OPINIA NR 1/2013w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w odniesieniu do finansowania europejskich partii politycznych
(przedstawiona na mocy art. 287 i 322 TFUE)
(2013/C 67/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2013 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 oraz 322,
uwzględniając wnioski Komisji(1),
uwzględniając wnioski Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii, otrzymane przez Trybunał w dniach 5 listopada 2012 r. i 25 stycznia 2013 r.,
uwzględniając wniosek Rady o wydanie opinii, otrzymany przez Trybunał w dniu 11 października 2012 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
KONTEKST
W PROPONOWANYCH RAMACH PRAWNYCH WYSTĘPUJĄ ZNACZĄCE LUKI
Darowizny
Wkłady
Pożyczki
Sankcje
Bezpośrednie darowizny na rzecz kandydatów lub parlamentarzystów
NALEŻY BARDZIEJ SZCZEGÓŁOWO OKREŚLIĆ KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI DO OTRZYMYWANIA FINANSOWANIA UE ORAZ INNE KLUCZOWE POJĘCIA
WYMAGANA JEST ŚCISŁA ROZLICZALNOŚĆ
Rachunki i obowiązki w zakresie sprawozdawczości
Przepisy dotyczące wykonywania przez Trybunał obowiązków kontrolnych
______(1) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (COM(2012) 499 final z dnia 12 września 2012 r.) oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w odniesieniu do finansowania europejskich partii politycznych (COM(2012) 712 final z dnia 29 listopada 2012 r.).
(2) Zob. sekcja I: Parlament/Wydatki/art. 402 i 403 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 (Dz.U. L 56 z 29.2.2012, s. 1).
(3) Według danych z marca 2012 r. opublikowanych przez Parlament Europejski kwoty przyznawane europejskim partiom politycznym wzrosły z 4,65 mln euro w 2004 r. do 18,90 mln euro w 2012 r.
(4) W okresie od października 2007 r. do sierpnia 2008 r. Komisja Europejska przyznała subwencje europejskim fundacjom politycznym w ramach projektu pilotażowego. Według danych z marca 2012 r. opublikowanych przez Parlament Europejski przyznawane kwoty wzrosły z 6,69 mln euro w 2009 r. do 11,96 mln euro w 2012 r.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1524/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 5).
(6) Zob. art. 125 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
(7) Zob. rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie stosowania rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania, zwłaszcza jej ust. 15, 16 i 20 (Dz.U. C 296 E z 2.10.2012, s. 46).
(8) W szczególności Trybunał nie sporządza specjalnych sprawozdań rocznych na temat europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych.
(9) Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 7 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie statutu: "[...] »darowizna« oznacza przekazane środki pieniężne i inne darowizny rzeczowe (towary lub usługi), które stanowią korzyść ekonomiczną dla danej europejskiej partii politycznej lub europejskiej fundacji politycznej".
(10) Na przykład poprzez umowy na świadczenie usług zawierane z podmiotami kontrolowanymi przez partię polityczną, które to umowy przewidują nieproporcjonalnie wysokie wynagrodzenie w stosunku do wykonanych usług.
(11) Na przykład instytuty badawcze lub wydawnictwa.
(12) W tym organizacji pozarządowych.
(13) Zob. art. 15 ust. 5 lit. d) wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie statutu.
(14) Zob. art. 15 ust. 5 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie statutu.
(15) Zob. art. 15 ust. 7 i 8 oraz art. 24 ust. 1 lit. f) wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie statutu.
(16) Zob. art. 22 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie statutu.
(17) W szczególności: wagę, czas trwania oraz powtarzalność naruszenia, upływ czasu, umyślność bądź stopień zaniedbania.
(18) Zob. art. 22 ust. 2 lit. c) wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie statutu.
(19) Dz.U. L 278 z 8.10.1976, s. 5.
(20) Zob. art. 204b i 204d wniosku zmieniającego rozporządzenie finansowe. Art. 204b ust. 1 stanowi, że "Wkłady wykorzystywane są jedynie jako zwrot odsetka kosztów operacyjnych europejskich partii politycznych bezpośrednio związanych z celami tych partii".
(21) W odpowiednich przypadkach i za pomocą odwołań do innych właściwych aktów prawnych.
(22) Bez definicji "rocznego budżetu" nie będzie można skontrolować przestrzegania przepisu, zgodnie z którym wkłady członków na rzecz europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych nie mogą przekroczyć 40 % ich rocznych budżetów.
(23) Roczne sprawozdania finansowe należy przekazywać do rejestru prowadzonego przez Parlament Europejski oraz do właściwych organów krajowych w państwach członkowskich.
(24) Trybunał zauważa, że w 2012 r. Parlament Europejski opublikował zaproszenie do składania ofert w celu wyłonienia jednego kontrolera zewnętrznego dla wszystkich europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych.