PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 258/2014 3 Fundacja Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (zwana dalej "Fundacją MSSF"), która jest prawnym następcą Fundacji Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, oraz Rada Nadzoru nad Interesem Publicznym (PIOB) korzystają ze współfinansowania unijnego w formie dotacji operacyjnych do dnia 31 grudnia 2020 r.
(2) Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG), na podstawie rozporządzenia (UE) nr 258/2014, korzystała ze współfinansowania unijnego w formie dotacji operacyjnych do dnia 31 grudnia 2016 r.
(3) W dniu 12 listopada 2013 r. Komisja opublikowała sprawozdanie specjalnego doradcy komisarza ds. rynku wewnętrznego i usług, Philippe'a Maystadta (zwane dalej "sprawozdaniem specjalnego doradcy"), w którym przedstawił on w ogólnym zarysie ewentualne reformy zarządzania EFRAG mające na celu zwiększenie wkładu Unii w opracowywanie międzynarodowych standardów rachunkowości.
(4) Komisja ściśle monitorowała wdrażanie reformy zarządzania EFRAG oraz należycie informowała Parlament Europejski i Radę o postępach w tym zakresie. Na tej podstawie należy dalej finansować EFRAG w latach 2017- 2020 w celu zrealizowania długoterminowych celów unijnego programu wspierania określonych działań w dziedzinach sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych.
(5) Rada EFRAG, odzwierciedlając zrównoważoną reprezentację interesów zarówno publicznych, jak i prywatnych, powinna zapewnić, by jej członkowie zobowiązali się do działania w europejskim interesie publicznym. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych i Europejski Bank Centralny zachęca się do aktywnego wnoszenia, w miarę możliwości, wkładu w prace Rady EFRAG.
(6) Komisja powinna co roku składać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z głównych osiągnięć i działań EFRAG w roku poprzednim. Sprawozdanie to powinno również zawierać analizę rozwoju sytuacji w zakresie kryterium rozszerzonego dobra publicznego oraz szczegółowy przegląd rozwoju sytuacji w dziedzinie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (MSSF). Standardy rachunkowości nie powinny zagrażać stabilności finansowej Unii, ani utrudniać jej rozwoju gospodarczego.
(7) Jeżeli chodzi o rozwój MSSF, PIOB i EFRAG, roczne sprawozdanie Komisji powinno również odnosić się do działań podejmowanych w następstwie zaleceń Parlamentu Europejskiego i do realizacji tych zaleceń. Ponadto zachęca się Fundację MSSF, PIOB i EFRAG do regularnego udziału, przynajmniej raz w roku, w wysłuchaniach organizowanych przez Parlament Europejski w celu przedstawienia pełnych informacji na temat rozwoju międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej i badania sprawozdań finansowych.
(8) Komisja powinna z większą regularnością przekazywać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie informacje o wspólnych inicjatywach Fundacji MSSF, PIOB i EFRAG ze względu na to, że te trzy organy są współfinansowane z budżetu Unii i działają na rzecz osiągnięcia tych samych celów.
(9) Komisja powinna również rozważyć ewentualną zmianę - w perspektywie długoterminowej - funkcjonowania i statusu EFRAG jako podmiotu prywatnoprawnego.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 258/2014.
(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie zwiększenie budżetu unijnego programu na lata 2017- 2020 w celu wsparcia działań EFRAG, które przyczyniają się do osiągnięcia celów polityki Unii związanych ze sprawozdawczością finansową, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(12) Aby zapewnić ciągłość finansowania EFRAG, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2017 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: