united kingdom
ukraine

Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowe wysokości premii gwarantowanej w roku 2025

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 30 października 2024 r.
w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2025

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2024 r. poz. 639) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w 2025 r. wynosi 18 000 000 MWh.
§  2. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 1, w 2025 r. wynosi 3 012 997 500 zł, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosi 150 649 875 zł.
§  3. 
Maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną, w 2025 r. wynosi 50 MW.
§  4. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 133,80 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 34,97 zł/MWh.
§  5. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 90,98 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 101,69 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 112,39 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 123,10 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 133,80 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/ MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/ MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 20,98 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 23,78 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 26,58 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 30,77 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 34,97 zł/MWh.
§  6. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną, w 2025 r. wynosi 36 000 000 MWh.
§  7. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 6, w 2025 r. wynosi 6 046 083 000 zł.
§  8. 
W 2025 r. maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 248,81 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 282,78 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 209,63 zł/MWh.
§  9. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla zmodernizowanej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 248,81 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 282,78 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 209,63 zł/MWh.
§  10. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 71,89 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 27,33 zł/MWh.
§  11. 
W 2025 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 37,66 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 0 zł/MWh.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Minister Klimatu i Środowiska: P. Hennig-Kloska

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1609

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowe wysokości premii gwarantowanej w roku 2025
Data aktu: 30/10/2024
Data ogłoszenia: 31/10/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025