(Sprawa E-9/11)
(2011/C 294/08)
(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2011 r.)
Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 21 lipca 2011 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Xaviera Lewisa, Florence Simonetti i Gjermunda Mathisena, działających w charakterze przedstawicieli Urzędu Nadzoru EFTA, 35, Rue Belliard, 1040 Bruksela, Belgium.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o orzeczenie, iż:
1) utrzymując w mocy takie ograniczenia nałożone na prawa osób i przedsiębiorstw mających siedzibę na terenie państw EOG do posiadania udziałów i wykonywania praw głosu na rynkach regulowanych w Norwegii zgodnie z przepisami określonymi w sekcjach 35.1, 35.2, 35.3 i 36 Ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. nr 74 o rynkach regulowanych (ustawa o giełdach papierów wartościowych) oraz sekcjach 5-3.1, 5-3.2, 5-3.3 i 5-4 Ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o rejestracji instrumentów finansowych (ustawa o depozytariuszach papierów wartościowych), Królestwo Norwegii nie wypełniło swoich zobowiązań wynikających z art. 31 i 40 Porozumienia EOG;
2) kosztami postępowania obciąża się Królestwo Norwegii.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
– ustawodawstwo norweskie wprowadza ograniczenia w zakresie struktury właścicielskiej instytucji świadczących usługi finansowe oraz praw głosu w takich instytucjach. Zasadniczo ustawa o giełdach papierów wartościowych zakazuje posiadania więcej niż 20 % udziałów w giełdach papierów wartościowych, jak również posiadania powyżej 20 % łącznego kapitału z prawem głosu lub 30 % głosów reprezentowanych na walnym zgromadzeniu. Odpowiednie zasady odnośnie do depozytariuszy papierów wartościowych zostały określone w ustawie o depozytariuszach papierów wartościowych,
– Urząd Nadzoru EFTA stwierdza, że kwestionowane przepisy są niezgodne zarówno z zasadą swobody przedsiębiorczości określoną w art. 31 Porozumienia EOG oraz zasadą swobodnego przepływu kapitału przewidzianą w art. 40 Porozumienia EOG,
– Urząd Nadzoru EFTA stwierdza w szczególności, że kwestionowane prawodawstwo jest zbędne, jeśli chodzi o promowanie sprawnie działających i efektywnych rynków finansowych oraz wzbudzanie zaufania wśród podmiotów gospodarczych co do niezawisłości i bezstronności instytucji. Urząd argumentuje, że dostępne są alternatywne, mniej restrykcyjne środki, które byłyby wystarczająco skuteczne.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.294.8 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Skarga wniesiona w dniu 21 lipca 2011 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-9/11). |
| Data aktu: | 06/10/2011 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2011 |