(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(1),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 718/2007 z dnia 12 czerwca 2007 r. wdrażające rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(2), w szczególności jego art. 14,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym")(3), w szczególności jego art. 53c i art. 56 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "przepisami wykonawczymi")(4), w szczególności jego art. 35,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1085/2006 określa cele i główne zasady pomocy przedakcesyjnej na rzecz krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących w okresie od 2007 r. do 2013 r. oraz nakłada na Komisję obowiązek realizacji tej pomocy.
(2) Artykuły 11, 12, 13, 14, 18 i 186 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 dają Komisji możliwość przyznania krajowi będącemu beneficjentem uprawnień w zakresie zarządzania komponentem V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich i określenia wymogów, które kraj ten musi w tym celu spełnić.
(3) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 Komisja i kraj będący beneficjentem zawierają umowę ramową w celu określenia i uzgodnienia zasad współpracy dotyczącej pomocy finansowej UE na rzecz kraju będącego beneficjentem. W razie konieczności umowa ramowa może zostać uzupełniona umową sektorową lub umowami sektorowymi, które zawierają postanowienia szczegółowe dotyczące danego komponentu.
(4) Aby kraj będący beneficjentem mógł otrzymać uprawnienia w zakresie zarządzania, należy spełnić warunki określone w art. 53c i 56 ust. 2 rozporządzenia finansowego i w art. 35 przepisów wykonawczych.
(5) Umowa ramowa w sprawie zasad współpracy dotyczącej pomocy finansowej UE na rzecz Republiki Chorwacji w ramach realizacji pomocy z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) pomiędzy Rządem Republiki Chorwacji i Komisją Unii Europejskiej została zawarta dnia 17 grudnia 2007 r.
(6) Program na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Republiki Chorwacji realizowany w ramach IPA (zwany dalej "programem IPARD") został zatwierdzony decyzją Komisji C(2008) 690 z dnia 25 lutego 2008 r., zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006, i zgodnie z art. 184 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 zawierał plan rocznych kwot wkładów UE oraz umowę w sprawie finansowania.
(7) Umowa sektorowa zawarta dnia 12 stycznia 2009 r. pomiędzy Komisją Unii Europejskiej, działającą w imieniu i na rzecz Unii Europejskiej, a Rządem Republiki Chorwacji, działającym w imieniu i na rzecz Republiki Chorwacji, stanowi uzupełnienie postanowień umowy ramowej, określające przepisy szczegółowe dotyczące wdrażania i realizacji programu IPARD na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Republiki Chorwacji w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA).
(8) Ostatnie zmiany do programu IPARD wprowadzono dnia 26 listopada 2010 r. na mocy decyzji Komisji C(2010) 8462.
(9) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia Komisji (WE) nr 718/2007 kraj będący beneficjentem zobowiązany jest do wyznaczenia podmiotów i instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie programu IPARD: właściwego urzędnika akredytującego, krajowego urzędnika zatwierdzającego, funduszu narodowego, instytucji zarządzającej, agencji IPARD oraz instytucji audytowej.
(10) Rząd Chorwacji powołał Dział Funduszu Narodowego, jednostkę organizacyjną skarbu państwa w ramach Ministerstwa Finansów, działającą w charakterze funduszu narodowego i realizującą zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.
(11) Rząd Chorwacji powołał agencję płatniczą jako niezależną publiczną instytucję ds. rolnictwa, rybołówstwa i rozwoju obszarów wiejskich w charakterze agencji ds. IPARD, która realizować będzie zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.
(12) Rząd Chorwacji powołał Dyrektoriat ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, instytucję zarządzającą programem Sapard/IPARD, w ramach Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, w charakterze instytucji zarządzającej, która realizować będzie zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.
(13) Właściwy urzędnik akredytujący poinformował Komisję Europejską w dniu 12 listopada 2008 r. o akredytacji krajowego urzędnika zatwierdzającego i funduszu narodowego zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
(14) Krajowy urzędnik zatwierdzający powiadomił Komisję Europejską w dniu 12 listopada 2008 r. o akredytacji struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie środków 101, 103 i 301 i za jego wdrażanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007. W dniu 6 maja 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający podjął decyzję o wydaniu addendum do decyzji w sprawie krajowej ustawy o akredytacji w zakresie działania 301 w ramach IPARD.
(15) Dnia 28 maja 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający powiadomił Komisję Europejską o akredytacji struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie podśrodka 202/1 "Nabywanie umiejętności", środków 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" oraz 501 "Pomoc techniczna" i za jego wdrażanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
(16) Dnia 21 grudnia 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający poinformował Komisję Europejską o wycofaniu akredytacji dla struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie podśrodka 201/1 i za jego wdrażanie.
(17) Dnia 16 marca 2009 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środków 101, 103 i 301 zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 8 kwietnia 2009 r.
(18) Dnia 29 października 2010 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środka 302 wraz z ostatnimi zmianami zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 10 listopada 2010 r.
(19) Dnia 24 listopada 2009 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środka 501 zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 29 marca 2010 r.
(20) Agencja Płatnicza ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich działająca w charakterze agencji IPARD, Dyrekcja ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, Instytucja Zarządzająca Programem Sapard/IPARD, działająca w charakterze instytucji zarządzającej, będą odpowiedzialne za wdrażanie trzech środków akredytowanych przez krajowego urzędnika zatwierdzającego: 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi", 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" oraz 501 "Pomoc techniczna", zgodnie z treścią programu; obok dwóch środków spośród siedmiu środków z programu IPARD, w odniesieniu do których przyznano uprawnienia w zakresie zarządzania w 2009 r.
(21) W celu uwzględnienia wymogów art. 19 ust. 1 umowy ramowej wydatki poniesione na mocy niniejszej decyzji są kwalifikowalne do współfinansowania wspólnotowego jedynie, jeżeli nie zostały poniesione przed datą decyzji o przyznaniu uprawnień w zakresie zarządzania, z wyłączeniem środka 501 "Pomoc techniczna", o którym mowa w art. 19 ust. 2 umowy ramowej, i ogólnych kosztów, o których mowa w art. 172 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 718/2007. Wydatki są kwalifikowalne, jeżeli są zgodne z zasadami należytego zarządzania finansami, w szczególności z zasadami gospodarności i opłacalności.
(22) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 wymóg zatwierdzenia ex ante może zostać uchylony na podstawie analizy skutecznego funkcjonowania danego systemu zarządzania i kontroli przeprowadzanej osobno dla każdego przypadku. W rozporządzeniu tym przewidziano także szczegółowe zasady przeprowadzania tego rodzaju analizy.
(23) Zgodnie z art. 14 i 18 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, akredytacje, o których mowa w art. 11, 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, zostały poddane przeglądowi, a procedury i struktury odpowiednich podmiotów i instytucji, zgodnie z ich opisem we wniosku przekazanym krajowemu urzędnikowi zatwierdzającemu, zostały poddane analizie, w tym poprzez kontrole na miejscu.
(24) Komisja Europejska przeprowadziła kontrole w zakresie środka 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi" oraz środka 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" w odniesieniu do wszystkich istotnych elementów systemu, który jest już w pełni gotowy, ale nie jest jeszcze wykorzystywany.
(25) Choć instytucja audytowa nie uczestniczy bezpośrednio w niniejszej decyzji, jeszcze przed złożeniem do Komisji pakietu akredytacji wymaganego do przeniesienia uprawnień w zakresie zarządzania przeprowadzono kontrole na miejscu w celu dokonania oceny jej gotowości do funkcjonowania jako niezależny operacyjnie organ audytowy.
(26) Spełnienie przez Chorwację wymogów art. 56 ust. 2 rozporządzenia finansowego i art. 11, 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 oceniono poprzez kontrole na miejscu.
(27) Ocena ta wykazała, że Chorwacja spełnia przedmiotowe wymogi w odniesieniu do środków 301 i 302. Jednakże Agencja Płatnicza ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich występująca w charakterze agencji IPARD, nie wdrożyła jeszcze we właściwy sposób kryteriów akredytacyjnych niezbędnych do zadań, które ma ona wykonywać w ramach realizacji środka 501.
(28) Należy zatem, zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, znieść wymogi zatwierdzenia ex ante, o których mowa w art. 165 rozporządzenia finansowego, oraz - na zasadzie decentralizacji - przyznać krajowemu urzędnikowi zatwierdzającemu, funduszowi narodowemu, agencji IPARD i instytucji zarządzającej uprawnienia w zakresie zarządzania w odniesieniu do środków 301 i 302 z programu dla Chorwacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.
W imieniu Komisji | |
Dacian CIOLOȘ | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.
(2) Dz.U. L 170 z 29.6.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.85.4 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym. |
Data aktu: | 17/03/2011 |
Data ogłoszenia: | 18/03/2011 |
Data wejścia w życie: | 17/03/2011 |