Zakres programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zakres programowy 280-godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwanej dalej "ustawą", prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 godzin):
a)
adaptacja jako rezultat rozwoju,
b)
przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia,
c)
uwarunkowania procesu rozwoju jednostki,
d)
osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki;
2)
rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 godzin):
a)
zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,
b)
aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
c)
źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
d)
neurologiczne podstawy rozwoju dziecka,
e)
mechanizmy rozwoju dziecka,
f)
środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
3)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d)
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h)
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów, - zagrożonych wykluczeniem społecznym,
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
4)
kompetencje opiekuna dziecka (35 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa)
ochrona praw dziecka,
b)
podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów,
e)
emisja głosu,
f)
umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
5)
praktyki zawodowe (80 godzin).
§  2. 
Zakres programowy 80-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (60 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c)
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
d)
innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka,
e)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
2)
kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
b)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów.
§  3. 
(uchylony).
§  4. 
Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1)
rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a)
aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b)
źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c)
mechanizmy rozwoju dziecka,
d)
środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
2)
stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a)
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b)
planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c)
kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d)
opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e)
zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f)
wprowadzanie dziecka w kulturę,
g)
budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h)
umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów, - zagrożonych wykluczeniem społecznym,
niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
3)
kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a)
odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa)
ochrona praw dziecka,
b)
podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c)
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
4)
praktyki zawodowe (30 godzin).
§  5. 
Zakres programowy 40-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące zagadnienia:
1)
udzielanie dziecku pierwszej pomocy;
2)
umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów;
3)
innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka.
§  5a. 
Szkolenia z bloków tematycznych wskazanych w § 1 pkt 4 lit. b i pkt 5, § 4 pkt 3 lit. b i pkt 4 oraz § 5 pkt 1 nie mogą odbywać się za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1602 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.
Data aktu: 25/03/2011
Data ogłoszenia: 30/10/2024
Data wejścia w życie: 04/04/2011