Zezwolenie na pomoc państwa w ramach przepisów zawartych w art. 87 i 88 Traktatu WE - Przypadki, względem których Komisja nie wnosi sprzeciwu.

Zezwolenie na pomoc państwa w ramach przepisów zawartych w art. 87 i 88 Traktatu WE

Przypadki, względem których Komisja nie wnosi sprzeciwu

(2005/C 107/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 maja 2005 r.)

Data przyjęcia decyzji: 20.10.2004

Państwo Członkowskie: Francja

Nr pomocy: NN 154/2003

Tytuł: Plan globalny na rzecz rolników - ofiar suszy z 2003 r.

Cel: Zrekompensować straty spowodowane przez suszę

Budżet: +/- 664 mln EUR.

Intensywność lub kwota pomocy: Maksymalnie 100 %

Czas trwania: Zmienny

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej, z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 26.11.2004

Państwo Członkowskie: Hiszpania (Murcja)

Nr pomocy: N 404/2004

Tytuł: Pomoc na realizację inwestycji w sektorze produktów rolnych.

Cel: Realizacja inwestycji w sektorze produktów rolnych w branży przetwórstwa owoców i warzyw w celu poprawy warunków środowiska.

Podstawa prawna: Orden de 9 de marzo de 2004 por la que se establece las bases reguladoras de la concesión de las subvenciones a las PYMES de transformación y comercialización de los productos agrarios en el sector de la conserva vegetal para la ecoeficiencia y mejora de las condiciones medioambientales y se procede a la convocatoria de las mismas.

Budżet: 500.000 EUR rocznie

Intensywność lub kwota pomocy: Poniżej 50 % kosztów inwestycji.

Czas trwania: Cztery lata

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 11.6.2004

Państwo Członkowskie: Wielka Brytania

Nr pomocy: N 571/2003

Tytuł: Rozszerzenie pomocy nr N 480/98 - Strategia wprowadzania do obrotu mięsa czerwonego

Cel: Celem systemu jest wdrożenie pozostałych elementów systemu N 480/98: pomoc techniczna i doskonalenie jakości. Dopuszczalne koszty to koszt organizacji i przyjmowania wizyt w Irlandii Północnej oraz wynagrodzenie za konsultacje w sprawie środków kontroli jakości.

Podstawa prawna: Ustawa o Komisji ds. Obrotu Żywym Inwentarzem (Irlandia Północna) z 1967, ze zmianami.

Budżet: 1,9 mln GBP (2,9 mln EUR)

Intensywność lub wysokość pomocy: Do 50 %

Czas trwania: Do 30 czerwca 2004 r.

Autentyczny(-e) tekst(-y) decyzji, po usunięciu wszelkich informacji poufnych, znajduje(-ą) się na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 12.8.2004

Państwo Członkowskie: Włochy.

Nr pomocy: N 580/A/2003.

Tytuł: Interwencje na rzecz uprawy owoców cytrusowych we Włoszech.

Cel: Pomoc na inwestycje; pomoc techniczna; kontrole jakości;

promocja i reklama.

Podstawa prawna: Legge 2 dicembre 1998, art. 1., "Interventi strutturali e urgenti nel settore agricolo, agrumicolo e zootecnico".

Budżet: Część środków w wysokości 12.911.422 EUR dołączona do budżetu w wysokości 60.012.290 EUR zatwierdzonego w ramach dokumentacji pomocy N 313/01.

Intensywność lub kwota pomocy: Zmienna w zależności od środków (od 30 do 100 %; czasami pomoc degresywna).

Czas trwania: 3 lata.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 26.7.2004

Państwo Członkowskie: Włochy

Nr pomocy: N 619/2003

Tytuł: Ustawa nr 488/92 "Pomoc na działalność produkcyjną w obszarach dotkniętych kryzysem" - pomoc indywidualna na rzecz spółki I.C.O. OLII SrL

Cel: udzielenie pomocy na inwestycje w celu poprawy jakości produktów rolnych na obszarach kwalifikujących się do pomocy regionalnej.

Podstawa prawna: Legge n. 488/92 "Agevolazioni in favore delle attività produttive nelle aree depresse del paese" - Aiuto individuale a favore della I.C.O. OLII Srl.

Budżet: 14.526.702 EUR

Czas trwania: pomoc zostanie wypłacona w trzech corocznych ratach

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 12.8.2004

Państwo Członkowskie: Włochy (Latium)

Nr pomocy: N 624/03.

Tytuł: Interwencje na rzecz hodowców uczestniczących w programie szczepienia choroby niebieskiego języka w odniesieniu do baranów.

Cel: Rekompensata strat w ramach walki z chorobami zwierząt.

Podstawa prawna: Legge regionale 29 settembre 2003, n. 30 - Interventi a favore degli allevatori partecipanti all'attuazione del piano di sorveglianza sierologica e del piano vaccinale per la febbre catarrale degli ovini (Blue Tongue).

Proposta di deliberazione: Interventi a favore degli allevatori partecipanti all'attuazione del piano di sorveglianza sierologica e del piano vaccinale per la febbre catarrale degli ovini (Blue Tongue) - modalità e termini per la concessione dei benefici.

Budżet: 1.426.919,51 EUR na 2003 r.

Intensywność lub kwota pomocy: 90 % na straty spowodowane zgonami, poronieniem i zmniejszeniem produkcji mleka.

60 EUR/zwierzę i za rok za oddanie zwierząt do dyspozycji (ze zmniejszeniem pomocy w zależności od rzeczywistego czasu trwania pobytu zwierząt)

Czas trwania: Nieokreślony.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 14.10.2004

Państwo Członkowskie: Niemcy (Saksonia).

Nr pomocy: N 633/2003.

Tytuł: Pomoc na pokrycie kosztów transportu i utylizacji padłych zwierząt.

Cel: Bezpieczna utylizacja padłych zwierząt. Zgodnie z ustawą SächsAGTierNebG, koszty zbiórki, transportu, składowania, przetwarzania i utylizacji padłych zwierząt w rozumieniu Tierseuchengesetz z dnia 11 kwietnia 2001 r. ponoszą służby odpowiedzialne za utylizację. Jednakże ustawa SächsAGTier-NebG stanowi, że właściciele zwierząt są zobowiązani zapłacić 25 % kosztów utylizacji. Koszty utylizacji zwierząt poddanych ubojowi w ramach działań weterynaryjnych mających na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się choroby zwierząt ponoszą gminy i miasta.

Podstawa prawna: Sächsisches Ausführungsgesetz zum Tierische Nebenprodukte-Beseitigungsgesetz (SächsAGTierNebG).

Budżet: Około 1,5 mln. rocznie.

Intensywność lub kwota pomocy: 75 % kosztów, z wyjątkiem przypadków, gdy zwierzęta zostały poddane ubojowi w ramach działań weterynaryjnych, kiedy to pomoc wynosi 100 %.

Czas trwania: Do dnia 31 grudnia 2013 r.

Inne informacje: Władze Niemiec zaznaczyły, że rok przed wygaśnięciem umowy podpisanej między władzami Saksonii i zakładem utylizacji zostanie wszczęta procedura przetargowa spełniająca wymagania prawa wspólnotowego w celu wybrania przyszłych służb utylizacji padłych zwierząt.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 16.9.2004

Państwo Członkowskie: Włochy

Nr pomocy: N 782/2002

Tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2003: artykuł 66, 68 i 69 ustawy włoskiej 289/2002.

Cel: Pomoc na rekompensatę i zapobieganie w ramach realizacji planu zapobiegania i zwalczania choroby pęcherzykowej świń.

Podstawa prawna: Legge finanziaria 2003 Sostegno alla filiera agroindustriale (Legge 27.12.2002 n. 289 (Legge 27.12.2002 n. 289, articoli 66, 68 e 69.

Budżet: 5 milionów EUR

Intensywność lub kwota pomocy: 100 % wydatków kwalifikowanych i dopłat do dochodów obliczonych w oparciu o marżę brutto produkcji wynikającą z różnicy pomiędzy wartością produkcji i wydatkami szczególnymi, których nie ponieśli hodowcy.

Czas trwania: Odpowiadający czasowi realizacji planów zapobiegania i zwalczania choroby pęcherzykowej świń

Inne informacje: Artykuły 66 i 69 ustawy 289/2002 nie przewidują pomocy Państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej, z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 3.11.2004

Państwo Członkowskie: Włochy (Molise)

Nr pomocy: NN 2/03 (ex N 650/2000).

Tytuł: Normy w zakresie usuwania roślinności spontanicznej i pozostałości upraw.

Cel: Pomoc na inwestycje.

Podstawa prawna: Deliberazione n. 1653 del 15 dicembre 2003. Proposta di legge recante norme in materia di eliminazione della vegetazione spontanea infestante e dei residui delle coltivazioni.

Budżet: 500.000 EUR w 2004 roku.

Intensywność lub kwota pomocy: Poniżej pułapu pomocy w ramach zasady de minimis (nie uznawana za pomoc państwa) lub 40/50 %.

Czas trwania: 5 lat.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej, z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 28.7.2004

Państwo Członkowskie: Niemcy (Brema)

Nr pomocy: NN 2/2004

Tytuł: Pomoc na zniszczenie padłych zwierząt

Cel: wyrównanie kosztów usunięcia zwierząt padłych w gospodarstwie, przeznaczone dla producentów bydła.

Podstawa prawna: Bremische Ausführungsgesetz zum Tierkörperbeseitigungsgesetz (BremAG-TierKBG) vom 15. Juni 1981 (Brem. BGl. S. 125 - 7831-k-1).

Budżet:

1. Wydatki od dnia 1 stycznia 1993 r. do

dnia 30 czerwca 2003 r.: 141.500 EUR

2. Od dnia 1 lipca 2003 r. do dnia 31

grudnia 2003 r.: 23.800 EUR

3. Od dnia 1 stycznia 2004 r.: 45.000 EUR

Intensywność pomocy: 100 % kosztów zbiórki i usunięcia, 75 % kosztów zniszczenia.

Czas trwania: do 2013 r.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/state_aids/

Data przyjęcia decyzji: 1.12.2004

Państwo Członkowskie: Włochy

Nr pomocy: NN 151/2002 ex N 113/B/2001

Tytuł: Pomoc na działania w związku z kryzysem BSE. Ustawa 49/2001. Artykuły z wyjątkiem artykułu 7a.

Cel: Artykuł 1 ustawy 49/2001 dotyczy obowiązkowego niszczenia materiałów szczególnego ryzyka, materiałów wysokiego ryzyka oraz produktów powstałych w wyniku przetworzenia/ pozyskanych z/pochodzących z tych materiałów; art. 2 dotyczy obowiązkowego składowania w magazynach publicznych białka zwierzęcego niskiego ryzyka, art. 7b dotyczy zawieszenia/przedłużenia terminu płatności podatków oraz zobowiązań z tytułu zabezpieczeń społecznych dla producentów wołowiny oraz sektora detalicznego.

Podstawa prawna: Legge 9 marzo 2001 n. 49 "Conversione in legge con modificazioni del decreto legge 11 gennaio 2001, n. 1 recante" Disposizioni urgenti per la distruzione del materiale specifico a rischio per encefalopatie spongiformi bovine e delle proteine animali ad alto rischio, nonché per l'ammasso pubblico temporaneo delle proteine animali a basso rischio come modificata dalla Legge 25 luglio 2001 n. 305.

Budżet: Budżet określony ustawą 49/2001, zmienionej ustawą 305/2001, w tym art. 7b ust. 1 i ust. 2 wynosi 169.846.263,00 EUR.

Intensywność lub kwota pomocy: Zgodna ze wskazaniami w piśmie do Państwa Członkowskiego.

Czas trwania: Art. 1 i art. 2: do 31.12.2001 r. Art. 7b, ust. 1: 6 miesięcy do 31.10.2002 r. ust. 2: do 15.12.2001 r.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej (autentycznych wersjach językowych), z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://europa.eu.int/comm/sg/sgb/state_aids/

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024