Decyzja przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 marca 2011 r.
przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym

(2011/C 85/04)

(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(1),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 718/2007 z dnia 12 czerwca 2007 r. wdrażające rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(2), w szczególności jego art. 14,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym")(3), w szczególności jego art. 53c i art. 56 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "przepisami wykonawczymi")(4), w szczególności jego art. 35,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1085/2006 określa cele i główne zasady pomocy przedakcesyjnej na rzecz krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących w okresie od 2007 r. do 2013 r. oraz nakłada na Komisję obowiązek realizacji tej pomocy.

(2) Artykuły 11, 12, 13, 14, 18 i 186 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 dają Komisji możliwość przyznania krajowi będącemu beneficjentem uprawnień w zakresie zarządzania komponentem V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich i określenia wymogów, które kraj ten musi w tym celu spełnić.

(3) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 Komisja i kraj będący beneficjentem zawierają umowę ramową w celu określenia i uzgodnienia zasad współpracy dotyczącej pomocy finansowej UE na rzecz kraju będącego beneficjentem. W razie konieczności umowa ramowa może zostać uzupełniona umową sektorową lub umowami sektorowymi, które zawierają postanowienia szczegółowe dotyczące danego komponentu.

(4) Aby kraj będący beneficjentem mógł otrzymać uprawnienia w zakresie zarządzania, należy spełnić warunki określone w art. 53c i 56 ust. 2 rozporządzenia finansowego i w art. 35 przepisów wykonawczych.

(5) Umowa ramowa w sprawie zasad współpracy dotyczącej pomocy finansowej UE na rzecz Republiki Chorwacji w ramach realizacji pomocy z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) pomiędzy Rządem Republiki Chorwacji i Komisją Unii Europejskiej została zawarta dnia 17 grudnia 2007 r.

(6) Program na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Republiki Chorwacji realizowany w ramach IPA (zwany dalej "programem IPARD") został zatwierdzony decyzją Komisji C(2008) 690 z dnia 25 lutego 2008 r., zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006, i zgodnie z art. 184 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 zawierał plan rocznych kwot wkładów UE oraz umowę w sprawie finansowania.

(7) Umowa sektorowa zawarta dnia 12 stycznia 2009 r. pomiędzy Komisją Unii Europejskiej, działającą w imieniu i na rzecz Unii Europejskiej, a Rządem Republiki Chorwacji, działającym w imieniu i na rzecz Republiki Chorwacji, stanowi uzupełnienie postanowień umowy ramowej, określające przepisy szczegółowe dotyczące wdrażania i realizacji programu IPARD na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Republiki Chorwacji w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA).

(8) Ostatnie zmiany do programu IPARD wprowadzono dnia 26 listopada 2010 r. na mocy decyzji Komisji C(2010) 8462.

(9) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia Komisji (WE) nr 718/2007 kraj będący beneficjentem zobowiązany jest do wyznaczenia podmiotów i instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie programu IPARD: właściwego urzędnika akredytującego, krajowego urzędnika zatwierdzającego, funduszu narodowego, instytucji zarządzającej, agencji IPARD oraz instytucji audytowej.

(10) Rząd Chorwacji powołał Dział Funduszu Narodowego, jednostkę organizacyjną skarbu państwa w ramach Ministerstwa Finansów, działającą w charakterze funduszu narodowego i realizującą zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.

(11) Rząd Chorwacji powołał agencję płatniczą jako niezależną publiczną instytucję ds. rolnictwa, rybołówstwa i rozwoju obszarów wiejskich w charakterze agencji ds. IPARD, która realizować będzie zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.

(12) Rząd Chorwacji powołał Dyrektoriat ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, instytucję zarządzającą programem Sapard/IPARD, w ramach Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, w charakterze instytucji zarządzającej, która realizować będzie zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.

(13) Właściwy urzędnik akredytujący poinformował Komisję Europejską w dniu 12 listopada 2008 r. o akredytacji krajowego urzędnika zatwierdzającego i funduszu narodowego zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.

(14) Krajowy urzędnik zatwierdzający powiadomił Komisję Europejską w dniu 12 listopada 2008 r. o akredytacji struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie środków 101, 103 i 301 i za jego wdrażanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007. W dniu 6 maja 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający podjął decyzję o wydaniu addendum do decyzji w sprawie krajowej ustawy o akredytacji w zakresie działania 301 w ramach IPARD.

(15) Dnia 28 maja 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający powiadomił Komisję Europejską o akredytacji struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie podśrodka 202/1 "Nabywanie umiejętności", środków 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" oraz 501 "Pomoc techniczna" i za jego wdrażanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.

(16) Dnia 21 grudnia 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający poinformował Komisję Europejską o wycofaniu akredytacji dla struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie podśrodka 201/1 i za jego wdrażanie.

(17) Dnia 16 marca 2009 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środków 101, 103 i 301 zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 8 kwietnia 2009 r.

(18) Dnia 29 października 2010 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środka 302 wraz z ostatnimi zmianami zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 10 listopada 2010 r.

(19) Dnia 24 listopada 2009 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środka 501 zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 29 marca 2010 r.

(20) Agencja Płatnicza ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich działająca w charakterze agencji IPARD, Dyrekcja ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, Instytucja Zarządzająca Programem Sapard/IPARD, działająca w charakterze instytucji zarządzającej, będą odpowiedzialne za wdrażanie trzech środków akredytowanych przez krajowego urzędnika zatwierdzającego: 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi", 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" oraz 501 "Pomoc techniczna", zgodnie z treścią programu; obok dwóch środków spośród siedmiu środków z programu IPARD, w odniesieniu do których przyznano uprawnienia w zakresie zarządzania w 2009 r.

(21) W celu uwzględnienia wymogów art. 19 ust. 1 umowy ramowej wydatki poniesione na mocy niniejszej decyzji są kwalifikowalne do współfinansowania wspólnotowego jedynie, jeżeli nie zostały poniesione przed datą decyzji o przyznaniu uprawnień w zakresie zarządzania, z wyłączeniem środka 501 "Pomoc techniczna", o którym mowa w art. 19 ust. 2 umowy ramowej, i ogólnych kosztów, o których mowa w art. 172 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 718/2007. Wydatki są kwalifikowalne, jeżeli są zgodne z zasadami należytego zarządzania finansami, w szczególności z zasadami gospodarności i opłacalności.

(22) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 wymóg zatwierdzenia ex ante może zostać uchylony na podstawie analizy skutecznego funkcjonowania danego systemu zarządzania i kontroli przeprowadzanej osobno dla każdego przypadku. W rozporządzeniu tym przewidziano także szczegółowe zasady przeprowadzania tego rodzaju analizy.

(23) Zgodnie z art. 14 i 18 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, akredytacje, o których mowa w art. 11, 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, zostały poddane przeglądowi, a procedury i struktury odpowiednich podmiotów i instytucji, zgodnie z ich opisem we wniosku przekazanym krajowemu urzędnikowi zatwierdzającemu, zostały poddane analizie, w tym poprzez kontrole na miejscu.

(24) Komisja Europejska przeprowadziła kontrole w zakresie środka 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi" oraz środka 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" w odniesieniu do wszystkich istotnych elementów systemu, który jest już w pełni gotowy, ale nie jest jeszcze wykorzystywany.

(25) Choć instytucja audytowa nie uczestniczy bezpośrednio w niniejszej decyzji, jeszcze przed złożeniem do Komisji pakietu akredytacji wymaganego do przeniesienia uprawnień w zakresie zarządzania przeprowadzono kontrole na miejscu w celu dokonania oceny jej gotowości do funkcjonowania jako niezależny operacyjnie organ audytowy.

(26) Spełnienie przez Chorwację wymogów art. 56 ust. 2 rozporządzenia finansowego i art. 11, 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 oceniono poprzez kontrole na miejscu.

(27) Ocena ta wykazała, że Chorwacja spełnia przedmiotowe wymogi w odniesieniu do środków 301 i 302. Jednakże Agencja Płatnicza ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich występująca w charakterze agencji IPARD, nie wdrożyła jeszcze we właściwy sposób kryteriów akredytacyjnych niezbędnych do zadań, które ma ona wykonywać w ramach realizacji środka 501.

(28) Należy zatem, zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, znieść wymogi zatwierdzenia ex ante, o których mowa w art. 165 rozporządzenia finansowego, oraz - na zasadzie decentralizacji - przyznać krajowemu urzędnikowi zatwierdzającemu, funduszowi narodowemu, agencji IPARD i instytucji zarządzającej uprawnienia w zakresie zarządzania w odniesieniu do środków 301 i 302 z programu dla Chorwacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Uprawnienia do zarządzania pomocą przewidziane w ramach IPA - komponent V dotyczący Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich - przyznaje się właściwym instytucjom na warunkach określonych w niniejszej decyzji.
2.
Niniejszym, zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, znosi się wymóg zatwierdzenia ex ante przez Komisję prowadzonych przez Republikę Chorwacji działań w zakresie zarządzania, płatności i wdrażania w odniesieniu do środka 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi" oraz środka 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi".
Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się za pośrednictwem następujących struktur, podmiotów i instytucji wyznaczonych przez Republikę Chorwacji do zarządzania środkami 301 i 302 programu przewidzianego w ramach IPA - komponent V:

a) krajowy urzędnik zatwierdzający;

b) fundusz narodowy;

c) struktura operacyjna IPA - komponent V:

– instytucja zarządzająca,

– agencja IPARD.

Artykuł  3
1.
Uprawnienia w zakresie zarządzania przyznaje się strukturom, podmiotom i instytucjom wymienionym w art. 2 niniejszej decyzji.
2.
Władze krajowe przeprowadzają dalsze kontrole w odniesieniu do struktur, podmiotów i instytucji, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli. Kontrole te przeprowadzane są przed przekazaniem pierwszej deklaracji wydatków wraz z wnioskiem o ich zwrot w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 1 ust. 2 powyżej.
Artykuł  4
1.
Wydatki poniesione przed datą przyjęcia niniejszej decyzji w żadnym wypadku nie są kwalifikowalne, z wyłączeniem ogólnych kosztów, o których mowa w art. 172 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
2.
Wydatki są kwalifikowalne, jeżeli są zgodne z zasadami należytego zarządzania finansami, w szczególności z zasadami gospodarności i opłacalności.
Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu IPARD, zastosowanie mają zasady kwalifikowalności wydatków w zakresie środka 301 zaproponowane przez Chorwację w piśmie o numerze "Class: NP 018-04/09-01/106, nr ref.: 525-12-3-0472/09-2" z dnia 16 marca 2009 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 26 marca 2009 r. pod numerem 8151.
2.
Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu IPARD, zastosowanie mają zasady kwalifikowalności wydatków w zakresie środka 302 zaproponowane przez Chorwację w piśmie o numerze "Class: NP 011-02/09-01/72, nr ref.: 525-12-3-0473/10-30" z dnia 19 października 2010 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 29 października 2010 r. pod numerem 761752.
Artykuł  6
1.
Komisja monitoruje przestrzeganie wymogów dotyczących przyznania uprawnień w zakresie zarządzania zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
2.
Jeżeli w dowolnym momencie wykonywania niniejszej decyzji Komisja uzna, że wymogi wobec Republiki Chorwackiej na mocy niniejszej decyzji nie są przez nią spełniane, Komisja może podjąć decyzję o wycofaniu lub zawieszeniu przekazanych uprawnień w zakresie zarządzania na podstawie art. 17 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
3.
Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Komisji (WE) nr 718/2007 Republika Chorwacji zapewnia:

– przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego i skuteczne działanie w sprawach domniemanych nadużyć finansowych i nieprawidłowości oraz funkcjonowanie mechanizmu kontrolno-sprawozdawczego odpowiadającego mechanizmowi, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006,

– wdrożenie środków zapobiegających nadużyciom finansowym przez organy krajowe. Ponadto o przyjętych środkach zapobiegających nadużyciom finansowym informowana jest Komisja.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.

(2) Dz.U. L 170 z 29.6.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.85.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym.
Data aktu: 17/03/2011
Data ogłoszenia: 18/03/2011
Data wejścia w życie: 17/03/2011