Zakres programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zakres programowy 280-godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwanej dalej "ustawą", prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 godzin):
a)
adaptacja jako rezultat rozwoju,
b)
przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia,
c)
uwarunkowania procesu rozwoju jednostki,
d)
osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki;
2)
rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 godzin):
a)
zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,
b)
aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
c)
źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
d)
neurologiczne podstawy rozwoju dziecka,
e)
mechanizmy rozwoju dziecka,
f)
środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
3)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d)
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h)
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów, - zagrożonych wykluczeniem społecznym,
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
4)
kompetencje opiekuna dziecka (35 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa)
ochrona praw dziecka,
b)
podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów,
e)
emisja głosu,
f)
umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
5)
praktyki zawodowe (80 godzin).
§  2. 
Zakres programowy 80-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (60 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c)
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
d)
innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka,
e)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
2)
kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
b)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów.
§  3. 
(uchylony).
§  4. 
Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a)
aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b)
źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c)
mechanizmy rozwoju dziecka,
d)
środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
2)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d)
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h)
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów, - zagrożonych wykluczeniem społecznym,
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
3)
kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa)
ochrona praw dziecka,
b)
podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
4)
praktyki zawodowe (30 godzin).
§  5. 
Zakres programowy 40-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące zagadnienia:
1)
udzielanie dziecku pierwszej pomocy;
2)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów;
3)
innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka.
§  5a. 
Szkolenia z bloków tematycznych wskazanych w § 1 pkt 4 lit. b i pkt 5, § 4 pkt 3 lit. b i pkt 4 oraz § 5 pkt 1 nie mogą odbywać się za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024