Rozporządzenie wykonawcze 2020/857 określające zasady, jakie należy zawrzeć w umowie między Komisją Europejską a Rejestrem domeny najwyższego poziomu .eu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/857
z dnia 17 czerwca 2020 r.
określające zasady, jakie należy zawrzeć w umowie między Komisją Europejską a Rejestrem domeny najwyższego poziomu .eu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wdrażania i funkcjonowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu, zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem niniejszego rozporządzenia jest określenie zasad, które mają być zawarte w umowie między Komisją a Rejestrem w zakresie organizacji domeny najwyższego poziomu .eu (ang. top-level domain - "TLD") oraz administrowania i zarządzania nią.

(2) Rejestr powinien zarządzać TLD .eu w sposób, który wzmacnia tożsamość unijną, promuje wartości unijne w internecie oraz promuje stosowanie nazwy domeny .eu.

(3) W celu zwiększenia dostępności i wykorzystania TLD .eu przez wszystkich uprawnionych do rejestracji TLD .eu na mocy rozporządzenia (UE) 2019/517, na wniosek Komisji Rejestr powinien oferować usługi rejestratora na określonych obszarach geograficznych Unii, na których występuje niedobór tej usługi, lub dla określonych kategorii użytkowników wskazanych przez Komisję.

(4) Aby wypełnić zobowiązania określone w rozporządzeniu (UE) 2019/517 ważne jest, aby Rejestr zapewniał dobre zarządzanie TLD .eu we współpracy z Komisją i - na wniosek Komisji - z uwzględnieniem opinii Grupy Doradczej Zainteresowanych Stron ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2019/517.

(5) Aby zapewnić konkurencyjność i powszechne stosowanie TLD .eu, Rejestr powinien dążyć do osiągnięcia doskonałości operacyjnej i wysokiej jakości usług po konkurencyjnych cenach. Powinien zapewniać zaufanie, bezpieczeństwo i ochronę konsumentów dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych metod i technologii oraz współpracy z właściwymi organami.

(6) Rejestr powinien zarządzać swoim budżetem zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, czyli zgodnie z zasadami oszczędności, wydajności i skuteczności. Wszelką roczną nadwyżkę wykraczającą poza koszty i inwestycje należy przekazać do budżetu Unii.

(7) Rejestr powinien zapewniać ciągłość świadczonych przez siebie usług oraz funkcjonowania TLD .eu. W tym celu Rejestr powinien dysponować planem przywrócenia gotowości do pracy i regularnie go aktualizować.

(8) Rejestr powinien promować unijne cele w zakresie zarządzania internetem, określone w konkluzjach Rady z dnia 27 listopada 2014 r. pt. "Zarządzanie internetem" oraz w komunikacie Komisji w sprawie polityki wobec internetu i zarządzania internetem oraz roli Europy w kształtowaniu przyszłości zarządzania internetem 2 . Na wniosek Komisji może on przeznaczyć część nadwyżki rocznej na finansowanie celów zarządzania internetem.

(9) W celu zwiększenia zaufania publicznego do przestrzeni internetowej oraz ochrony praw określonych w prawie Unii, Rejestr powinien stosować wszelkie niezbędne środki, aby zapobiegać rejestracjom spekulacyjnym i służącym nadużyciom. W tym zakresie rejestr powinien współpracować z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i innymi agencjami Unii.

(10) W celu zwiększenia zaufania użytkowników końcowych do TLD .eu oraz zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w ramach świadczonych przez siebie usług Rejestr powinien wprowadzić środki służące zapewnieniu cyberbezpieczeństwa systemów.

(11) Rejestr powinien zapewniać proste i skuteczne procedury rozstrzygania sporów umownych dotyczących nazw domen .eu.

(12) Utrzymanie dokładnych baz danych dotyczących nazw domen i danych rejestracyjnych oraz zapewnienie legalnego dostępu do takich danych, zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych, jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa, stabilności i odporności systemu nazw domen. W tym celu Rejestr powinien gromadzić dane WHOIS dla TLD .eu i gwarantować ich integralność i dostępność oraz umożliwiać legalny dostęp do tych danych zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych za pomocą odpowiednich środków. Rejestr powinien wprowadzić odpowiednie środki w celu zapobiegania wprowadzaniu niedokładnych danych rejestracyjnych oraz w celu ich korygowania.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Łączności ustanowionego na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się zasady, które mają być zawarte w umowie między Komisją a Rejestrem w zakresie organizacji TLD .eu oraz administrowania i zarządzania nią, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/517.

Artykuł  2

Promowanie unijnych wartości w internecie

1. 
Rejestr przyczynia się do wzmocnienia tożsamości unijnej i promowania unijnych wartości w internecie. W szczególności Rejestr, w ramach swojej polityki i interakcji z rejestratorami, podmiotami wnioskującymi o rejestrację i innymi zainteresowanymi stronami, wspiera otwartość, innowacje, wielojęzyczność i dostępność, wolność wypowiedzi i informacji, poszanowanie praw człowieka i praworządność oraz stosuje środki w celu promowania bezpieczeństwa użytkowników w internecie oraz poszanowania prywatności użytkowników.
2. 
Rejestr aktywnie wspiera stosowanie wszystkich języków urzędowych Unii.
Artykuł  3

Promowanie TLD .eu

1. 
Rejestr upowszechnia wiedzę o TLD .eu i promuje jej stosowanie w całej Unii w celu wspierania jednolitego rynku cyfrowego, budowania europejskiej tożsamości internetowej i wspierania transgranicznej działalności internetowej.
2. 
W celu promowania wykorzystania TLD .eu na określonych obszarach geograficznych Unii, na których występuje niedobór usługi, lub w odniesieniu do określonych kategorii podmiotów wnioskujących o rejestrację, na wniosek Komisji Rejestr działa jako rejestrator poprzez świadczenie usługi rejestracji nazwy domeny bezpośrednio podmiotom wnioskującym o rejestrację. Działalność ta jest ograniczona do obszarów geograficznych i kategorii podmiotów wnioskujących o rejestrację wskazanych przez Komisję.
3. 
Rejestr wspiera wykorzystanie TLD .eu we wszystkich dostępnych wariantach oraz we wszystkich językach europejskich.
Artykuł  4

Dobra administracja

1. 
Rejestr zapewnia dobrą administrację TLD .eu. Wewnętrzna struktura administracji Rejestru zapewnia szeroką reprezentację zainteresowanych stron, wydajność, skuteczność, rozliczalność, przejrzystość i zdolność reagowania.
2. 
W celu poprawienia lub usprawnienia organizacji TLD .eu, administrowania i zarządzania nią, Rejestr zwraca się do Komisji o porady, współpracuje z nią i wdraża szczegółowe instrukcje Komisji dotyczące TLD .eu, a także - na wniosek Komisji - uwzględnia opinie Grupy Doradczej Zainteresowanych Stron.
Artykuł  5

Dobre zarządzanie

1. 
Rejestr zarządza TLD .eu w interesie publicznym w celu zwiększenia zaufania publicznego do środowiska internetowego.
2. 
Rejestr dąży do doskonałości operacyjnej i zapewnia wysoką jakość usług po konkurencyjnych cenach.
3. 
Rejestr stosuje procedury w celu zapewnienia, aby zarządzanie i administrowanie TLD .eu były zgodne z zasadami przejrzystości, bezpieczeństwa, stabilności, przewidywalności, niezawodności, dostępności, efektywności i niedyskryminacji oraz by zapewniały uczciwe warunki konkurencji i ochronę konsumentów zgodnie z prawem Unii.
4. 
Rejestr przyjmuje procedury mające na celu zapewnienie dostarczenia rejestratorom usług i informacji na tych samych warunkach i o tej samej jakości co w przypadku własnych usług równoważnych, w szczególności w przypadku występowania w charakterze rejestratora zgodnie z art. 3 ust. 2.
5. 
Rejestr zarządza TLD .eu zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami. Rejestr dostarcza dowodów zgodności z tymi zasadami na wniosek Komisji, w szczególności w odniesieniu do przydziału zasobów finansowych i ludzkich w ramach wykonywania umowy. Rejestr poddaje się audytowi zewnętrznemu co najmniej raz na dwa lata.
6. 
Rejestr oferuje swoje usługi we wszystkich językach urzędowych Unii.
Artykuł  6

Bezpieczeństwo i ochrona konsumenta

1. 
Rejestr zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych, z których korzysta podczas zarządzania TLD .eu. Podczas tego działania stosuje określone strategie i przestrzega najnowocześniejszych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
2. 
Rejestr przyjmuje plan ciągłości działania i przywrócenia gotowości do pracy, za uprzednią pisemną zgodą Komisji. Rejestr dokonuje okresowych przeglądów planu za uprzednią pisemną zgodą Komisji.
3. 
Rejestr:
a)
zapewnia rejestratorom i podmiotom wnioskującym o rejestrację najnowsze narzędzia i technologie służące ochronie przed cyberzagrożeniami;
b)
stosuje zaawansowane metody zapobiegania rejestracjom służącym nadużyciom.
Artykuł  7

Opłaty i nadwyżka

1. 
Rejestr informuje Komisję z wyprzedzeniem o opłatach, jakie zamierza nałożyć za rejestrację nazwy domeny .eu oraz o tym, jak opłaty te odnoszą się do poniesionych kosztów. Opłaty są publikowane przez Rejestr.
2. 
Na koniec każdego roku budżetowego Rejestr przekazuje do budżetu Unii każdą zarejestrowaną nadwyżkę, która nie została zainwestowana w poprawę jakości świadczonych usług lub w promowanie celów Unii w zakresie zarządzania internetem.
3. 
Rejestr informuje Komisję o kwotach planowanych na inwestycje, które mają zostać odliczone od potencjalnej nadwyżki przekazanej do budżetu Unii.
Artykuł  8

Zarządzanie internetem

1. 
Rejestr promuje cele Unii w zakresie zarządzania internetem. W tym zakresie współpracuje z Komisją i - na wniosek Komisji - uwzględnia opinie Grupy Doradczej Zainteresowanych Stron ds. Domeny .eu.
2. 
Na wniosek Komisji Rejestr przeznacza część nadwyżki wytworzonej przez TLD .eu na wspieranie celów Unii w zakresie zarządzania internetem.
3. 
Rejestr dysponuje szczegółowym planem dotyczącym finansowania celów zarządzania internetem. Rejestr przyjmuje plan za uprzednią pisemną zgodą Komisji.
Artykuł  9

Rejestracje spekulacyjne i służące nadużyciom

1. 
Rejestr dysponuje strategiami i procedurami w celu aktywnego zwalczania spekulacyjnych i służących nadużyciom rejestracji nazw domen w domenie najwyższego poziomu .eu zgodnie z art. 11 lit. b), c) i e) rozporządzenia (UE) 2019/517. Rejestr współpracuje w tym zakresie z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i innymi agencjami Unii.
2. 
Rejestr uwzględnia co najmniej prawa własności intelektualnej objęte zakresem oświadczenia Komisji 2005/295/WE 4 , w tym prawo autorskie, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne przewidziane w prawie unijnym lub krajowym oraz - w zakresie, w jakim są one chronione na mocy prawa krajowego w państwach członkowskich ich posiadania: niezarejestrowane znaki towarowe, nazwy handlowe, identyfikatory przedsiębiorstw, nazwy przedsiębiorstw, nazwiska oraz charakterystyczne tytuły chronionych dzieł literackich i artystycznych.
3. 
W celu zwalczania spekulacyjnych i służących nadużyciom rejestracji nazw domen, Rejestr dysponuje strategiami i procedurami zapewniającymi dokładność danych rejestracyjnych, w szczególności danych identyfikujących podmioty wnioskujące o rejestrację. Rejestr zapewnia, aby podmioty wnioskujące o rejestrację zarządzały rejestracjami zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i dokładności danych oraz zgodnie z prawem Unii.
4. 
Rejestr dysponuje strategiami i procedurami dotyczącymi wniosków o rejestrację oraz weryfikacji kryteriów rejestracji i danych podmiotów wnioskujących o rejestrację, które zapewniają, aby wszelkie weryfikacje informacji odbywały się przed rejestracją lub w późniejszym terminie, z inicjatywy Rejestru lub w wyniku sporu związanego z rejestracją danej nazwy domeny.
Artykuł  10

Wycofanie nazw domen

1. 
Rejestr wdraża strategie i procedury dotyczące wycofania nazw domen z własnej inicjatywy zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/517 lub z zastosowaniem odpowiedniej procedury pozasądowej lub sądowej. W szczególności Rejestr wycofuje nazwy domen, które zostały zarejestrowane bez posiadania praw lub uzasadnionych interesów w odniesieniu do danej nazwy lub które są używane w złej wierze.
2. 
Procedura wycofania nazw domen obejmuje zawiadomienie posiadacza nazwy domeny i umożliwia mu zastosowanie odpowiednich środków.
Artykuł  11

Procedura pozasądowego rozstrzygania sporów (ADR)

1. 
Rejestr zapewnia proste, dostępne, skuteczne i jednolite procedury pozasądowego rozstrzygania sporów dotyczących rejestracji nazw domeny .eu.
2. 
Zasady pozasądowego rozstrzygania sporów przyjęte przez Rejestr są zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE 5 . Uwzględniają one najlepsze praktyki międzynarodowe w tej dziedzinie, w tym odpowiednie zalecenia Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, i stosują się do jednolitych zasad proceduralnych zgodnych z zasadami określonymi w Jednolitych Zasadach Rozwiązywania Sporów przyjętych przez ICANN w odniesieniu do nazw domen.
3. 
Rejestr może wybrać cieszące się dobrą reputacją organy pozasądowego rozstrzygania sporów, posiadające odpowiednią wiedzę fachową. Proces wyboru jest prowadzony w sposób obiektywny, przejrzysty i niedyskryminacyjny. Wykaz organów jest publikowany przez Rejestr.
Artykuł  12

Bazy danych nazw domen i danych rejestracyjnych

1. 
Rejestr dysponuje strategiami i procedurami mającymi na celu zapewnienie, aby baza danych WHOIS zawierała dokładne i aktualne informacje oraz aby publikacja tych danych i dostęp do nich były zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych.
2. 
Świadome udzielenie niedokładnych informacji stanowi podstawę do stwierdzenia naruszenia warunków rejestracji nazwy domeny.
Artykuł  13

Współpraca z właściwymi organami

1. 
Rejestr współpracuje z właściwymi organami zaangażowanymi w zwalczanie cyberprzestępczości. Współpracuje również z właściwymi organami oraz podmiotami publicznymi i prywatnymi zaangażowanymi w zwalczanie rejestracji spekulacyjnych i służących nadużyciom oraz w działania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji, ochrony konsumentów oraz ochrony praw podstawowych. Zapewnia on dostęp do danych właściwym organom i podmiotom publicznym zgodnie z prawem unijnym lub prawem krajowym zgodnym z prawem Unii, w tym z nakazami sądów lub właściwych organów posiadających odpowiednie uprawnienia.
2. 
Rejestr ustanawia procedury ułatwiające współpracę z właściwymi organami oraz podmiotami publicznymi i prywatnymi.
Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 25.
2 COM/2014/072.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
4 Oświadczenie Komisji dotyczące art. 2 dyrektywy 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej (Dz.U. L 94 z 13.4.2005, s. 37).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 63).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.195.52

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/857 określające zasady, jakie należy zawrzeć w umowie między Komisją Europejską a Rejestrem domeny najwyższego poziomu .eu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517
Data aktu: 17/06/2020
Data ogłoszenia: 19/06/2020
Data wejścia w życie: 09/07/2020