Decyzja przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 marca 2011 r.
przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym

(2011/C 85/04)

(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(1),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 718/2007 z dnia 12 czerwca 2007 r. wdrażające rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(2), w szczególności jego art. 14,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym")(3), w szczególności jego art. 53c i art. 56 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej "przepisami wykonawczymi")(4), w szczególności jego art. 35,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1085/2006 określa cele i główne zasady pomocy przedakcesyjnej na rzecz krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących w okresie od 2007 r. do 2013 r. oraz nakłada na Komisję obowiązek realizacji tej pomocy.

(2) Artykuły 11, 12, 13, 14, 18 i 186 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 dają Komisji możliwość przyznania krajowi będącemu beneficjentem uprawnień w zakresie zarządzania komponentem V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich i określenia wymogów, które kraj ten musi w tym celu spełnić.

(3) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 Komisja i kraj będący beneficjentem zawierają umowę ramową w celu określenia i uzgodnienia zasad współpracy dotyczącej pomocy finansowej UE na rzecz kraju będącego beneficjentem. W razie konieczności umowa ramowa może zostać uzupełniona umową sektorową lub umowami sektorowymi, które zawierają postanowienia szczegółowe dotyczące danego komponentu.

(4) Aby kraj będący beneficjentem mógł otrzymać uprawnienia w zakresie zarządzania, należy spełnić warunki określone w art. 53c i 56 ust. 2 rozporządzenia finansowego i w art. 35 przepisów wykonawczych.

(5) Umowa ramowa w sprawie zasad współpracy dotyczącej pomocy finansowej UE na rzecz Republiki Chorwacji w ramach realizacji pomocy z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) pomiędzy Rządem Republiki Chorwacji i Komisją Unii Europejskiej została zawarta dnia 17 grudnia 2007 r.

(6) Program na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Republiki Chorwacji realizowany w ramach IPA (zwany dalej "programem IPARD") został zatwierdzony decyzją Komisji C(2008) 690 z dnia 25 lutego 2008 r., zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006, i zgodnie z art. 184 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 zawierał plan rocznych kwot wkładów UE oraz umowę w sprawie finansowania.

(7) Umowa sektorowa zawarta dnia 12 stycznia 2009 r. pomiędzy Komisją Unii Europejskiej, działającą w imieniu i na rzecz Unii Europejskiej, a Rządem Republiki Chorwacji, działającym w imieniu i na rzecz Republiki Chorwacji, stanowi uzupełnienie postanowień umowy ramowej, określające przepisy szczegółowe dotyczące wdrażania i realizacji programu IPARD na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Republiki Chorwacji w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA).

(8) Ostatnie zmiany do programu IPARD wprowadzono dnia 26 listopada 2010 r. na mocy decyzji Komisji C(2010) 8462.

(9) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia Komisji (WE) nr 718/2007 kraj będący beneficjentem zobowiązany jest do wyznaczenia podmiotów i instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie programu IPARD: właściwego urzędnika akredytującego, krajowego urzędnika zatwierdzającego, funduszu narodowego, instytucji zarządzającej, agencji IPARD oraz instytucji audytowej.

(10) Rząd Chorwacji powołał Dział Funduszu Narodowego, jednostkę organizacyjną skarbu państwa w ramach Ministerstwa Finansów, działającą w charakterze funduszu narodowego i realizującą zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.

(11) Rząd Chorwacji powołał agencję płatniczą jako niezależną publiczną instytucję ds. rolnictwa, rybołówstwa i rozwoju obszarów wiejskich w charakterze agencji ds. IPARD, która realizować będzie zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.

(12) Rząd Chorwacji powołał Dyrektoriat ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, instytucję zarządzającą programem Sapard/IPARD, w ramach Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, w charakterze instytucji zarządzającej, która realizować będzie zadania i obowiązki zgodnie z załącznikiem I do umowy sektorowej.

(13) Właściwy urzędnik akredytujący poinformował Komisję Europejską w dniu 12 listopada 2008 r. o akredytacji krajowego urzędnika zatwierdzającego i funduszu narodowego zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.

(14) Krajowy urzędnik zatwierdzający powiadomił Komisję Europejską w dniu 12 listopada 2008 r. o akredytacji struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie środków 101, 103 i 301 i za jego wdrażanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007. W dniu 6 maja 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający podjął decyzję o wydaniu addendum do decyzji w sprawie krajowej ustawy o akredytacji w zakresie działania 301 w ramach IPARD.

(15) Dnia 28 maja 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający powiadomił Komisję Europejską o akredytacji struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie podśrodka 202/1 "Nabywanie umiejętności", środków 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" oraz 501 "Pomoc techniczna" i za jego wdrażanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.

(16) Dnia 21 grudnia 2010 r. krajowy urzędnik zatwierdzający poinformował Komisję Europejską o wycofaniu akredytacji dla struktur operacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie komponentem V IPA - Rozwój obszarów wiejskich w zakresie podśrodka 201/1 i za jego wdrażanie.

(17) Dnia 16 marca 2009 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środków 101, 103 i 301 zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 8 kwietnia 2009 r.

(18) Dnia 29 października 2010 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środka 302 wraz z ostatnimi zmianami zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 10 listopada 2010 r.

(19) Dnia 24 listopada 2009 r. władze Chorwacji przekazały Komisji wykaz kwalifikujących się wydatków w zakresie środka 501 zgodnie z art. 32 ust. 3 umowy sektorowej. Komisja zatwierdziła ten wykaz w dniu 29 marca 2010 r.

(20) Agencja Płatnicza ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich działająca w charakterze agencji IPARD, Dyrekcja ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, Instytucja Zarządzająca Programem Sapard/IPARD, działająca w charakterze instytucji zarządzającej, będą odpowiedzialne za wdrażanie trzech środków akredytowanych przez krajowego urzędnika zatwierdzającego: 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi", 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" oraz 501 "Pomoc techniczna", zgodnie z treścią programu; obok dwóch środków spośród siedmiu środków z programu IPARD, w odniesieniu do których przyznano uprawnienia w zakresie zarządzania w 2009 r.

(21) W celu uwzględnienia wymogów art. 19 ust. 1 umowy ramowej wydatki poniesione na mocy niniejszej decyzji są kwalifikowalne do współfinansowania wspólnotowego jedynie, jeżeli nie zostały poniesione przed datą decyzji o przyznaniu uprawnień w zakresie zarządzania, z wyłączeniem środka 501 "Pomoc techniczna", o którym mowa w art. 19 ust. 2 umowy ramowej, i ogólnych kosztów, o których mowa w art. 172 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 718/2007. Wydatki są kwalifikowalne, jeżeli są zgodne z zasadami należytego zarządzania finansami, w szczególności z zasadami gospodarności i opłacalności.

(22) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 wymóg zatwierdzenia ex ante może zostać uchylony na podstawie analizy skutecznego funkcjonowania danego systemu zarządzania i kontroli przeprowadzanej osobno dla każdego przypadku. W rozporządzeniu tym przewidziano także szczegółowe zasady przeprowadzania tego rodzaju analizy.

(23) Zgodnie z art. 14 i 18 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, akredytacje, o których mowa w art. 11, 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, zostały poddane przeglądowi, a procedury i struktury odpowiednich podmiotów i instytucji, zgodnie z ich opisem we wniosku przekazanym krajowemu urzędnikowi zatwierdzającemu, zostały poddane analizie, w tym poprzez kontrole na miejscu.

(24) Komisja Europejska przeprowadziła kontrole w zakresie środka 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi" oraz środka 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi" w odniesieniu do wszystkich istotnych elementów systemu, który jest już w pełni gotowy, ale nie jest jeszcze wykorzystywany.

(25) Choć instytucja audytowa nie uczestniczy bezpośrednio w niniejszej decyzji, jeszcze przed złożeniem do Komisji pakietu akredytacji wymaganego do przeniesienia uprawnień w zakresie zarządzania przeprowadzono kontrole na miejscu w celu dokonania oceny jej gotowości do funkcjonowania jako niezależny operacyjnie organ audytowy.

(26) Spełnienie przez Chorwację wymogów art. 56 ust. 2 rozporządzenia finansowego i art. 11, 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 718/2007 oceniono poprzez kontrole na miejscu.

(27) Ocena ta wykazała, że Chorwacja spełnia przedmiotowe wymogi w odniesieniu do środków 301 i 302. Jednakże Agencja Płatnicza ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich występująca w charakterze agencji IPARD, nie wdrożyła jeszcze we właściwy sposób kryteriów akredytacyjnych niezbędnych do zadań, które ma ona wykonywać w ramach realizacji środka 501.

(28) Należy zatem, zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, znieść wymogi zatwierdzenia ex ante, o których mowa w art. 165 rozporządzenia finansowego, oraz - na zasadzie decentralizacji - przyznać krajowemu urzędnikowi zatwierdzającemu, funduszowi narodowemu, agencji IPARD i instytucji zarządzającej uprawnienia w zakresie zarządzania w odniesieniu do środków 301 i 302 z programu dla Chorwacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Uprawnienia do zarządzania pomocą przewidziane w ramach IPA - komponent V dotyczący Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich - przyznaje się właściwym instytucjom na warunkach określonych w niniejszej decyzji.
2.
Niniejszym, zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 718/2007, znosi się wymóg zatwierdzenia ex ante przez Komisję prowadzonych przez Republikę Chorwacji działań w zakresie zarządzania, płatności i wdrażania w odniesieniu do środka 301 "Poprawa i rozwój infrastruktury na wsi" oraz środka 302 "Dywersyfikacja i rozwój działalności gospodarczej na wsi".
Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się za pośrednictwem następujących struktur, podmiotów i instytucji wyznaczonych przez Republikę Chorwacji do zarządzania środkami 301 i 302 programu przewidzianego w ramach IPA - komponent V:

a) krajowy urzędnik zatwierdzający;

b) fundusz narodowy;

c) struktura operacyjna IPA - komponent V:

– instytucja zarządzająca,

– agencja IPARD.

Artykuł  3
1.
Uprawnienia w zakresie zarządzania przyznaje się strukturom, podmiotom i instytucjom wymienionym w art. 2 niniejszej decyzji.
2.
Władze krajowe przeprowadzają dalsze kontrole w odniesieniu do struktur, podmiotów i instytucji, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli. Kontrole te przeprowadzane są przed przekazaniem pierwszej deklaracji wydatków wraz z wnioskiem o ich zwrot w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 1 ust. 2 powyżej.
Artykuł  4
1.
Wydatki poniesione przed datą przyjęcia niniejszej decyzji w żadnym wypadku nie są kwalifikowalne, z wyłączeniem ogólnych kosztów, o których mowa w art. 172 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
2.
Wydatki są kwalifikowalne, jeżeli są zgodne z zasadami należytego zarządzania finansami, w szczególności z zasadami gospodarności i opłacalności.
Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu IPARD, zastosowanie mają zasady kwalifikowalności wydatków w zakresie środka 301 zaproponowane przez Chorwację w piśmie o numerze "Class: NP 018-04/09-01/106, nr ref.: 525-12-3-0472/09-2" z dnia 16 marca 2009 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 26 marca 2009 r. pod numerem 8151.
2.
Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu IPARD, zastosowanie mają zasady kwalifikowalności wydatków w zakresie środka 302 zaproponowane przez Chorwację w piśmie o numerze "Class: NP 011-02/09-01/72, nr ref.: 525-12-3-0473/10-30" z dnia 19 października 2010 r., zarejestrowanym przez Komisję dnia 29 października 2010 r. pod numerem 761752.
Artykuł  6
1.
Komisja monitoruje przestrzeganie wymogów dotyczących przyznania uprawnień w zakresie zarządzania zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
2.
Jeżeli w dowolnym momencie wykonywania niniejszej decyzji Komisja uzna, że wymogi wobec Republiki Chorwackiej na mocy niniejszej decyzji nie są przez nią spełniane, Komisja może podjąć decyzję o wycofaniu lub zawieszeniu przekazanych uprawnień w zakresie zarządzania na podstawie art. 17 rozporządzenia (WE) nr 718/2007.
3.
Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Komisji (WE) nr 718/2007 Republika Chorwacji zapewnia:

– przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego i skuteczne działanie w sprawach domniemanych nadużyć finansowych i nieprawidłowości oraz funkcjonowanie mechanizmu kontrolno-sprawozdawczego odpowiadającego mechanizmowi, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006,

– wdrożenie środków zapobiegających nadużyciom finansowym przez organy krajowe. Ponadto o przyjętych środkach zapobiegających nadużyciom finansowym informowana jest Komisja.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.

(2) Dz.U. L 170 z 29.6.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.85.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja przyznająca Republice Chorwacji uprawnienia w zakresie zarządzania pomocą w ramach komponentu V Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) - Rolnictwo i Rozwój Obszarów Wiejskich w odniesieniu do środków przedakcesyjnych 301 i 302 w okresie przedakcesyjnym.
Data aktu: 17/03/2011
Data ogłoszenia: 18/03/2011
Data wejścia w życie: 17/03/2011