nadal mieć zastosowanie do sprawozdań zawierających dane za wspomniane lata.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 sierpnia 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ursula VON DER LEYEN |
|
Przewodnicząca |
1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu, oraz uchylające decyzję nr 280/2004/WE (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 13).
3 Zatwierdzona decyzją Rady 94/69/WE z dnia 15 grudnia 1993 r. dotyczącą zawarcia Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 33 z 7.2.1994, s. 11).
4 Zatwierdzone decyzją Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1).
5 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie włączenia emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w wyniku działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem do ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 oraz decyzję nr 529/2013/UE (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1).
9 Art. 3 pkt 1) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
10 Art. 3 pkt 6) zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1044 z dnia 8 maja 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 w odniesieniu do wartości współczynników globalnego ocieplenia oraz wytycznych dotyczących wykazów, a także w odniesieniu do unijnego systemu wykazów, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 666/2014 (Dz.U. L 230 z 17.7.2020, s. 1).
12 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz.U. L 304 z 14.11.2008, s. 1).
15 Art. 30 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
16 Art. 32 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
17 "Zdolności przystosowawcze" zgodnie z piątym sprawozdaniem oceniającym Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu (IPCC AR5): "Zdolność systemów, instytucji, ludzi i innych organizmów do przystosowania się do potencjalnych szkód, wykorzystywania możliwości lub reagowania na skutki".
18 Wykaz ten nie jest wyczerpujący.
19 Państwa członkowskie zgłaszają istniejące presje środowiskowe, gospodarcze i społeczne, na które zmiana klimatu może mieć znaczny wpływ: np. utrata różnorodności biologicznej, słabe zbiory, ubóstwo energetyczne, bezrobocie, migracja.
20 Państwa członkowskie dokonują wyboru kluczowych sektorów w następujących dziedzinach: Rolnictwo i żywność, różnorodność biologiczna (w tym podejścia ekosystemowe), budynki, obszary przybrzeżne, ochrona ludności i zarządzanie kryzysowe, energia, finanse i ubezpieczenia, leśnictwo, zdrowie, obszary morskie i rybołówstwo, transport, gospodarka miejska i wodna, ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), zagospodarowanie przestrzenne, biznes, przemysł, turystyka, rozwój obszarów wiejskich, inne [należy określić].
21 W stosownych przypadkach państwa członkowskie uwzględniają również wtórne skutki tych zagrożeń, takie jak pożary lasów, rozprzestrzenianie się gatunków inwazyjnych i chorób tropikalnych, efekty kaskadowe oraz wielorakie zagrożenia występujące w tym samym czasie.
22 Analiza, o której mowa w ppkt (i)-(iv), wykorzystuje najlepszą dostępną wiedzę naukową na potrzeby analizy wrażliwości i ryzyka autorstwa Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu oraz najnowsze wytyczne Komisji w sprawie uodparniania na klimat projektów finansowanych przez Unię.
23 Państwa członkowskie zgłaszają tytuł, rok przyjęcia i stan zaawansowania [zastąpiony/przyjęty/zakończony i przedstawiony do zatwierdzenia/w trakcie opracowywania] każdego NAS i NAP.
24 Aspekty, które należy rozważyć, obejmują podejmowanie decyzji, planowanie i koordynację w zakresie strategii, polityk, planów i celów dotyczących przystosowania, uwzględnienie kwestii przekrojowych, dostosowanie priorytetów i działań przystosowawczych, wdrażanie działań przystosowawczych, w tym ułatwianie działań służących zapobieganiu negatywnym skutkom zmiany klimatu, ich minimalizowaniu
25 W tym art. 6 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 I z 20.12.2013, s. 924).
26 W całym załączniku "terytorialny" odnosi się do szczebla lokalnego i regionalnego.
43
27 W tym bariery instytucjonalne, związane z zarządzaniem i inne przeszkody, które ograniczają zdolności przystosowawcze zidentyfikowane w ocenie wrażliwości.
28 W tym rozwiązania oparte na zasobach przyrody i działania prowadzące do dodatkowych korzyści w zakresie łagodzenia zmiany klimatu i innych istotnych dodatkowych korzyści.
29 Podsumowania te obejmują również wysiłki na rzecz budowania odporności i zapobiegania negatywnym skutkom zmiany klimatu, minimalizowania ich i radzenia sobie z nimi oraz zawierają wyjaśnienie, w jaki sposób uwzględniono perspektywy płci.
30 Państwa członkowskie zapewniają przegląd dostępnych informacji na temat planów, priorytetów, działań i programów w sektorze prywatnym, partnerstw publiczno-prywatnych oraz innych odpowiednich prywatnych inicjatyw lub projektów w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu.
31 Państwa członkowskie przedstawiają sprawozdanie dotyczące podejść, stosowanych systemów, przejrzystości i wskaźników.
32 Dodatkowe inwestycje, dzięki którym projekt (który i tak zostałby zrealizowany) będzie odporny na zmianę klimatu.
33 Państwa członkowskie przedstawiają sprawozdania z inwestycji w działania przystosowawcze w następujących sektorach: Rolnictwo i żywność, różnorodność biologiczna (w tym podejścia ekosystemowe), budynki, obszary przybrzeżne, ochrona ludności i zarządzanie kryzysowe, energia, finanse i ubezpieczenia, leśnictwo, zdrowie, obszary morskie i rybołówstwo, transport, gospodarka miejska i wodna, ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), zagospodarowanie przestrzenne, biznes, przemysł, turystyka, rozwój obszarów wiejskich; inne [należy określić]
34 Na podstawie metody monitorowania i oceny zgłoszonej zgodnie z pkt 4.1.
35 W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą przedstawiać sprawozdania na temat dobrych praktyk i wyciągniętych wniosków w następujących dziedzinach: Działania i metody modelowania klimatu; ocena wpływu na klimat, wrażliwości i ryzyka zmiany klimatu, w tym zdolności przystosowawczych; ustalenia instytucjonalne i zarządzanie na szczeblu krajowym; polityka i zmiany regulacyjne; mechanizmy koordynacji; realizacja priorytetów przystosowawczych; przeszkody w przystosowaniu się; cele, zobowiązania, wysiłki, strategie, polityki i plany w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu; wysiłki mające na celu włączenie przystosowania do zmiany klimatu do polityk, planów i programów sektorowych; włączenie perspektywy płci do przystosowania się do zmiany klimatu; włączenie tubylczej, tradycyjnej i lokalnej wiedzy w przystosowanie się do zmiany klimatu; zaangażowanie zainteresowanych stron; informowanie o ryzyku klimatycznym; monitorowanie i ocena; rozwój badań naukowych i wiedzy; zmniejszanie ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi i zarządzanie nimi, innowacyjne rozwiązania w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu oraz innowacyjne mechanizmy finansowania.
36 Z wyłączeniem informacji dotyczących wsparcia udzielanego krajom rozwijającym się, o którym mowa w części 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1999.
37 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
38 Załącznik XII zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
39 Załącznik XV zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
40 Załącznik XX zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
41 Załącznik XXII zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.
42 Załącznik XXV zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2024/1281 z dnia 7 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2024 r.