Udzielanie pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów Interreg na lata 2021-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 11 grudnia 2022 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów Interreg na lata 2021-2027

Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom pomocy de minimis oraz pomocy publicznej, w ramach następujących programów Interreg na lata 2021-2027:
1)
Programu Współpracy Interreg Polska-Słowacja 2021-2027,
2)
Programu Współpracy Interreg Polska-Saksonia 2021-2027,
3)
Programu Współpracy Interreg Polska-Dania-Niemcy-Litwa-Szwecja (Południowy Bałtyk) 2021-2027,
4)
Programu Współpracy Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027

- a także podmioty udzielające tej pomocy.

§  2. 
Pomoc de minimis jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanym dalej "rozporządzeniem 2023/2831".
§  3. 
Pomoc publiczna jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 651/2014".
§  4. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
jednym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć jedno przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 2023/2831;
3)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
4)
wielofunkcyjnej infrastrukturze rekreacyjnej - należy przez to rozumieć wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną, o której mowa w art. 55 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
§  5. 
1. 
Podmiotem udzielającym pomocy de minimis i pomocy publicznej może być:
1)
instytucja zarządzająca;
2)
beneficjent.
2. 
W przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy de minimis lub pomocy publicznej jest beneficjent, pomoc de minimis i pomoc publiczna mogą zostać udzielone, jeżeli możliwość ich udzielania przewidują umowa lub porozumienie, o których mowa w art. 2 pkt 32 lit. c ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
§  6. 
1. 
Pomoc de minimis może zostać udzielona przedsiębiorcom działającym we wszystkich sektorach z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/2831, oraz przypadków, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 60, z późn. zm.).
2. 
Pomoc de minimis jest udzielana w formach i na zasadach określonych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 2023/2831.
3. 
Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy ustala się zgodnie z art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia nr 2023/2831.
4. 
Pomoc de minimis udzielaną na podstawie niniejszego rozporządzenia można łączyć z inną pomocą de minimis lub pomocą publiczną na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia nr 2023/2831.
§  7. 
1. 
Przepisów rozporządzenia w zakresie pomocy publicznej nie stosuje się do pomocy, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. c oraz d, ust. 3 lit. a-d, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc publiczna nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc przyznaną przez Rzeczpospolitą Polską za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym, z wyjątkiem programów pomocy mających na celu naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi.
3. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy publicznej, która wywołuje efekt zachęty, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 6 ust. 5 lit. h oraz i rozporządzenia nr 651/2014.
4. 
Pomoc publiczna jest udzielana w formach określonych w art. 5 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 651/2014.
5. 
Pomoc publiczną udzielaną na podstawie niniejszego rozporządzenia można łączyć z inną pomocą publiczną lub pomocą de minimis na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
6. 
Do obliczania intensywności pomocy publicznej i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014.
7. 
Wartość udzielonej pomocy publicznej nie może przekroczyć progów określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014.
8. 
Pomoc publiczna jest udzielana zgodnie z warunkiem, o którym mowa w art. 5 ust. 2 lit. ea rozporządzenia nr 651/2014.
§  8. 
1. 
Pomoc publiczna na koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa uczestniczące w projektach w ramach programów Interreg, o których mowa w § 1, jest udzielana:
1)
z zachowaniem warunków określonych w art. 20 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Maksymalną intensywność pomocy publicznej na koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa uczestniczące w projektach w ramach programów Interreg ustala się zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
§  9. 
1. 
Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw w związku z udziałem w projektach w ramach programów Interreg, o których mowa w § 1, jest udzielana z zachowaniem warunków określonych w art. 20a ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Całkowitą kwotę pomocy publicznej dla przedsiębiorstw w związku z udziałem w projektach w ramach programów Interreg, o których mowa w § 1, ustala się zgodnie z art. 20a ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
§  10. 
1. 
Pomoc publiczna na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego jest udzielana:
1)
z zachowaniem warunków określonych w art. 53 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
na cele i działania kulturalne określone w art. 53 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
w formach określonych w art. 53 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 53 ust. 4 i 5 oraz ust. 9 zdanie trzecie rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Wartość dopuszczalnej pomocy publicznej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego ustala się zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 oraz ust. 9 zdanie pierwsze i drugie rozporządzenia nr 651/2014.
3. 
W przypadku pomocy publicznej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego nieprzekraczającej równowartości 2,2 mln euro wartość dopuszczalnej pomocy może zostać ustalona zgodnie z art. 53 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
§  11. 
1. 
Pomoc publiczna na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną jest udzielana:
1)
z zachowaniem warunków określonych w art. 55 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
w formach określonych w art. 55 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 55 ust. 8 i 9 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Udostępnianie infrastruktury sportowej objętej pomocą publiczną na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną odbywa się na zasadach określonych w art. 55 ust. 2 i 4 rozporządzenia nr 651/2014.
3. 
Udostępnianie wielofunkcyjnej infrastruktury rekreacyjnej objętej pomocą publiczną na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną odbywa się na zasadach określonych w art. 55 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
4. 
Pomoc publiczna na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 55 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
5. 
Powierzenie osobie trzeciej zadań, o których mowa w art. 55 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014, jest możliwe po spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.
6. 
Wartość dopuszczalnej pomocy na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną ustala się zgodnie z art. 55 ust. 10 i 11 rozporządzenia nr 651/2014.
7. 
W przypadku pomocy na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną nieprzekraczającej równowartości 2,2 mln euro wartość dopuszczalnej pomocy może zostać ustalona zgodnie z art. 55 ust. 12 rozporządzenia nr 651/2014.
§  12. 
1. 
Pomoc publiczna inwestycyjna na infrastrukturę lokalną jest udzielana z zachowaniem warunków określonych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Udostępnianie i powierzanie eksploatacji infrastruktury lokalnej objętej pomocą publiczną inwestycyjną na infrastrukturę lokalną odbywa się na zasadach określonych w art. 56 ust. 3 i 4 rozporządzenia nr 651/2014.
3. 
Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę lokalną jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 56 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
4. 
Wartość dopuszczalnej pomocy publicznej inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną ustala się zgodnie z art. 56 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.
§  13. 
1. 
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis lub pomoc publiczną składa do podmiotu udzielającego odpowiednio pomocy de minimis lub pomocy publicznej wniosek o udzielenie pomocy, zwany dalej "wnioskiem".
2. 
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy i informację o jego wielkości;
2)
miejsce realizacji przedsięwzięcia;
3)
cel realizacji przedsięwzięcia;
4)
opis przedsięwzięcia;
5)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia;
6)
wartość przedsięwzięcia;
7)
koszty kwalifikowalne;
8)
wnioskowaną kwotę pomocy;
9)
źródła finansowania przedsięwzięcia;
10)
inne informacje, niezbędne do dokonania oceny wniosku, wskazane przez podmiot udzielający pomocy w dokumentach dotyczących naboru.
3. 
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis załącza do wniosku dodatkowo:
1)
kopie zaświadczeń o pomocy de minimis oraz zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702).
4. 
Do wniosku o udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorca załącza informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. poz. 312 i 1704, z 2016 r. poz. 238 oraz z 2020 r. poz. 1338).
§  14. 
1. 
Podmiot udzielający pomocy dokonuje oceny wniosku w oparciu o warunki dopuszczalności pomocy.
2. 
Przedsiębiorca przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu przedstawia podmiotowi udzielającemu pomocy:
1)
kopie zaświadczeń o pomocy de minimis oraz zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
2)
informacje o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na których pokrycie ma być przeznaczona pomoc - dotyczące okresu od dnia złożenia wniosku.
§  15. 
Pomoc de minimis jest udzielana do końca okresu kwalifikowalności, o którym mowa w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.).
§  16. 
Pomoc publiczna jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze, w związku z art. 59 rozporządzenia nr 651/2014.
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 2 .
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2711).
2 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 23 grudnia 2022 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024