Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem:http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Poprawki do regulaminu nr 138 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji cichych pojazdów transportu drogowego w odniesieniu do ich zmniejszonej słyszalności
(Dz.U.UE L z dnia 5 sierpnia 2017 r.)
Poprawki do regulaminu nr 138 opublikowanego w Dz.U. L 9 z dnia 13 stycznia 2017 r.
Obejmujące:
Suplement nr 1 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: 10 października 2017 r.
Serię poprawek 01 - data wejścia w życie: 10 października 2017 r.
Punkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. ZAKRES STOSOWANIA
Niniejszy regulamin na zastosowanie do pojazdów z napędem elektrycznym kategorii M i N, które mogą być wprawiane w ruch w trybie normalnym, wstecznym lub z co najmniej jednym biegiem dla jazdy do przodu bez włączonego silnika spalinowego wewnętrznego spalania <odn>(1)</odn>, w odniesieniu do ich słyszalności.".
Punkt 2.7 otrzymuje brzmienie:
"2.7. »funkcja pauzy« oznacza mechanizm umożliwiający kierowcy wstrzymanie pracy systemu AVAS;".
Punkt 6.2.6 otrzymuje brzmienie:
"6.2.6. Funkcja pauzy
Wszelkie funkcje pauzy zdefiniowane w pkt 2.7 są zabronione.".
Punkt 11 otrzymuje brzmienie:
"11. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
11.1. Do dnia 30 czerwca 2019 r. do celów kontroli zgodności toru badawczego z załącznikiem 3 pkt 2.1.2 niniejszego regulaminu można stosować normę ISO 10844:1994 jako alternatywę wobec normy ISO 10844:2014.
11.2. Od oficjalnej daty wejścia w życie serii poprawek 01 żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia ani uznania homologacji typu na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 01.
11.3. Od dnia 1 września 2019 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie są zobowiązane do uznania homologacji typu udzielonych na podstawie niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji, wydanych po raz pierwszy po dniu 1 września 2019 r.
11.4. Do dnia 1 września 2021 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin uznają homologacje typu udzielone na podstawie niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji, wydane po raz pierwszy przed dniem 1 września 2019 r.
11.5. Od dnia 1 września 2021 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie są zobowiązane do uznania homologacji typu udzielonych na podstawie niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji.
11.6. Niezależnie od postanowień powyższych pkt 11.3-11.5 homologacje typu udzielone na podstawie niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji, na które seria poprawek 01 nie ma wpływu, zachowują ważność, a Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin uznają je.
11.7. Niezależnie od powyższych przepisów przejściowych Umawiające się Strony, w przypadku których stosowanie niniejszego regulaminu zaczyna obowiązywać po dacie wejścia w życie serii poprawek 01, nie są zobowiązane do uznania homologacji typu udzielonych zgodnie z niniejszym regulaminem w jego pierwotnej wersji i są zobowiązane jedynie do uznania homologacji typu udzielonych zgodnie z serią poprawek 01.
11.8. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić udzielenia homologacji typu ani ich rozszerzenia na podstawie niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji.".
Załącznik 1, Uzupełnienie do formularza zawiadomienia nr ..., Informacje techniczne, pkt 1.2 otrzymuje brzmienie:
"1.2. Opis systemu AVAS (w stosownych przypadkach): ..................................................
1.2.1. Dźwięk podczas postoju pojazdu (tak/nie)
1.2.2. Liczba dźwięków możliwych do wyboru przez kierowcę (1/2/3/...)".