POMOC PAŃSTWA - SZWECJAPomoc państwa nr C 24/04 (ex NN 35/04) - Wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej
Zaproszenie do przedłożenia uwag na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2004/C 238/04)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2004 r.)
Pismem z dnia 14 lipca 2004 r., zamieszczonym w języku autentycznym po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Szwecję o decyzji wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w stosunku do wyżej wymienionych środków.
Zainteresowane strony mogą przedstawić swoje uwagi dotyczące środków, w stosunku do których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu miesiąca, licząc od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim listu, na następujący adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate H, State Aid
J-II, 70
B-1049 Brussels
Fax: + 32 2 296 98 16
Uwagi te zostaną przekazane do wiadomości Szwecji. Zainteresowana strona przedstawiająca uwagi może zwrócić się z pisemną prośbą o zachowanie poufności w stosowaniu jej tożsamości, podając powody tejże prośby.
STRESZCZENIE
Procedura
W sierpniu i listopadzie 2001 r. do Komisji wpłynęły dwie skargi dotyczące wdrożenia w Szwecji naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T), jak i sposobów jej finansowania. W kwietniu 2002 r. Komisja wystosowała do władz szwedzkich pierwszy wniosek o udzielenie informacji. W ciągu roku 2003 oraz na początku roku 2004 miała miejsce wymiana korespondencji pomiędzy Komisją a rządem Szwecji.
Opis środków, w stosunku do których Komisja wszczyna procedurę
Rząd Szwecji podjął decyzje o wdrożenie w tym kraju naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T). W 2000 r. rząd zadecydował, że DVB-T powinna pokryć terytorium całego kraju. Rozbudowy sieci dokonuje firma Teracom. Teracom jest przedsiębiorstwem państwowym odpowiedzialnym za nadawanie sygnału telewizyjnego. Telewizja Szwedzka (SVT) jest zobowiązana nadawać sygnał za pomocą sieci Teracom. Ponadto Teracom posiada spółkę podporządkowaną, dostarczającą aplikacje cyfrowe oraz świadczącą inne usługi. Rząd ustalił system rekompensaty kosztów ponoszonych przez firmy SVT z tytułu działalności nadawczej. Wydaje się, iż SVT płaci firmie Teracom więcej niż powinna lub powinna była. Ponadto rząd otrzymał pozwolenie na udzielenie firmie Teracom gwarancji skarbu państwa. Dodatkowo, firma Teracom została również przez rząd bezpośrednio dokapitalizowana.
Analiza środków
SVT jest finansowana bezpośrednio z opłat abonamentowych gospodarstw domowych. Dodatkowo otrzymuje środki finansowe z konta zarządzanego przez Rządowe Biuro ds. Zadłużenia (SNDO). SVT płaci firmie Teracom za świadczone usługi. Jednakże wydaje się, iż SVT przekazuje tej ostatniej sumy wyższe niż powinna uiścić za korzystanie z usług nadawczych. Wspomniane opłaty przekazywane przez SVT na rzecz Teracom stanowią zasoby państwowe i ich pochodzenie winno być przypisane Państwu. Ponadto gwarancja oraz zastrzyk finansowy wydają się przysparzać korzyści firmie Teracom. Gwarancja wydaje się nie być zgodna z zasadami ustalonymi w Obwieszczeniu Komisji w sprawie Gwarancji. Ponadto dokapitalizowanie spółki Teracom dokonane przez rząd, w obliczu jej trudnej sytuacji finansowej, nie byłoby do zaakceptowania dla prywatnego inwestora w normalnych warunkach gospodarki rynkowej. Korzyści przyznane firmie Teracom są w stanie zakłócić wolną konkurencję (DVB-T konkuruje bowiem z firmami DVBSatellite oraz DVB-Cable) oraz wpłynąć na wymianę handlowa miedzy Państwami członkowskimi.
W związku z powyższym, na obecnym etapie procedury Komisja doszła do wniosku, iż władze szwedzkie według wszelkiego prawdopodobieństwa przyznają pomoc państwa firmie Teracom w rozumieniu artykułu 87 ust. 1 Traktatu WE. Wydaje się również, że wyjątki przewidziane w artykule 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE nie znajdują w obecnym przypadku zastosowania. Ze względu na wątpliwości, jakie istnieją co do zgodności wspomnianych środków pomocowych z Traktatem WE, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnej procedury dochodzenia przewidzianej w artykule 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zgodnie z artykułem 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, nielegalna pomoc może stać się w całości przedmiotem windykacji od beneficjenta.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika