Ustanowienie grupy ekspertów ds. fałszowania euro.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 lutego 2016 r.
ustanawiająca grupę ekspertów ds. fałszowania euro

(2016/C 58/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji (UE) 2015/512 1 stanowi, że Dyrekcja Generalna ds. Gospodarczych i Finansowych ("Dyrekcja Generalna") jest odpowiedzialna za zadania związane z przygotowaniem inicjatyw ustawodawczych i przepisów wykonawczych Komisji w celu ochrony euro przed fałszowaniem oraz udzielaniem wsparcia w tej dziedzinie poprzez szkolenia i pomoc techniczną. Aby zapewnić skuteczną i spójną ochronę euro, Komisja musi korzystać z wiedzy fachowej specjalistów działających w ramach organu doradczego.

(2) W związku z powyższym konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie ochrony banknotów i monet euro przed fałszowaniem i określenie jej zadań i struktury.

(3) Grupa ta powinna wspierać Komisję w zakresie poprawy warunków ogólnej ochrony euro na podstawie inicjatyw ustawodawczych mających na celu wzmocnienie zapobiegania fałszowaniu euro i zwalczania tego procederu oraz w zakresie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 2 . Grupa powinna również nawiązać ścisłą i regularną współpracę z właściwymi organami krajowymi, Komisją, Europejskim Centrum Technicznym i Naukowym ("ECTN") ustanowionym decyzją Rady 2003/861/WE 3 , Europejskim Bankiem Centralnym ("EBC") i Europolem.

(4) Grupa powinna składać się z ekspertów z właściwych organów państw członkowskich, ECTN, EBC i Europolu.

(5) Należy określić zasady ujawniania informacji przez członków grupy.

(6) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(7) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się grupę ekspertów Komisji ds. fałszowania euro ("ECEG").

Artykuł  2

Zadania ECEG

Do zadań ECEG należy:

a)
wspieranie Komisji w przygotowywaniu wniosków ustawodawczych, aktów delegowanych lub inicjatyw politycznych dotyczących ochrony przed fałszowaniem zarówno monet, jak i banknotów euro;
b)
nawiązanie ścisłej i regularnej współpracy między właściwymi organami państw członkowskich, Komisją, ECTN, EBC i Europolem w celu zapewnienia skutecznej i spójnej ochrony euro;
c)
wymiana informacji i ustanowienie dobrych praktyk w zakresie zapobiegania fałszowaniu euro, eliminowania sfałszowanych banknotów i monet oraz wpływu fałszowania dla celów analizy strategicznej;
d)
udzielanie porad i przygotowywanie ekspertyz dla Komisji w ramach wdrażania unijnych przepisów, programów i strategii politycznych, w szczególności w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 5 ;
e)
omawianie stosowania rozporządzenia (UE) nr 331/2014.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może zasięgać opinii ECEG w sprawach odnoszących się do ogólnej ochrony euro na podstawie inicjatyw ustawodawczych mających na celu wzmocnienie zapobiegania fałszowaniu euro i zwalczania tego procederu 6 .

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
Członkami ECEG są właściwe organy państw członkowskich, ECTN, EBC i Europol.
2.
Członkowie ECEG informują Komisję o swoich wyznaczonych przedstawicielach.
3.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1.
Właściwe służby Komisji wyznaczają przewodniczącego grupy.
2.
Przedstawiciel Komisji może zaprosić zewnętrznych ekspertów spoza ECEG posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa, do udziału w pracach grupy na zasadzie ad hoc. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadawać status obserwatora osobom fizycznym, organizacjom w rozumieniu zasady 8 pkt 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów 7 i krajom kandydującym.
3.
Członkowie ECEG i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 8 i (UE, Euratom) 2015/444 9 . W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
4.
Spotkania ECEG odbywają się w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu.
5.
ECEG przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów.
6.
Komisja publikuje wszystkie stosowne dokumenty dotyczące działalności ECEG (takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników), umieszczając je w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów bądź na specjalnej stronie internetowej zawierającej te dokumenty i dostępnej poprzez link umieszczony w tym rejestrze. Odpowiednie dokumenty nie są publikowane, w przypadku gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego, jak określono w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach ECEG nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot tych wydatków odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od daty jej przyjęcia do dnia 31 grudnia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Pierre MOSCOVICI

Członek Komisji

1 Decyzja Komisji (UE) 2015/512 z dnia 25 marca 2015 r. zmieniająca decyzję 1999/352/WE, EWWiS, Euratom ustanawiającą Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 81 z 26.3.2015, s. 4).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles 2020") i uchylające decyzje Rady 2001/923/WE, 2001/924/WE, 2006/75/WE, 2006/76/WE, 2006/849/WE oraz 2006/850/WE (Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 1).
3 Decyzja Rady 2003/861/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. dotycząca analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 44).
4 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6).
6 Jak określono w motywie 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001.
7 C(2010) 7649 final.
8 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
9 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
10 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024