Decyzja ustanawiająca europejską platformę ds. normalizacji ICT angażującą zainteresowane strony

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 listopada 2011 r.
ustanawiająca europejską platformę ds. normalizacji ICT angażującą zainteresowane strony 1

(2011/C 349/04)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W strategii "Europa 2020" określonej w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" 2 przedstawiono wizję społecznej gospodarki rynkowej w Europie w XXI w., w pełni korzystającej z ekonomicznych i społecznych korzyści społeczeństwa cyfrowego. Położono w niej nacisk na znaczenie wzmacniania rozwoju gospodarki europejskiej przy jednoczesnym osiągnięciu wysokich wskaźników wydajności zatrudnienia, gospodarki niskoemisyjnej i spójności społecznej.

(2) W jednej z inicjatyw przewodnich w ramach strategii "Europa 2020", określonej w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europejska agenda cyfrowa" 3 , przypisano istotne znaczenie lepszemu stanowieniu norm w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) dla zapewnienia interoperacyjności aplikacji, usług i produktów ICT służącej zmniejszeniu rozdrobnienia jednolitego rynku cyfrowego, a zarazem wspieraniu innowacyjności i konkurencji.

(3) W innej inicjatywie przewodniej w ramach strategii "Europa 2020", określonej w komunikacie Komisji zatytułowanym "Zintegrowana polityka przemysłowa w erze globalizacji - Konkurencyjność i zrównoważony rozwój na pierwszym planie" 4 , wzywa się Europę do opracowania systemu norm spełniającego oczekiwania zarówno podmiotów rynkowych, jak i europejskich organów publicznych, który jednocześnie działałby na rzecz rozszerzania wpływu Europy poza jednolitym rynkiem w zglobalizowanej gospodarce.

(4) 5 W komunikacie Komisji zatytułowanym "Strategiczna wizja w zakresie norm europejskich - Postęp w celu poprawy i przyspieszenia zrównoważonego wzrostu gospodarki europejskiej do roku 2020" 6 stwierdzono, że w roku 2011 Komisja stworzy specjalną platformę angażującą zainteresowane strony pod swoim przewodnictwem, która będzie jej doradzać w kwestiach związanych z wdrażaniem polityki normalizacji w dziedzinie ICT, włączając w to program prac na rzecz normalizacji ICT, ustalanie priorytetów w celu wsparcia prawodawstwa i polityki oraz identyfikację specyfikacji opracowanych przez światowe organizacje zajmujące się opracowywaniem norm w dziedzinie ICT.

(5) 7 Konieczne jest zatem ustanowienie platformy w dziedzinie normalizacji ICT angażującej zainteresowane strony i określenie jej zadań oraz struktury.

(6) 8 W skład platformy angażującej zainteresowane strony powinni wchodzić przedstawiciele organów krajowych państw członkowskich i państw EFTA, zrzeszających zainteresowane strony organizacji reprezentujących przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa, konsumentów i inne zainteresowane grupy społeczne, jak również europejskich i międzynarodowych jednostek normalizacyjnych oraz innych organizacji nienastawionych na osiąganie zysku, którymi są stowarzyszenia zawodowe, branżowe lub handlowe bądź inne organizacje członkowskie działające w Europie, które w ramach swej specjalizacji opracowują normy z dziedziny ICT.

(7) Bez uszczerbku dla zasad Komisji dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków platformy.

(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1 9

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się europejską platformę ds. normalizacji ICT angażującą zainteresowane strony, zwaną dalej "platformą".

Artykuł  2

Zadania

Zadaniem platformy jest:

a)
doradzanie Komisji we wszystkich kwestiach związanych z europejską polityką normalizacji ICT i jej skutecznym wdrażaniem;
b)
doradzanie Komisji w sprawie jej programu prac w zakresie normalizacji ICT i jego priorytetów;
c)
określanie potencjalnych przyszłych potrzeb w zakresie normalizacji ICT w celu wsparcia europejskiego prawodawstwa, polityki i zamówień publicznych;
d)
doradzanie Komisji w sprawie ewentualnych zleceń normalizacji w dziedzinie ICT dla europejskich jednostek normalizacyjnych oraz działań, które mogą zostać przeprowadzone przez inne podmioty we współpracy z europejskimi jednostkami normalizacyjnymi;
e)
doradzanie Komisji w sprawie postępów w zakresie normalizacji ICT i powiązanych działań w celu wsparcia prawodawstwa i polityki;
f)
doradzanie Komisji w sprawie specyfikacji technicznych z dziedziny ICT, które nie są normami krajowymi, europejskimi ani międzynarodowymi, w związku z wymaganiami określonymi w załączniku II we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie normalizacji europejskiej 10 ;
g)
doradzanie Komisji w sprawie współpracy między organizacjami opracowującymi normy i europejskimi jednostkami normalizacyjnymi w celu lepszego połączenia ich prac nad normalizacją europejską w dziedzinie ICT oraz zapewnienia dostępności norm ICT wspierających interoperacyjność;
h)
gromadzenie informacji na temat programów prac organizacji opracowujących normy ICT w celu zapewnienia koordynacji i unikania zbytecznego powielania lub rozproszenia działań.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z platformą w każdej kwestii związanej z:

a)
innymi inicjatywami, które mogą być podejmowane na poziomie Unii w celu przezwyciężenia barier utrudniających interoperacyjność ICT;
b)
krajowymi, europejskimi i międzynarodowymi inicjatywami dotyczącymi normalizacji, wspierającymi interoperacyjność ICT.
Artykuł  4

Członkostwo - powoływanie

1.
W skład platformy wchodzi nie więcej niż 67 członków.
2.
Członkami są organy krajowe państw członkowskich i państw EFTA oraz organizacje reprezentujące strony zainteresowane normalizacją ICT powoływane przez Komisję w następujący sposób:
a)
nie więcej niż 18 organizacji reprezentujących przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz zainteresowane grupy społeczne;
b)
nie więcej niż 14 europejskich i międzynarodowych jednostek normalizacyjnych oraz innych organizacji nienastawionych na osiąganie zysku, którymi są stowarzyszenia zawodowe, branżowe lub handlowe bądź inne organizacje członkowskie działające w Europie, które w ramach swej specjalizacji opracowują normy z dziedziny ICT.
3.
Członków, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b), powołują Dyrektorzy Generalni DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu i DG ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów w imieniu Komisji spośród właściwych organizacji reprezentujących zainteresowane strony, tak aby osiągnąć zrównoważoną reprezentację uwzględniającą zadania i wymaganą wiedzę fachową.
4.
Każdy organ krajowy i organizacja powołana przez Komisję mianuje swego przedstawiciela i jego zastępcę, którzy będą uczestniczyć w działaniach platformy.
5.
Członkowie platformy są powoływani na okres 3 lat. Pełnią oni swe funkcje do czasu ich zastąpienia lub do upływu ich kadencji. Ich kadencja może zostać przedłużona.
6.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace platformy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do upływu ich kadencji.
7.
Nazwy członków, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b), są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i innych podobnych zespołów ("rejestr").
8.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1.
Platformie przewodniczą służby DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu i DG ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów.
2.
W porozumieniu z przedstawicielem Komisji platforma może ustanowić podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez platformę. Takie podgrupy ulegają rozwiązaniu z chwilą wypełnienia ich mandatu.
3.
Przedstawiciel Komisji może zaprosić do udziału w pracach platformy w trybie doraźnym ekspertów posiadających określone kompetencje w dziedzinie będącej przedmiotem obrad. Przedstawiciel Komisji może ponadto nadawać osobom fizycznym lub organizacjom status obserwatora zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów i krajów kandydujących.
4.
Członkowie platformy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i przepisach wykonawczych do traktatów, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
5.
Posiedzenia platformy i wszystkich podgrup odbywają się w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach platformy i jej podgrup mogą uczestniczyć inni urzędnicy Komisji zainteresowani ich pracami.
6.
Platforma przyjmuje wszelkie niezbędne regulaminy wewnętrzne, w tym zasady w zakresie konfliktów interesów, na podstawie standardowego regulaminu dla grup ekspertów przyjętego przez Komisję.
7.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności platformy w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze.
8.
Wspólne Centrum Badawcze może zapewniać doradztwo naukowe i świadczyć usługi w zakresie swej specjalizacji fachowej.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach platformy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach platformy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2012 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2011 r.

W imieniu Komisji

Antonio TAJANI

Wiceprzewodniczący

1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
2 COM(2010) 2020 wersja ostateczna z 3.3.2010.
3 COM(2010) 245 wersja ostateczna z 19.5.2010.
4 COM(2010) 614 wersja ostateczna z 28.10.2010.
5 Motyw 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
6 COM(2011) 311 wersja ostateczna z 1.6.2011.
7 Motyw 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
8 Motyw 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
9 Art. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
10 COM(2011) 315 wersja ostateczna z 1.6.2011.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024