Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowe wysokości premii gwarantowanej w roku 2025

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 30 października 2024 r.
w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2025

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2024 r. poz. 639) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w 2025 r. wynosi 18 000 000 MWh.
§  2. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 1, w 2025 r. wynosi 3 012 997 500 zł, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosi 150 649 875 zł.
§  3. 
Maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną, w 2025 r. wynosi 50 MW.
§  4. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 133,80 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 34,97 zł/MWh.
§  5. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 90,98 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 101,69 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 112,39 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 123,10 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 133,80 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/ MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/ MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 20,98 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 23,78 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 26,58 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 30,77 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 34,97 zł/MWh.
§  6. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną, w 2025 r. wynosi 36 000 000 MWh.
§  7. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 6, w 2025 r. wynosi 6 046 083 000 zł.
§  8. 
W 2025 r. maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 248,81 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 282,78 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 209,63 zł/MWh.
§  9. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla zmodernizowanej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 248,81 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 282,78 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 209,63 zł/MWh.
§  10. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 71,89 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 27,33 zł/MWh.
§  11. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 37,66 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 0 zł/MWh.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Minister Klimatu i Środowiska: P. Hennig-Kloska

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1609

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowe wysokości premii gwarantowanej w roku 2025
Data aktu: 30/10/2024
Data ogłoszenia: 31/10/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025