Rozporządzenie wykonawcze 2020/723 określające szczegółowe przepisy dotyczące akceptowania licencji pilotów wydanych przez państwo trzecie i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/723 1
z dnia 4 marca 2020 r.
określające szczegółowe zasady dotyczące akceptowania licencji pilotów wydanych przez państwo trzecie i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 2

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 3 , w szczególności jego art. 68 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wraz z przyjęciem rozporządzenia (UE) 2018/1139, w szczególności jego art. 68, Komisja została upoważniona do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących akceptowania certyfikatów i innych dokumentów potwierdzających zgodność z przepisami lotnictwa cywilnego, wydanych zgodnie z prawem państwa trzeciego i zapewniających poziom bezpieczeństwa równoważny poziomowi przewidzianemu w rozporządzeniu (UE) 2018/1139.

(2) Celem tego rozporządzenia jest przede wszystkim dostosowanie obecnych ram prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139, dlatego treść art. 8, załącznika III i powiązanych przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 4  dotyczących uznawania certyfikatów państw trzecich, należy przenieść do aktu delegowanego. Do przepisów tych należy ponadto włączyć przepisy dotyczące akceptowania certyfikatów z państw trzecich na szybowce i balony.

(3) W rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 wymieniono warunki uznawania licencji z państw trzecich. Obecnie, jeżeli spełniono określone warunki, licencja pilota wydana przez państwo trzecie może zostać zaakceptowana przez państwo członkowskie lub zaliczona przy ubieganiu się posiadacza takiej licencji państwa trzeciego o licencję zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011. Zaliczanie jest obecnie uzależnione od zalecenia zatwierdzonej organizacji szkolenia.

(4) Na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2018/1119 5  wprowadzono przepisy mające zastosowanie do organizacji szkoleniowych prowadzących szkolenia w zakresie określonych licencji pilota niezawodowego i uprawnień oraz zadeklarowane organizacje szkolenia (DTO). Należy zatem zaktualizować zasady akceptowania licencji z państw trzecich, aby umożliwić zadeklarowanym organizacjom szkolenia zaliczanie uprawnień posiadaczom licencji z państw trzecich, ubiegającym się o licencje wydane zgodnie z unijnymi ramami prawnymi.

(5) Należy zatem uchylić art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 oraz załącznik III do tego rozporządzenia, zawierające obecnie przepisy dotyczące uznawania licencji z państw trzecich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

SEKCJA  1

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady akceptowania licencji pilota i towarzyszących uprawnień, przywilejów lub certyfikatów, jak również towarzyszących orzeczeń lekarskich, wydanych zgodnie z prawem państwa trzeciego.

Artykuł  2

Definicje

1. 
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011, rozporządzeniu Komisji (UE) 2018/395 6  i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1976 7 .
2. 
Ponadto do celów niniejszego rozporządzenia "loty wykonywane dla producenta" oznacza loty, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 8 .
Artykuł  3

Akceptowanie licencji z państw trzecich

Nie naruszając przepisów umów międzynarodowych zawartych między Unią a państwami trzecimi, zgodnie z art. 68 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1139 państwa członkowskie mogą:

a)
zgodnie z sekcją 2 niniejszego rozporządzenia akceptować licencje pilota oraz towarzyszące uprawnienia, przywileje lub certyfikaty, jak również towarzyszące orzeczenia lekarskie wydane zgodnie z prawem państw trzecich;
b)
odpowiednio zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, art. 3a rozporządzenia (UE) 2018/395 lub art. 3a rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976 wydawać równoważne licencje wnioskodawcom, którzy posiadają równoważne licencje, uprawnienia, przywileje lub certyfikaty wydane przez państwa trzecie zgodnie z załącznikiem 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej dnia 7 grudnia 1944 r. w Chicago (konwencja chicagowska), pod warunkiem że spełnią oni wymogi sekcji 3 i z uwzględnieniem wszelkich zaliczeń na podstawie zalecenia zatwierdzonej organizacji szkolenia lub zadeklarowanej organizacji szkolenia;
c)
udzielać pełnego zaliczenia w odniesieniu do wymogu przejścia szkolenia przed przystąpieniem do egzaminów z wiedzy teoretycznej i egzaminu praktycznego wnioskodawcom, którzy posiadają licencje pilotów liniowych (ATPL) wydane przez państwa trzecie lub w ich imieniu zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej, pod warunkiem że spełniają oni wymogi dotyczące doświadczenia na potrzeby wydania licencji ATPL na odpowiednią kategorię statków powietrznych, określone w podsekcji F załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, i pod warunkiem że wydana przez państwo trzecie licencja zawiera ważne uprawnienia na typ statku powietrznego, który ma być wykorzystany do egzaminu praktycznego ATPL;
d)
wydawać uprawnienia na typ samolotu lub śmigłowca posiadaczom licencji wydanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011, którzy spełniają ustalone przez państwo trzecie wymagania dotyczące wydawania takich uprawnień; uprawnienia takie ogranicza się do statków powietrznych zarejestrowanych w danym państwie trzecim, ale ograniczenie to może zostać zniesione, jeżeli pilot spełnia wymogi art. 10 niniejszego rozporządzenia.

SEKCJA  2

UZNAWANIE WAŻNOŚCI LICENCJI

Artykuł  4

Przepisy ogólne dotyczące uznawania ważności licencji

1. 
Właściwy organ państwa członkowskiego może uznać ważność licencji pilota wydanej przez państwo trzecie zgodnie z wymogami załącznika 1 do konwencji chicagowskiej.
2. 
Do celów przepisów niniejszego rozporządzenia właściwym organem państwa członkowskiego jest:
a)
w przypadku pilotów zamieszkałych na terytorium Unii - właściwy organ państwa członkowskiego, w którym dany pilot ma miejsce zamieszkania lub siedzibę;
b)
w przypadku pilotów niezamieszkałych na terytorium Unii - właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się główne miejsce prowadzenia działalności operatora, dla którego dany pilot wykonuje lub zamierza wykonywać loty, lub w którym zarejestrowany jest statek powietrzny, na którym wykonuje lub zamierza wykonywać loty.
3. 
Licencja ma określony okres ważności, nie dłuższy niż rok, a z wynikających z niej przywilejów można korzystać tylko tak długo, jak długo jest ona ważna.

Właściwy organ, który uznał ważność licencji, może jednokrotnie przedłużyć jej ważność na nie więcej niż rok, jeżeli w ciągu okresu ważności pilot wystąpił o licencję zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 lub przechodzi szkolenie w celu uzyskania takiej licencji. W takim przypadku przedłużenie obejmuje czas potrzebny na wydanie licencji zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.

4. 
Posiadacze licencji uznanej przez państwo członkowskie korzystają z przysługujących im przywilejów zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
Artykuł  5

Licencje pilota w zarobkowym transporcie lotniczym oraz innej działalności komercyjnej

Na potrzeby uznania licencji pilota w zarobkowym transporcie lotniczym oraz innej działalności komercyjnej posiadacze muszą spełnić następujące wymagania odpowiednio do przywilejów, o które się ubiegają:

a)
poprzez zaliczenie egzaminu praktycznego spełnić wymagania załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 dotyczące przedłużenia ważności uprawnień na klasę lub typ, odpowiednio do przywilejów wynikających z posiadanej licencji;
b)
wykazać się znajomością odpowiednich zagadnień z zakresu wymogów operacyjnych oraz załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
c)
wykazać się biegłością językową zgodnie z pkt FCL.055 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
d)
posiadać ważne orzeczenie lekarskie 1. klasy, wydane zgodnie z załącznikiem IV (część MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
e)
w przypadku samolotów, oprócz wymogów określonych w lit. a)-d), spełnić wymagania dotyczące doświadczenia określone w tabeli 1 w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
f)
w przypadku śmigłowców, oprócz wymogów określonych w lit. a)-d), spełnić wymagania dotyczące doświadczenia określone w tabeli 2 w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  6

Licencje pilota z uprawnieniami IR dotyczące działalności niekomercyjnej

Na potrzeby uznania licencji pilota turystycznego z uprawnieniami do wykonywania lotów według wskazań przyrządów albo licencji pilota zawodowego (CPL) i licencji pilota liniowego (ATPL) z uprawnieniami do wykonywania lotów według wskazań przyrządów posiadacz, który zamierza korzystać tylko z przywilejów przysługujących pilotowi turystycznemu, musi spełnić wszystkie poniższe wymagania:

a)
zaliczyć egzamin praktyczny do uprawnień IR oraz uprawnień na klasę lub typ, odpowiednio do przywilejów wynikających z posiadanej licencji, zgodnie z dodatkiem 7 i dodatkiem 9 do załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
b) 9
 wykazać się wiedzą z zakresu przedmiotów: prawo lotnicze, lotnicze kody pogodowe, planowanie i wykonanie lotu (IR) oraz człowiek - możliwości i ograniczenia;
c)
wykazać się biegłością językową zgodnie z FCL.055 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
d)
posiadać ważne orzeczenie lekarskie co najmniej 2. klasy, wydane zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej;
e)
wykonać co najmniej 100 godzin czasu lotu według wskazań przyrządów jako pilot dowódca na statkach powietrznych odpowiedniej kategorii.
Artykuł  7

Licencje pilota bez uprawnień IR dotyczące działalności niekomercyjnej

Na potrzeby uznania licencji pilota turystycznego albo licencji CPL i ATPL bez uprawnień do wykonywania lotów według wskazań przyrządów, jeżeli posiadacz zamierza korzystać tylko z przywilejów przysługujących pilotowi turystycznemu, musi spełnić wszystkie poniższe wymagania:

a) 10
 wykazać się wiedzą z zakresu przedmiotów: prawo lotnicze oraz człowiek - możliwości i ograniczenia;
b)
zaliczyć egzamin praktyczny na licencję pilota turystycznego (PPL) określony w pkt FCL.235 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
c)
spełnić odpowiednie wymagania podczęści H załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 dotyczące wydawania uprawnień na klasę lub typ, odpowiednio do przywilejów wynikających z posiadanej licencji;
d)
posiadać orzeczenie lekarskie co najmniej klasy 2, wydane zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej;
e)
wykazać się biegłością językową zgodnie z FCL.055 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
f)
wykonać co najmniej 100 godzin czasu lotu jako pilot na statkach powietrznych odpowiedniej kategorii.
Artykuł  8

Uznawanie ważności licencji pilota na czas określony w celu umożliwienia wykonania konkretnych zadań

1.  11
 Niezależnie od przepisów powyższych artykułów, w przypadku lotów wykonywanych dla producenta, właściwy organ państwa członkowskiego może akceptować licencję wydaną przez państwo trzecie zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej przez maksymalnie 12 miesięcy w celu umożliwienia wykonania konkretnych zadań o ograniczonym czasie trwania, takich jak loty szkolne poprzedzające dopuszczenie do eksploatacji, demonstracje, loty przewozowe lub próbne, pod warunkiem że wnioskodawca spełnia poniższe wymagania:
a)
posiada odpowiednią licencję i orzeczenie lekarskie oraz towarzyszące uprawnienia lub kwalifikacje wydane zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej;
b)
jest pośrednio lub bezpośrednio zatrudniony przez producenta statków powietrznych lub władze lotnicze.

W takim przypadku właściwy organ ogranicza uprawnienia posiadacza stosownie do zadań przydzielonych mu na podstawie tego ustępu do: prowadzenia szkolenia w locie i wykonywania prób w locie na potrzeby pierwszego wydania uprawnień na typ, nadzorowania pierwszych lotów liniowych wykonywanych przez pilotów operatora, wykonywania lotów dostawczych lub przewozowych, pierwszych lotów liniowych, demonstracji w locie lub lotów próbnych.

2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 4-7, w przypadku lotów zawodniczych lub lotów pokazowych o ograniczonym czasie trwania, właściwy organ państwa członkowskiego może uznać licencję wydaną przez państwo trzecie, która uprawnia posiadacza do korzystania z przywilejów wynikających z licencji PPL określonych w załączniku I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, licencji pilota balonowego (BPL) określonych w załączniku III (część BFCL) do rozporządzenia (UE) 2018/395 lub licencji SPL określonych w załączniku III (część SFCL) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976, pod warunkiem że spełniono wszystkie poniższe wymagania:
a)
przed danym wydarzeniem organizator lotów zawodniczych lub lotów pokazowych dostarczył właściwemu organowi odpowiednie informacje wykazujące, jak zamierza zapewnić, by pilot został zaznajomiony z odpowiednimi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i umiał odpowiednio zareagować w przypadku jakiegokolwiek ryzyka związanego z tymi lotami;
b)
wnioskodawca posiada odpowiednią licencję i orzeczenie lekarskie oraz towarzyszące uprawnienia lub kwalifikacje wydane zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 4-7, właściwy organ państwa członkowskiego może uznać ważność licencji równoważnej jednej z licencji wymienionych w ust. 2 i wydanej przez państwo trzecie zgodnie z wymogami załącznika 1 do konwencji chicagowskiej na nie więcej niż 28 dni w roku kalendarzowym na potrzeby wykonania konkretnych zadań niezarobkowych, pod warunkiem że wnioskodawca spełnił wszystkie poniższe wymagania:
a)
posiada odpowiednią licencję i orzeczenie lekarskie oraz towarzyszące uprawnienia lub kwalifikacje wydane zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej;
b)
wykonał co najmniej jeden lot zapoznawczy w obecności wykwalifikowanego instruktora przed przystąpieniem do realizacji konkretnych zadań o ograniczonym czasie trwania.

SEKCJA  3

KONWERSJA LICENCJI

Artykuł  9

Warunki konwersji licencji

1. 
Właściwy organ państwa członkowskiego może dokonać konwersji licencji dotyczącej odpowiedniej kategorii statku powietrznego na licencję PPL zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 na klasę lub typ statku powietrznego z załogą jednoosobową, licencję BPL zgodnie z załącznikiem III (część BFCL) do rozporządzenia (UE) 2018/395 lub licencję SPL zgodnie z załącznikiem III (część SFCL) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976, jeżeli państwo trzecie wydało pierwotną licencję zgodnie z wymaganiami załącznika 1 do konwencji chicagowskiej, a licencja ta jest albo:
a)
licencją równoważną licencjom wymienionym w ust. 1;
b)
albo CPL lub ATPL.
2. 
Posiadacz licencji, która ma być przedmiotem konwersji, musi spełnić następujące wymagania minimalne dotyczące odpowiedniej kategorii statku powietrznego:
a) 12
 zaliczyć egzamin pisemny z zagadnień: prawo lotnicze i człowiek - możliwości i ograniczenia;
b)
zaliczyć egzamin praktyczny PPL, BPL lub SPL, zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, załącznikiem III (część BFCL) do rozporządzenia (UE) 2018/395 lub załącznikiem III (część SFCL) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976, stosownie do przypadku;
c)
spełnić wymagania dotyczące uzyskania odpowiednich uprawnień na klasę lub typ, zgodnie z podczęścią H;
d) 13
 posiadać orzeczenie lekarskie wymagane i wydane zgodnie z załącznikiem IV (część MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
e)
wykazać się biegłością językową zgodnie z FCL.055 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
f)
wykonać co najmniej 100 godzin czasu lotu w charakterze pilota.

SEKCJA  4

AKCEPTOWANIE UPRAWNIEŃ NA KLASĘ LUB TYP STATKU POWIETRZNEGO

Artykuł  10  14  

Warunki akceptowania uprawnień na klasę lub typ statku powietrznego

Ważne uprawnienia na klasę lub typ wymienione w licencji wydanej przez państwo trzecie można wpisać do licencji wydanej zgodnie z załącznikiem I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, pod warunkiem że wnioskodawca:

a)
spełnia wymagania dotyczące doświadczenia oraz warunki wstępne uzyskania stosownych uprawnień na klasę lub typ zgodnie z częścią FCL;
b)
zaliczył odpowiedni egzamin praktyczny do uzyskania stosownych uprawnień na klasę lub typ zgodnie z częścią FCL;
c)
jest czynnym pilotem;
d)
wykonał nie mniej niż:
(i)
w przypadku uprawnień na klasę samolotów, 100 godzin czasu lotu jako pilot w tej klasie;
(ii)
w przypadku uprawnień na typ samolotu, 500 godzin czasu lotu jako pilot na tym typie;
(iii)
w przypadku śmigłowców jednosilnikowych o maksymalnej certyfikowanej masie startowej do 3 175 kg, 100 godzin czasu lotu jako pilot na tym typie;
(iv)
w przypadku pozostałych śmigłowców, 350 godzin czasu lotu jako pilot na tym typie.
Artykuł  11

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011

W rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:

a)
uchyla się art. 8;
b)
uchyla się załącznik III.
Artykuł  12

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 15  

Warunki akceptowania licencji wydanych przez państwa trzecie lub w ich imieniu

Tabela 1

Wymagane doświadczenie w przypadku samolotów

Posiadana licencja Liczba godzin ogólnego czasu lotu Przywileje
1. 2. 3.
ATPL(A) > 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy na samolotach z załogą wieloosobową Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową - jako pilot dowódca a)
ATPL(A) lub CPL(A)/IR (*) > 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota na samolotach z załogą wieloosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową - jako drugi pilot b)
MPL > 1 500 godzin w charakterze drugiego pilota na samolotach z załogą wieloosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą wieloosobową - jako drugi pilot ba)
CPL(A)/IR > 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym od uzyskania uprawnień IR Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową - jako pilot dowódca c)
CPL(A)/IR > 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy lub drugiego pilota na samolotach z załogą jednoosobową zgodnie z wymogami operacyjnymi Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową - jako drugi pilot zgodnie z wymogami operacyjnymi d)
ATPL(A), CPL(A)/IR, CPL(A) > 700 godzin na samolotach, w tym 200 godzin w charakterze, którego dotyczyć ma akceptacja, a także 50 godzin w tym charakterze w ciągu ostatnich 12 miesięcy Korzystanie z przywilejów na samolotach w operacjach innych niż zarobkowy transport lotniczy e)
CPL(A) > 1 500 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym, w tym 500 godzin w operacjach na wodnosamolotach Zarobkowy transport lotniczy na samolotach z załogą jednoosobową - jako pilot dowódca f)
(*) Posiadacz licencji CPL(A)/IR na samoloty z załogą wieloosobową przed jej akceptacją musi wykazać się wiedzą na poziomie ATPL(A )ICAO.

Tabela 2

Wymagane doświadczenie w przypadku śmigłowców

Posiadana licencja Liczba godzin ogólnego czasu lotu Przywileje
1. 2. 3.
ATPL(H) z ważnymi uprawnieniami IR > 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy na śmigłowcach z załogą wieloosobową Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową - jako pilot dowódca w lotach VFR i IFR a)
ATPL(H) bez uprawnień IR > 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy na śmigłowcach z załogą wieloosobową Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową - jako pilot dowódca w lotach VFR b)
ATPL(H) z ważnymi uprawnieniami IR > 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową - jako drugi pilot w lotach VFR i IFR c)
ATPL(H) bez uprawnień IR > 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową - jako drugi pilot w lotach VFR d)
CPL(H)/IR (*) > 1 000 godzin w charakterze pilota na śmigłowcach z załogą wieloosobową Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą wieloosobową - jako drugi pilot e)
CPL(H)/IR > 1 000 godzin w charakterze pilota dowódcy w zarobkowym transporcie lotniczym od uzyskania uprawnień IR Zarobkowy transport lotniczy na śmigłowcach z załogą jednoosobową - jako pilot dowódca f)
ATPL(H) z przywilejami IR lub bez, CPL(H)/IR, CPL(H) > 700 godzin na śmigłowcach innych niż certyfikowane zgodnie z przepisami CS- 27/29 lub równoważnymi, w tym 200 godzin w charakterze, którego dotyczyć ma akceptacja, a także 50 godzin w tym charakterze w ciągu ostatnich 12 miesięcy Korzystanie z przywilejów na śmigłowcach w operacjach innych niż zarobkowy transport lotniczy g)
(*) Posiadacz licencji CPL(H)/IR na śmigłowce z załogą wieloosobową przed jej akceptacją musi wykazać się wiedzą na poziomie ATPL(H) ICAO.
1 Rodzaj zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
2 Tytuł zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
3 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2018/1119 z dnia 31 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do zadeklarowanych organizacji szkolenia (Dz.U. L 204 z 13.8.2018, s. 13).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2018/395 z dnia 13 marca 2018 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące eksploatacji balonów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 71 z 14.3.2018, s. 10).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1976 z dnia 14 grudnia 2018 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące eksploatacji szybowców na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (Dz.U. L 326 z 20.12.2018, s. 64).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
9 Art. 6 lit. b) zmieniona przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
10 Art. 7 lit. a) zmieniona przez pkt 3 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
11 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
12 Art. 9 ust. 2 lit. a) zmieniona przez pkt 3 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
13 Art. 9 ust. 2 lit. d) zmieniona przez pkt 5 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
14 Art. 10 zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).
15 Załącznik zmieniony przez pkt 7 sprostowania z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.296.10).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.170.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/723 określające szczegółowe przepisy dotyczące akceptowania licencji pilotów wydanych przez państwo trzecie i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011
Data aktu: 04/03/2020
Data ogłoszenia: 02/06/2020
Data wejścia w życie: 22/06/2020